Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Veier eller måler dere maten??

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-05, 16:56   #1
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 47
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Veier eller måler dere maten??

Spiser dere dere gode og mette på lavkarbo mat, eller veier dere og måler?? Lurer bare.. Har sett flere oppskrifter, men står ingenting om hvor mye man skal spise.. Jeg spiser normalt, og til jeg blir mett på lavkarbo maten.. orker ikke å veie og styre.. men det er kanskje feil av meg???

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 16:57   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

det er meningen du skal spise deg mett. men veiing og måling gjør det mulig å telle antall karber nøyaktig (jeg var ikke helt på jordet nå, sant..? )

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 17:26   #3
Ingo
Medlem
 
Ingo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 46
Innlegg: 145
Ingo er virkelig snillIngo er virkelig snillIngo er virkelig snillIngo er virkelig snill
Smile

Lurt!

Synes det høres lurt ut jeg, i alle fall i utgangspunktet- å spise def fornøyd
Bare man har sånn ca kontroll med det som står på pakkene og i matvaretabellen mtp. karbohydrater så. Viktig å huske at for lavt inntak av karbo ikke er særlig sunt, og i ALLE fall ikke for mye karbo...

Men så, etter en stund, kan du veie litt, for å se hvor store mengder du "bør" bruke. Jeg og forloveden fant faktisk ut at vi var litt FOR forsiktige med grønnsaker og karbohydrat-holdige ting, så vi måtte bruke litt mere!
Jeg tror det er litt greit å ha kommet inn i kostholdet før du evt. setter mye fokus på altfor nøyaktig måling av noe slag, siden det kan gjøre det for tungvint, også blir du ikke fornøyd med omleggingen... Mine tanker rundt det i alle fall...
Men det viktigste er at du er fornøyd, UANSETT!

__________________
Ingo
"The difference between the impossible and the possible lies in a person's determination."
Ingo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 17:26   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Rett det aline

Det er vel mere vanlig å veie mat om man går på Atkins, enn om man går på Lindberg

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 17:35   #5
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 47
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Takk for svar Jeg tenkte mere på menger av middag og sånn jeg da.. Feks i dag, så lagde jeg taco lasagn med neper istedenfor lasagnplater (med masse salat ved siden av selvfølgelig.. Null brød!!) det jeg lurer på er om jeg kan ta "så stor prosjon kjøttmiddag jeg vil" eller om jeg skal begrense meg til så og så mye.. Tok en porsjon som så nogenlunde normal ut, og fylte på med masse salat.. Ble ihvertfall mett og god

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 17:38   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Jeg beregner 150 gram kjøtt når jeg spiser, enten det er kylling eller fisk eller kjøttdeig eller hva Tror 150 gram er vanlig Også fyller du på grønnsaker så mye du orker å spise

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 17:38   #7
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

du skal spise deg mett uten å bli overmett bare sånn passelig mett
hørtes ut som om du fikk i deg riktig mengde !

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 17:45   #8
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 47
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Og så lurer jeg på hva dere gjør til lunsj.. kan man feks spise middagsrester til lunsj?? Eller skal man da holde seg til omeletter,salater, supper osv?? og hvor mye skal man beregne i mende forhold til middag for at det ikke skal bli to middager på en måte??? Graver og spør fælt her nå, men vil jo lære.. har Lindberg boka, men synes ikke jeg finner så godt svar på sånt!

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 17:48   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Jada, middagsrester til lunsj er fint, synes jeg

Vet ikke om det er helt lindbergsk å tenke sånn her, men;

Spis frokost hver dag, og spis masse! Da setter du i gang forbrenninga, og du har hele dagen på å "fortære" energien fra frokosten.

Ikke la det går mere enn seks timer mellom hvert måltid. 3,5 - 4 timer er fint.

Middagen.. tja, ikke spis deg stapp mett? Eneste rådet jeg kan gi

La hvert måltid inneholde både proteiner, karbohydrater og fett.

