Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

LCHF - bare for overvektige?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-05-11, 08:53   #1
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

LCHF - bare for overvektige?

For fullt innlegg med bilder se her!

Her om dagen fikk jeg et interressant leserspørsmål, og jeg tenkte jeg skulle dele svaret med dere:
“Har du så mye å gå ned? Du ser jo kjempefin og slank ut på alle bildene du legger ut„

Hehe, jeg velger bilder med omhu Men takk takk!
Jeg har ikke så fryktelig mye å gå ned nei, og jeg er ikke overvektig. Hovedoppgaven jeg står fremfor er å få en sunn kropp som fungerer bra, og det gjorde den ikke på høykarbo (slapp, litt dvaskete, liten lyst til å trene, og VELDIG sukkeravhengig). For min del handler det mest om å stramme opp skinka og føle seg vel i kroppen, ikke minst bli kvitt sukkeravhengigheten og få et naturlig forhold til mat. Jeg har en tendens til å ty til mat gjennom følelser, spesielt eksamenstiden så spiste jeg konstant! Hadde med meg drops og mandariner og alt, hadde noe i munnen HELE tiden. I dag har jeg hatt første eksamens-lesedag på skolen – og det har gått HELT fint! Spiste lunch kl 12 som planlagt, ikke noe før og ikke noe etter, og jeg har ikke savnet det engang!
Altså, mål nr 1 er å komme i god form og føle at kroppen er min venn, og det er litt for mye fett på kroppen i forhold til hva som er praktisk og jeg føler meg vel i (men det er ikke snakk om fryktelig mye nei, jeg vil ha former!!). Det har blitt mye bedre etter at jeg har startet på LCHF, og gleder meg til jeg er tilbake der jeg var for 4 år siden, lett, smidig og godt trent! Har målene fra den tiden, og jeg nærmer meg for hver dag som går Husk; selv slanke mennesker kan ha godt av denne dietten (og TRENING), bare fordi man veier 50 kg, betyr ikke at man er sunn eller har en bra kropp!
Lykke til videre, håper du får like bra nytte av LCHF dietten som meg
Så fikk ejg et veldig fornuftig svar, som sikkert flere kjenner seg igjen i:
“Er SÅ enig med deg! Jeg er nesten redd for å si til folk at jeg har et lavkarbo-kosthold, for da angriper de meg med å si at jeg er tynn og slank! Alle tror at det bare er overvektige folk som kan ha det kostholdet. Det er få som vet at det er utrulig bra for helsen generelt. Jeg måtte bare spørre deg siden du har postet motivasjonsbilder av forskjellige jenter i bikini.. så har jeg hatt litt inntrykket av at du allerede var der Men det er jo selvsagt ingen som kjenner din kropp bedre enn deg selv ;p Jeg håper du når målene du har satt deg, og at du og kroppen trives„
Jeg fyller nok ikke skoene til Jennifer Aniston helt enda (I wish), men vi nærmer oss
Hvorfor går du på LCHF? Er det kun for å miste vekt?


Sist redigert av |Ingrrid : 14-05-11 kl 11:00.
|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 08:59   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: LCHF - bare for overvektige?

Dette er et stort poeng, for ordet "slankekur" skjærer i ørene mine. Det er en varig livsstilsendring som må til! Om man går tilbake til gamle vaner når målene er nådd, så vil man nødvendigvis gå opp igjen, og i mange tilfeller med et ekstra tillegg.
Jeg har fått høre det noen ganger jeg også, ettersom jeg er relativt slank nå, men folk blir litt sånn flaue når jeg sier at det aldri har vært snakk om noen kur eller kortvarig diett, men en livsstilsendring som skal holde meg frisk. Da sier de seg som regel enige. Det er vel bare sånn man er vant til å tenke på det med alle quick fix-er som er der ute, dessverre hender det at lavkarbo blir framstilt sånn også ... Men jeg er også nøye med å presisere at dette er et helsetiltak framfor noe.
Så nei, jeg begynte ikke med lavkarbo/høyfett for å gå ned i vekt primært. Jeg begynte med det fordi jeg fikk påvist insulinresistens. At jeg gikk ned i vekt ble en super bonus!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 09:24   #3
ThereseA
Seniormedlem
 
ThereseA sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 37
Innlegg: 604
ThereseA er ny på veien

Sv: LCHF - bare for overvektige?

