Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spis når du er sulten, slutt når du er mett, ikke lett når disse følelsene er "borte"

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-11-11, 07:45   #1
trude.lutt
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 180
trude.lutt er på en erverdig vei

Spis når du er sulten, slutt når du er mett, ikke lett når disse følelsene er "borte"

Etter år med et skjevt forhold til mat, spist bort følelser, bulemi, overspising og tvangsspising, klarer jeg ikke å kjenne når jeg er sulten og når jeg er mett. Og det er jo en utfordring på lavkarb, er det noen som har noen gode råd?Tror jeg er livredd for å bli sulten, selv om det ikke er farlig.....

trude.lutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 07:58   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Spis når du er sulten, slutt når du er mett,ikke lett når disse følelsene er "bor

Drikk vann hver gang du føler deg sulten. Hvis du etter 10-15 min fremdeles er sulten, ja da kan du spise noe.
Vi forveksler ofte tørste med sult, har jeg lest, og det stemmer ofte på meg.

Når du spiser, spis sakte og konsentrer deg om spisingen. Ikke sitt og se på tv eller les avisen samtidig.
Legg ned gaffelen mellom hver munnfull og tygg maten skikkelig.
Da får enzymene i spyttet ditt og i magesekk/tarmsystem tid til å bryte ned maten skikkelig og samtidig sende metthetssignaler til hjernen.

Dette tar tid å venne seg til og det finnes dessverre ingen snarvei til dette.
Lykke til

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 08:53   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Spis når du er sulten, slutt når du er mett, ikke lett når disse følelsene er "bo

Du kan f.eks spise fornuftige mengder mat, fordelt over 2-4 måltider om dagen. Det er ikke farlig det heller!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 09:09   #4
Malice
Medlem
 
Malice sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oppland
Alder: 55
Innlegg: 211
Malice er ny på veien

Sv: Spis når du er sulten, slutt når du er mett, ikke lett når disse følelsene er "bo

Jeg sliter med samme manglende sult og metthetsfølelse, og jeg gir samme råd som Gracella...drikk vann
Kjenner jeg at jeg har lyst å spise noe, så drikker jeg et stort glass vann, og venter i 10 minutt. Som oftest er følelsen om å spise noe borte da.
Når det kommer til metthetsfølelse under et måltid, så er det vanskeligere, men jeg legger opp en ikke altfor stor porsjon, og spiser denne, og igjen venter jeg i noen minutter før jeg eventuelt tar mer. Det blir ganske sjelden jeg tar mer da

__________________


Malice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: er inne i en livsstilsendring, liberal lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 09:11   #5
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Spis når du er sulten, slutt når du er mett, ikke lett når disse følelsene er "bo

Nå spiser ikke jeg konsekvent lavkarbo nå, men jeg spiser små måltider hver 3 time. Blir jeg sulten før venter jeg for å se om jeg faktisk er sulten. Regner med at dette over tid vil bidra til at jeg lettere gjenkjenner kroppens signaler, og forstå hva de betyr. (Før ble jeg ofte kvalm istedet for sulten, og spiste mye/ofte for å unngå kvalmen, men da spiste jeg jo veldig usunt da). Leser forresten tenk deg slank nå. Om mental trening f.eks i forhold til overspising. Var skeptisk i starten, men er foreløpig veldig fornøyd med boka!

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 13:27   #6
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Spis når du er sulten, slutt når du er mett, ikke lett når disse følelsene er "bo

Planlegg både porsjonstørrelser og måltidstider, prøv gjerne flere "modeller" før du setter opp en fast plan.. Tenk gjennom og prøv å kjenne litt på dette: Føler du at sult/metthet og matlyst er mest i balanse gjennom dagen når du spiser 2-3 store måltider eller 4-5 små måltider? Eller ett stort måltid og 2-3 små? Er det mest tilfredstillende å spise dagens største måltid tidlig eller seint?

