Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Cesar Millan

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-03-11, 21:34   #76
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Skjønner du brenner for hunders velferd og det er flott!
Jeg skrev at det er HUNDENE som avgjør hva som er straff, eller belønning for den del.
Hvordan får du det til at det er ok med slag og spark?

Jeg har da sett at han dytter med et par fingre, napper i båndet og sparker hunden lett bak seg - altså ca i lysken til hunden. Ja, det er for å få oppmerksomhet og muligens ikke så veldig vondt, men det går an å gjøre dette på andre måter og det er det som er poenget mitt. Jeg har også sett en hund henge i halsbåndet til den ble slapp - og det var en stund. Jeg har sett han legge hunder på ryggen og holde de nede. Mange hunder klarer seg fint med trening ala Nordenstam også, men er det det som er best for hunden?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Vi har hatt 5 hunder og jeg kan love deg at det har vært plagsomt med passitivitet å spore hos noen av dem. GRADEN av straff spiller inn, det er du enig i?

Forskning på læringsteori har konkludert med at positiv straff (tilføre ubehag)/negativ forsterkning (fjerne ubehag) vil føre til passivisering av individet og økt stressnivå. Selv om man OGSÅ bruker positiv forsterkning (tilføre gode) eller negativ straff (fjerne et gode) så vil objektet LIKEVEL "huske" positiv straff/negativ forsterkning best. Dette er faktisk målbart i forhold til produksjon av ulike stoffer i kroppen (husker ikke helt dette - men det har noe med adrenalin/noradrenalin å gjøre. GRADEN av styrke på ubehaget man tilfører spiller mindre rolle. Faktisk er det bedre med et sterkt ubehag - da holder det gjerne med få gjentagelser. Positiv trening med utelukkende positiv forsterkning/negativ straff vil gjøre objektet mindre stresset og passivisert.

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Jeg har sett en del CM og har aldri sett han hverken slå eller sparke, mulig vi har litt ulik definisjon av hva slag og spark er?

Vel - slag er ubehag, sterkt eller svakt tilført med en hånd, spark er ubehag tilført med en fot...

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Argumentene går ensidig på slag, spark, strømming... Det er vel ikke det som er essensen i CMs måte å gjøre det på?
Han lærer først og fremst hunde-eiere å være rolige, bestemte og konsekvente. Og å AKTIVISERE dyra.

De aller aller fleste hunder tåler fint å "bli snakket til", går man over grensen i måten å behandle hund på er man en ræva hundefører. Og det har vel egentlig fint lite med CM å gjøre.

Tar man i betraktning at hundehold i USA er veldig forskjellig fra her i Norge så er det flott at han aktiviserer hundene og går tur. Det er ikke DET jeg er uenig i, alle hunder trenger å gjøre noe annet enn å sove hele dagen, ellers blir de problemhunder. Men jeg mener likevel at treningen han utfører er basert på negative metoder hovedsaklig og det mener jeg er unødvendig.

For å ta en liten og sikkert utilstrekkelig sammenligning: Tenk om <ditt valg av kjekkas> laget TV-show hvor han forteller at du må spise karbohydrater, gjerne 65% av energibehovet pr dag. Du må ikke spise mettet fett, helst så lite fett som mulig. Og trene masse. Så lenge du gjør det i en avslappet sinnstemning så er det dette kroppen din trenger. Dersom du blir oppblåst, får høyt blodsukker eller legger på deg så spiser du feil. For mye fett eller for lite fiber. Eller du trener for lite. Forskning sier kanskje noe annet, men han er jo så kjekk. Og du blir jo bare litt oppblåst eller får bare litt høyt blodsukker eller legger på deg noen få kilo... Dere skjønner kanskje hva jeg mener...

Forresten - visste dere at hunder er mer og mer utsatt for de samme sykdommene som oss? Fedme, sukkersyke og hjerte/karsykdommer samt kreft. Kan det ha sammenheng med tørrfor med relativ stort innhold av (billige) karbohydrater? Likevel gir der fleste sine hunder tørrfor.