Opprinnelig lagt inn av |Ingrrid, her.

Hovedoppgaven jeg står fremfor er å få en sunn kropp som fungerer bra, og det gjorde den ikke på lavkarbo (slapp, litt dvaskete, liten lyst til å trene, og VELDIG sukkeravhengig).

Veldig bra innlegg og veldig sant... men bare lurte på om det jeg har uthevet er riktig?

__________________


ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 09:50   #4
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: LCHF - bare for overvektige?

Veldig bra tema!

Jeg synes LCHF altfor ofte blir forbundet med slanking! Og tror dette kan være en grunn til at blant annet mange normalvektige og friske personer er skeptiske til denne livsstilen. Det virker som også mange tror at det dreier seg om å spise 0 karbo og helle i seg fett, noe som ikke er tilfelle.

Personlig begynte ikke jeg å spise LCHF for å gå ned i vekt, eller kvitte meg med sykdommer eller andre plager. Jeg har alltid vært frisk og normalvektig, og hadde det også bra på normalt "sunt" norsk kosthold. Men etter å ha lest boka "bedre uten brød", i tillegg til å ha hatt veldig mye biokjemi i løpet av studie har jeg trua på at LCHF er det beste for å opprettholde den gode helsa på lang sikt.

For å lykkes med de målene man setter seg, uansett hva det måtte være tror jeg det er viktig å se på dette kostholdet som en livsstil og ikke en kur.

Siterer noe jeg skrev i en annen tråd, som jeg føler passer inn her også:

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

Jeg spiser det jeg vil, når jeg vil Som oftest er det lavkarbo, men hvis jeg har lyst på en potet til middag en sjelden gang så spiser jeg det, og hvis jeg til og med har lyst på en loffskive til reker så spiser jeg det også

Jeg stortrives med LCHF og som sagt går det i det til hverdags, men har ikke noe problem med å spise eller drikke noe som ikke er "tillatt" innimellom. For meg er ingenting forbudt.

Men jeg reagerer heller ikke negativt på å få i meg litt mer karber innimellom, men hadde jeg hatt behov for å gå ned i vekt, eller måtte holdt noen sykdommer eller andre plager i sjakk måtte jeg nok levd noe strengere, så forstår godt de som må holde seg innenfor "grensene" også på slike dager.

Det viktigste er å ha et kosthold man trives med, og kan leve med Jeg hadde det fint også med vanlig norsk kosthold, men har trua på at et generelt LCHF er det beste for helsa på sikt I tillegg til at man kan unne seg såå mye god mat

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 10:59   #5
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

Sv: LCHF - bare for overvektige?

Opprinnelig lagt inn av ThereseA, her.

Veldig bra innlegg og veldig sant... men bare lurte på om det jeg har uthevet er riktig?

Hehe, jeg mener selvsagt høykarbo

|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 11:13   #6
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: LCHF - bare for overvektige?

Da jeg begynnte med lavkarbo var det for å gå ned i vekt, men NÅ er det en livsstil

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 11:38   #7
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

Sv: LCHF - bare for overvektige?

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Da jeg begynnte med lavkarbo var det for å gå ned i vekt, men NÅ er det en livsstil

Hadde vi vært på facebook nå hadde jeg trykket "Like", helt enig!!

|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 12:08   #8
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: LCHF - bare for overvektige?

Bra med fokus på helseeffekt for alle!

