Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketose i maks 6 mnd - hva om mer skal av?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-02-10, 11:18   #1
Sommerglad
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 27
Sommerglad er på en erverdig vei

Ketose i maks 6 mnd - hva om mer skal av?

Hei! Jeg ble litt bekymret her nå, for leste på siden ketolyse.no at dette er et kosthold for de med 10 kg eller mer. Jeg skal ned ca 3 kilo til (har da gått ned 16 kg), men jeg er ikke overvektig, men normalvektig, har en BMI på 19,5 nå. Jeg drives godt på dette kostholdet, både psykisk og fysisk. Har vært litt av og på dette med lavkarbo de siste 2 årene. Gikk først ned 8 kg med SpisDegSlank, så opp igjen 5 kg, og så det siste 1,5 år ned 10 kg (altså totalt har jeg gått ned 13 kg hittil).

Blir bare veldig redd om jeg ødelegger kroppen min når det står at man burde ha en overvekt på minst 10 kg, for det har jeg ikke. Er det farlig for meg å være i ketose og hvor lenge kan jeg evt være det? Burde jeg spise mer karbohydrater, fortsatt leve lavkarbo, men øke antall gram karbohydrater, så jeg ikke er i ketose? Er bare redd jeg legger på meg all slitet igjen da...Ser her inne at folk har det som en generell livsstil og har vært i ketose opp til flere år. På Ketolyse.no anbefaler legen ikke mer enn 6 mnd. Hvordan skal jeg evt legge om nå uten å få opp i vekt igjen, og jeg VIL ned de siste kiloene, så starte vedlikehold i hvert fall. Håper på svar Tusen takk

Sommerglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 12:22   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketose i maks 6 mnd - hva om mer skal av?

Ok, for det første, nå er ikke jeg noen stor tilhenger av BMI fordi den sier null og niks om kroppssammensetning, nå vet jeg ikke om du er mann eller kvinne, men med din på 19,5 så er du så vidt akkurat normalvektig.
Jeg er nok uenig i det Torkil sier om hvor lenge man skal være i ketose i boka si og på nettsidene. Det er IKKE farlig å være i ketose, og du kan være det så lenge du vil, om du trives med det.
Men om du ønsker å stabilisere vekta di og utvide matrepertoaret så kan det være greit å prøve seg fram litt. Øk med fem gram kh i uka til du ser hvor toleransen din går.
Jeg synes DENNE er helt genial til opptrapping.
Men som sagt, trives du med ketose, og med den maten du spiser nå, så er det ingen grunn til å endre på det bare fordi

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 12:37   #3
Sommerglad
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 27
Sommerglad er på en erverdig vei

Sv: Ketose i maks 6 mnd - hva om mer skal av?

Tusen takk for alle svar du gir meg. Jeg er dame og vet jo at jeg strengt tatt ikke trenger å gå ned de siste 3 kiloene, men jeg vil føle meg bedre. Hvis jeg klarer å gå ned disse er jeg der jeg var før kiloene kom på skjønner du. Mange av de gamle klærene vil passe bedre osv.
I tillegg sliter jeg mye med hodepine, noe som har blitt vedlig mye bedre. Pepsi max (som jeg har drukket opptil 2 liter av om dagen) har jeg ikke drukket siden mandag, og det er egentlig kun i går og i dag jeg har hatt hodepine på lenge (muligens pga at jeg ikke har drukket brus?, da jeg sannsynligvis var litt avhengig ) I tillegg har jeg hatt mye luftproblemer og oppblåst mage (sånn at det har vært virkelig pinlig og ubehagelig), noe som er veldig, veldig mye bedre med denne livsstilen. I tillegg trener jeg litt og synes treningen går veldig bra uten mye karbohydrater.

Ang Diane, som du startet en tråd med, så gikk jeg på de i 4 år. Hadde masse kviser før, og disse forsvant nesten helt når jeg startet med denne p-pillen. Men da jeg sluttet (vet ikke om det var selve årsaken selvfølgelig) la jeg på meg masse. Jeg mistet også mensen i nesten 8 mnd. Men når jeg gikk på de merket jeg ingen birvirkninger og huden var veldig fin. Men jeg tør ikke starte igjen nå (selv om jeg egentlig vil), da jeg fikk så vektproblemer da jeg sluttet.