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:39   #77
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Cesar Millan

God diskusjon videre nå melder jeg meg ut

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:49   #78
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Du har helt klart lest mye

Når jeg fikk barn for 25 år siden måtte vi også lese en hel masse, hvis ikke ødela vi barna fullstendig.

Etter 3 barn og 5 hunder har jeg innsett at det mest ordner seg med sunn fornuft, behøver ikke så mye som en bok

Det å ha hund har blitt tilnærmet rakettforskning, vi overanalyserer og leser oss opp på det vi får tak i av hundebøker. Jo tyngre litteratur og jo flere vanskelige ord jo flinkere hunde-eier!

Men, når det kommer til praktisk hundehold stopper det gjerne opp for mange, nettopp fordi alt skal analyseres i ett kjør.

Det skal være hyggelig å ha hund, ikke et forskningsprosjekt

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:49   #79
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Jeg har IKKE sansen for hans metoder i det heletatt !!

Han bruker makt, straff og negativitet - og skremmer hunder til å bli tikkende bomber.

Hva skjer dersom vi straffer en hund for å knurre? Jo, den vil sikkert slutte å knurre ....... men hvorfor knurret den? det er en grunn til at hunder knurrer. Oftest for å advare og si at det er noe de ikke vil. De advarer oss - og vi kan endre på det vi gjorde som fikk de til å knurre.

Når en hund er straffet for å knurre, så vil fremdeles årsaken til å knurre være der. Og hva kan hunden da gjøre for å advare oss? Ikke noe !! Og da kan følgene bli at hunden i desperasjon BITER .

En hund som er redd andre hunder, bråker gjerne for å skremme de bort, siden den er redd og usikker. Dersom , man som han gjør, straffer hunden ved å heise den opp, kvele den, bruke pigghalsbånd som påfører hunden sterke smerter, eller andre kvelehalsbånd, legger i bakken, sparker , osv - SÅ PÅFØRES HUNDEN SMERTE SOM DEN FORBINDER MED DEN ANDRE HUNDEN. Hunder lærer gjennom assosiering. Hunden slutter kanskje å bjeffe eller utagere - FORDI DEN IKKE VÅGER - DEN ER REDD FOR SMERTEN. MEN den er ikke "rehabilitert"! den er like redd, den viser det bare ikke ,. og det er jo såååååå behagelig for oss eiere ......

Helt til en vakker dag hunden eksploderer ..

og - hvem vil ha en hund som går rundt og er livredd men ikke våger vise det?

Man kan ikke straffe redsel ... hvem gir ungen ris eller husarest fordi de er redde for tannlegen?

Hvis en hund er redd andre hunder , så unngår man å møte hunder nært på - men trener med avstand - så god avstand at den ikke reagerer med bråk. Man trener med godbiter, og belønner hunden for å være rolig. Etterhvert som det går bedre og bedre, kan man bevege seg nærmere. Poenget er å ikke gjøre det så fort at hunden blir redd, og reager med å bråke. Dette tar tid, og trening, men ofte så lærer hunden på denne måten at andre hunder ikke er farlige, og velger å overse dem, eller går greit sammen med dem.

Dette er noe helt annet en å straffe hunden !!

Det skremmer meg at han er så overbevisende når han snakker og folk nikker og er heeeeelt med. Han setter hundetreningen tilbake til 80- tidlig 90 tallet..

De fleste hundetrenere har heldigvis fått øynene opp for positiv trening. Victoria stilwel er en av dem. desverre får hundehviskeren så mye oppmerksomhet på tv.

De få gangene tv har sendt andre serier om hundetrening har det desverre også vært trenere som trener med straff -. rykk og kjefting, påføring av smerte .....

Skulle virkelig ønske at den type trening ble helt avlegs.

Så nei, jeg liker ikke ham og hans metoder. man skal ikke påføre smerte og redsel for å oppdra en hund. Det er helt unødvendig.

Og joda, han "redder" hunder med store problemer, men hvilket liv får de? Hvor mye redsel må de undertrykke? Hadde ikke noen av disse hundene faktisk hatt det bedre i hundehimmelen?

