Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold ...

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-08-10, 21:40   #1
Fancy
Medlem
 
Fancy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 34
Innlegg: 282
Fancy er ny på veien

Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold ...

Min samboer sliter med podagra -

"Urinsyregikt er en sykdomstilstand som skyldes for høy konsentrasjon av urinsyre i blodet Når konsentrasjonen blir for høy løser ikke syren seg opp slik den skal, og danner i stedet krystaller. Disse kan legge seg i ledd eller under huden. En vanlig form for urinsyregikt er podagra, når krystallene legger seg i stortåleddet."

Hvordan å forebygge dette, gjøres med :

"Urinsyregikt kan forebygges med et kosthold som inneholder mye frukt og grønt, gjennom å unngå overvekt og å være forsiktig med fett, sukker, alkohol og rødt kjøtt" (han skal generelt unngå mat med mye puriner, noe det også er i fisk, skalldyr osv)

Det er jo liksom her våres dietter kræsjer. Skapene og kjøleskapet er allerede stapper med lavkarbo matretter. Noe han helst for det meste skal holde seg unna, da jeg lager det med rømme/fløte etc.

Hvordan kan vi sammarbeide å mixe diettene slik at vi slipper så store utgifter å få plass i skap/kjøleskap begge to?

Fancy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:46   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold..

Jeg mener å ha lest at enten Sofie Hexberg eller Annika Dahlqvist skrev at lavkarbo kan kurere og forebygge urinsyregikt.

Hvis jeg var deg, ville jeg ha undersøkt dette .

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:49   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold..

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg mener å ha lest at enten Sofie Hexberg eller Annika Dahlqvist skrev at lavkarbo kan kurere og forebygge urinsyregikt.

Hvis jeg var deg, ville jeg ha undersøkt dette .

Signerer dette, jeg har også lest dette, flere steder også.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 09:31   #4
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold..

Jeg tok diverse blodprøver i forbindelse med omlegging til lavkarbokosthold for noen år siden. Urinsyreverdien var skyhøy, men etter 6 måneder på lavkarbokosthold var verdiene halvert, og nesten normale. Blodprøver jeg har tatt siden (en gang i året) har vist verdier midt i normalområdet.

For å si det mildt, har jeg spist dramatisk annerledes enn kostholdsrådene du siterer. 35 kilo overvekt har også bllitt borte på veien...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 10:31   #5
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold..

Supert at denne tråden dukket opp nå.

Jeg jobber som veileder og snakket akkurat i går med en med type 1 diabetes. Jeg tok da opp dette med lavkarbo. Han fortalte da at han også har urinsyregikt og at han derfor skal være forsiktig med fett.

Jeg måtte da bare være ydmyk på at det kan jeg ikke nok om, men at jeg ville undersøke litt nærmere om det er hold i dette med fett. Er det virkelig slik at fett påvirker urinsyregikt negativt, eller er det basert på "sannheten" om at fett er generelt farlig?

Noen som vet?

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:18   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold..

Jeg fikk beskjed om at det var helt vanligfor type2 diabetikere å ha forhøyet urinsyre. Det hadde sammenheng med diabetesen og ikke kostholdet, sa ernæringsfysiolog og lege som tilhørte overvektsgruppa på Friskvernklinikken.

Jeg ville latt han gi lavkarbo/ketolyse en sjans, ja! 3-6 måneder bør være tid nok til å se hvordan han reagerer.
Er han normalvektig, vil han jo bare få helsefordelene ved dette kostholdet, da det er vektregulerende.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:35   #7
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold..

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg mener å ha lest at enten Sofie Hexberg eller Annika Dahlqvist skrev at lavkarbo kan kurere og forebygge urinsyregikt.

Hvis jeg var deg, ville jeg ha undersøkt dette .

Signerer også denne. Sjekk det ut. Diabetesforbundet opererer jo fortsatt med råd om mye karbohydrater i form av frukt, grønt og grovt brød og lite fett selv om flere og flere skjønner at det blir helt feil. Ser ikke bort fra at også mainstream kostholdsråd for urinsyregikt kan være like bakstreverske.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:41   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold..

