Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan ting bli veldig feil?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-11-11, 05:00   #1
Nakkekotelett
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 6
Nakkekotelett ikke populær nei

Kan ting bli veldig feil?

Jeg kaster meg inn her og må få noen synspunkter på endel ting.
Har ikke lest for mye i noen innlegg, så om det blir noe som er spurt om før, så få jeg bare beklage.

Jeg er helt vanlig person, over 50, høy og kanskje 10-15 kilo mere en det som er anbefalt. Blodtrykk i øvre faresone. Kolestrol i øvre faresone.
Trimmer ikke og har stillesittende arbeid.

Tenkte og prøve om man kunne spise seg ned dem 10-15 kiloene. Jeg er ikke akkurat av den typen som er strukturet nok til å begynne på seriøse dietter og slike ting, så ting må passe meg og min livstil liksom. Tanken var da (uten noe annet hysteri med dietter):

(1) Slutt med vanlig brødmat
(2) Spis kjøtt og protein rik mat (koteletter)
(3) Erstatt poteter med en omelett av egg & bacon

Har byttet ut vanlig brød til Lavkarbo brød.
I en periode så har jeg stekt nakkekoteletter 2 ganger om dagen og en omelett med egg og litt bacon. En stund så var jeg veldig bevist på det med kalorier, og prøvde og holde meg rundt 1700-1800 pr/dag. Alt forbruk med sukker, som en teskje eller sukkerbiter til kaffen ble erstatte av slikt
slankesukker.

Men så kommer man til poenget. Jeg føler ikke dette gir noe effekt. Føler heller ikke at dette er noe bra for kroppen. Spesielt er jeg usikker på om det er sunt og klinke til med 2 egg og bacon til hvert kotelett måltid.

Jeg forstår heller ikke at "ekstra fett holdig mat" MÅ vere et must for å slanke seg lavkarbo prinsippet. Dette er jo det siste hysteriske som er inn i tiden. Kan man ikke bare rett og slett bare konse på kjøtt & proteiner, spise lavkarbo brød og...... that's it ?

Kan slik ensformig mat isteden vere helsefarligt ?

Nakkekotelett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 05:53   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Kan ting bli veldig feil ?

For det første, kunnskap er makt. Les deg opp om ting så står du mykje sterkare og stødigare. Ta til dømes utgangspunkt i Lavkarbo på 3 minutter. (Nybyrjartråden her på forumet er også veldig informativ, så sjekk ut den også. Men der er MYKJE info samla på ein stad, derfor anbefalar eg å byrje med den første eg nemnde.)

Det første eg lurer på, kvifor i all verda byttar du ut potetene med egg og bacon? Det går då heilt fint å berre kutte potetene og ete ei anna form for grønsaker i staden? Det KAN faktisk bli for mykje protein også, og "rein" proteindiett er i lengda ikkje bra. Om du manglar inspirasjon til å lage variert mat, så finn du mykje info her inne, og det finst plenty bra matbloggar der ute.

Eit sunt kosthald baserer seg generelt på eit balansert kosthald, også innanfor lavkarbo. Berre kjøt og protein og lavkarbobrød høyrest ikkje så veldig balansert ut, må eg seie... Det er jo ikkje noko hokuspokus å leve lavkarbo, ein MÅ ikkje bade i feitt, det er ikkje det som er poenget. Men ein skal ikkje ha feittangst heller! Balanse, som sagt.

Kroppen treng energi, og når ein kuttar karbohydrata må ein få energi frå ein annan stad, derfor er feittet nødvendig. Karbohydratfattig OG feittfattig kost samtidig er ikkje noko å gå for. Ikkje bra. Lavkarbo kan vere så mangt, frå ketolyse og Skaldeman som går for ketogent og veldig strengt med kh, og Fedon til dømes som er mindre streng med kh (og som baserer seg på mat med lav GI) men er meir streng på feittet.

Du seier du ikkje vil måtte halde deg til nokon "diett", men kjøt, egg og bacon og brød høyrest då ganske kjedeleg og "diettaktig" ut om du forstår kva eg meiner? Går det i det same heile tida, så blir du lei mykje raskare. Derfor er det også viktig å ete variert.

