Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Går ikke ned ... Har Fiberrik skylden?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-08-10, 01:02   #1
Hulder
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 7
Hulder er på en erverdig vei

Går ikke ned ... Har Fiberrik skylden?

Hei! Jeg snart 19 år gammel og har holdt på med lavkarbo av og på siden jeg var 15, uten at jeg enda har klart å gå ned noe, og jeg skal ned rundt 25 kg (jeg veier for øyeblikket 85 og er 1.70 cm høy). De første ukene på lavkarbo er jeg sikker på at jeg har vært i ketose, og gjerne gått ned 5 eller mer kg iløpet av 1-2 uker, veide 94-95 på det meste, og etter dette har det alltid stoppet opp, og jeg har gitt opp raskt fordi jeg ALDRI har sett fysiske resulater av det, ingen cm slankere, buksen sitter som alltid, til tross for at det gjerne var nesten 10 kg vekttap ..

Jeg begynte igjen i sommer for alvor, i håp om at det skulle bli enklere å gjennomføre (slipper å tenke på skolelunsjer etc) og er nå i min 5 eller 6 uke på lavkarbo, som er det lengste jeg har klart, uten å ha gått ned mer enn kanskje 2 kg. Jeg finnr ikke ut om det er karboantallet som er for høyt, for lite eller for mye fett eller rett og slett for lite aktivitet?

Den eneste forskjellen er at jeg har begynt å spise fiberrik (2,7 kh pr stk).

En dagsplan kan se slik ut:

Frokost: 2 fiberrik (5,5 karbo), 1 eller 2 egg, sammen med skinke eller laks. Jeg har også benyttet meg av majones noen ganger, for å se om jeg trenger mer fett.

Middag: Protein (kylling, svin, kjøttdeig) med enten salat (med agurk, tomat og noen ganger fetaost) eller grønnsaker (blomkål, brokkoli, aspargesbønner).

Kvelds: Gjerne rester av det overnevnte eller lignende.

Drikke: Drikker gjerne 2 kopper kaffe hver dag. Benytter meg av et par skvetter følte eller melk. Mistenker fløten gir for mye kalorier, og melken for mange karber. Søtstoffer forsøker jeg å kutte ut helt, men jeg reagerte ikke på dem på min første induksjon for 2 år siden.


Jeg gikk ned litt (dog uten tydelige resulater, sikkert mest vanntap, Kanskje rundt 2 kg fett) når jeg over en liten periode dager ikke spiste mer enn en liten tunfisk-salat som var spredt utover hele dagen. Knapt 500 kalorier i dette Men dette ble jeg dårlig av og kan ikke gjøre i lengden.. og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre - jeg vil ikke sulte meg og miste hår og ødelege meg selv, men jeg klarer heller ikke å leve med at jeg ikke går ned mer enn 5 kg i året... "Høyfett" fungerer ikke for meg tror jeg, men jeg er redd for å bytte over til mer karbohydrater, og hadde uansett sikkert sprukket på en "frukt og frokostblanding"-diett pga begrenset inntak av kjøtt (god protein og fett kilde).

Noen som har lignende erfaringer og evt har noen tips?

Hulder er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 01:05   #2
Hulder
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 7
Hulder er på en erverdig vei

Sv: Går ikke ned.. Har Fiberrik skylden?

Jeg beklager for et i overkant langt, maste og uoversiktelig innlegg, men jeg er helt fra meg av frustrasjon og depresjon i skrivende stund..

Hulder er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 01:08   #3
Hulder
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 7
Hulder er på en erverdig vei

Sv: Går ikke ned.. Har Fiberrik skylden?

Jeg glemte å si at jeg også har laget en del såkalte "polarlapper" (egg og cottage cheese). Jeg er ikke sikker på om osten har så mye å si, men..

