Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Oææ, veggis på besøk også nå

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-07-10, 22:31   #1
Serenio
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 143
Serenio er på en erverdig vei

Oææ, veggis på besøk også nå

I morgen får jeg en utfordring. Vi blir 5 voksne, hvorav en veggis (ikke kjøtt, fisk og egg) og to barn, og skal lage en hyggelig middag til alle.

Hvordan kombinere LCHF med veggis og en slunken lommebok? Hjelp mottas med stooooooor takk!

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 01:22   #2
Coopteddy
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Alder: 44
Innlegg: 43
Coopteddy er på en erverdig vei

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Det aller enkleste vil jo være å grille. :-)
Da er det bare å pøse på med grønnsaker til veggisen. Det meste kan grilles. Sjalottløk, paprika, sopp, squash, aubergine, asparges osv. *Få vann i munnen*
Bare pass på at kjøttet og grønnsakene ikke har nærkontakt (er forskjell på hvor hysteriske veggiser er på dette da). Legg evnt grønnsakene i en grillform, så er du trygg.

Ellers fant jeg en vegan-lavkarbooppskrift, som jeg ikke tror skal være veldig dyr. Vet ikke hvor du legger deg på karber, men denne har ifølge boka 6,5 gram karber og 8,2 gram protein per porsjon. Oppskriften er for fire porsjoner. Jeg har ikke testet den, så går ikke god for den... :-) Er fra en engelsk kokebok, og er litt for trøtt til å oversette nå, men taster den inn slik den står.
Funker sikkert med en grønn salat ved siden av.

Ragoût of wild mushrooms
1 kg wild mushrooms
4 tablespoons olive oil
3 garlic cloves, crushed
4 tablespoons double or soya cream (siden vedkommende er vegetarianer og ikke veganer kan du bruke vanlig fløte her)
lemon juice
salt and freshly ground black pepper
chopped fresh parsley, preferable flat-leaf, to garnish

Preparation 10 minutes, cooking 20 minutes

This tasty ragoût is wonderful made with wild mushrooms, but a mixture of oyster, button and shiitake mushrooms also works well.

1. Quickly rinse the wild mushrooms and pat dry with kitchen paper. Slice them. Heat the olive oil in a pan and cook the mushrooms and garlic over a moderate heat, uncovered, until the are tender and any liquid they make has bubbled away. The time varies according to the type of mushroom; it can be as little as 5 minutes, or as long as 20, but if you test the mushrooms with a sharp knife you will be able to tell when they are tender.

2. Add the cream, a squeeze of lemon juice and some salt and pepper to season. Get the mixture really hot, sprinkle with parsley then serve at once.

Lykke til med middagen! :-)

__________________


Coopteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veggis-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 09:17   #3
Serenio
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 143
Serenio er på en erverdig vei

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Takker så meget! Har ikke grill, dessverre, det ville jo vært helt perfekt i dag. Har forøvrig ikke noe sted å ha en grill heller.

Men denne ragu-greia så jo veldig interessant ut. Det må sjekkes nærmere!

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 10:22   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Enkel Hommus/kikerterpuré:
1 boks kikerter (eller en pakke; de hadde på Kiwi fra Eldorado til en tier)
litt olivenolje
litt sitronsaft
evt 1-2 fedd hvitløk

Skyll av ertene i et dørslag, mos de deretter med stavmikser sammen med et par ss olje, sitron og hvitløk.
Kan serveres varm eller kald, som dip eller "mos" til mat

Holder seg et par dager i kjøleskapet.

Det lureste er vel å spørre gjestene om hva de pleier å spise og gjerne be de om hjelp med maten

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 27-07-10, 10:45   #5
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Hjemmelaget tomatsuppe og masse iforskjellige ingredienser i skåler på bordet, så kan hver og en ta det de vil ha i suppa;

Stekt kjøttdeig
Reven skarp ost
Egg
Stangselleri
Løk
Erter
Creme fraiche
Pastaskruer
Urter

Skal se om jeg finner oppskriften på suppa
Her er link til Gerd's Tomatsuppe
http://forum.lavkarbo.no/showthread....=Tomatsuppe%2A

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 23:58   #6
Coopteddy
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Alder: 44
Innlegg: 43
Coopteddy er på en erverdig vei

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Hvordan gikk middagen, Serenio? Hva serverte du, og ble alle happy? :-)

__________________


Coopteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veggis-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 02:31   #7
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Hva med noe så enkelt som å lage et par bakte poteter til middag? Kanskje kjøre litt meierismør i mikser med hvitløk eller andre krydderier.

