Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hjelp! Har spørsmål ang ketose og avføring!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-12, 13:40   #1
berilac
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 3
berilac er på en erverdig vei

Hjelp! Har spørsmål ang ketose og avføring!

Jeg er relativt ny i gamet, og har vært i ketose nå i to uker. Jeg slet veldig mye med magen før jeg begynte og hadde hard avføring ca hver 2-3 dag. Etter å ha vært i ketose nå i to uker, har jeg hatt avfrøing 1-2 ganger hver dag, og konsistensen er normal. Jeg bruker stixene og har tydelig utslag, samtidig som jeg har holdt meg under 15 gram karbo hver dag. Ser litt endring i ansiktet, men klærene er like stramme. Skal veie meg på søndag..

Grunnen til at jeg er litt urolig, er fordi jeg har lest flere steder at det er normalt at avfrøingen avtar, og at man tømmer seg sjeldnere enn ved vanlig kosthold. Hos meg er det stikk motsatt!!

Spørsmålet mitt er dermed; er det fare for at jeg går opp i vekt i stedet for ned? Spiser jeg for mye mat? Tåler ikke kroppen min ketosen?

Setter stor pris på tilbakemelding!
Hilsen nybegynner

berilac er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 13:50   #2
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 57
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Ketose = mer avføring?? (Nybegynner trenger hjelp)

Opprinnelig lagt inn av berilac, her.

Jeg er relativt ny i gamet, og har vært i ketose nå i to uker. Jeg slet veldig mye med magen før jeg begynte og hadde hard avføring ca hver 2-3 dag. Etter å ha vært i ketose nå i to uker, har jeg hatt avfrøing 1-2 ganger hver dag, og konsistensen er normal. Jeg bruker stixene og har tydelig utslag, samtidig som jeg har holdt meg under 15 gram karbo hver dag. Ser litt endring i ansiktet, men klærene er like stramme. Skal veie meg på søndag..

Grunnen til at jeg er litt urolig, er fordi jeg har lest flere steder at det er normalt at avfrøingen avtar, og at man tømmer seg sjeldnere enn ved vanlig kosthold. Hos meg er det stikk motsatt!!

Spørsmålet mitt er dermed; er det fare for at jeg går opp i vekt i stedet for ned? Spiser jeg for mye mat? Tåler ikke kroppen min ketosen?

Setter stor pris på tilbakemelding!
Hilsen nybegynner

Jeg har det akkurat likedan som deg! Og jeg har gått ned i vekt Men kanskje andre har andre erfaringer?

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 13:53   #3
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Ketose = mer avføring?? (Nybegynner trenger hjelp)

Tror det går på hvor mye grønsaker og fiber du får i det. Jo mer av det, jo mer avføring. Om man ikke er flink å spise grønnsaker, men i hovedsak spiser kjøtt og egg vil nok avføringen avta. Det er min erfaring.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 13:54   #4
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 49
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp!! Har spørsmål ang ketose og avføring!

Ingen kan vite om du spiser for mye når du ikke har lagt ut en dagsmeny
Sannsynligvis reagerer du på fettet, det kan være at du spiser litt mer fett enn kroppen behøver og at det fører til mer avføring. Så magen din blir normal istedet for hard, slik du er vandt til. Så lenge du ikke plages av det kan det da ikke være noe annet enn positivt å få UT avføringen, tenker nå jeg. Kan jo ikke love deg at du ikke legger på deg, men det høres lite sannsynlig ut! Men igjen, jeg vet ikke hva du spiser.Uansett lykke til!

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 13:54   #5
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Ketose = mer avføring?? (Nybegynner trenger hjelp)

Hvis du spiser endel fiber, lavkarbobrød, knekkebrød, frø, nøtter osv, så er det mer for kroppen å tømme enn om du spiser mindre fiber

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 14:01   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose = mer avføring?? (Nybegynner trenger hjelp)

Alt man må bekymre seg for Istedet for hard avføring hver 2-3 dag har du nå NORMAL avføring 1-2 ganger om dagen. Føler du selv at fordøyelsen er bedre? Mindre oppblåst og mindre ubehag? FLOTT!

Liker du maten? Er du komfortabelt mett? Er du sulten? Er du uvel ellers? Hva sier vekta og målebåndet etter to uker?

Hvis du har lest deg opp om ketose, vil du se at det er svært vanskelig og gå opp når man spiser ketogent, om du da ikke er reelt undervektig.

Jeg anbefaler nybegynnertråden jeg linker til i signaturen min - der finnes linker til mange gode kilder til informasjon.

Ta med at du har holdt på i TO uker. Det er nok ikke nok til at kroppen din er "ferdig" med og omstille seg til et ketogent kosthold, 2- 8 uker er sagt generelt, men husk at dette er inviduelt. Prøv og bruk tiden til å høre på hva kroppen din forteller deg - føler du deg bra - er det jo ingenting og bekymre seg for

Slipp stresset fri og nyt den gode maten!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 14:04   #7
berilac
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 3
berilac er på en erverdig vei

Sv: Hjelp!! Har spørsmål ang ketose og avføring!