Å følge den tradisjonelle "frokost, lunsj, middag og kvelds"-modellen er bare tull, hvis ikke det er akkurat det som passer best for deg. Om du spiser hver 6. time eller hver 3. time, middag klokka 11 eller klokka 23, om du spiser frokost eller ikke, er relativt uvesentlig. Glem alle "reglene", det viktige er å finne ut hvilket spisemønster som fungerer best for deg, for å forebygge overspising. Forøvrig syns ikke det nødvendigvis er negativt å være litt redd for å bli sulten, hvis sult er en ting som trigger overspising hos deg.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 14:13   #7
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Spis når du er sulten, slutt når du er mett, ikke lett når disse følelsene er "bo

En annen ting som kan være verdt å prøve når du setter sammen måltider.. Få inn så mange forskjellige typer smaker, temperaturer og konsistenser for hvert måltid som mulig. F.eks. en kopp kaffe/te, knekkebrød med egg og salt, og kesam med frossne bær og søtning i samme måltid. Jeg syns iallefall det hjelper veldig på metthetsfølelsen i hodet, om ikke i magen, hvis du skjønner hva jeg mener. Får mindre trang til å fortsette å spise til det ikke er mer plass i magen, selv om jeg ikke er helt mett. Så prøver å spise både salt, søtt, mykt og sprøtt, og gjerne både varmt og kaldt til hvert måltid

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 15:54   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Spis når du er sulten, slutt når du er mett, ikke lett når disse følelsene er "bo

Er så enig i at man spiser - og BARE spiser, ikke leser avis, bok, blad eller ser på TV - eller glaner på internett samtidig

Må nok tvinge fram litt slike rutiner her også ser jeg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-11-11, 16:32   #9
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Spis når du er sulten, slutt når du er mett, ikke lett når disse følelsene er "bo

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Er så enig i at man spiser - og BARE spiser, ikke leser avis, bok, blad eller ser på TV - eller glaner på internett samtidig

Må nok tvinge fram litt slike rutiner her også ser jeg

Hehe, gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør....
Jeg er fæl til å lese mens jeg spiser - har alltid gjort det hvis jeg spiser alene.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 17:50   #10
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.203
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Spis når du er sulten, slutt når du er mett, ikke lett når disse følelsene er "bo

Jeg leste et sted at det tar ca 20 minutter fra man begynner å spise og til man er mett. Så da gjelder det å spise sakte og tygge godt, om man kaster maten i seg blir man gjerne overmett og det er jo ikke bare behagelig...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 19:02   #11
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Spis når du er sulten, slutt når du er mett, ikke lett når disse følelsene er "bo

Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver, selv om jeg ikke har hatt problemer med hverken overspising eller underspising - så spiser jeg utrolig fort og metthetsfølelsen/sultfølelsen min stemmer nok ikke alltid med "realiteten".

Jeg kan f.eks kjøre strikt lavkalori (unnskyld!) i en uke og ikke bli sulten i det hele tatt, rett og slett fordi jeg er innstilt på det - en annen periode kan jeg bare spise og spise og aldri bli mett.. nett som et bunnløst hull.

(Dette er forresten en fantastisk god egenskap å ha på julaften.. nam så mye god mat!! haha )

Så ja, det som fungerer for meg er å ikke spise bare fordi jeg kjeder meg, og når jeg spiser så prøver jeg å unngå å gjøre det foran dataen, men heller sette meg ned og ha et "måltid" selv om det er gørr kjedelig når man bor alene. Jeg spiser ofte gjerne fort som bare det, spesielt når jeg er på jobb, og i da er jeg som regel fremdeles sulten selv etter å ha spist en diger middagsporsjon. Da er det viktig for meg, som nevnt over, å vente 10-15 minutter før jeg kjenner etter om jeg virkelig trenger mer.

Lykke til

__________________
Loading Swag...
████████████████ 100%
ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 20:24   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Spis når du er sulten, slutt når du er mett, ikke lett når disse følelsene er "bo

Ja. Jeg ville spist hver fjerde time. Tre ganger om dagen. Og spist fett, protein og grønnsaker til hvert måltid. Posjon er vanskelig å anbefale siden jeg ikke kjenner din kropp. Proteinmengden bør vel være minst 30 g, vel, til hvert måltid om du er redd for å bli sulten? Diett.no viser hvor mye du få i deg om du skriver det inn der. Når du har lagd en slik rytme vil kroppen etterhvert forvente å få mat da og bli sulten og mett. Ikke spis mellom måltider.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spis når du er sulten, stopp når du er mett..... trude.lutt Spørsmål og svar 5 03-09-10 20:03
Skal ikke sulten bli borte? Rocky-Balboa Ketolysekuren 7 24-07-10 00:06
Lett mett noen? Kiera Induksjonen 2 04-05-08 23:55
Ikke bli en low-carber! Slutt heller å spis.... elian Lavkarbo generelt 4 02-02-05 19:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no