Hulder er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 01:25   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

Om det er fiberriken, tja ... Men jeg forstår ikke hvorfor du tror at høyfett ikke fungerer på deg? Spiser du lite karbohydrater, så må kroppen din ha energi fra en annen kilde, og det henter den ikke fra proteiner. Proteiner er byggestener for kroppen, ikke energi (med mindre man spiser for mye av dem, og overskuddet omgjøres til glukose i leveren, hvilket jo selvfølgelig ikke er heldig). Hvorfor ikke prøve å følge en diett slavisk en periode? Ketolyse er f.eks ganske simpelt, og mange har gode resultater av det, men det forutsetter at du leser boka og følger prinsippene. Å kombinere lavkarbo og lavkalori fungerer dårlig, selv om enkelte må passe på energinntaket sitt, så er det knapt snakk om noe voldsomt energiunderskudd, og 500 kcal om dagen er, som du selv er inne på, direkte skadelig.
Jeg synes du skal gi beng i fettredselen. Fett har den geniale egenskapen at det 1) metter godt. Fett har over dobbelt så mange kalorier som karbohydrater, ergo vil du spise mindre mat i mengde. 2) Fett gir en veldig stabil forbrenning 3) Fett er essensielt for alle fettløselig vitaminer utenom b og c som er vannløselige. Ikke vær redd for fett, fett is good .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 11:05   #5
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

Heia!
Jeg er en av de som føler at jeg må passe på kaloriinntaket for å gå ned. MEN det betyr, ihvertfall i mitt tilfelle at jeg spiser rundt 1500-2000 kalorier, altså ikke lavkalori, bare passer på at det ikke blir 4000 eller noe sånnt.

I mitt tilfelle så er det nok fordi jeg har bestandig prøvd å slanke meg at lavkalori heller ikke vil funke, det vil sette kroppe rett i sparemodus.

Men mitt forslag er, om du spiser mer fett, så blir man mett lengre og mengden kalorier begrenser seg selv. Men for all del, kroppen trenger tid til å omstille seg.. mer enn en uke eller 2. Dessuten om du har prøvd gjenntatt ganger før, å gitt opp så har du mye trolig en kropp som er vant til svingninger og derfor drøyer med å ender modus. Det siste hær er selvfølgelig bare min teori, og du må selv føle på din kropp om det stemmer.

NB; som du nok har hørt, og selv om det virker vanskelig.. det er nok en ide å være streng med seg selv i en mnd, på f.eks ketolyse. Så løsner det seg nok etterhvert.

Ja det var mine innput. Ta de som du vil
Lykke til!

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 11:07   #6
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

NB spiser selv fiberrik.. å går ned. Men det var ikke noe jeg spiste i starten, og spiser det bare i tilfeller da det ikke er tid til å lage mat..

Prøv å kutt ut en uke å se hva som skjer.. alle kropper er forskjellige

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 11:14   #7
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

Hei jeg ville droppet Fiberriken, jeg da. Lag disse osteknekkebrødene istedet:

Skjær en halvcentimeters tykk skive av hvitosten med kniv, legg på bakepapir, (krydre den litt med det du liker) 3 minutter i mikroen på ca 800 watt. På min mikro er det full styrke. La det hvile seg litt på benken og avkjøle seg. Blir nydelig "knekkebrød" med ostesmak. Ha på hvilket pålegg du vil. Du kan lage opp mange og ha i en lufttett boks, de holder seg fint i skapet.

Er også perfekt som erstatning til tacoskjell, eller som "potetgull" med rømmedip til. Enjoy!

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 11:38   #8
Rosenkål
Juniormedlem
 
Rosenkål sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 45
Innlegg: 29
Rosenkål er på en erverdig vei

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

Men mener du virkelig at du skal ned 25 kg? :sjokk: Jeg er tre cm høyere enn deg og ville nok sett ut som jeg kom ut fra en konsentrasjonsleir hvis jeg hadde gått ned så mye.