Ellers har jeg så lite respekt for veganere som enten velger å ødelegge kroppen sin (ikke gidd å diskuter, veganere får ikke næringen de trenger) av uvitenhet eller for politiske motiver at jeg antagelig bare hadde laget en god middag og latt dem forsyne seg av salaten. x) Hvorfor ikke heller gjøre en innsats for dyrene og dra til et gårdsbruk i nærområdet og kjøpe egg, melk, ost, smør, honning, ol. der? Ingen dyr lider, og en får utrolig smakfull og næringsrik mat.

Kanskje du skal bruke kvelden på å overtale veganeren til å i allefall undersøke økologiske meieriprodukter og egg fra godt behandlede dyr? =)

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 03:31   #8
Coopteddy
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Alder: 44
Innlegg: 43
Coopteddy er på en erverdig vei

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Ellers har jeg så lite respekt for veganere som enten velger å ødelegge kroppen sin (ikke gidd å diskuter, veganere får ikke næringen de trenger) av uvitenhet eller for politiske motiver at jeg antagelig bare hadde laget en god middag og latt dem forsyne seg av salaten. x)

Jeg orker ikke kverulere med deg om dette en gang til. Jeg har ingen veganmisjon å fare med. (Gjesten her var for øvrig vegetarianer, ikke veganer.).

Men: Jeg lurer på (og dette er way out i forhold til trådstarters spørsmål) hvordan du hadde reagert om din vert/andre tenkte slik i forhold til ditt valg av kosthold? Slik som det er høyst forskjellige meninger om f.eks. veganisme, er det også det om lavkarbo.
Du blir invitert på middag, og hva står på menyen? Jo, la oss si... hm. Hva med ovnsbakte poteter med smør til. Så kunne du jo bare spise smøret, siden fett er så bra...

Poenget mitt er: Bør man ikke ha respekt for folks valg av kosthold/livsstil, selv om man evnt. ikke støtter/forstår det?

__________________


Coopteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veggis-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 04:09   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Respekt er et godt nøkkelord

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 04:38   #10
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Opprinnelig lagt inn av Coopteddy, her.

Jeg orker ikke kverulere med deg om dette en gang til. Jeg har ingen veganmisjon å fare med. (Gjesten her var for øvrig vegetarianer, ikke veganer.).

Men: Jeg lurer på (og dette er way out i forhold til trådstarters spørsmål) hvordan du hadde reagert om din vert/andre tenkte slik i forhold til ditt valg av kosthold? Slik som det er høyst forskjellige meninger om f.eks. veganisme, er det også det om lavkarbo.
Du blir invitert på middag, og hva står på menyen? Jo, la oss si... hm. Hva med ovnsbakte poteter med smør til. Så kunne du jo bare spise smøret, siden fett er så bra...

Poenget mitt er: Bør man ikke ha respekt for folks valg av kosthold/livsstil, selv om man evnt. ikke støtter/forstår det?

Først og fremst.. om noen serverte meg bakt potet fremfor en 5-minutters pannestekt kotelett hadde jeg blitt lett fornærmet (men antageligvis spist og kost meg). Forslaget mitt var i grunn salat og bakt potet med hjemmelaget kryddersmør (skulle sagt margarin såklart, ikke meierismør), og med tanke på hva gjesten spiser samt mitt kjøkkenreportoar.. Vel, syntes ikke menyen var veldig fornærmende i grunn.

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Respekt er et godt nøkkelord

Fullstendig enig med dere begge, man skal absolutt gjøre sitt ypperste for å respektere valgene andre tar. Nå er sammenligningen du (Coopteddy) drar alikevel meeeget søkt, da det finnes tonn på tonn med vitenskap og bokstavelig talt et par århundrer med godt dokumentert erfaring som støtter lavkarbo som et sunt kosthold. På den andre siden skal man ikke lese mye om hvilke stoffer kroppen trenger og hvilke stoffer det faktisk er mulig å få fra grønnsaker, bønner, ol. for å se at dette er et katastrofalt kosthold for helsa.

