Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Frukttyper, preferanser?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-10-11, 13:33   #1
Charley
Nytt Medlem
 
Charley sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 32
Innlegg: 3
Charley er på en erverdig vei

Frukttyper, preferanser?

Hei! Jeg og forloveden styrer på med dette her, men for å være ærlig er det mer glede enn styr. Begge ser allerede etter to uker resultater både på midjemål, form og vekt. Vi priser oss veldig heldige for å ha funnet dette, mye kommer av diverse store plager som vi nå er kvitt mye av karboen. (Forlovedens kroniske magesmerte forsvant HELT etter tre-fire dager på lavkarbo) Men uansett, til saken:

Har lest startrådene grundig. Vet at bær er å foretrekke fremfor frukt generelt. Men hvilke typer frukt er bedre enn andre (epler kontra appelsin etc.)? Kan dog nevne at vi ikke fører strict lavkarbo, men ligger nok under 40-50 g til dagen.

Synes dette forumet er veldig godt i læringsøyemed :-)

__________________
Smil til verden, få en på trynet igjen
Charley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 13:48   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Frukttyper, preferanser?

Opprinnelig lagt inn av Charley, her.

Hei! Jeg og forloveden styrer på med dette her, men for å være ærlig er det mer glede enn styr. Begge ser allerede etter to uker resultater både på midjemål, form og vekt. Vi priser oss veldig heldige for å ha funnet dette, mye kommer av diverse store plager som vi nå er kvitt mye av karboen. (Forlovedens kroniske magesmerte forsvant HELT etter tre-fire dager på lavkarbo) Men uansett, til saken:

Har lest startrådene grundig. Vet at bær er å foretrekke fremfor frukt generelt. Men hvilke typer frukt er bedre enn andre (epler kontra appelsin etc.)? Kan dog nevne at vi ikke fører strict lavkarbo, men ligger nok under 40-50 g til dagen.

Synes dette forumet er veldig godt i læringsøyemed :-)

Generelt forsøker man å holde seg til frukt med lavt sukkerinnhold. Noen skjeler også til fruktoseinnholdet i de enkelte frukttypene da man mener at fruktose kan være mer skadelig for metabolismen enn sukker.

http://www.weightlossresources.co.uk...nter/fruit.htm

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 14:01   #3
Charley
Nytt Medlem
 
Charley sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 32
Innlegg: 3
Charley er på en erverdig vei

Sv: Frukttyper, preferanser?

Wow, det ang. fruktose var jeg ikke klar over. Er det trygt å anta at samtlige karbohydrater i frukt stammer fra fruktose?

__________________
Smil til verden, få en på trynet igjen
Charley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 14:11   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Frukttyper, preferanser?

Opprinnelig lagt inn av Charley, her.

Wow, det ang. fruktose var jeg ikke klar over. Er det trygt å anta at samtlige karbohydrater i frukt stammer fra fruktose?

Nei - så enkelt er det ikke. Det varierer fra frukt til frukt.

Jeg tror heller ikke at fruktose fra "hel frukt" er så lett å spise i skadelige mengder dersom man har en rimelig frisk metabolisme (Jeg snakker ikke om diabetikere, eller "nesten-diabetikere" her)... Fordi det gjerne blir stopp etter 2-3 epler MAKS.
Men at det er en helt "annen trille" når man får den som "high fructose syrup" i f. eks leskedrikker... eller drikker juice. Her stopper ikke mengdene naturlig på samme måte som når man faktisk spiser frukten i stedet for å drikke den, eller drikke noe med "konsentrert fruktsukker" tilsatt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 14:19   #5
Charley
Nytt Medlem
 
Charley sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 32
Innlegg: 3
Charley er på en erverdig vei

Sv: Frukttyper, preferanser?

Hehe, er nok "hel" frukt jeg tenker på ja. Juice o.l. har jeg skjønt er ute (savner det ikke heller). Hvordan scorer f.eks. dadler hos Fedon? Veldig kjekk frukt da det demper et evt. søysug

__________________
Smil til verden, få en på trynet igjen
Charley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 14:45   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Frukttyper, preferanser?

Opprinnelig lagt inn av Charley, her.

Hehe, er nok "hel" frukt jeg tenker på ja. Juice o.l. har jeg skjønt er ute (savner det ikke heller). Hvordan scorer f.eks. dadler hos Fedon? Veldig kjekk frukt da det demper et evt. søysug

Kjenner ikke til Fedon, men vet at det er veldig mye sukker i tørket frukt, så der må du være forsiktig med mengdene.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 19:00   #7
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Frukttyper, preferanser?

Opprinnelig lagt inn av Charley, her.

Wow, det ang. fruktose var jeg ikke klar over. Er det trygt å anta at samtlige karbohydrater i frukt stammer fra fruktose?

Dersom du skal følge Lindberg, så er ikke han negativ til fruktose. Han mener derimot at det er å foretrekke pga. GI. Når det gjelder frukt bør du også se på GI ikke KH innhold.

http://www.drlindbergs.no/filestore/...er/GILISTE.pdf

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 19:13   #8
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Frukttyper, preferanser?

Ikke bananer og ikke druer. Epler, grapefrukt spesielt, appelsiner, pærer og sånn går greit. Men ikke mer enn EN om dagen, og da helst sammen med noe annet, f.eks CC, nøtter, etc.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 21:06   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Frukttyper, preferanser?

Klementin har vel ca 4 g kh pr stk, jeg er også glad i piel de sapo melon som inneholder rundt 6 g kh pr 100 g.

Ellers er jo jordbær og all annen bær genialt

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no