Forstår ikkje heilt poenget ditt med "dette siste hysteriske". "Vi" (altså dei som har ete lavkarbo ei stund) har visst om dette lenge, så for oss er det ikkje noko nyhende, akkurat, at dette fungerer. Men det er skrive mykje om det i det siste, for endeleg har vel media oppdaga at det ligg pengar i det, og då vaknar dei! Og JA, eg synest det har blitt ganske mykje vis-vas og info som er heilt på bærtur i media siste tida, men også derfor der det så viktig å tileigne seg kunnskap og vite kva ein driv med!

Hadde du ville ha køyrt bil utan sertifikat og med bind for augene...?

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 09:13   #3
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Ja, ting kan bli veldig feil - og dette er feil.

Du må lese om lavkarbo-kosthold, ikke bare gjette deg fram eller basere deg på tilfeldig kunnskap. Du spiser ensidig, du spiser tilnærmet null grønnsaker, du tar neppe magnesium, du følger ingen faktisk diett.

Vet du hvorfor og hvordan lavkarbo fungerer? Vet du hvorfor det -ikke- er farlig? Vet du hvorfor det er sunt?

Jeg ønsker deg lykke til og velkommen hit, om dette er et kosthold du ønsker å fortsette med. Men les!

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 09:44   #4
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Dette ble nok veldig feil ja.

Bytt ut poteten med grønnsaker. Masse grønnsaker! De bør fortrinnsvis vokse over jorda.

I tillegg trenger du ikke å spise kun kotelleter, og ei heller to ganger om dagen.

Du MÅ virkelig lese litt i det minste.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 10:58   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Furine dekker det viktigste må jeg si, det du gjør nå er å spise halvveis et kosthold som du tror kanskje kan være riktig - uten og egentlig vite

Jeg ville ikke orket og spist slik du gjør lenge, og det tror jeg ikke du gjør heller Ser det står atkins i filosofiboksen din, da antar jeg at du har kjøpt den siste atkinsboka OG lest den og forstått hva den sier?

Du har så store muligheter i matveien på lavkarbo - så les deg opp og finn alle mulighetene du også, ellers ender du som et par andre opp med at "lavkarbo fungerer ikke for meg" - selv om du kanskje ikke engang har fulgt lavkarboprinsippene...

Når det gjelder fettinntaket som må økes på lavkarbokosthold skyldes det at karbohydratene blir vekke og kroppen MÅ hente energi fra et sted. Dette står det en del om i atkins-boka også, så sett deg med en god kopp kaffe med en slump ordentlig fløte i og kanskje litt kardemomme på toppen i sofaen og les!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:05   #6
Nakkekotelett
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 6
Nakkekotelett ikke populær nei

Sv: Kan ting bli veldig feil ?

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

........................
Eit sunt kosthald baserer seg generelt på eit balansert kosthald, også innanfor lavkarbo. Berre kjøt og protein og lavkarbobrød høyrest ikkje så veldig balansert ut, må eg seie... Det er jo ikkje noko hokuspokus å leve lavkarbo, ein MÅ ikkje bade i feitt, det er ikkje det som er poenget. Men ein skal ikkje ha feittangst heller! Balanse, som sagt. ......

Okay. Da må dette jeg driver med revurderes. Hva er enklest for meg da uten å måtte endre på for mye ?

Frokost:
Trøtt, hastig om morgenen. Må få glefset i meg noe mat, og så er det bare og kjøre til kontoret. Hva eter jeg da ?......er lavkarbobrøet ok ?

Lunch:
Jobben har kantine. Enkelt og bare gå der og fylle på med energi. Hva gjør jeg da. Skal jeg ha med lavkarbo brød som niste, eller hva skal jeg spise i den kantina. Dem serverer stort sett alt som kan vere usunt etter dagens kantine standard. Hva gjør jeg med lunchen ?

Middag:
Etter lange bilkøer så skriker det i magen og man må ha mat. Dette er da normalt siste måltid. Etter måltidet så er det tv og stort sett ingenting annet en pusling rundt i kåken. Skal jeg fortsette med koteletten, eller skal jeg finne på noe annet (den smaker godt enda) ?