Og for klarifikasjon: gjesten var veganer. Mer spesifikt, lacto-veganer som de selv kaller det.

Opprinnelig lagt inn av Serenio, her.

..5 voksne, hvorav en veggis (ikke kjøtt, fisk og egg) og to barn..

Når det gjelder respekt.. ja, jeg respekterer valgene folk tar som ikke går utover andre, forsøker å følge Kardemommeloven. Men etter den nte kostholdsdiskusjonen med en veganer/vegetarianer innså jeg at dette ikke har noe med fornuftig ernæring å gjøre. Det er religion, og en troende kan aldri vendes bort fra sin tro med fakta, da fakta i utgangspunktet ikke er nødvendig for tro. Når man alikevel velger å kjøre et løp basert på hva man "tror" er bra og skader seg selv (og eventuelle barn osv.) i prosessen.. det har jeg vanskelig for å respektere.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 08:32   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Ja men herremin, Plastbox, hvorfor skal alt gjøres til en meningskrig? Uansett hvor mange lass med forskning som hevder at lavkarbo er hensiktsmessig, så sitter fortsatt folk og ser dumt på meg når jeg sier at mettet fett er sunt og godt for kroppen. Jeg var vegetarianer i åtte år (lacto ovo), og f**n om noen skulle prøve å dytte i meg annet enn det jeg ville spise. Folk tar egne valg, og det får de stå for, men hva andre spiser er da virkelig deres egen sak. Man kan alltids prøve å reklamere for sin egen overbevisning, men å prakke det på noen (for ikke å snakke om å hevde at valgene deres nærmest er moralsk forkastelig) minner like fullt om misjonering, det gjør heller ikke jeg, selv om jeg anser lavkarbo for noe av det beste for de aller fleste.
Jeg har forresten ei venninne som også er veggis (også lacto ovo) som har blitt kjempeinspirert av meg, bytta ut alle lettprodukter med gode fete produkter, brød med fiberrik og pumpernickel, ris og pasta med fullkornsalternativer, margarin med ekte smør, og hun har, om ikke helt, så nesten kutta ut stort sett alt av sukker. Hun har aldri hatt det så bra! Selv spiste jeg kun fisk det første året med lavkarbo, jeg hadde det supert (men er pr i dag fortsatt møkk lei fisk ...)
Vi er fortsatt en litt "vanskelig" og "annerledes" gruppe matmessig, det er ingen grunn til å gjøre det vanskelig for andre som har tatt annerledes valg. Hvorfor blir du så provosert av det? Det er jo ikke sånn at alle veggiser og idealister i så måte mater spedbarna sine med soyamelk, liksom.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 11:39   #12
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja men herremin, Plastbox, hvorfor skal alt gjøres til en meningskrig? Uansett hvor mange lass med forskning som hevder at lavkarbo er hensiktsmessig, så sitter fortsatt folk og ser dumt på meg når jeg sier at mettet fett er sunt og godt for kroppen. Jeg var vegetarianer i åtte år (lacto ovo), og f**n om noen skulle prøve å dytte i meg annet enn det jeg ville spise. Folk tar egne valg, og det får de stå for, men hva andre spiser er da virkelig deres egen sak. Man kan alltids prøve å reklamere for sin egen overbevisning, men å prakke det på noen (for ikke å snakke om å hevde at valgene deres nærmest er moralsk forkastelig) minner like fullt om misjonering, det gjør heller ikke jeg, selv om jeg anser lavkarbo for noe av det beste for de aller fleste.
Jeg har forresten ei venninne som også er veggis (også lacto ovo) som har blitt kjempeinspirert av meg, bytta ut alle lettprodukter med gode fete produkter, brød med fiberrik og pumpernickel, ris og pasta med fullkornsalternativer, margarin med ekte smør, og hun har, om ikke helt, så nesten kutta ut stort sett alt av sukker. Hun har aldri hatt det så bra! Selv spiste jeg kun fisk det første året med lavkarbo, jeg hadde det supert (men er pr i dag fortsatt møkk lei fisk ...)
Vi er fortsatt en litt "vanskelig" og "annerledes" gruppe matmessig, det er ingen grunn til å gjøre det vanskelig for andre som har tatt annerledes valg. Hvorfor blir du så provosert av det? Det er jo ikke sånn at alle veggiser og idealister i så måte mater spedbarna sine med soyamelk, liksom.

