Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Vaniljekremtopper

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-12-10, 15:22   #1
cillesnuppa
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 123
cillesnuppa har en fantastisk aura rundt segcillesnuppa har en fantastisk aura rundt seg

Vaniljekremtopper

Hele innlegget med bilder finner du her: http://fristendelavkarbo.wordpress.c...ljekremtopper/
Konseptet er enkelt: vaniljekrem, gelatin og evt mørk sjokolade til å dyppe i. Jentene har godkjent vaniljekremtoppene – og det er jo kriteriet jeg følger før jeg legger ut oppskrifter!
2 plater gelatin
2 eggeplommer
2 ss sukrin
1/2 ts vaniljepulver, evt essens
1 dl fløte
50 gram smør
Litt smeltet mørk sjokolade
Legg 2 plater gelatin i kaldt vann.
Kok opp eggeplommer, sukrin, vanilje og fløte. La det koke til det tykner, det tar noen små minutter. Ta kjelen bort fra plata og rør inn smøret. Smak!
Klem ut alt vannet fra gelatinplatene og rør de inn i vaniljekremen. Du trenger ikke å smelte de først, de smelter i den varme vaniljekremen. Avkjøl kremen.
Lag små topper av vaniljekremen. Jeg brukte en sånn fin sak jeg ikke husker hva heter i farta…. Toppene skal være ganske små, som en liten konfektbit. Sett toppene kaldt. Jeg valgte å dyppe mine i mørk sjokolade, det er godt med en annen smak mot vaniljekremen.
Hvis du er glad i appelsin eller sitronsmak, kan du ta litt revet skall i vaniljekremen. Det litt syrlige vil passe godt til!
Velbekomme!

__________________
Min blogg: www.fristendelavkarbo.wordpress.com
cillesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-12-10, 17:23   #2
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Vaniljekremtopper

Enda en av godisene dine jeg fikk lyst til å prøve igjen

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 14:23   #3
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Vaniljekremtopper

Jeg har denne blandingen stående til avkjøling, og ble usikker om gelatinplatene skal være store for jeg har brukt de små, og ser liksom ikke for meg at dette blir helt stivt?

Laga til og med dobbel oppskrift.... og håper på vellyket resultat.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 16:31   #4
cillesnuppa
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 123
cillesnuppa har en fantastisk aura rundt segcillesnuppa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vaniljekremtopper

Hmmm, jeg har bare sett en størrelse på platene, jeg? De er ikke så store? Den ble ganske stiv, så nå krysser jeg fingre for at du får det til! Still gjerne spm i bloggen min også, for da ser jeg det mye raskere!

__________________
Min blogg: www.fristendelavkarbo.wordpress.com
cillesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 16:35   #5
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Vaniljekremtopper

Etter en tid i kjøleskapet ble røren stiv og fin, så nå er de formet som små topper

For maaaange år siden fikk man gelatinplater som var ca. dobbelt så lange som de som er nå, så jeg ble plutselig i tvil. Men det holdt med det du har skrevet i oppskriften. Takk for svar

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 13:15   #6
cillesnuppa
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 123
cillesnuppa har en fantastisk aura rundt segcillesnuppa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vaniljekremtopper

Så fint! Ble helt spent, jeg!

__________________
Min blogg: www.fristendelavkarbo.wordpress.com
cillesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 19:28   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljekremtopper

Fy fader disse var gode!!!! Blir å lage MANGE fler i løpet av de nærmeste dagene. De var kjempegode med litt appelsin-"skrell" på og sjokoladetopp også... Tusen takk for at du delte!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 20:25   #8
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Vaniljekremtopper

Du har mange oppskrifter med mørk sjokolade. Hva slags sjokolade bruker du? Mørk kokesjokolade er billig, men noe sier meg at den ikke er helt bra på lavkarbo.

Jeg har bare kjøpt sjokolade en gang på Ica, de hadde noe mørk sjokolade uten sukker, og den var dyr!

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 20:42   #9
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Vaniljekremtopper

Mmmm..vann i munnen Eeeelsker vaniljekrem..

Men si meg, oppbevarer du disse i frys eller på kjøl??

