Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Først og sist?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-06-12, 17:40   #1
Fettman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 34
Fettman er på en erverdig vei

Først og sist?

Jeg lurer litt på hva kroppen forbrenner først og sist av:

- karbohydrater i maten
- protein i maten
- fett i maten
- karbo i kroppens lagre
- protein i kroppens lagre
- fett i kroppens lagre

har sånn omtrent peiling såklart men, men er litt usikker på noen av de.

Fettman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 18:12   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Først og sist?

Sannsynligvis vil du finne noen svar i Vegard Lysnes blogg her

All maten man inntar vil vel bli opptatt etterhvert som den beveger seg igjennom fordøyelsessystemet. For mye inntatt energi i forhold til forbruk lagres til senere bruk - aka fettlagring, til dette kreves det at det utskilles insulin som åpner fettcellene for at ting skal gå INN og ikke UT. Det er derfor - tror jeg - at det er lettere å legge på seg om man spiser mer enn man forbruker på et "normalt" kosthold, kontra et lavkarbokosthold der insulinutskillelsen vil ligge stabilt lavt (vanligvis).

Som jeg har forstått det er det den lett tilgjengelige glukosen i inntatt kh som først brukes som energi, deretter lagret glukose i kroppsvevet. Er det ikke glukose tilgjengelig, danner kroppen glukose selv av enten protein eller fettsyrer. Proteinet er jo kroppens byggeklosser - og jeg gjetter at om man inntar godt med protein, kan dette i fravær av glukose fra kh omgjøres til glukose - er man på sultekur vet man jo at man mister muskelmasse siden kroppen da må hente energien fra et sted. Det samme er det vel med fett, inntar man nok fett til å dekke energibehovet, vil ikke kroppens lagre bli berørt. Tar med at spiser man slik at det utskilles jevnt med insulin, vil ikke fettlagrene være åpne for å hente fett derfra (generelt sett).

Dette var en ulærds forståelse, Vegard har mye mer info på sine sider, og hvis han er innom vil han sikkert svare også

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 19:01   #3
Fettman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 34
Fettman er på en erverdig vei

Sv: Først og sist?

Ja det der med proteinene, jeg lurer på om det er derfor jeg plutselig har fått ostedilla, kjøpte meg et par oster for en stund siden med og spiste dem opp på 2 dager... Så jeg fant ut at jeg må bruke smørklatter på osteskivene, ellers blir det ganske dyre oster x)

Jeg tipper jo at karbo i mat/kroppslagre forbrukes først, men litt usikker på hva som kommer først av protein og fett, både i maten og lagrene.
Men takk for tips

Fettman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 21:06   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Først og sist?

Opprinnelig lagt inn av Fettman, her.

Ja det der med proteinene, jeg lurer på om det er derfor jeg plutselig har fått ostedilla, kjøpte meg et par oster for en stund siden med og spiste dem opp på 2 dager... Så jeg fant ut at jeg må bruke smørklatter på osteskivene, ellers blir det ganske dyre oster x)

Jeg tipper jo at karbo i mat/kroppslagre forbrukes først, men litt usikker på hva som kommer først av protein og fett, både i maten og lagrene.
Men takk for tips

Protein kommer sannsynligvis sist, siden det er en mye tyngre prosess for kroppen å gjøre om protein til energi. Karbohydrat og fett er energi, protein er byggeklosser - og ikke egnet til energi i utgangspunktet.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 07:55   #5
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Først og sist?

Kanskje denne kan hjelpe litt?

http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 19:10   #6
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Først og sist?

Opprinnelig lagt inn av Fettman, her.

Jeg lurer litt på hva kroppen forbrenner først og sist av:

- karbohydrater i maten
- protein i maten
- fett i maten
- karbo i kroppens lagre
- protein i kroppens lagre
- fett i kroppens lagre

har sånn omtrent peiling såklart men, men er litt usikker på noen av de.