Støtter Photobscura her, sålenge det ikke går utover barn så burde man som voksen kunne gjøre nært det man vil innen kosthold, og kunne bli tolerert på samme måte som de fleste som ikke er lavkarbere holder mye av sin opplærte skepsis mot fett etc. for seg selv.

Hvis det er barn involvert burde det være like greit å advare en veganer som man uten problem advarer foreldre som røyker i samme rom som man har barn i huset.

BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 11:50   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Hvis det er barn involvert burde det være like greit å advare en veganer som man uten problem advarer foreldre som røyker i samme rom som man har barn i huset.

BiggieS

Jeg kjenner flere vegetarianere og veganere, og de av dem som har barn har fått latt dem følge sine egne prinsipper; nemlig å selv få ta et selvstendig valg. Ingen av de jeg kjenner som ikke spiser kjøtt har utelukket det fra barnas kosthold, og jevnt de fleste er opptatt av et lavt gi-kosthold og lager all mat fra bunnen av ferske råvarer. Ok, jeg mener vi i utgangspunktet trenger kjøtt av flere grunner, men jeg er brennsikker på at du finner verre kosthold hos den jevne omnivorske nordmann enn den jevne vegetarianer. Gi folk litt credit .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 12:04   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Kanskje du skal bruke kvelden på å overtale veganeren til å i allefall undersøke økologiske meieriprodukter og egg fra godt behandlede dyr? =)

Det funker sannsynligvis like bra som om jeg skulle brukt en hel kveld på å spille prest fra 1700tallet og skremme deg til å bli kristen. Som kjent virker det ikke så godt å leke svovelprest.

Ha respekt for andre folks meninger, veganer, vegetarianere mm spiser slik de gjør av samme grunn som du spiser lavkarbo; de tror det er best for kroppen. Jeg får ikke i meg nok magnesium, sink, krom og kalium via kaetogen kost, veganere kanskje mangler b12, skal du si at de IKKE får i seg alle næringsstoffer, så husk selv hva vi kanskje må ta som tilskudd.
Jeg vil si at de fleste veganere som vet hva de driver med får i seg sunnere og mere næringsrik mat enn Ola Nordmann generelt.
At mange vegetarianere lever på løgner om div. dyrehold får så være, em det gjelder veldig mange grupper. Det er ikke til å feie under en dør at 3høner i et lite bur er et uverdig hønsehold eller kyllinger i såkalt løsdrift. Her gjelder det å ta egne valg som vi selv vil stå for og respektere andres valg.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 12:06   #15
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Kanskje du skal bruke kvelden på å overtale veganeren til å i allefall undersøke økologiske meieriprodukter og egg fra godt behandlede dyr? =)

Det ville jeg i hvert fall ikke gjort, med mindre det var en god venn og vi kunne ta det i en litt spøkefull tone. Jeg husker bare hvor mange som skulle "frelse" meg i de 6 årene jeg var vegetarianer, og som kom med alle argumentene jeg hadde hørt før. Bla. var jeg jo slem som stjal maten til dyrene.
Det blir jo (selv om kostholdene ikke er de samme) det samme med de som prøver å "hjelpe" oss til å gå bort fra lavkarbo fordi det er så farlig for hjertet osv. Jeg opplever (mer før enn nå) det samme nå som da jeg var veggis, altså at folk skal opplyse meg om kostholdet mitt og om hva som egentlig er sunt og usunt. Og sånne belærende folk får jeg brekninger av.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 15:25   #16
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Herregud, lette etter en "Siter"-knapp å bruke men det var så mange svar at jeg bare gav opp. Er det virkelig ingen av dere som forstår poenget mitt?

