Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Sveitsersuffle

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-09-08, 23:12   #1
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Sveitsersuffle

Tenkte jeg skulle lage noe snaskens til "Skal vi danse" i morgen og har peilet meg inn på en oppskrift på ostesuffle som jeg har laget mangen gang før. Denne er deilig med litt god salat til

Tipper denne suffleen med noen små justeringer kan bli fin ketolysemat, men jeg trenger litt hjelp til "oversettelse" (er enda veldig fersk på dette med lavkarbokost)

Oppskriften er som følger:

Sveitsersuffle

3 ss smør
3 ss hvetemel
melk
1 ts salt
5 egg
300 gr sveitserost

Smelt smøret i melet (evt erstatningen for melet). Spe med melk og la det koke til sausen er tykk. Skill eggene og rør eggeplommer og revet ost i sausen. Tilsett salt. Rør til slutt forsiktig i stivpiskede eggehviter. Hell blandingen i smurt suffleform og stek den i ovnen til suffleen er hevet og stiv. 175 grader i ca 60 min.
(Kilde: Ostegleder, Ruth Magnussen Kielland)

Spørsmålet er: Hva kan/bør jeg erstatte hvetemelet med?


Sist redigert av Lille-Lulle : 11-09-08 kl 23:40.
Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 23:21   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sveitsersuffle

Jeg laget grønnsakssuffle og brukte litt JBKM og litt ekstra ost i stede for mel.
Min første suffle noen gang og den ble bare så fin!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 23:39   #3
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Sv: Sveitsersuffle

Ok. Men bruker man lik mengde JBKM som erstatning for hvetemelet?
Altså i denne oppskriften 3ss JBKM?

Og vil suffleen heve seg like mye med JBKM?

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 23:46   #4
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Sveitsersuffle

Opprinnelig lagt inn av Lille-Lulle, her.

Ok. Men bruker man lik mengde JBKM som erstatning for hvetemelet?
Altså i denne oppskriften 3ss JBKM?

Og vil suffleen heve seg like mye med JBKM?

Du trenger ikke på langt nær så mye jbkm som mel - jbkm er veldig effektivt Det er eggene som får suffleen til å heve seg, så antakelig vil den heve seg mer med jbkm (mindre som tynger ned blandingen).

Jeg tror kanskje jeg ville prøvd å ikke bruke fortykningsmiddel i det hele tatt - bytt ut melken med fløte, så tykner det uten "hjelp".

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 23:51   #5
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Sv: Sveitsersuffle

Takk, takk Nattfrue!

Da gjenstår det å føle seg litt frem på sausens konsistens etterhvert som jeg putter oppi ingrediensene

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 15:05   #6
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Sv: Sveitsersuffle

Opprinnelig lagt inn av nattfrue, her.

Du trenger ikke på langt nær så mye jbkm som mel - jbkm er veldig effektivt Det er eggene som får suffleen til å heve seg, så antakelig vil den heve seg mer med jbkm (mindre som tynger ned blandingen).

Jeg tror kanskje jeg ville prøvd å ikke bruke fortykningsmiddel i det hele tatt - bytt ut melken med fløte, så tykner det uten "hjelp".

Det stemte! Suffleen som jeg lagde i går med JBKM er den høyeste suffleen jeg noengang har laget. Riktig luftig og fin ble den

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 15:09   #7
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Sveitsersuffle

Opprinnelig lagt inn av Lille-Lulle, her.

Det stemte! Suffleen som jeg lagde i går med JBKM er den høyeste suffleen jeg noengang har laget. Riktig luftig og fin ble den

Så bra!

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no