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:01   #80
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Cesar Millan

Ok melder meg ikke helt ut ennda

Men lurer på om vi snakker om samme milan jeg Har aldri sett han være slik som beskrevet over.hrm..
Merkelig hvor forskjellig mennesker oppfatter ting.

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:07   #81
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av butten, her.

Ok melder meg ikke helt ut ennda

Men lurer på om vi snakker om samme milan jeg Har aldri sett han være slik som beskrevet over.hrm..

Er stygt å si det, men krisemaksimeringa av CMs metoder er rett og slett kjedelig. Får assosiasjoner til nyfrelste som predikerer om "stedet hvor slemme gutter og jenter havner".
Hunder blir degradert til porselensdukker som er traumatiserte langt forbi redning forever and ever, så ødelagte og fulle av hat at de bare venter på en anleding til å angripe menneskeheten... dvs, de gjør jo ikke det, for dyra er totalt passifiserte og livredde. Osv osv.

(nå kunne det sikkert vært greit å "bortforklart" en slik uttalelse med lav blodsukker... )

Men, et seriøst spørsmål. Ville dere motstandere heller ha ønsket at rødsonehundene ble avlivet med en gang?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:14   #82
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg sliter litt med den der sammenlikningen mellom hunder og mennesker til stadighet jeg... såvidt jeg har sett bruker han dulting for å avbryte et mønster hunden er inne i - skape en avledning.

Jeg synes du har et litt naivt og menneskeliggjort syn på hunder... hvis man ikke kan røre ved de annet enn ved kos... da forstår jeg ikke helt hvordan man skal kommunisere med de siden vi ikke snakker samme språk. Hunder er jo ekstremt fysiske mot hverandre også når de leker eller koser eller slåss... Min hund brukte faktisk å dulte borti meg for å få oppmerksomhet - skal ikke jeg kunne dulte borti henne for å få hennes oppmerksomhet?

Du må jo synes hva du vil, men jeg kan forsikre deg om at jeg behandler hunder som hunder og ikke som babyer eller barn eller mennesker. Noen ganger prøver jeg å forklare ting med å sammenligne selv om det er en forenkling.

Jeg kan også dulte til hunden min for å leke eller for å få oppmerksomheten. Det er ikke det jeg ser når jeg ser programmet til Cæsar Millan. Jeg har kanskje sett en annen serie enn dere? For jeg har sett hunder henge i mange sekunder i halsbåndet til den ble slapp. Jeg har sett hunder legges på rygg mens du ser det hvite i øynene deres og at de peser - tydelige tegn på frykt.

Hva mener norske (og engelske) hundetrenere om Cæsar Millan?

Jeg syns at dere som liker Cæsar Millan og hans metoder (inkludert Nordenstam og andre lignende treningsmetoder) er lite oppdatert i forhold til hundetrening i 2011 (eller 2000 for den del). Det er ikke så vanskelig å finne ny viten om hund og hundetrening i disse internettider - gå inn på www.canis.no som også har et flott forum eller www.hundifokus.no

Her er en hund som helt tydelig er trent positivt. DEN gleden får man ikke med negativ forsterkning!

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:16   #83
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av butten, her.

Ok melder meg ikke helt ut ennda

Men lurer på om vi snakker om samme milan jeg Har aldri sett han være slik som beskrevet over.hrm..
Merkelig hvor forskjellig mennesker oppfatter ting.

Enig - nå synes jeg Kanskje er helt på viddene... jeg har aldri sett Cesar "straffe" en knurrende hund - har du? Sist i dag - for programmene går på dagtid nå og siden jeg er hjemme for tiden så får jeg de med meg - var det en hund som knurret og tilslutt bet matfar pga matforsvar. Cesar fikset dette ved å nærme seg matfatet, stå over matfatet til hunden roet seg. Hvor er straffen??