På et personlig nivå synes jeg det er absolutt forkastelig å ta valg med voldsomt negative konsekvenser fordi man ikke vet bedre. Jeg synes faktisk i grunn det er forkastelig å ta et hvilket som helst valg, enten det har konsekvenser eller ikke, uten å vite hvordan det påvirker ting. Vi er tross alt der vi er fordi vi fikk en hjerne som kan løse problemer, lære, konseptualisere, osv. Skammer meg når jeg møter på mennesker som tydeligvis har lagt den igjen hjemme (og nå snakker jeg IKKE om noen her inne, bare så det ikke tolkes dønn feil det også!). Igjen sammenlignes lavkarbo med veganer-kost noe som jeg igjen må presisere at er som å si "Vel, la nå folk tro at jorden er flat! Noen føler det er rett på samme måte som vi føler det er rett at den er rund.". Vel, sånn er det ikke. Når vitenskapen sier at jorda er sånn omtrentlig rund, så er den faktisk rund!

Her går det igjen på subjektivitet og opplevelse vs. objektivitet og fakta, et konsept ufattelig mange bommer fullstendig på når jeg forsøker å føre en samtale om noe som på noen som helst måte berører dem (aka: en interessant samtale). Ja, en veganer tror vegankost er det beste for dem, men det forrandrer faktisk ikke hvordan kroppen deres fungerer.

Godt poeng Imse, men dersom vi alle faktisk hadde spist slik vi skulle (altså 30-50g karbohydrater om dagen fra friske grønnsaker) så hadde vi kunnet kaste pillene søpla. Dagsrasjoneringen min med Ketolysepiller (kjøpt for sikkerhets skyld mtp. vekttap) inneholder 200mg magnesium, kalsium og kalium, 15mg sink og 100ug selen. 100g brokkoli inneholder (bland masse annet nyttig):

Kalsium 44.00 mg
Kalium 396.00 mg
Magnesium 20.00 mg
Sink 0.50 mg

mens 100g av den beskjedne tomaten inneholder:
Kalsium 130.00 mg
Kalium 449.00 mg
Magnesium 26.00 mg
Sink 1.10 mg

Hoveddelen av sink jeg får i meg er dog fra animalske kilder, da dette er der den høyeste konsentrasjonen av stoffet finnes. Vi på lavkarbo lider ingen mangelsykdommer om vi gjør jobben vår skikkelig. 30-50g karbohydrat fra ting som spinat, tomat, brokkoli osv. og vi hadde alle hatt vitaminer, mineraler og sporstoffer tytende ut av øra!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det ville jeg i hvert fall ikke gjort, med mindre det var en god venn og vi kunne ta det i en litt spøkefull tone. Jeg husker bare hvor mange som skulle "frelse" meg i de 6 årene jeg var vegetarianer, og som kom med alle argumentene jeg hadde hørt før. Bla. var jeg jo slem som stjal maten til dyrene.
Det blir jo (selv om kostholdene ikke er de samme) det samme med de som prøver å "hjelpe" oss til å gå bort fra lavkarbo fordi det er så farlig for hjertet osv. Jeg opplever (mer før enn nå) det samme nå som da jeg var veggis, altså at folk skal opplyse meg om kostholdet mitt og om hva som egentlig er sunt og usunt. Og sånne belærende folk får jeg brekninger av.

Ser selvsagt det, men mente ikke at man skal slå veganere over hodet med ei frossen steik heller. Alikevel føler jeg argumentet er tåpelig, for om du skal få lov til å se bort fra fakta og viten, og sammenligne lavkarbo med veganisme.. vel.. smak på denne: "Vi må da la pasienten leve på et glass vann og en agurkbit om dagen, hun føler jo dette er riktig kosthold for henne! Anorektisk-schmanorektisk, hun tror det er rett, da må vi respektere det!". Vil du støtte opp under kostholdsvalgene til en anorektiker? Ta i betraktining at subjektivt er anorektikeren og veganeren i samme bås, de er like overbeviste som oss. Alikevel, anoreksia nervosa er en tilstand man dør av og der har du fakta, på samme måte som at et veganerkosthold nær sagt garanterer alvorlige, etterhvert livstruende mangelsykdommer.