Hoteller:
Reiser endel i jobben og bor mye på hotell. Luncher som spises i forskjellige kantiner, eller serveres på nærmeste restaurang. Ikke har man lavkarbobrød eller noe annet. Man eter det man får og som er tilgjengeligt både på hoteller og restauranger. Mat må man jo ha. Hva gjør jeg da ?

Alle råd må ta utgangspunkt i så lite endringer som muligt, og man kan heller kalle det justeringer. Jeg ønsker bare og spise meg ned 10-15 kilo og ha det likevel veldigt bra. Om det tar 1 eller 2 år spiller ingen rolle, bare det går riktig vei og at det har positiv effekt på blodtrykk og blodsukker.

Tror ikke livsmønsteret er så ulikt med mange andre, og det og få et kosthold til å passe inn med livstilen er ikke så lett.

Hva nye ting kjøper jeg i matbutikken i dag ?

Nakkekotelett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:10   #7
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Så i stedet for at du leser deg opp på hva du driver med vil du at vi skal si hva du skal spise hver eneste dag?

Jeg vil i alle fall anbefale deg å gå inn å lese litt på atkinsbiten på forumet her, der er en fin liste over hva du kan spise de to første ukene i introfasen, og så står det en del om resten også.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:11   #8
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Jeg kunne gitt deg en lang innføring i hva du kan spise, hvordan man ordner seg på kantine eller restaurant, oppskrifter, forklaringer... Men jeg tenker ikke gjøre det. Du er plent nødt til å lese deg opp på dette selv og finne motivasjon til å gjøre noe med helseproblemene dine.

Når utgangspunktet er: "Jeg vil ikke utfordres på noe plan", så blir det ingen endring.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:49   #9
Nakkekotelett
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 6
Nakkekotelett ikke populær nei

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Okay, da stoppet det her.

Jeg ønsker ingen ytterpunker som går ekstreme dietter, eller i andre enden råd som går på å spise masse fett som det skrives så mye hysterisk om.
Det er noe rundt dette som skurrer i ørene og kan bli feil om det tas ut av sin sammenheng.

Det har heller ikke noe med at ikke jeg kan ta en endring, men endringen på falle inn i livsmønteret og ikke snu opp/ned på hverdagen. Det må med andre ord vere gjennomførbart, og ikke ende ut i masse teoretiske råd
som ikke er gjennomførbare.

Vist jeg nå er inne på et forum, der det sitter ekspertise som har masse erfaring, og svaret er at jeg skal klare meg selv og lese meg gjennom tonnevis med litratur,... javel....da noterer jeg meg det. Tipper 80% av befolkningen skisserer en arbeidsdag slik som jeg har det, og da finnes det altså ikke noen enkle råd rundt det tydligvis.

Nakkekotelett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 11:56   #10
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Skriv ut denne: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Så tar du utgangspunktet derfra om hva du kan/vil spise/endre på.

Egentlig veldig greit.

Jeg har levd lavkarbo/LCHF siden 2007, og jeg har aldri hatt problem med å få mat jeg kan spise ute på retaurant og på hoteller. Jeg må bare si fra hva jeg ikke vil ha og hva jeg heller vil ha.
Når det gjelder kantina. Da må du enkelt å greit velge om du vil spise maten der, eller ta med deg noe selv. ( kyllinglår,salatboks,reint pålegg osv...)

Vi er mange med hektiske hverdager.
Men skal man få til å endre kosthold og vaner/uvaner, må man faktisk ta seg tid til å sette seg inn i det, og ikke minst gjøre noe med det.
Sann mine ord: Det er ikke gjort over natten.

Lykke til

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 12:01   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Hvis du som du skriver i filosofien din følger Atkins finnes det en hel haug med regler i indukssjonsfasen, altså der hvor man får igang fettforbrenningen. Så om du ønsker å følge det MÅ du desverre lese deg opp, som alle vi andre her har gjort.
Hvis du derimot vil ha en enklere variant bør du klikke på lavkarbo på 3 minutter-linken som furine la ut i innlegget sitt. Det er en brosjyre på to siders A4, ogg langt fra noe leksikon.... Print den i to eksemplarer, og heng en på kjøleskapet og en over kontorpulten på jobben.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 12:02   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Jeg tror du misforstår intensjonene grundig her.