__________________
Leter etter migrenevennlig kosthold og også vektreduksjon på sikt. Oppstart 4. juni 2010, hittill har jeg gått ned 19 kg.
Rosenkål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 12:06   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

Rosenkål: Nå er jo Hulder nitten år gammel, og det er vel en kjennsgjerning at en yngre kropp gjerne kan bære mindre vekt. En annen ting er at ingen kropper er like med hensyn til kroppsbygging; ramme og muskulatur. Noen kan være 170 cm høye og veie 55 kg uten å se radmagre ut, eller 75 kg uten å se overvektig ut for den saks skyld. Uansett, jeg tror de fleste mål folk setter seg er ganske veiledende. Med et godt sammensatt lavkarbokosthold, så vil jo uansett vekta i prinsipp regulere seg til en passende vekt til slutt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 18:32   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

Du spiser for lite mat snuppa - kroppen din er ikke særlig interessert i å gi slipp på noenting siden det er sultetider

Hør på photo - prøv ketolyse slavisk i noen uker og se hva som skjer. Du vil bli positivt overrasket tror jeg Hvis du har spist så lite kcalorier og fett i lang tid - vil det ta litt tid før kroppen stoler på at det er greit å forbrenne fettet på kroppen din.

Jeg er en av de som må passe kcaloriene for å gå ned i vekt på lavkarbo - men jeg ligger på 1500 kcal om dagen og det fungerer utmerket, spiser både majones, fløte, creme fraiche, smør og olje daglig.
Kommer fra lavfett-verdenen jeg også og det var en ENORM (og befriende) forandring i å tenke fett - mer fett! Begynn forsiktig, litt smør på skiva, litt olje i salaten osv - og øk heller på etterhvert. Lavkarbo er ingen hurtigløsning - det er en ny måte for kroppen din å fungere på - gi den tid!

Tenk helse og at du få deg godt med næring - som betyr mye for hud, hår, overskudd og generelt velvære

Det er heller ikke rart du ikke klarer mer enn 5-6 uker i strekk på lavkarbo OG lavfett - kroppen din er desperat etter næring!

Gjør en avtale med deg selv - prøv slavisk i 4 uker - og se hva som skjer
Husk også at det er flere retninger å velge i innen lavkarbo - jeg bruker spis-deg-slank metoden, som er både lavkarbo og lavkcalori, men bra med fett i allikevel. På generell lavkarbo går jeg rett og slett ikke ned i vekt.
Hvis du har fett-angst så kan kanskje spis-deg-slank metoden være en start? (ps - du må ikke kjøpe maten fra de - bare bruk prinsippene. Jeg lager all maten min nå etter dette prinsippet - og fryser ned så det er lettere for meg å bare hente mat i frysen istedet for å telle og veie og lure på hva jeg skal spise hver dag - hver og en sin løsning )
Lykke til!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 20:35   #11
irjo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2
irjo er på en erverdig vei

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

Hei
Mitt første innlegg, har fulgt med i kulissene og blir kjempe inspirert av dere alle. Har selv gått ned 8 kilo, sakte men sikkert. Merker at jeg stopper opp i langeperioder på den vekten jeg tidligere har veid før/etter slanking og at det er en kneik å kommer over disse kg grensene.
Er ikke spesielt aktiv, så dette fungerer supert for meg. Men jeg skrive fordi jeg finner tomme hyller plasser der hvor fiberrik har sin plass. Hyllemerkene står der, men ingen fiberrik. Har nå vært i flere butikker både i oslo og akershus, men samtlige har vært tomme eller kun et par pakker igjen. Andre som opplever det samme?

irjo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - LCHF Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:04   #12
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

Opprinnelig lagt inn av irjo, her.

Men jeg skrive fordi jeg finner tomme hyller plasser der hvor fiberrik har sin plass. Hyllemerkene står der, men ingen fiberrik. Har nå vært i flere butikker både i oslo og akershus, men samtlige har vært tomme eller kun et par pakker igjen. Andre som opplever det samme?