Ikke spis senere enn tre timer før du skal legge deg

Jeg la på meg maaange kilo det året hvor jeg spiste en svææææær middag ca. en time før jeg la meg.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 17:58   #10
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 47
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Jeg spiser 4 måltider om dagen:

kl 8:Frokost 1 boks makrell i tomat og 3 Ryvita knekkebrød feks.. Eller Ryvita knekkebrød og eple. 1 glass melk

Kl 12: Lunsj Omelett m kjøtt av noe slag om salat.. / linsesuppe /middagsrester/salat el...

Kl 3: Middag Diverse middager m tilbehør (ikke poteter eller brød)

Kl 8: kvelds 3 ryvita knekkebrød med magerost og grønnsaker på, og litt skinke..

Koser meg også med litt pepsimax om kveldene, og spiser ofte MASSE grønnsaker på kvelden når jeg ser på TV.. Noen ganger med dipp. Andre ganger uten.. og så glemte jeg at jeg spiser litt frukt og nøtter mellom måltidene hvis jeg er sulten..


Hvordan høres det ut???

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 18:02   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Jeg synes det ser fint ut jeg (men kan jo hende noen arresterer meg da..) Husk å drikk vann! Jeg er elendig til å gjøre det selv, men oppfordrer alle til å gjøre det

Kjenner ikke så godt til Ryvita jeg, så vet ikke om det er bra eller hva

Forresten, banan er ikke noe særlig.. inneholder masse rask energi Bare sånn at du vet

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 18:45   #12
Ingo
Medlem
 
Ingo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 46
Innlegg: 145
Ingo er virkelig snillIngo er virkelig snillIngo er virkelig snillIngo er virkelig snill

Bruker endel Ryvita selv jeg, spesielt på jobb til lunsjen... Er ok i alle fall i senere faser av Atkins. Men litt mye karbo for induksjonen da, siden en skive er ca. en fjerdedel av dagsinntaket... (ca. 5 g. alt ettersom hvilken type...)
Et annet tips til lunsj, eller frokost\mellommåltid som jeg bruker det til, er å lage en pannekakerøre ala Atkins å la den stå i kjøleskapet. Trenger ikke mye for etpar pannekaker, og røren har bare godt av å stå litt i kjøleskapet!
Anbefales med bittelitt Heistad syltetøy og litt bacon. Kan også bruke de som et alternativ til knekkebrød\brød å ha pållegg oppå... Nam!

__________________
Ingo
"The difference between the impossible and the possible lies in a person's determination."
Ingo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 18:52   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Du har fått masse gode svar her !!

Syns og det ser fint ut, - men nå er jeg ikke Lindberg'er - så det kan godt hende at det er noe annet som gjelder der.....

Når det gjelder veiing av maten - så kommer det an på hvilken filosofi du følger. Kan bare snakke for Atkins, - og der er det veldig viktig å veie maten - iallefall de to første fasene. Dette er fordi du skal spise max 20 karber pr dag de første 14 dagene og uten å veie klarer du aldri å beregne det skikkelig. Senere skal du legge til 5 gram pr dag, - og de som klarer det på grammet uten å veie er skikkelig gode. Riktignok finnes det lister med hva som er ca 5 gram, - men ...... Etter flere år på forum har jeg sett vanvittig mange eksempler på at folk tror de kan ta det på øyemål, - og når de ikke tar av lenger og begynner å veie - så oppdager de at de har spist altfor mye av både det ene og det andre !

Uansett er det viktig å spise slik at du ikke er sulten lenger. Stappmett er ikke lurt - hverken på Lindberg eller Atkins....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 19:00   #14
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 47
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Okey.. kanskje jeg burde kutte ut Ryvitaen på frokosten da? og heller spise salat.. salat og makrell i tomat? er det noe godt da tro?? hehe.. bare å prøve det!!

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 23:28   #15
aveline
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 77
Innlegg: 416
aveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt likt

Hei Tonje**
Hyggelig å hilse på deg!

Under induksjonen er det tillatt med ett stykke Fiberrik. Den med solsikke er faktisk ganske god.
Lykke til*

aveline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 15:00
forslag til dagsmenyer på atkins? raven Induksjonen 7 05-10-04 04:12
Klarer dere det! Marit Lavkarbo generelt 11 22-08-04 16:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no