Dette forumet jobber stort sett etter prinsippet om at DU velger en av de mange lavkarboretningene (valgfritt mellom "ekstremt" som ketolyse/skaldemann eller mer moderat som LCHF, Hexeberg, Lindberg...(?)). Dette gjør at VI kan bidra med råd som samsvarer med den linjen som DU velger og at DU har gjort et informert valg om hva som passer for DEG.

Det å velge en diett er faktisk ganske viktig fordi det - etter forumbrukernes erfaring - kan gå veldig feil når man mikser og matcher. Ikke alle diettrådene innenfor lavkarboparaplyen er kompatible med hverandre - og ikke alle lavkarbovarianter passer for alle.

DERFOR er det viktig at du I DET MINSTE tar deg tiden til å lese nybegynnertråden (hvor du får en kjapp innføring i de vanligste diettvariantene) og deretter finner en lavkarboretning som du tror vil passe for deg og leser mer om denne.

DA kan vi HJELPE deg i stedet for å villede deg...

Lykke til.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 13:44   #13
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.


DA kan vi HJELPE deg i stedet for å villede deg...

Lykke til.

Jeg kan godt fortelle deg hvordan jeg ville ha løst dine utfordringer utfra mitt ketogene kosthold, mens noen andre her ville ha fortalt hvordan de ville ha gjort det ut fra feks Fedons filosofi.

Lavkarbo strekker seg fra tilnærmet null karbohydrater og opp til 150. Et ganske stort spenn mao

Det er derfor det er så viktig at du leser deg opp litt så du kan finne en retning du føler deg komfortabel med

DA kan vi hjelpe deg

Inntil du får lest deg opp er hovedregelen å tenke renest mulig mat. Altså i all hovedsak styre unna blandingsprodukter. Spis rikelig med grønnsaker som vokser over jorda pluss løk og minus mais. Gjerne litt grønt til alle måltider.
Hold deg til meierismør, seterrømme, kremfløte og oster uten særlig karbohydrater.
Du kan gjerne spise både nøtter og litt bær.

Sjekk innholdsfortegnelsen og forsøk å holde deg til produkter som har mindre enn 5 gr karbohydrater pr 100 gram.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 13:57   #14
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Jeg synes du har hengt deg veldig opp i brød. Man må ikke spise lavkarbobrød, selv om man lever lavkarbo. Det er masse annet du kan spise istedet. Deilige salater, middagsrester i matboksen... Og det er ikke noe problem å få lavkarbo på resaurant. Du bare ber om hva du ønsker istedet for eks poteter, så gjør de alt for å hjelpe deg. Har opplevd veldig bra service rundt omkring

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 14:03   #15
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Ein viktig ting er også planlegging. Eg har også hatt tidlege morgonar med pendling i årevis, cluet er å gjere ting klart kvelden før, og putte i boksar (Ikea har veldig greie lunsjboksar), hiv i kjøleskapet, og berre ta med når du går.

Til frukost: kokte egg, rullar med ost og skinke med majones og paprika til dømes. Ein kan lage klart lunsj for fleire dagar, middagsrestar er finfint. Planlegg fleire dagar framover både lunsj og middag, lag gjerne litt ekstra, så har du restar til ein annan dag. Har de kantine har de vel mikroomn også? Middagsrestar!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 14:18   #16
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan ting bli veldig feil?

I forhold til lunsj på i kantine så kommer det an på utvalget. Far sin kantine har eks salat bar, varm mat pg brød med pålegg. Da kan han velge salat med div tibehør eller varmmaten men droppe karbohydrat kilden til.

Det samme gjelder hoteller. Egg, bacon, pølser o.l. Har mange hoteller til frokosten... Når du spiser ute be om mer grønnsaker og mindre ris, potet og pasta.

Men det viktigste er å vite litt hva man gjør.

