Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Lavkarbo i Egypt

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-05-10, 12:39   #1
R0SA
Medlem
 
R0SA sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 274
R0SA er ny på veien
Question

Lavkarbo i Egypt

Jeg skal kanskje en tur til Egypt. Har lest litt om stedet og ser at overalt på blogger og forum blir man anbefalt å IKKE spise grønnsaker og salat der (bortsett fra det som er stekt) siden de vasker grønnsakene i springvann med masse bakterier i.

Jeg bekymrer meg for hvordan jeg skal greie å leve lavkarboaktig på ferie hvis vi reiser dit.

Noen som har vært der og kan fortelle litt om maten? Eventuelt hvordan de løser slike vanskelige situasjoner på ferie?

__________________


Min journal
R0SA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 23:26   #2
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Lavkarbo i Egypt

mener det var en som spurte om det samme for ikke så lenge siden, prøv å søk på egypt!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 23:58   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo i Egypt

Hei,
Huskeregelen er: Skrell det, kok det eller glem det!
Når det er sagt så pleier det som regel å være greit å spise rå/kokte grønnsaker på turifiserte steder. Er jeg usikker så pleier jeg å sjekke hvor rene de ansatte er, om spisestedet ser rent og pent ut og har man mulighet til en kikk inn på kjøkkenet så er det lett å se om det er trygt å spise der. Jeg har bodd i Asia og jeg vet at på restaurantene der så skylte de grønnsakene i ”flaskevann”. I tillegg til mat så må man være forsiktig med isbiter i drikke, har noen ganger opplevd at isbitene er laget av kranvann. …men igjen, på de mest turifiserte stedene lager de isbiter av flaskevann. ...og dersom du skal skeie ut så husk at iskrem kan være en skikkelig bakteriebome.
Husk at sisestedene som oftest er veldig avhengig av pengene som strømmer inn fra turistene så de fleste gjør nok sitt til å sikre seg at de ikke gjør turistene syke. Er du i tvil så spør dem…

Skal du på ”all inclusive” så kan mat fort bli fordervet dersom fatene har stått framme lenge i varmen, faktisk så har det vist seg at turister oftere får mageproblemer på ”all inclusive” enn på andre ferie typer.
Husk at stress og bekymringer reduserer imunforsvaret, opplever gang på gang at de som er mest bekymra for maten er de som blir syke. ...ble skikkelig syk en gang da jeg bodde i Asia, og da hadde jeg spist hamburger på en vestlig drevet restaurant.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 03:40   #4
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo i Egypt

Jeg har vært i Egypt:-)
Nærmere bestemt hotel Saraya i Makadi Bay.
Til på begynne med var jeg redd for det meste. Spiste ikke salater, skrellet frukt, melkeprdukter.....ja den leksa der hvis du skjønner?
Men, så så jeg at mange andre på hotellet våget seg på å spise dette, så jeg tenkte at....ja, jeg tok sjansen.
Jeg spiste salater, dressinger, osv.
Hele min familie gjorde det, og vi klarte oss fint gjennom en hel uke.
Ingen problemer.
Men, jeg må legge til at vi bare spiste på restauranter/cafeer i Makadi, altså på hotellområdet.
Eller nei, nå ljuger jeg, vi var på besøk i en beduinleir, der spiste vi også maten vi fikk servert. Gikk fint det også, ingen problemer.
Det vi fikk høre på turen, det var at de var nøye med hygienen og matlagingen i Makadi....dårlige turister kommer jo ikke tilbake, ikke sant?
Makadi er et sted bygget opp kun for turister, altså ingen fastboende utenom turistsesongen.
De er veldig avhengige av at turistene har det bra og kommer tilbake.

Våre hygienerutiner på turen var at vi alltid vasket oss på hendene med antibac før og etter måltider, og etter at vi hadde tatt i Egyptiske penger (de var ganske skittene).
Vi drakk og pusset tenner kun med vann fra flaske. Men dette med vannet var egentlig ikke noe problem, for overalt hvor vi spiste så fikk vi alltid flaskevann til maten.
Vi tok også idoform hver dag, fra et par dager før vi dro til Egypt.

Men, jeg ville nok vært mer foriktig hvis jeg f.eks dro utenfor hotellområdet, og fant en lokal cafe eller noe. Da ville jeg nok ikke spist som jeg gjorde i selve makadi.

PS: vi hadde all inclusive

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 08:46   #5
R0SA
Medlem
 
R0SA sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 274
R0SA er ny på veien

Sv: Lavkarbo i Egypt

Ok, takk for svar.

Tror ikke det nytter å spørre de ansatte, for jeg har hørt at de gjerne sier til turistene at de bruker flaskevann, men så er det bare løgn.

Jaja, jeg får vel bare se det an... Kommer til å skeie ut noe, klarer meg ikke på solferie uten en is i ny og ne. Bare så kjipt hvis jeg ikke får spist salater.

Andre med ferietips får gjerne komme med dem!

