Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketose, men ikke ketolysekur?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-11, 12:24   #1
LittEngel
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 12
LittEngel er på en erverdig vei
Question

Ketose, men ikke ketolysekur?

Jeg syntes det var så vanskelig å velge filosofi at jeg endte med den første jeg fant som gav meg god og lettfattelig informasjon, altså Skaldeman. Følger heller ikke denne slavisk, men bruker den som et godt utgangspunkt til hvordan jeg skal balansere diette basert på matvarer jeg liker og tåler.

Men samtidig så havner jeg i ketose på den maten, har brukt ketostix for å "sjekke meg selv". Men jeg følger jo allikevel ikke Ketolyse-kuren?

Er det slik at mange av filosofiene ender opp med at du havner i ketose, mens ketolysekuren har større forskjeller enn de andre?

__________________
Er utrolig stolt av meg selv for at jeg har meldt meg inn her!




LittEngel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å forstå lavkarbo-jungelen Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 12:56   #2
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose, men ikke ketolysekur?

Jeg lever lavkarbo (ikke etter noen bok,bare hva jeg har lest meg til på nettet,som er myyye) men havner i ketose med en gang,og har vært der siste 3 ukene,skulle jeg vært over på lavkarbo måtte jeg spist mere grønt,en frukt eller noe annet og det ønsker jeg ikke (ikke glad i frukt og spiser meg mett hver dag) ,Vekta går ned og formen er bra så da bryr jeg meg ikke om det

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 12:57   #3
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose, men ikke ketolysekur?

Nå fikk du jo ikke svar på det du egentlig lurte på bare hva jeg driver med og det funker

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 14:10   #4
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose, men ikke ketolysekur?

Ketose er vel egentlig bare en betegnelse på at kroppen danner ketogenlegemer av fett, noe som forteller deg at kroppen din er tom for glukogen. Kroppen har altså "skrudd om" fra forbrenning av karbohydrater til forbrenning av fett.

Ketolysekuren, Atkins og Skaldeman vil gi ketose - egentlig all kost der du holder deg under DIN tålegrense for kh. Men ketose i seg selv er ingen kur - kun en tilstand. Sånn har jeg iallefall jeg forstått det etter myyyyye surfing her inne

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 14:17   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, men ikke ketolysekur?

Som Camomilla skriver så er ketose en tilstand kroppen kan havne i av flere årsaker - jentungen her får den meget lett kjennelige ketoseånden når hun er oppkastsyk og ikke spiser noe særlig på et par dager.

Jeg følger ingen fast filosofi, men har kuttet ut sukker, pasta, ris, poteter og brød i det daglige og spiser mer fett enn tidligere. Jeg kjenner jo at kroppen sier og at den er veldig fornøyd med det, så da så. Men prøver å få i meg en del grønnsaker da, men er nok ikke flink nok der.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 18:38   #6
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Ketose, men ikke ketolysekur?

Skaldeman er jo et kosthold som har veldig lavt inntak av karbohydrater (tror det er mindre enn på Ketolyse). Derfor er det naturlig at man kommer i ketose. Jeg er i ketose selv når jeg spiser 50-60 karbohydrater. Det betyr som de andre over sa, at du forbrenner fett istedetfor karb (og det har ofte den bivirkningen at man blir slank)..

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 19:06   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, men ikke ketolysekur?

Ketose er ikke noe magisk, og de fleste er i ketose mange ganger i løpet av livet. Sykdom, kvalme og til og med søvn kan gjøre at du havner i ketose. Her kan du lese mer: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 22:14   #8
LittEngel
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 12
LittEngel er på en erverdig vei

Sv: Ketose, men ikke ketolysekur?

Okey, takk!
Jeg har forstått at det er en tilstand, men det legges så stor vekt på det noen steder, mens mine erfaringer og "hørt'er" er at selv filosofier som ikke legger vekt på det også ender opp der..

Jeg synes ketostix også er greit å bruke hvis jeg f.eks har skeiet ut litt eller mye, for å se hvor mange karber kroppen min "tåler".

__________________
Er utrolig stolt av meg selv for at jeg har meldt meg inn her!




LittEngel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å forstå lavkarbo-jungelen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose eller ikke ketose? aliasdictus Trening 25 03-09-10 21:42
Ketose - ikke ketose IdaMarie Lavkarbo generelt 15 28-08-10 11:17
Ikke vært i ketose på 2 dager og har ikke spist over 15 gram karber Stellamor Ketolysekuren 8 30-03-09 16:36
Hvorfor ikke ketolysekur for oss som skal ta av mindre enn 10 kg? ElinPelin Ketolysekuren 13 17-07-08 01:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no