Sitat:

Hva skjer dersom vi straffer en hund for å knurre? Jo, den vil sikkert slutte å knurre ....... men hvorfor knurret den? det er en grunn til at hunder knurrer. Oftest for å advare og si at det er noe de ikke vil. De advarer oss - og vi kan endre på det vi gjorde som fikk de til å knurre.

Så du mener at om en hund knurrer over matfatet sitt når man nærmer seg så skal man gå vekk fordi det var det at man nærmet seg som utløste knurringen? Er du helt på styr? Da ender du opp som den familien som måtte binde hunden til radiotoren og skyve maten bort til den med kosteskaftet tilslutt! Det er jo livsfarlig om man har barn - som mister skiva på gulvet, hunden er på vei til å ta den og barnet bøyer seg ned for ta den opp?

Min vakre lille valp knurret EN gang over matfatet. Jeg fjernet matfatet til hun roet seg ned - da fikk hun maten igjen. Siden kom det aldri en lyd om noen nærmet seg henne mens hun spiste.

Sitat:

En hund som er redd andre hunder, bråker gjerne for å skremme de bort, siden den er redd og usikker. Dersom , man som han gjør, straffer hunden ved å heise den opp, kvele den, bruke pigghalsbånd som påfører hunden sterke smerter, eller andre kvelehalsbånd, legger i bakken, sparker , osv - SÅ PÅFØRES HUNDEN SMERTE SOM DEN FORBINDER MED DEN ANDRE HUNDEN. Hunder lærer gjennom assosiering. Hunden slutter kanskje å bjeffe eller utagere - FORDI DEN IKKE VÅGER - DEN ER REDD FOR SMERTEN. MEN den er ikke "rehabilitert"! den er like redd, den viser det bare ikke ,. og det er jo såååååå behagelig for oss eiere

Vet du - nå overdriver du så ille at jeg kan ikke ta deg alvorlig! Cesar har aldri sparket hunder - at man bruker foten for å dulte borti er IKKE det samme! Han legger sjeldent også hunder i bakken - vanligvis holder det at han forholder seg rolig - til hunden roer seg ned av seg selv. En hund som er "like redd men ikke viser det" - tror du virkelig at en hund kan SKJULE at den er redd? Hunder er instinktive - og man ser lett på en hund hvordan den har det.
Situasjonen med pigghalsbåndet har jeg sett - men husker ikke detaljene. Det jeg HUSKER av alle episodene jeg har sett er at det har vært spesielle vanskelige tilfeller der Cesar har brukt metoder som for deg ser dramatiske ut - men som er nødvendige - da alternativet er avlivning...

Har du forresten hund selv?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:17   #84
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Vi oppfatter tydeligvis ting helt forskjellig her inne ja Butten, synes han er flott jeg, tenkte jeg skulle fortsette å synes han er det-selv om dere motstandere kritiserer ham til dere blir "blå"

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:21   #85
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Du må jo synes hva du vil, men jeg kan forsikre deg om at jeg behandler hunder som hunder og ikke som babyer eller barn eller mennesker. Noen ganger prøver jeg å forklare ting med å sammenligne selv om det er en forenkling.

Jeg kan også dulte til hunden min for å leke eller for å få oppmerksomheten. Det er ikke det jeg ser når jeg ser programmet til Cæsar Millan. Jeg har kanskje sett en annen serie enn dere? For jeg har sett hunder henge i mange sekunder i halsbåndet til den ble slapp. Jeg har sett hunder legges på rygg mens du ser det hvite i øynene deres og at de peser - tydelige tegn på frykt.

Hva mener norske (og engelske) hundetrenere om Cæsar Millan?

Jeg syns at dere som liker Cæsar Millan og hans metoder (inkludert Nordenstam og andre lignende treningsmetoder) er lite oppdatert i forhold til hundetrening i 2011 (eller 2000 for den del). Det er ikke så vanskelig å finne ny viten om hund og hundetrening i disse internettider - gå inn på www.canis.no som også har et flott forum eller www.hundifokus.no

Her er en hund som helt tydelig er trent positivt. DEN gleden får man ikke med negativ forsterkning!

Er du hundetrener eller jobber med dyr?