Jeg kan legge ut en typisk dag, så kan dere jo se om jeg kan gjør det feil

Frokost:
Eggerøre og laks eller 2 skiver med lavkarbobrød/knekkebrød + pålegg
0,5 liter vann

Lunsj
Tunfisk/kyllingsalat eller omelett
0,5 vann eller 0,5 pepsimax

Mellommåltid
2 skiver lavkarboknekkebrød/brød med pålegg eller avokado med pepper
0,5 vann

Middag
Hjemmelaget moussaka med aubergin og bønner eller noe annet lavkarbo
0,5 vann

Kvelds
Halv boks med cottage cheese + en spiseskje med blåbærsyltetøy (uten sukker)


Gi gjerne tilbakemeldinger på om dette er for mye eller feil

berilac er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 15:01   #8
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp!! Har spørsmål ang ketose og avføring!

Det eneste jeg tenker når jeg ser menyen din, er at jeg har hørt at man helst skal holde seg unna lavkarbobrød og knekkebrød de første 4-6 ukene... Da omstiller kroppen seg lettere... Jeg gjorde det, og gikk mye mer ned den første mnd enn de to andre. Men det er vel kanskje normalt for alle...

Ps, spiser du nok grønnsaker? Virket litt lite syns jeg... Men jeg er forholdsvis ny i dette gamet, så du skal kanskje høre mer på veteranene her... Lykke til videre

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 15:09   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp!! Har spørsmål ang ketose og avføring!

Du er bare heldig med den avføringen. Jeg har selv gjerne to ganger daglig og det er jeg glad for, og har strevet for å oppnå. Det klarte jeg da jeg begynte å spise mer frø og nøtter, ta magnesium og akupunktur.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 15:59   #10
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Hjelp!! Har spørsmål ang ketose og avføring!

Jeg slet veeldig med treg mage i starten, men da jeg oppdaget knekkebrødene løste alt seg... Kombinasjonen av knekkebrød og vann gir flott gjennomkjøring i tarmene - hurra for det!!

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 16:30   #11
pappaegøyen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 184
pappaegøyen er virkelig snillpappaegøyen er virkelig snillpappaegøyen er virkelig snillpappaegøyen er virkelig snill

Sv: Hjelp!! Har spørsmål ang ketose og avføring!

jeg spiser nesten ingen grønnsaker ikke noe annet enn egg ,bacon ,kjøtt .kaffe og kremfløte . Men går på 2eren hver dag

pappaegøyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 19:45   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp!! Har spørsmål ang ketose og avføring!

Opprinnelig lagt inn av berilac, her.

Jeg kan legge ut en typisk dag, så kan dere jo se om jeg kan gjør det feil

Frokost:
Eggerøre og laks eller 2 skiver med lavkarbobrød/knekkebrød + pålegg
0,5 liter vann

Lunsj
Tunfisk/kyllingsalat eller omelett
0,5 vann eller 0,5 pepsimax

Mellommåltid
2 skiver lavkarboknekkebrød/brød med pålegg eller avokado med pepper
0,5 vann

Middag
Hjemmelaget moussaka med aubergin og bønner eller noe annet lavkarbo
0,5 vann

Kvelds
Halv boks med cottage cheese + en spiseskje med blåbærsyltetøy (uten sukker)


Gi gjerne tilbakemeldinger på om dette er for mye eller feil

Du skriver Atkins i filosofien din, har du lest reglene for induskjon? Det er lite grønnsaker, og hverken Pepsi Max, bønner, syltetøyet eller knekkebrød hører vel hjemme i induksjonen?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-12, 14:16   #13
berilac
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 3
berilac er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Har spørsmål ang ketose og avføring!

Hehe, jeg er som sagt helt ny her, så jeg vet ikke om det egentlig er Atkins jeg følger.. Eneste jeg vet, er at jeg holder meg under 15 gr karbo hver dag, og er i ketose. Så følger vel kanskje Ketosekuren da (?)

Hva er induksjon?

berilac er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 20:51   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Har spørsmål ang ketose og avføring!

Har du lest nybegynnertråden? http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 21:28   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp! Har spørsmål ang ketose og avføring!

Opprinnelig lagt inn av berilac, her.

Hehe, jeg er som sagt helt ny her, så jeg vet ikke om det egentlig er Atkins jeg følger.. Eneste jeg vet, er at jeg holder meg under 15 gr karbo hver dag, og er i ketose. Så følger vel kanskje Ketosekuren da (?)

Hva er induksjon?

Atkins fase 1 og ketolyse er ganske likt.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 18:32   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Har spørsmål ang ketose og avføring!

Opprinnelig lagt inn av berilac, her.

Hehe, jeg er som sagt helt ny her, så jeg vet ikke om det egentlig er Atkins jeg følger.. Eneste jeg vet, er at jeg holder meg under 15 gr karbo hver dag, og er i ketose. Så følger vel kanskje Ketosekuren da (?)

Hva er induksjon?

Ketose er tilstanden man er i når kroppen bruker fett som energikilde, ketolysekuren er EN ketogen retning. (Les nybegynnertråden som kan du finne mer info.)

Atkins sin startperiode kalles induksjon. Du kan lese mer om atkins her

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hard avføring? Mt2t Fysisk og mental helse 37 12-10-11 21:23
Avføring bubbletopp Fysisk og mental helse 50 17-03-11 23:12
Et lite spørsmål ang avføring og utskeielser på lavkarbo Phyxiaa Fysisk og mental helse 0 12-12-10 14:45
Litt ekkelt, MEN; Lys/gul avføring?? RIL Lavkarbo generelt 11 02-04-10 02:21
Avføring - nok en gang journey Fysisk og mental helse 2 03-03-09 14:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no