I et lavkarbo skal men redusere karbohydratene. Når man redusere en ting må noeøkes og det er fett, ikke bare proteiner. Sørg for å alltid ha en god fett kilde til hvert måltid. Fett alene fra en kotelett er ikke nok fordi det balansee ikke opp mot protein mengden.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 14:35   #17
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Det ser ut som kun har lest avisoverskrifter og ikke brukt den fantastiske informasjonskilden dette forumet er. Men hun/han har rett i at noe "skurrer" med det vedkommende har snappet opp hittil.

Alt for mye proteiner i forhold til resten, og for ensidig mat, dette fører til feilernæring. Man må tenke bredere.

Det virker veldig rart på meg å tro at forumet skal orke å bruke tid på skrive nøyaktig det samme om igjen, som allerede står her side opp og side ned.

Ja, og så må man ha vilje til å bruke litt tid i starten. Ingen kunnskap kommer gratis.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 15:36   #18
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Opprinnelig lagt inn av Nakkekotelett, her.

Okay, da stoppet det her.

Jeg ønsker ingen ytterpunker som går ekstreme dietter, eller i andre enden råd som går på å spise masse fett som det skrives så mye hysterisk om.
Det er noe rundt dette som skurrer i ørene og kan bli feil om det tas ut av sin sammenheng.

Når du går over fra et norsk normalt kosthold, vil det naturlig være en del endringer i hva du kan spise. Uansett hva slags kosthold du ville endret til, betinger det en egeninnsats slik at du forstår prinsippene.
Spiser du svært lite karbohydrater - feks at du ikke spiser brød, pasta, ris, potet mm, men bare mye grønnsaker, BETINGER det at du må øke på med fettet fordi kroppen må få næringen fra et sted. At dette skurrer i dine ører skyldes at du ennå ikke har lært og forstått hvordan kroppen fungerer. En titt innom nybegynnertråden til arnakristin som jeg linker til i min signatur gir linken til en artikkel som heter "hva er lavkarbo". Denne vil fortelle deg HVORFOR du må øke på med fett når du reduserer kh. Hvor mye du reduserer på kh vil påvirke hvor mye fett du må øke med. En proteinrik og mager kost uten kh vil være svært skadelig over tid for din helse. Du MÅ ikke pøse på med bacon og ribbe, det finnes et uttall av andre gode fettkilder. Dessuten er fett så næringsrikt at det skal ikke store mengdene til for at kostholdet ditt er i balanse.


Sitat:

Det har heller ikke noe med at ikke jeg kan ta en endring, men endringen på falle inn i livsmønteret og ikke snu opp/ned på hverdagen. Det må med andre ord vere gjennomførbart, og ikke ende ut i masse teoretiske råd
som ikke er gjennomførbare.

Godt poeng, husk bare at ALLE her inne har vært gjennom den samme endringen - med suksess. Mange har falt og "slått seg" underveis, men har reist seg opp, tilegnet seg mer kunnskap og dermed tilpasset kostholdet til SIN hverdag. De som gir deg råd i denne tråden har spist lavkarbo i lang tid. De har lest det de har kommet over for å lære seg om lavkarbo. Det finnes ingen snarvei til suksess når det gjelder kostholdsendring, uansett hvilket kosthold man velger.
Rene proteinkilder som kjøtt, fisk, fugl og sjømat er basisen du går utifra. Til dette spiser du grønnsaker i så store mengder som du er bekvem med. Du steker i smør/olje, du har rømme til laksen din, smelter smør over grønnsakene, spiser reker med avokado, bruker olje/eddik-dressing til salaten din. Du velger helfete produkter. Jo magrere proteinkilder, jo viktigere er det og legge til fett.

Sitat:

Vist jeg nå er inne på et forum, der det sitter ekspertise som har masse erfaring, og svaret er at jeg skal klare meg selv og lese meg gjennom tonnevis med litratur,... javel....da noterer jeg meg det. Tipper 80% av befolkningen skisserer en arbeidsdag slik som jeg har det, og da finnes det altså ikke noen enkle råd rundt det tydligvis.