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:23   #86
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av streber, her.

Vi oppfatter tydeligvis ting helt forskjellig her inne ja Butten, synes han er flott jeg, tenkte jeg skulle fortsette å synes han er det-selv om dere motstandere kritiserer ham til dere blir "blå"

Me too

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:24   #87
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan







streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:24   #88
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Er stygt å si det, men krisemaksimeringa av CMs metoder er rett og slett kjedelig. Får assosiasjoner til nyfrelste som predikerer om "stedet hvor slemme gutter og jenter havner".
Hunder blir degradert til porselensdukker som er traumatiserte langt forbi redning forever and ever, så ødelagte og fulle av hat at de bare venter på en anleding til å angripe menneskeheten... dvs, de gjør jo ikke det, for dyra er totalt passifiserte og livredde. Osv osv.

(nå kunne det sikkert vært greit å "bortforklart" en slik uttalelse med lav blodsukker... )

Men, et seriøst spørsmål. Ville dere motstandere heller ha ønsket at rødsonehundene ble avlivet med en gang?

Jeg kan love deg at jeg ikke er "nyfrelst" eller mener hunder er porselensdukker - hvor har jeg antydet noe sånt? Eller at et knips eller dult traumatiserer langt forbi redning? Nå syns jeg du tillegger oss som ikke liker Cæsar Millan og hans metoder veldig merkelige meninger. Jeg har aldri ment noe i nærheten av det du sier her!

Nå vet ikke jeg hva en rødsonehund er, men antar det er en av de aggressive hundene som han "redder". Jeg ville ihvertfall ikke hengt den til den gir opp eller legge den i bakken slik Cæsar Millan gjør. Hva som burde vært gjort med den enkelte hunden kan jeg ikke si noe om, da måtte jeg vite mer om hunden enn det som kommer frem i klippet.

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:27   #89
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av butten, her.

Er du hundetrener eller jobber med dyr?

Hvorfor spør du om det? Kanskje jeg bare har lest meg til dette?

Ja, jeg er hundetrener og har jobbet med dyr, men ikke nå.

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:29   #90
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Hvorfor spør du om det? Kanskje jeg bare har lest meg til dette?

Ja, jeg er hundetrener og har jobbet med dyr, men ikke nå.

Hvorfor jeg spør? fordi jeg lurte på om du jobbet med hunder

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:30   #91
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Jeg kan love deg at jeg ikke er "nyfrelst" eller mener hunder er porselensdukker - hvor har jeg antydet noe sånt? Eller at et knips eller dult traumatiserer langt forbi redning? Nå syns jeg du tillegger oss som ikke liker Cæsar Millan og hans metoder veldig merkelige meninger. Jeg har aldri ment noe i nærheten av det du sier her!

Nå vet ikke jeg hva en rødsonehund er, men antar det er en av de aggressive hundene som han "redder". Jeg ville ihvertfall ikke hengt den til den gir opp eller legge den i bakken slik Cæsar Millan gjør. Hva som burde vært gjort med den enkelte hunden kan jeg ikke si noe om, da måtte jeg vite mer om hunden enn det som kommer frem i klippet.

Dere legger ut om slag, spark, pigg (noe CM ikke akkurat har enerett på), strømming (som definitivt foregår her i landet også!) mishandling, traumatisering og passivisering, livredde hunder osv osv, alt utført av CM. DET er greit?

Og du kunne selvsagt ha fikset hundene som går under rødsonehund? Kanskje vi skal tipse TVN, hadde vært artig om "dere" kunne gi CM litt konkurranse i PRAKSIS og ikke bare TEORI

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:34   #92
Catwoman
Seniormedlem
 
Catwoman sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Värmland/Akershus
Alder: 52
Innlegg: 12.815
Catwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Det absolutt værste man kan gjøre med ett dyr, det være seg hund/hest er å menneskeligjøre! De har ingen forutsetninger for å skjønne menneskespråk/våre naturlige adferdsesmønstre. Det beste eksemplet er vel forskjellen på hvordan tispa oppdrar sine valper, og hvordan alt går galt når valpen kommer til nytt hjem og blir menneskeligjort.. Hva har valpen det best med mon tro?
Merkelig at folk som virkelig anstrenger seg for å forstå dyrenes adferd blir stempla som mishandlere...