Men da fortsetter jeg å prøve og være i ketose (uten å bekymre meg). Men det kan vel ikke ende med at jeg går opp i vekt hvis jeg er i ketose for lenge? At kroppen på en måte "venner" seg til denne tilstanden, og går på sparebluss eller noe? Takk for svar igjen

Sommerglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 16:02   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketose i maks 6 mnd - hva om mer skal av?

Ja, tenkte meg at du var dame . Kan hende det du føler er overflødige kg bare trenger å strammes opp litt, om du liker å trene og sånn, og da blir jo det å tenke på vekt i så små marginer også litt mer overflødig, ettersom muskler veier mer enn fett i forhold til plassen det tar!
Dersom du ikke drikker mye kaffe eller te med koffein til vanlig, så er det ikke så rart at du får litt hodepine av å kutte ut pepsien. Det er vel så vidt meg bekjent koffein i den .
Jeg fant jo endelig reseptet mitt etter å ha snudd huset på hodet, og det viste seg å være Yasmin, som er nogenlunde likt Diane i virkning, men visstnok litt 'snillere' mot kroppen. Man skal vel ikke gå på disse noe lenge (i hvert fall ikke Diane, anbefales å gå på de i tre fire sykluser etter at man opplever full virkning, mulig det ikke er sånn med Yasmin). Men interessant å høre om at du hadde god effekt! Jeg har ikke kviser, men er plaget med talgcyster, som visstnok er hormonelt ...

Om du spiser passe med mat så tror jeg det er liten fare for å gå opp i vekt i ketose. Da må du enten spise alt for mye, sprekke for ofte, eller få noen alvorlige svingninger på insulinet, tror jeg. Ketose, og et godt sammensatt lavkarbokosthold er i hovedsak vektstabiliserende. Derfor er det heller ikke noe særlig fare for å bli undervektig i ketose, så lenge du ikke kjører lavkalori med skikkelig lite fett i tillegg .

Grattis med supert vekttap, forresten

Og bare hyggelig! I aim to please

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 17:27   #5
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Ketose i maks 6 mnd - hva om mer skal av?

Har selv levd i ketose en god stund og Dr.Torkil personlig mener nok kanskje ikke at man må stoppe etter 6 mnd så lenge man er i form og har det bra på dette kostholdet. Men som lege må han leve etter føre-var prinsippet og grunnet til at han ikke anbefaler ketose i mer enn 6 mnd før man har en pause er at det ikke er gjort nok forskning til at han, som lege, kan anbefale det utover 6 mnd. Selv om vi er mange her som beviser at det ikke er noe problem

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 08:48   #6
lille_Venn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 56
lille_Venn er på en erverdig vei

Sv: Ketose i maks 6 mnd - hva om mer skal av?

Hei :-)
Ser du hadde problem med p-piller... Selv har jeg hatt kjempemye problemer med prevensjonsmidler og har vært innom det meste, alt fra plaster og ring til de pillene som finnes på markedet i dag ( våger jeg å påstå )... Bivirkninger har vært kviser, hodepine, kvalme, svimmelhet, "tvangsspising" (trodde faktisk jeg led av denne spiseforstyrrelsen og ble vettskremt...), vektøkning, osv...
Nå har jeg gått på Cerazette i snart ett år og det er det eneste p-midlet som har funket for meg! Inneholder kun et hormon, og har generelt lite bivirkninger i følge lege... Slutta å gå på de et par måneder og merka heller ikke noe i overgangen... Og for første gang har jeg ikke gått opp i vekt av en pille!! I love it! :-D

lille_Venn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Maks protein? kamp Lavkarbo generelt 1 05-05-09 23:23
Gode råd, motivasjon og måltidsideer for en som skal i ketose? hønni Spørsmål og svar 2 13-04-09 17:29
Maks 20 karbo? Posh Induksjonen 6 16-06-08 00:59
Er det noe maks på proteiner? Lollypop! Ketolysekuren 3 27-08-07 22:20
Kan man få noen skader av og spise maks 20 karbo og 1000 kalorier om dagen? Aadna Lavkarbo generelt 12 27-09-06 18:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no