Det er mange såkalte "moralske vegetarianere/veganere" som holder seg unna alt av produkter dyr må lide for at vi skal få. Disse burde gjøre både seg selv og dyrene de er så glade i en tjeneste og kjøpe varer fra en gård eller et marked i nærområdet. Det er virkelig bare én stemmeseddel vi har, og det er lommeboka.


Sist redigert av plastbox : 30-07-10 kl 15:42.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 18:56   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Jamen så start en egen tråd der du diskuterer vegetar/veganerkosthold versus lavkarbo, da. Trådstarter spurte etter hjelp om hva som kunne serveres en vegetarianer på middagsbesøk, ikke om de moralske dilemmaene til denne personens kostholdsvalg. Synes du det er rart at vi tyr til empiri? Som sagt hundre ganger før, så er dette et brukerstyrt forum, uten at det utelukker vitenskapen, altså. Men erfarigngsdatabasen vil alltid være minst like aktuell her.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 15:19   #18
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Jeg serverte taco til min vegetarianer-venninne - og istedet for kjøttdeig fikk hun sopp i småbiter stekt i smør med taco-krydder. Resten kunne hun jo fint spise og hun ble VELDIG glad for at jeg hadde tenkt på henne også Hyggelig å gjøre dette for henne synes jeg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 22:42   #19
Serenio
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 143
Serenio er på en erverdig vei

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Kjapp rapport om besøket. Det gikk kjempefint. Vi laget litt av hvert; blomkålmos, en diger salatbolle med masse innhold, indiskinspirert kyllinggryte og en svær pariserloff, pluss oliven, fetaost, andre oster og noe mer jeg har glemt nå - så fikk gjestene velge selv. En del av maten var "restemat" (dvs. ting jeg fant i kjøleskap og fryser), så budsjettet gikk i hop også.

Vegetar-diskusjonen orker jeg ikke blande meg opp i. Peace & Love!

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 22:58   #20
Serenio
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 143
Serenio er på en erverdig vei

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Kanskje du skal bruke kvelden på å overtale veganeren til å i allefall undersøke økologiske meieriprodukter og egg fra godt behandlede dyr? =)

Dette overså jeg tidligere, men det må være noe av det teiteste jeg har lest på lenge! Bare for å presisere hvor teit det KAN bli: gjesten vi hadde på besøk har jeg møtt to ganger tidligere. Han kom på besøk fordi jeg og kjæresten min skal jobbe sammen med ham i et spesifikt prosjekt. Han er enslig, noen-og-førti uten barn, og la meg også legge til at han er tysk - og jeg har 3 tyskkurs fra folkeuniversitetet for tre år siden... Vi fikk enda en gjest, en god venn som vi kjenner godt, men som er totalt hekta på VG's vektklubb-greie, men som respekterer vårt LCHF-syn. Ikke akkurat rette settingen til å begynne lavkarbomisjonering etter min mening.

Men takk alle sammen for (stort sett) produktive innspill!

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 23:07   #21
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Opprinnelig lagt inn av Serenio, her.

Dette overså jeg tidligere, men det må være noe av det teiteste jeg har lest på lenge! Bare for å presisere hvor teit det KAN bli: gjesten vi hadde på besøk har jeg møtt to ganger tidligere. Han kom på besøk fordi jeg og kjæresten min skal jobbe sammen med ham i et spesifikt prosjekt. Han er enslig, noen-og-førti uten barn, og la meg også legge til at han er tysk - og jeg har 3 tyskkurs fra folkeuniversitetet for tre år siden... Vi fikk enda en gjest, en god venn som vi kjenner godt, men som er totalt hekta på VG's vektklubb-greie, men som respekterer vårt LCHF-syn. Ikke akkurat rette settingen til å begynne lavkarbomisjonering etter min mening.

Men takk alle sammen for (stort sett) produktive innspill!