ALLE får som første svar at de skal lese nybegynnertråden. ALLE. Ingen kan i detalj sette opp DITT kosthold, du må lære deg hovedprinsippene, og gjøre valgene selv utifra hva som er bekvemt for deg. INGEN her har fått noe gratis, MEN - og det er et stort men: Viser man at man har startet kunnskapsjakten, og lurer på detaljer rundt det man har lest, får man hjelp. Står man fast på noe man ikke skjønner, får man hjelp. Dette er et brukerstyrt forum der ingen får betalt for å bruke sin fritid for å hjelpe og støtte andre, vi gjør det fordi vi kjenner på kroppen hvor godt dette kostholdet er for helsa og for vekta.

Jeg synes du skal begynne litt på nytt jeg. Vær litt mer ydmyk, vis at du selv også gjør en innsats, så vil også forummedlemmene gjøre en stor innsats for å hjelpe deg på vei i din kostholdsendring

Start med å lese nybegynnertråden, og les om de forskjellige retningene innen lavkarbo. Velg den som du mener kan være den mest riktige for deg i starten. Kjøp boka, og les den mange ganger. Les underforane her inne som tilhører retningen du har valgt. Bruk minst en måned på å følge reglene, siden det er den enkleste måten og oppnå suksess på. Etter en måned der du har blitt vant med maten, søkt opp hva du kan spise, prøvd ut forskjellig mat sov, kan du i større grad gjøre individuelle tilpasninger til din hverdag.

Sånn har vi alle gjort det her inne - og det er pt den eneste måten jeg mener man bør gjøre det på, siden mange er innom og ikke har lest seg opp, spiser helt feil, har ingen forståelse for hvorfor lavkarbo fungerer slik det gjør - og gir opp med konklusjonen "lavkarbo virker ikke for meg" - UTEN at man egentlig har spist etter lavkarboprinsippene.

MIN personlige erfaring er at du bør enten "gå av" tvert fra kh, til et ketogent kosthold med rundt 20 g kh pr dag. Feks ketolyse, eller atkins. Dette vil kunne gi kraftige abstinenser og sykdomsfølelse i en uke eller to, men du får raskt i gang forbrenningen av kroppsfett om du i denne startperioden passer på å spise NOK fett. Deretter kan du lete deg fram til et kh-inntak som er mer passende for deg og din kropp.

Evt kan du velge og bruke 3-4 uker til å redusere karbohydratinntaket, noe som vil føles mindre ubehagelig de første par ukene.

Valget er ditt, men om du velger og IKKE se nærmere på lavkarbo fordi du blir fornærmet av tilbakemeldingen du får her, tror ikke jeg du er nok motivert til å endre kosthold foreløpig - ihvertfall ikke til lavkarbo...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 15:48   #19
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Jeg ser at du har skrevet Atkins som din matvei... Hva med å søke på nettet om Atkins?? Eller her på lavkarbo?? Du vil da finne mange svar. Jeg spiser lavkarbo, men har ikke peiling på hva Atkins sier man skal spise..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 21:20   #20
Nakkekotelett
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 6
Nakkekotelett ikke populær nei

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Tror jeg gir opp dette. Det blir som å gå til en advokat og be om juridisk hjelp, og advokaten sier at jeg kan gå hjem og lese Norges lover.

Jeg logger meg opp på dette forumet, og ber ekspertene om råd og får beskjed om å sette meg ned å lese.

Om det heter atkins, LCHF, eller ABCDE har jeg ikke noe peiling på, og man måtte bare velge noe når man logget seg inn.

Jeg tror jeg rett og slett må be en ernærings ekspert om å sette opp et forslag, og jeg har ikke noe annet utgangpunkt og fortelle til han/henne en det jeg har sagt her inne. Få oppskriften, betal for konsulet tjenesten og gå ut døra. Så enkelt. Trenger ikke lese om noen ting.

Oppgaven er:
Et diett råd om å spise seg ned 10-15 kg innefor den livstil som er skissert. Thats it. Om det heter lavkarbo eller noe annet er jo ikke så intressant, men jeg antar at i dette forumet så kunne noe slikt bli skissert innenfor lavkarbo prinsippene.

Nakkekotelett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 21:29   #21
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Lykke til!

Det hjelper ikke å få ting servert på sølvfat, viss man ikke akter å legge til en innsats sjøl.