__________________


Min journal
R0SA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:18   #6
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo i Egypt

Vi bodde på et all inclusive hotel når vi var i Egypt. Spiste lavkarbo hele uken, kjøtt/kylling litt fisk, grønnsaker både kokt og rå og egg (omelett og kokt)
Bodde på et 4 stjernes hotel, og maten var god og delikat. Vi gikk jo rundt i byen på kveldene, og var glad vi valgte all inclusive, var ikke så mange resturanter som så fristende ut.
Har reist mye, og har ikke unngått noe mat, går alltid på resturanter hvor det er mye gjester. Har aldri hatt problemer med magen. (Mulig jeg har hatt flaks )

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 09:51   #7
Lill-B
Medlem
 
Lill-B sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 125
Lill-B er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo i Egypt

Var i Tyrkia for 2 år siden, og for å bli litt rustet mot fremmed bakterieflora spiste vi yoghurt hver dag før vi reiste, og brukte Idoform. Ikke magebesvær på noen av oss. Skal til Bulgaria i år og kommer ikke til å være redd for å bli syk. Tror nok hotellene gjør sitt beste for ikke å få syke gjester.

__________________


September trening: 540/750
Lill-B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:18   #8
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo i Egypt

Jeg jobbet i Kairo en periode, og jeg spiste grønnsaker, salater og frukt uten å bli dårlig. Spiste også på en god del på lokale restauranter (ikke typisk turiststeder) uten at det var noe problem. Pusset tenner i kranvann gjorde jeg også. Passet på å bruke antibac ofte. Jeg fikk magetrøbbel en gang, og det var etter å ha spist på den fancye japanske restauranten på hotellet. Is spiste jeg ikke mens jeg var der, for det fant jeg faktisk ikke.

For å være på den sikre siden er det vel bare å holde seg unna rå grønnsaker. Egypt generelt er vel et meget lavkarbovennlig land med masse deilige grillretter. Vær nøye med håndhygienen (som noen nevnte over her, egyptiske penger er veldig skitne...), så går det sikkert helt fint

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 12:07   #9
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo i Egypt

Hei,
Jeg har reist og bodd en del i utlandet så jeg har hele tiden vært nøye med vaksinering.
Er man urolig for å pådra seg mageproblemer på utenlandstur så bør man kanskje vurdere å ta Tyfoid- og Kolera- vaksiner, snakk med legen eller smittevernskontoret.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 21:52   #10
R0SA
Medlem
 
R0SA sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 274
R0SA er ny på veien

Sv: Lavkarbo i Egypt

Ok, dette var jo veldig oppløftende! Det er kanskje hysteri å være redd for salaten, jeg blir jo sjelden dårlig.

Tusen takk for alle svar!

__________________


Min journal
R0SA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 23:18   #11
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo i Egypt

Jeg har spist noe pannekakegreier på gatekjøkken i Kairo (maaaange år siden nå). Det var før antibac'en var oppfunnet, hehe, og jeg ble ikke syk.
Spiste på nattklubb og magedansklubb, på alle plasser unntatt på hotellet, egentlig.
Men jeg pleide å begynne dagen med en god ss cognac (noe jeg ikke kunne fordra på den tiden)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 01:34   #12
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Lavkarbo i Egypt

Opprinnelig lagt inn av R0SA, her.

Ok, dette var jo veldig oppløftende! Det er kanskje hysteri å være redd for salaten, jeg blir jo sjelden dårlig.

Tusen takk for alle svar!

Vel, jeg skal holde meg langt unna salater når jeg er i Tyrkia, og jeg synes ikke jeg er spesielt hysterisk. Jeg har derimot alltid blitt syk, enda så forsiktig jeg er OG tar vaksiner, så det er ingen risk jeg gidder å ta. Men det er klart, blir man ikke syk så er jo det greit. Samme sa et foreldrepar vi reiste med til Tyrkia første gang jeg var der, og de spiste masse grønnsaker og endte opp på sykehuset pga matforgiftning. Det er gjerne en grunn til at man får advarsler. Det går greit helt til den dagen man faktisk blir syk. Så jeg ville enten ha spist grønnsaker som var stekt eller kokt, eller droppet det.

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg har spist noe pannekakegreier på gatekjøkken i Kairo (maaaange år siden nå). Det var før antibac'en var oppfunnet, hehe, og jeg ble ikke syk.
Spiste på nattklubb og magedansklubb, på alle plasser unntatt på hotellet, egentlig.
Men jeg pleide å begynne dagen med en god ss cognac (noe jeg ikke kunne fordra på den tiden)

Det er litt forskjell på noe som er stekt, slik som pannekaker og grønnsaker som verken er stekt eller kokt.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 08:36   #13
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo i Egypt

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

Det er litt forskjell på noe som er stekt, slik som pannekaker og grønnsaker som verken er stekt eller kokt.

Joda, men da vi stod og ventet på maten så husker jeg at jeg tenkte at "blir jeg ikke syk nå, så blir jeg aldri syk"... For å si det pent så var det ikke mye rent der Skikkelig bakgatemat, hehe.

Forøvrig er jeg helt enig i at man skal ta hygiene på alvor når man er ute og reiser.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 09:10   #14
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Lavkarbo i Egypt

Hehe, husker jeg tenkte det samme som deg da vi var i Bulgaria og spiste slike pannekaker på en sånn stand.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Egypt here I come! Catwoman Ketolysekuren 6 25-04-10 09:59
Ville DU dratt til Egypt? Siljevanilje Spørsmål og svar 9 07-07-06 01:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no