Ja, faktisk - det er evigheter siden jeg så en pakke linfrø-fiberrik på hyllene, og det er ofte tomt for den med solsikke også. Mon tro hvorfor?

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:06   #13
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

Hei irjo Jeg er så sleip at jeg siterer meg selv, fra litt lenger oppe på siden. Du skulle ikke prøve disse osteknekkebrødene istedet for Fiberrik da? De er nydelige og jeg kan ikke leve uten!

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Hei jeg ville droppet Fiberriken, jeg da. Lag disse osteknekkebrødene istedet:

Skjær en halvcentimeters tykk skive av hvitosten med kniv, legg på bakepapir, (krydre den litt med det du liker) 3 minutter i mikroen på ca 800 watt. På min mikro er det full styrke. La det hvile seg litt på benken og avkjøle seg. Blir nydelig "knekkebrød" med ostesmak. Ha på hvilket pålegg du vil. Du kan lage opp mange og ha i en lufttett boks, de holder seg fint i skapet.

Er også perfekt som erstatning til tacoskjell, eller som "potetgull" med rømmedip til.

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:22   #14
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

Opprinnelig lagt inn av Hulder, her.

"Høyfett" fungerer ikke for meg tror jeg, men jeg er redd for å bytte over til mer karbohydrater, og hadde uansett sikkert sprukket på en "frukt og frokostblanding"-diett pga begrenset inntak av kjøtt (god protein og fett kilde). Noen som har lignende erfaringer og evt har noen tips?

Du er jo ikke i nærheten av å spise høyfett! Du spiser jo som en mus - legg på mer fett og se om det ikke skjer noe. Dropp fiberrikene til frokosten, spis 3 kokte egg med en god smørklatt og pepper og en salat med bl.a. fetaost ved siden av. Det holder meg gående leeeenge i alle fall!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:25   #15
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei
Question

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

Går det an å lage osteknekkebrød i vanlig ovn? Har ikke mikrobølgeovn og har heller ikke planer om å skaffe det.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:26   #16
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Går det an å lage osteknekkebrød i vanlig ovn? Har ikke mikrobølgeovn og har heller ikke planer om å skaffe det.

Jepp: http://forum.lavkarbo.no/album.php?a...pictureid=1876

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 23:52   #17
Indiana
Medlem
 
Indiana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Innlegg: 91
Indiana er ny på veien

Sv: Går ikke ned ... Har Fiberrik skylden?

du spiser jo aaaaaaaaaaaaltfor lite! Ikke rart du ikke går ned!

Synes du skal gjøre som foreslått over - gå inn for å leve ordentlig en måned eller 2. Spis nok fett og få i deg næringsstoffene du skal osv. sånn som du spiser nå er jo mer grethe roede enn lavkarbo. lavkalori kombinert med lavkaro er ikke særlig gunstig for kroppen får ikke nok energi og det kan jo være skadelig over lengre tid! Kan begynne å tære på muskler osv

bytt ut fiberrikene med mer fettrike alternativer, spis fettrike påleggsalternative, rekesalat, ost, masse smør, masse majones på pølsepålegg osv, ha fett i salatene (alltid ost, evt baconbiter, dressing/rømme på) osv osv. Sett deg ordentlig inn i det og vær konsekvent!

Lykke til

__________________



Igang med runde 2 av vektnedgang
Bloggen min
Indiana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf - ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 14:07   #18
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går ikke ned ... Har Fiberrik skylden?

Har du vært hos legen og sjekket skjoldbruskjertel samt blodsukker?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 15:06   #19
Tuttajenta
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 1
Tuttajenta er på en erverdig vei
Talking

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Hei jeg ville droppet Fiberriken, jeg da. Lag disse osteknekkebrødene istedet:

Skjær en halvcentimeters tykk skive av hvitosten med kniv, legg på bakepapir, (krydre den litt med det du liker) 3 minutter i mikroen på ca 800 watt. På min mikro er det full styrke. La det hvile seg litt på benken og avkjøle seg. Blir nydelig "knekkebrød" med ostesmak. Ha på hvilket pålegg du vil. Du kan lage opp mange og ha i en lufttett boks, de holder seg fint i skapet.