Det er ikke så lenge vi diskuterte dette under et foredrag på NIH (Norges Idrettshøgskole) og svaret er: Det vet vi vel egentlig ikke sikkert. Kroppen forbrenner hele dagen karbohydrater og fett, og hva den forbrenner først og sist er det ingen fasit på, siden det avhenger av alder, vekt, kjønn, livssituasjon (stress, hvile, søvn, arbeid osv) trening/ikke trening/restitusjon.
Er det ned i vekt man skal, så er det sikkert at man må ligge på et moderat underskudd i kcal. Bruker man lavkarbo som middel, får man et mindre stress på det endokrine system enn en lavfettkur, og det er lettere å beholde muskelmassen i tillegg. Trener du litt styrke og litt kondisjon i tillegg, så vil kroppssammensetningen forbedre seg raskere.
En tommelfingerregel er jo: Spiser du høyfett, vil kroppen lettere forbrenne fett og spare på karbohydratene, og spiser du motsatt, blir også resultatet motsatt. Du forbrenner mest det du spiser mest av - derfor er et inntak på 33 % av alt (1/3 av protein, 1/3 av karbo og 1/3 av fett) så slitsomt for kroppen - det blir hverken fugl eller fisk.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 10:06   #7
Fettman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 34
Fettman er på en erverdig vei

Sv: Først og sist?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

En tommelfingerregel er jo: Spiser du høyfett, vil kroppen lettere forbrenne fett og spare på karbohydratene, og spiser du motsatt, blir også resultatet motsatt. Du forbrenner mest det du spiser mest av - derfor er et inntak på 33 % av alt (1/3 av protein, 1/3 av karbo og 1/3 av fett) så slitsomt for kroppen - det blir hverken fugl eller fisk.

Det stemmer jo ikke i forhold til at man bruker opp karbolagrene når man først begynner med lavkarbo, de kiloene som kalles vannvekt, som jeg har forstått det.
Da spiser man høyfett og forbrenner karbohydrater først.

Fettman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 10:32   #8
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Først og sist?

Vannvekt er vann, ikke karbohydrater. Karbohydrater i kosten binder riktignok vann, mne det er noe helt annet. Ellers så er vel karbolagrene i kroppen rimelig små, det er vel derfor kroppen krever så ofte påfyll når man går på høykarbokost.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 05-07-12, 17:10   #9
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Først og sist?

Opprinnelig lagt inn av Fettman, her.

Det stemmer jo ikke i forhold til at man bruker opp karbolagrene når man først begynner med lavkarbo, de kiloene som kalles vannvekt, som jeg har forstått det.
Da spiser man høyfett og forbrenner karbohydrater først.

Det tar ca 3 uker på høyfett før kroppen produserer nok enzymer til å nyttiggjøre seg alt fettet. Før det er kroppen fortsatt en sukkerbrenner, og de første dagene tar den først det den har fått mye av før - karbohydrater. Det er derfor "vannvekta" går de første dagene, ettersom kroppen da fortsatt er en sukkerdreven maskin.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-07-12, 18:01   #10
Fettman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 34
Fettman er på en erverdig vei

Sv: Først og sist?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Det tar ca 3 uker på høyfett før kroppen produserer nok enzymer til å nyttiggjøre seg alt fettet. Før det er kroppen fortsatt en sukkerbrenner, og de første dagene tar den først det den har fått mye av før - karbohydrater. Det er derfor "vannvekta" går de første dagene, ettersom kroppen da fortsatt er en sukkerdreven maskin.

Jo det er vel mulig, men jeg har også inntrykk av at hvis jeg går fra høyfett til karbo, så fortsetter ikke kroppen på høyfett, men går tvert over på karbohydrater. Og hvis det stemmer, kommer jo karbohydratforbrenning foran fett. Det høres logisk ut, dersom det også er riktig at karbohydrater forbrennes lettere enn fett (?). - Så vil kroppen ta den energien som er lettest tilgjengelig først.

Men man kan kanskje også si at det er fordi karbolagrene fylles opp fortere og har mindre lagringskapasitet enn fett..?

Jeg er ikke noen ekspert på det her i det hele tatt, men det var sånn jeg så det for meg. Uansett, takk for svar

Fettman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ansiktsfett først eller sist til å bli borte? Filosofina Spørsmål og svar 25 08-02-11 02:45
Lenge siden sist ... Bea Mer enn 30 kg overvekt 8 24-10-09 12:21
Som sist eg var på ketolyse nattinatt Ketolysekuren 0 11-08-09 10:06
Hvilken fim så du sist? Carisma Generell diskusjon 31 08-08-06 14:02
Når stod du sist på hendene? mofe Generell diskusjon 24 25-03-05 17:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no