Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Valnøtter og kh?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-07-10, 10:17   #1
Minusnoenkg
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 29
Minusnoenkg er på en erverdig vei
Question

Valnøtter og kh?

Blir så forvirra!! På pakken jeg har står det at det er 3 kh pr. 100gr. I ketolyseboka står det rundt 6 kh, og på den næringstabellen som ligger her inne(excel-dok)står det at de inneholder 13,1!!!??

Hva er riktig??

Minusnoenkg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 10:25   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Valnøtter og kh??

Jeg går ut i fra ca 6 g. Det mener jeg står på de posene jeg har også.

I utgangspunktet går jeg ut i fra det som står på forpakningen uansett.
Tabellene bruker jeg bare på grønnsaker (og evt kjøtt)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 10:35   #3
Minusnoenkg
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 29
Minusnoenkg er på en erverdig vei

Sv: Valnøtter og kh??

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg går ut i fra ca 6 g. Det mener jeg står på de posene jeg har også.

I utgangspunktet går jeg ut i fra det som står på forpakningen uansett.
Tabellene bruker jeg bare på grønnsaker (og evt kjøtt)

Men en valnøtt er vel en valnøtt?? Har nøtter fra Den lille nøttefabrikken, og de står det 3 kh på...skal gå å dobbeltsjekke nå for sikkerhetskyld
Jada, 3 kh pr. 100gr

Minusnoenkg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 10:42   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Valnøtter og kh??

På mine pakninger står det faktisk 3,1 g kh/100 g, fra den Lille Nøttefabrikken. Men jeg har også hatt de som inneholder 6-8 g kh. Har søkt litt på nettet og finner at kh innhold blir oppgitt til å være mellom 3-8 g/100g.

Jeg pleier også å regne det som står på pakken, er jeg i tvil tar jeg litt i. Dessverre er det mye rar merking ute og går på matvarer, og det er vanskelig å vite hva som er rett spesielt når tallene spriker mye.

Næringsinnhold i ulik matvarer kan også variere med sesong, jordsmonn, klima, dyrkningsmetode, sted osv, derfor kan bl.a. valnøtter ha ulik kh-innhold. Næringsinnholdet er jo også basert på gjennomsnittsmålinger over tid i ulike partier. Kan jo være at ulike produsenter også måler på litt ulik måte. Forhold deg til det som står på pakningen, jeg har ihvertfall aldri blitt "lurt" av det og falt ut av ketose.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 10:43   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Valnøtter og kh??

Opprinnelig lagt inn av Minusnoenkg, her.

Men en valnøtt er vel en valnøtt?? Har nøtter fra Den lille nøttefabrikken, og de står det 3 kh på...skal gå å dobbeltsjekke nå for sikkerhetskyld
Jada, 3 kh pr. 100gr

Har to forskjellige valnøttposer her og de er 3 g og 3,3 g. Så da går jeg ut fra at det er riktig.

Grønne avokadoer har mere karber enn de brune...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 10:50   #6
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Valnøtter og kh??

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Grønne avokadoer har mere karber enn de brune...

Ja og nypoteter har mindre kh enn lagringspoteter

Mange faktorer som gjør seg gjeldene i hva næringsinnholdet er og hvordan produsenten kommer frem til det. Men stol på merkingen av matvarer, her hjemme er det stortsett OK merking, hvis du er veldig i tvil kan du kontakte produsenten, de fleste pleier å svare.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karboinnhold i valnøtter neelam Spørsmål og svar 2 08-08-11 11:23
Valnøtter Gus Ketolysekuren 4 12-03-10 22:04
Valnøtter KW87 Ketolysekuren 3 13-02-08 09:18
Valnøtter mot søvnløshet jeef-micro Fysisk og mental helse 1 14-08-06 19:53
Valnøtter donjuanwannabe Lavkarbo generelt 2 05-12-04 17:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no