__________________



Catwomans Schratchpost!
Catwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kattalyse;) Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:35   #93
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av butten, her.

Hvorfor jeg spør? fordi jeg lurte på om du jobbet med hunder

Jeg skjønte ikke helt hva det har med saken å gjøre, derfor jeg lurte. Jeg har både teoretisk og praktisk erfaring med hund, både egne og andres og har sett resultatet av negativ trening flere ganger.

De aller fleste hunder tåler godt "vanlig" oppdragelse med litt fy og litt bra. Det er når dette slår feil ut man virkelig ser hvor feil det kan bli.

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:38   #94
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Catwoman, her.

Det absolutt værste man kan gjøre med ett dyr, det være seg hund/hest er å menneskeligjøre! De har ingen forutsetninger for å skjønne menneskespråk/våre naturlige adferdsesmønstre. Det beste eksemplet er vel forskjellen på hvordan tispa oppdrar sine valper, og hvordan alt går galt når valpen kommer til nytt hjem og blir menneskeligjort.. Hva har valpen det best med mon tro?
Merkelig at folk som virkelig anstrenger seg for å forstå dyrenes adferd blir stempla som mishandlere...

Har du lest I ulvemors sted? Hva mener du tispa gjør som vi bør gjøre?

Jeg kan ikke se at de som mener Cæsar Millan bruker feil treningsmetoder menneskeliggjør hundene. De som ler av den lille veskehunden som knurrer på alle som nærmer seg "mor" er nærmere til å menneskeliggjøre hunden etter min mening.

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:38   #95
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Jeg skjønte ikke helt hva det har med saken å gjøre, derfor jeg lurte. Jeg har både teoretisk og praktisk erfaring med hund, både egne og andres og har sett resultatet av negativ trening flere ganger.

De aller fleste hunder tåler godt "vanlig" oppdragelse med litt fy og litt bra. Det er når dette slår feil ut man virkelig ser hvor feil det kan bli.

Grunnen til at jeg spurte var jo siden måten du skriver på så kunne det jo høres ut som du drev med dette selv

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:39   #96
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Catwoman, her.

Det absolutt værste man kan gjøre med ett dyr, det være seg hund/hest er å menneskeligjøre! De har ingen forutsetninger for å skjønne menneskespråk/våre naturlige adferdsesmønstre. Det beste eksemplet er vel forskjellen på hvordan tispa oppdrar sine valper, og hvordan alt går galt når valpen kommer til nytt hjem og blir menneskeligjort.. Hva har valpen det best med mon tro?
Merkelig at folk som virkelig anstrenger seg for å forstå dyrenes adferd blir stempla som mishandlere...

Helt enig!!!

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:40   #97
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Sitat:

Jeg kan også dulte til hunden min for å leke eller for å få oppmerksomheten. Det er ikke det jeg ser når jeg ser programmet til Cæsar Millan. Jeg har kanskje sett en annen serie enn dere? For jeg har sett hunder henge i mange sekunder i halsbåndet til den ble slapp. Jeg har sett hunder legges på rygg mens du ser det hvite i øynene deres og at de peser - tydelige tegn på frykt.