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 20:58   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljekremtopper

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Du har mange oppskrifter med mørk sjokolade. Hva slags sjokolade bruker du? Mørk kokesjokolade er billig, men noe sier meg at den ikke er helt bra på lavkarbo.

Jeg har bare kjøpt sjokolade en gang på Ica, de hadde noe mørk sjokolade uten sukker, og den var dyr!

jeg bruker 70% kokesjokolade. Bruker ikke store mengder på vaniljekremtoppene - bare på toppen for jeg synes toppene var gode nok alene - spesielt med et par tynne flak av appelsinskall på toppen I tillegg - JEG er så flink til vanlig at i jula blir det noe økte karboinntaket (jeg spiser VELDIG lite karbo til vanlig) oppveid av de sunne antioksidantene i mørk sjokolade

Det finnes også 85% vet jeg - men den synes jeg ikke smaker sjokolade lengre - da kan man jo oppveie med litt ekstra søtt i.

Jeg hadde i litt flytende natreen i kjelen da jeg laget vaniljekremen, da jeg synes sukrin smaker litt lite ehm - søtt? *ler*

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 22:43   #11
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Vaniljekremtopper

Jeg visste faktisk ikke at de hadde 70% kokesjokolade. Men nå har jeg to stk plater i hus. 19-20 kroner hos Bunnpris. Vi får se hva det blir til...

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 22:53   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljekremtopper

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Jeg visste faktisk ikke at de hadde 70% kokesjokolade. Men nå har jeg to stk plater i hus. 19-20 kroner hos Bunnpris. Vi får se hva det blir til...

Så bra! Alle monner drar

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 20:41   #13
cillesnuppa
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 123
cillesnuppa har en fantastisk aura rundt segcillesnuppa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vaniljekremtopper

Jeg bruker 70% hvis ungene skal ha også, 86 % hvis det bare er til meg. Jeg ville ha oppbevart disse i frysen, jeg! Men jeg rakk ikke å oppbevare de i det hele tatt

__________________
Min blogg: www.fristendelavkarbo.wordpress.com
cillesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 20:56   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljekremtopper

Opprinnelig lagt inn av cillesnuppa, her.

Jeg bruker 70% hvis ungene skal ha også, 86 % hvis det bare er til meg. Jeg ville ha oppbevart disse i frysen, jeg! Men jeg rakk ikke å oppbevare de i det hele tatt

Jeg skulle pakke de og sende som julegave - ENORM selvbeherskelse måtte til for å ikke gomle i seg for mange Ny porsjon lages i morgen tenker jeg - får mye besøk i jula! Jeg skal også hive de i frysen så de holder seg.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 14:22   #15
cillesnuppa
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 123
cillesnuppa har en fantastisk aura rundt segcillesnuppa har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vaniljekremtopper

Du Nerthus, så hyggelig at du likte de!

__________________
Min blogg: www.fristendelavkarbo.wordpress.com
cillesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 12:52   #16
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Vaniljekremtopper

Brukte du kremfløte eller matfløte?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 18:21   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljekremtopper

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Brukte du kremfløte eller matfløte?

Jeg svarer jeg: Kremfløte selvfølgelig!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 18:56   #18
bibi
Seniormedlem
 
bibi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.028
bibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljekremtopper

Åh! Takk for at du deler oppskrift!

Dette må jeg prøve å lage!

__________________


Journalen min
Har gått ned 13 kilo på Fedon-vis tidligere. Har nå 11 kilo igjen å miste
bibi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 20:06   #19
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Vaniljekremtopper

Regnet med det var kremfløte men min ville ikke tykne skikkelig og vanligvis syns jeg sauser o.l tykner mye bedre med matfløte.. Ikke spør hvorofr hehe

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 21:12   #20
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljekremtopper

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Regnet med det var kremfløte men min ville ikke tykne skikkelig og vanligvis syns jeg sauser o.l tykner mye bedre med matfløte.. Ikke spør hvorofr hehe

Ah, ok. Den må småkoke litt. Den tykner ikke ordentlig før du har hatt i gelatin og latt den stå kjølig en god stund. Bare ikke glem den som jeg gjorde hehe - måtte bryte den utav gryta

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Emneord
vanilje, vaniljekrem


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no