Jeg blir også møtt med: "Men du trenger da ikke å slanke deg!" når jeg forteller at jeg spiser lavkarbo. Det er ikke alle jeg har lyst å fortelle hele historien om PCOS og barnløshet til, så jeg pleier å si at jeg gjør det for helsens skyld.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 12:20   #9
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: LCHF - bare for overvektige?

jeg har ingen kilo å ta av, er akkurat passe som det er. MEN jeg har en helse å ivareta og derfor lever jeg på lavkarbo.

Jeg har ikke holdt på lenge, men på den korte tiden jeg har holdt på så har jeg blitt kvitt blodtrykksmedisinene, blodsukkeret er fint for første gang på 27 år, jeg har mye mindre muskelsmerter, og for første gang har jeg regelmessig menstruasjon, og i tillegg så har jeg mer energi enn jeg hadde før.

så for meg er det lavkarbo resten av livet, men jeg "skjeier" ut av og til med en kakebit, litt brus etc i selskap, men ellers kun lavkarbo for meg.

Er kjempeglad for at jeg har funnet ut av dette med lavkarbo, og så er jeg utrolig glad for at dette forumet finnes, det har gjort omleggingen så utrolig mye lettere og jeg "bor" nesten her i perioder

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 12:41   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: LCHF - bare for overvektige?

Jeg begynte også på lavkarbo for å gå ned i vekt - men siden kostholdet har hatt så enorm helseeffekt (chrons) så er det blitt en livsstil selv om vekta ser ut til å standhaftig stå på sitt

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-05-11, 13:07   #11
Nunne Mor
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 50
Nunne Mor er på en erverdig vei

Sv: LCHF - bare for overvektige?

Veldig bra innlegg!

Jeg er heller ikke overvektig, men ønsker å gå ned noen "pynte kg" etter 2 svangerskap på 2,5år. Jeg har og hatt ustabilt blodsukker som nå er normalt igjen på lakarbo!

Kroppen fungerer mye bedre og jeg spiser sunn mat som gjør bra for kroppen min!

__________________


Nunne Mor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo som passer helsen min ;) Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 01:42   #12
thersley
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 45
thersley er på en erverdig vei

Sv: LCHF - bare for overvektige?

Jeg begynte med lavkarbo først og fremst fordi fikk så vondt i magen av poteter, brød, pasta og ris! Hadde en følelse av at det var snakk om stivelse.. Så da jeg la om (rundt 5.mai) forandret det seg i løpet av et par dager. I tillegg hadde jeg omtrent på samme tiden virkelig bestemt meg for å gå ned i vekt, fordi jeg faktisk er ganske overvektig, og da ble det til at jeg gjorde visse undersøkelser om kosthold før jeg virkelig begynte! Har nå gått ned 4,5 kg på 10 dager, og er veldig fornøyd!

thersley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 08:18   #13
|Ingrrid
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg|Ingrrid har en fantastisk aura rundt seg

Sv: LCHF - bare for overvektige?

Opprinnelig lagt inn av thersley, her.

Jeg begynte med lavkarbo først og fremst fordi fikk så vondt i magen av poteter, brød, pasta og ris! Hadde en følelse av at det var snakk om stivelse.. Så da jeg la om (rundt 5.mai) forandret det seg i løpet av et par dager. I tillegg hadde jeg omtrent på samme tiden virkelig bestemt meg for å gå ned i vekt, fordi jeg faktisk er ganske overvektig, og da ble det til at jeg gjorde visse undersøkelser om kosthold før jeg virkelig begynte! Har nå gått ned 4,5 kg på 10 dager, og er veldig fornøyd!

Kult! Gratulerer så masse med vektnedgang )

|Ingrrid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
LCHF motivasjon for ikke-overvektige - før/etter bilder |Ingrrid Lavkarbo generelt 0 11-05-11 10:37
Kun for veldig overvektige? RaniE Ketolysekuren 13 31-03-11 17:56
Overvektige er mer humørsyke ... Nerthus Nyheter / media 13 26-09-10 22:14
LCHF - og bare det? Paris Lavkarbo generelt 2 21-08-09 09:38
Diskriminerting av overvektige! guro Generell ernæringsdebatt 1 25-10-05 20:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no