Jeg synes du skal se det første klippet på nytt. Dette er en hund som faktisk BITER sin eier ganske kraftig når han er ute og går tur. Han bet sund skjorta til Cesar også... jeg mener den metoden Cesar her bruker er nødvendig - hva ville du gjort? Vist dempende signaler til en hund som biter deg - bare fordi du har den i bånd ved siden av deg??
Hvis du har litt kjennskap til denne hundetypen - det har vært flere episoder i Norge hvor malamuter har kommet løs fra hundegård og gått til angrep på mennesker - ville du kanskje forstått hvor viktig det er å kunne kontrollere en slik hund.
De er svært instinktive og hadde ikke Cesar løst dette ville hunden blitt avlivet. Jeg ser ingen hund som henger i båndet til den ble slapp. Jeg ser en hund som hopper opp for å bite - hvorpå Cesar strammer båndet høyt over hodet dens - og slipper opp strammingen når hunden slipper tak. Dette gjentar seg mange ganger - men han slipper alltid opp. Han SIER det faktisk i videoen også. Vanligvis vil hunden "vinne" en slik kamp - det er derfor eieren har problemer og trenger Cesar - men Cesar gir seg ikke. Hunden blir svært sliten av dette - dette er ikke bare en fysisk sak, men også mental og slipper seg ned. Da benytter Cesar anledningen til å dytte den ned på siden og holder et par sekunder. Det at den blir liggende er et godt tegn - den aksepterer og jobber med å roe seg ned. Hadde den vært redd hadde den kommet seg på beina fort som fy.

Så det andre klippet... jeg antar du la merke til at hunden hadde på seg munnkurv? Lurer på hvorfor?? Sikkert fordi den biter? Så å legge en svært aggressiv hund som biter over på siden, få den til å roe seg - og sørge for at familien slipper å avlive den - er ikke det greit? Burde den vært avlivet istedet?

Alle de episodene som har vært på tv - har oppfølging en god stund etterpå hvor familiene forteller hvordan det har gått. Med unntak av muligens en(?) - har alle hatt svært gode resultater - og er lettet over at de slipper å avlive hunden sin. For meg betyr det at Cesar har god peiling på varige løsninger - selv om metodene for NOEN kan virke "brutale".

Sitat:

Nå vet ikke jeg hva en rødsonehund er, men antar det er en av de aggressive hundene som han "redder". Jeg ville ihvertfall ikke hengt den til den gir opp eller legge den i bakken slik Cæsar Millan gjør. Hva som burde vært gjort med den enkelte hunden kan jeg ikke si noe om, da måtte jeg vite mer om hunden enn det som kommer frem i klippet.

Og der er vi ved kjernen... du kan fordømme Cesars metoder UTEN å vite mer om hunden enn det som kommer fram, MEN du kan ikke komme med alternative løsninger fordi du må vite mer om hunden?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:42   #98
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Dere legger ut om slag, spark, pigg (noe CM ikke akkurat har enerett på), strømming (som definitivt foregår her i landet også!) mishandling, traumatisering og passivisering, livredde hunder osv osv, alt utført av CM. DET er greit?

Og du kunne selvsagt ha fikset hundene som går under rødsonehund? Kanskje vi skal tipse TVN, hadde vært artig om "dere" kunne gi CM litt konkurranse i PRAKSIS og ikke bare TEORI

Jeg har prøvd å være saklig i diskusjonen - har du sett linkene jeg har lagt ut?

Strømming er ulovlig i Norge, bortsett fra ved saue-/viltavvenning og da kun med sertifiserte instruktører.

Jeg sier ikke at jeg kunne fikse det dere kaller rødsonehunder. Hvordan vet dere at de er "fikset"? Jeg har aldri sett noen oppfølging av hundene etter 3 måneder? Ett år? Lever de fremdeles?

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:48   #99
Catwoman
Seniormedlem
 
Catwoman sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Värmland/Akershus
Alder: 52
Innlegg: 12.815
Catwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Har du lest I ulvemors sted? Hva mener du tispa gjør som vi bør gjøre?

Jeg kan ikke se at de som mener Cæsar Millan bruker feil treningsmetoder menneskeliggjør hundene. De som ler av den lille veskehunden som knurrer på alle som nærmer seg "mor" er nærmere til å menneskeliggjøre hunden etter min mening.

Tispa behandler sine valper på en måte de har muligheter for å forstå. Hun vil aldri finne på å gi valpene sine godbiter for å belønne en adferd. Riktig adferd belønnes med hengivenhet i form av anerkjennelse,
Jeg har jobba med både hunder og hester i flere år. " Heste hvisking" går ut på det samme. Behandle dyret som den arten det er, enkelt og greit. Hvorfor gjøre det vanskeligere for dyra å forstå oss?