Er også perfekt som erstatning til tacoskjell, eller som "potetgull" med rømmedip til. Enjoy!


Ah, høres supergodt ut!! Det skal jeg prøve !

Tuttajenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: er fortsatt litt usikker.... Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 16:35   #20
Hulder
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 7
Hulder er på en erverdig vei

Sv: Går ikke ned ... Har Fiberrik skylden?

Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg setter meget stort pris på det.. <3

Jeg må legge til at jeg HAR spist høyfett tidligere, uten at jeg har opplevd at det fungerte. Da spiste jeg mye nøtter, fetaost, avkokado, stekte maten i olje, mye fløte, etc.. Og jeg har benyttet meg av dette tidvis de siste 6 ukene også.

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at man (nødvendigvis) ikke går ned pga "for lite fett" - den påståtte spareblussen kommer vel først når kroppen tror den usultes helt - men om man personlig føler seg passe mett og opplagt av å leve på kylling og salat, f eks, så burde ikke det være problematisk hvor lite kalorier det er der? Maten er jo sunn!

Nerthus: Kunne du tenke deg å utdype litt hvordan du følger " spis-deg-slank"- metoden? F eks gi meg et par eksempler på hva du spiser iløpet av en dag? Jeg vil helst ligge på 1000-1500 kalorier daglig. Jeg klarer ihvertfall ikke flere runder på Ketolyse eller Atkins.. Har vurdert South Beach, men jeg mistenker det igjen blir for mange karber og at jeg ikke vil klare å følge det slik det skal.

Og, angående fiberrik - skeptisk til å bytte det ut - det reddet meg :P Eneste grunnen til at jeg har klart å holde denne dietten i mer enn 1 måned, haha..


Sist redigert av Hulder : 26-08-10 kl 16:42.
Hulder er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 16:40   #21
Hulder
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 7
Hulder er på en erverdig vei

Sv: Går ikke ned ... Har Fiberrik skylden?

Rosenkål: Jeg syntes ikke 25 kg er særlig mye. Det har å gjøre med hvordan fettet er fordelt og belastet på meg - f eks er ikke 10 kg vekttap like synlig på meg som på en annen venninde som kanskje veier like mye. Jeg har faktisk IKKE lyst å være "slank", idealkroppen jeg ønsker er noe ála Christina Hendricks, især siden jeg har ganske lik kroppsform og benbygging som henne, bare med 20 kg mer fett og valker :P

Hulder er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 16:48   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned ... Har Fiberrik skylden?

Nøtter bør ikke inngå når du prøver å gå ned i vekt. Fettet bør primært komme fra de feteste kjøttypene og egg, og olje bør ikke brukes til steking, kun smør, eventuelt kokosolje. Som jeg sa, om du skal ligge såpass lavt på karbene som du skisserer, så må du få energien fra en plass, og det er der spareblusset kommer inn, om du skjærer ned på både karbohydrater og fett! Jeg vet ikke hvor lenge du prøvde høyfett, men du kanskje skal revurdere fettkildene dine? Uansett, du sier jo selv at du ikke går ned, så noe er ikke riktig i kostholdet ditt.
Men! Selve vektnedgangen er jo en fase, om du ser at du må kutte ut fiberrik inntil du er kvitt overvekten, så er det jo ikke snakk om at det er for evig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 18:32   #23
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned ... Har Fiberrik skylden?

Unnskyld et litt teit spørsmål, men...

Opprinnelig lagt inn av Hulder, her.

Og, angående fiberrik - skeptisk til å bytte det ut - det reddet meg :P Eneste grunnen til at jeg har klart å holde denne dietten i mer enn 1 måned, haha..