Kostholdet mitt består også av store mengder fett og svinekjøtt, og har gjort det i et år omtrent. Nå sjekket jeg urinsyreverdiene i blodet veldig nylig, fordi jeg har en fot med podagra-lignende smerte - men det viste seg altså at urinsyreverdien var forskrekkende lav, heller enn omvendt.

Det er jo ikke relevant i og med at det viste seg at jeg IKKE har urinsyregikt, men, øh, jeg mente å påpeke at det i alle fall ikke er et direkte årsaksforhold der, man kan fint spise disse matvarene uten å påvirke urinsyreverdiene sine i det hele tatt

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 12:13   #9
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold..

Selv fikk jeg også påvist høye verdier av urinsyre da jeg skulle starte med ketogent kosthold. Nå er mine verdier helt fine. Så for meg har det jo senket urinsyrenivået. Jeg har desverre ikke nok kunnskap om dette med urinsyregikt og sammenhenger. Er urinsyregikt "bare" et resultat av høy urinsyre? I såfall ville det jo vært reversibelt, på lik linje med for høye insulinverdier som kan reguleres med lavkarbokosthold.

Jeg synes rådet om lite fett virker rart. For urinsyregikt er vel en slags betennelse eller? Fett er jo betennelsesdempende.

Utfordringen i mitt tilfelle med denne mannen er at han jo har vært til mange "eksperter" på diabetes og urinsyregikt og har fått en detaljert kostholdplan av disse. For meg ser det ut som om kostholdet hans har alt for mye karb og veldig lite fett.

Så det hadde vært veldig spennende om han la om til lavkarbo. Han må dog gjøre det i samråd med lege, dette ansvaret kan jeg ikke ta. Har anbefalt han en god lavkarbolege og håper han tar kontakt. Skjønner at enkelte kan bli lei etter å ha vært hos mange eksperter. Hvorfor skal han stole på meg og ta kontakt med nok en lege, som han til og med må betale for selv. Jeg er spent på fortsettelsen her. Jeg tror han definitivt ville hatt veldig nytte av litt bedre råd enn de han følger i dag (som virker til å fungere dårlig for han).

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 12:31   #10
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold..

Spent på å høre hvordan dette gårt, håper du stikker innom med en liten oppsummering, hvis han bestemmer seg for å gå til en annen lege.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 13:49   #11
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold..

I følge boken til Hexeberg står det at insulin hemmer utskillelsen av urinsyre i nyrene, og gjør at det hoper seg opp i kroppen. Verdiene normaliseres med lavkarbo, selv om en spiser den maten de har blitt frarådet. ( som inneholder purin) I over 90 % av tilfellene med urinsyregikt skyldes det at det ikke blir sklt ut tilstrekkelig, og at det derfor er nyttig å holde insulinutskillelsen nede.

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 12:27   #12
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold ...

Mine urinsyre-verdier har gått gradvis ned etter snart 3 år på lavkarbo. Siste prøve tatt hos revmatolog var "normal" (fikk naturligvis ikke oppgitt verdiene i brevet).
Så jeg vil absolutt anbefale LCHF

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 01:23   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold ...

Jeg hadde høye urinsyreverdier tidligere, og min forrige fastlege nærmest beskyldte meg for å være alkoholiker Etter at jeg har lagt om kosten har jeg gått ned på normalt nivå, og min nåværende lege kan ikke skjønne at det har vær høyt for det er helt fint nå.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 13:14   #14
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan sjonglere 2 dietter på et hushold ...

Jeg fikk høye urinsyreverdier da jeg var gravid og derfor begynte å spise sunt... dvs det jeg trodde var sunt på den tiden. En slags Grete Roede, altså

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ulemper med ketogene dietter Nikkor Lavkarbo generelt 9 23-04-09 10:15
Dietter? Stinemoj PCOS og karbohydratkontroll 2 14-12-08 10:51
Dietter... lisbet Spørsmål og svar 0 07-02-07 16:27
lavkarbohydrat dietter mikeheal Lavkarbo generelt 1 21-11-04 18:28
Alt Du Vil Vite Om Dietter..... Nille Livets lyse side 0 27-05-04 15:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no