__________________



Catwomans Schratchpost!
Catwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kattalyse;) Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:56   #100
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg synes du skal se det første klippet på nytt. Dette er en hund som faktisk BITER sin eier ganske kraftig når han er ute og går tur. Han bet sund skjorta til Cesar også... jeg mener den metoden Cesar her bruker er nødvendig - hva ville du gjort? Vist dempende signaler til en hund som biter deg - bare fordi du har den i bånd ved siden av deg??
Hvis du har litt kjennskap til denne hundetypen - det har vært flere episoder i Norge hvor malamuter har kommet løs fra hundegård og gått til angrep på mennesker - ville du kanskje forstått hvor viktig det er å kunne kontrollere en slik hund.
De er svært instinktive og hadde ikke Cesar løst dette ville hunden blitt avlivet. Jeg ser ingen hund som henger i båndet til den ble slapp. Jeg ser en hund som hopper opp for å bite - hvorpå Cesar strammer båndet høyt over hodet dens - og slipper opp strammingen når hunden slipper tak. Dette gjentar seg mange ganger - men han slipper alltid opp. Han SIER det faktisk i videoen også. Vanligvis vil hunden "vinne" en slik kamp - det er derfor eieren har problemer og trenger Cesar - men Cesar gir seg ikke. Hunden blir svært sliten av dette - dette er ikke bare en fysisk sak, men også mental og slipper seg ned. Da benytter Cesar anledningen til å dytte den ned på siden og holder et par sekunder. Det at den blir liggende er et godt tegn - den aksepterer og jobber med å roe seg ned. Hadde den vært redd hadde den kommet seg på beina fort som fy.

Så det andre klippet... jeg antar du la merke til at hunden hadde på seg munnkurv? Lurer på hvorfor?? Sikkert fordi den biter? Så å legge en svært aggressiv hund som biter over på siden, få den til å roe seg - og sørge for at familien slipper å avlive den - er ikke det greit? Burde den vært avlivet istedet?

Alle de episodene som har vært på tv - har oppfølging en god stund etterpå hvor familiene forteller hvordan det har gått. Med unntak av muligens en(?) - har alle hatt svært gode resultater - og er lettet over at de slipper å avlive hunden sin. For meg betyr det at Cesar har god peiling på varige løsninger - selv om metodene for NOEN kan virke "brutale".

Og der er vi ved kjernen... du kan fordømme Cesars metoder UTEN å vite mer om hunden enn det som kommer fram, MEN du kan ikke komme med alternative løsninger fordi du må vite mer om hunden?

Men da er det jo flott da! Hurra for Cæsar Millan! Jeg har ikke peiling, jeg bare surrer og rører og aner ikke filla om hunder.

Men når jeg tenker etter har jeg fått en hund til å slutte å bite eieren sin i armen - noe som pågikk hver dag i flere uker. Eieren la hunden i bakken hver gang dette skjedde - helt til hunden "overga" seg og slappet av. Men den hoppet opp og bet i armen like godt på neste tur. Første gangen eieren bare snudde ryggen til da hunden skulle til å bite var nesten morsom - hunden så litt forvirret ut og satte seg rett ned. To ganger til med å snu ryggen til og det var slutt på bitingen. Denne hunden har aldri bitt eieren i armen mer. Men det er sikkert bare tilfeldig. Hadde nok vært bedre å henge den litt.

Jeg har også fått en knurrende matforsvarende valp til å gi fra seg både mat og tyggeben frivillig uten å ta fra eller nakkeriste eller dytte til den. Tok meg 2 halvtimer. men det var sikkert tilfeldig. Det var forresten også varig og denne hunden ble helt trygg med unger og mat etterpå.

Jeg fordømmer MÅTEN han gjør dette på og det er jeg da ikke alene om å mene!

Men hallo, dette vet jeg jo ingenting om...

Og da klarte jeg ikke å holde den saklige tonen lenger gitt... Sorry

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no