Du har jo ikke klart å holde dietten hvis du ikke går ned? Var ikke hovedmotivasjonen din å gå ned i vekt da? (mulig det er noe jeg ikke skjønner her, beklager isåfall det)

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 21:49   #24
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Går ikke ned .. Har Fiberrik skylden?

Opprinnelig lagt inn av irjo, her.

Hei
Mitt første innlegg, har fulgt med i kulissene og blir kjempe inspirert av dere alle. Har selv gått ned 8 kilo, sakte men sikkert. Merker at jeg stopper opp i langeperioder på den vekten jeg tidligere har veid før/etter slanking og at det er en kneik å kommer over disse kg grensene.
Er ikke spesielt aktiv, så dette fungerer supert for meg. Men jeg skrive fordi jeg finner tomme hyller plasser der hvor fiberrik har sin plass. Hyllemerkene står der, men ingen fiberrik. Har nå vært i flere butikker både i oslo og akershus, men samtlige har vært tomme eller kun et par pakker igjen. Andre som opplever det samme?

Fiberrik har vært utsolgt en periode fra leverandøren, så det har vært umulig for butikkene å få påfyll, men jeg tror det har ordnet seg nå.

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 22:35   #25
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Går ikke ned ... Har Fiberrik skylden?

Opprinnelig lagt inn av Hulder, her.

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at man (nødvendigvis) ikke går ned pga "for lite fett" - den påståtte spareblussen kommer vel først når kroppen tror den usultes helt - men om man personlig føler seg passe mett og opplagt av å leve på kylling og salat, f eks, så burde ikke det være problematisk hvor lite kalorier det er der? Maten er jo sunn!

Det høres ut som at du har misforstått... Kroppen går i sparebluss lenge før du sulter. Men det er en funksjon du hadde vært glad for hvis du var strandet på en øy eller noe og hadde liten tilgang på mat.

Kylling og salat gir deg ikke mye energi... Karbohydrater og fett er hovedsaklig energi, protein er hovedsaklig byggestein. Protein er en forferdelig dårlig energikilde. Ser du nå problemet med å kutte ut både karbohydrater OG fett?

Jeg hadde akkurat ett platå på seks uker som det ser ut til at jeg har knekt, og da spiste jeg meg mett på lovlig mat. Jeg måtte spise litt mer for å gå ned i vekt. Jeg teller ikke kalorier eller karbohydrater (men holder meg til max 15g kh), men jeg spiste mer enn hva folk fleste mener man skal spise for å gå ned i vekt på lavkaloridietter. Kanskje nevne at jeg har en stor kropp på ca 110 kg, så det går med mange kcal på å leve. Hvis jeg skal gjette kcal basert på det jeg har regnet ut tidligere, så lå jeg på 1500-2000 kcal i den perioden, mens jeg nå sannsynligvis ligger på 2500 kcal. Man må tenne fettbålet. Kroppen trenger fett for å tenne fettbålet og forbrenne eget fett.

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Du har jo ikke klart å holde dietten hvis du ikke går ned? Var ikke hovedmotivasjonen din å gå ned i vekt da? (mulig det er noe jeg ikke skjønner her, beklager isåfall det)

Folk må ofte gjøre noen forandringer for at det skal fungere for dem. Det betyr ikke at de ikke følger dietten... Det er ingen Grete Roede-diett hvor man blir fortalt nøyaktig hvor mange gram man skal spise av alt og holde seg til det.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fiberrik nurket Ketolysekuren 5 04-02-10 19:12
Fiberrik Elinengelen Lavkarbo generelt 16 30-09-09 12:36
Gir foreldre skylden for overvektige barn Helene Artikler 40 25-10-06 16:26
Fiberrik? Viviann Spørsmål og svar 3 30-09-06 20:22
Fiberrik Trolljenta Spørsmål og svar 11 10-09-06 17:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no