Sitat:

Jeg tror jeg rett og slett må be en ernærings ekspert om å sette opp et forslag, og jeg har ikke noe annet utgangpunkt og fortelle til han/henne en det jeg har sagt her inne. Få oppskriften, betal for konsulet tjenesten og gå ut døra. Så enkelt. Trenger ikke lese om noen ting.

Du må faktisk lese det som en ernæringsekspert gir deg av info.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 21:34   #22
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Skjønner ikke jeg.. hva er forskjellen mellom å lese hva vi skriver og hva Fedon/atkins skriver? Er vel samme hvem som ramser opp menyen for deg?

Og drøyt å sammenligne forumister med advokater som får betalt for å gjøre en jobb.. Vi er da ikke her kun for å bli "utnyttet" av folk som ikke gidder å sette seg inn i ting selv, og bare skal ha oppramset et "sammendrag" av hva lavkarbo er...
En LITEN innsats er vel å foretrekke? Greit du kanskje får vite hva du skal spise, men greit å kunne sette opp sånt selv, ut i fra du faktisk vet hvorfor du spiser ting og ikke spiser andre ting.. Hvordan de forskjellige matvarene påvirker kroppen/blodsukkeret etc..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 21:35   #23
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Opprinnelig lagt inn av Nakkekotelett, her.

Tror jeg gir opp dette. Det blir som å gå til en advokat og be om juridisk hjelp, og advokaten sier at jeg kan gå hjem og lese Norges lover.

Jeg logger meg opp på dette forumet, og ber ekspertene om råd og får beskjed om å sette meg ned å lese.

Om det heter atkins, LCHF, eller ABCDE har jeg ikke noe peiling på, og man måtte bare velge noe når man logget seg inn.

Jeg tror jeg rett og slett må be en ernærings ekspert om å sette opp et forslag, og jeg har ikke noe annet utgangpunkt og fortelle til han/henne en det jeg har sagt her inne. Få oppskriften, betal for konsulet tjenesten og gå ut døra. Så enkelt. Trenger ikke lese om noen ting.

Oppgaven er:
Et diett råd om å spise seg ned 10-15 kg innefor den livstil som er skissert. Thats it. Om det heter lavkarbo eller noe annet er jo ikke så intressant, men jeg antar at i dette forumet så kunne noe slikt bli skissert innenfor lavkarbo prinsippene.

Seriøst? Du har fått masse råd og tips her, hva med sette litt pris på hjelpa du har fått og lese litt selv, fremfor å "sutre" over at ingen av oss setter opp en meny til deg? Om DU vil ned i vekt MÅ du gjøre en innsats selv også

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 21:51   #24
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Opprinnelig lagt inn av Nakkekotelett, her.

Tror jeg gir opp dette. Det blir som å gå til en advokat og be om juridisk hjelp, og advokaten sier at jeg kan gå hjem og lese Norges lover.
.

Hvis du betaler meg advokathonorar skal jeg gladelig sette opp en meny til deg jeg. . (men du må jo lese den da.... )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 21:52   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan ting bli veldig feil?

Ingen her er eksperter, kanskje annet enn på sin egen kropp. Og advokater får rimelig godt betalt for å gi råd, det blir virkelig noe helt annet. Ikke en gang jeg som moderator får en krone for å være her.
Men det koker ned til en ting, og en ting alene -hva du selv er villig til å gjøre for å få bedre helse og/eller lavere vekt. Om det i så tilfelle er å oppsøke en ernæringsfysiolog, så må du jo bare gjøre det! Men det er jo til syvende og sist du som må gjøre innsatsen, om du nekter å lære noe underveis, så vil du vel aldri få langvarige resultater. Det er i hvert fall min tanke.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Veldig ny og veldig usikker lmm Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 5 03-04-11 12:02
Går ned, men det går veldig tregt ... Gør jeg noe feil? Petronella Ketolysekuren 15 24-01-08 21:41
Parmesandip - veldig godt, veldig enkelt! Safir Annen mat 0 13-11-07 18:26
Veldig lur ting å gjøre... nomma Generell diskusjon 6 14-03-07 15:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no