Den ser jeg jo absolutt, men i mitt forsvar visste jeg jo ikke noe om settinga før nå. Var bare ment som et vennlig forslag, da mange som velger å ikke spise animalske produkter gjør det fordi de føler det er galt at dyr skal lide for at vi skal få biff uten at de nødvendigvis vet at det finnes et alternativ som er bedre både for dem og for dyrene.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 23:31   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Opprinnelig lagt inn av Serenio, her.

la meg også legge til at han er tysk

DET syns jeg faktisk er det beste argumentet for å være veganer jeg har hørt så langt, med tanke på hvordan kjøtt og egg f.eks produseres der nede.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 23:49   #23
Serenio
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 143
Serenio er på en erverdig vei

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Hele konseptet med misjonering har jeg lite sans for. Man skal i utgangspunktet respektere andres valg, være seg religion, mat, livsstil, seksuelle referanser etc. Det er ikke alltid man har "hele bildet" i alle situasjoner. Men kommer temaet naturlig opp og noen spør hva jeg mener, DA forteller jeg. Ikke misjonerer, bare forteller det jeg vet, også om det jeg ikke vet. Jeg kommer aldri til å si "du burde gjøre sånn og sånn - fordi..." med mindre et direkte spørsmål lød "Hva skal jeg gjøre?"

Tenk om vi skulle lage kalas for lchf'ere, laktoseintolerante, vegenere, muslimer, jøder og diffuse allergikere. Uten respekt for hverandres valg ville dette blitt ugreit. Men med de rette menneskene - for en kul fest det kan bli!

I forhold til mine barn, som er 10 og 16 år, så spiser de LCHF-mat, men med grovt brød i matpakka, nudler når de bare MÅ ha det osv., men de vil helst ha fisk, kjøtt og grønnsaker - og lørdagsgodt selvsagt. Jeg makter ikke være ultrarestriktiv på deres vegne. De skal snart ut i verden på egen hånd og hjemmefra lærer de i det minste hva man kan få til av matmirakler av lite ingredienser. (men det blir vel 3 år på nudler med ketsjup i studietiden, tenker jeg...og så får de komme hjem til mamma og få skikkelig mat en gang i blant)

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 19:08   #24
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Oææ, veggis på besøk også nå

Opprinnelig lagt inn av Serenio, her.

Hele konseptet med misjonering har jeg lite sans for. Man skal i utgangspunktet respektere andres valg, være seg religion, mat, livsstil, seksuelle referanser etc. Det er ikke alltid man har "hele bildet" i alle situasjoner. Men kommer temaet naturlig opp og noen spør hva jeg mener, DA forteller jeg. Ikke misjonerer, bare forteller det jeg vet, også om det jeg ikke vet. Jeg kommer aldri til å si "du burde gjøre sånn og sånn - fordi..." med mindre et direkte spørsmål lød "Hva skal jeg gjøre?"

Jeg er faktisk i et lite dilemma akkurat der selv. Ei jeg kjenner har vært veldig sjuk siden hun fikk barn, og etter mange måneder fått konstatert lavt stoffskifte, glutenintoleranse og melkeallergi. Hun er i tillegg vegetarianer (og har vært det så lenge at hun ikke lenger tåler kjøtt, det kommer bare opp igjen og kroppen klarer ikke prosesere det. Heldigvis spiser hun fisk og egg.), så hun ble veldig motløs da hun fikk "dommen". Jeg har lyst til å fortelle henne at det ikke trenger å være så ille, at hun burde sjekke ut lavkarbokost, men hun er fortsatt litt i sjokk tror jeg.... Og sist jeg snakket med henne var det endel familie osv tilstede, så det ble feil å dra opp (selv når hun satt med sine soyamuffins uten melk og gluten og så på oss andre spise bær med fløte Jeg får pønske ut en god vinkling til en bedre anledning tror jeg... Vet hun har blitt anbefalt supersunn familie-boka av noen andre, så hun har kanskje luktet på det allerede.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Veggis på ketolyse Maggen Ketolysekuren 8 24-07-09 19:36
Lavkarbo for veggis, vektproblem til tross for vegetarmat Spirea Generell diskusjon 16 19-11-07 17:16
proteiner når man er veggis... maggotbaby Andre dietter 25 10-11-06 17:36
Fascinert veggis venter på Spirea Spis deg ned i vekt med Skaldeman 13 30-01-06 00:25
Wannabe-veggis - type O emma23 Type O 9 30-03-05 22:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no