Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kreft og LCHF-ketose

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-11, 21:28   #26
LanoGakkGakk
Medlem
 
LanoGakkGakk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 430
LanoGakkGakk er en juvelLanoGakkGakk er en juvelLanoGakkGakk er en juvel

Sv: Kreft og LCHF-ketose

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det å si at kreft ikke forekom i tidligere tider, blir desverre litt feil!
Fortsatt er det de eldste som får mest kreft og tidligere ble ikke folk så gamle. Og døde et barn med store magesmerter, kunne ingen si noe om at "Jo, dette må være et nevroblastom!"
De hadde jo ikke mulighet for å diagnostiserer kreft.
Min farmor døde av kreft så sent som i 1965, men det visste de ikke før etter at hun var død! Og hadde ikke familien insistert på obduksjon, hadde vi aldri fått vite det heller!

Om alle ble veldig gamle, ville de fleste få en eller annen form for kreft!

Der sa du det jeg tenkte på....

__________________

PÅSKEUTFORDRINGEN
Jillian Michaels 30 day Shred skal jeg ihvertfall ikke skryte på meg!
LanoGakkGakk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som passer for meg Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 17:14   #27
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Kreft og LCHF-ketose

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Det finnes ikke kreftfremkallende mat, så lenge man spiser ren, ubehandlet mat.

Bare for å "godkrangle" litt, så er vel sukkerroer og honning ren, ubehandlet mat - som til syvende og sist kan gi en kreft... Men jeg skjønner hva du mener, hehe

Som Megvel sier: Hard steking av mat gir akrylamid som er kreftfremkallende. Allikevel vil jeg tro at jo renere mat man spiser, jo mindre vil dette ha innvirkning på oss. Kroppen trenger jo ikke i tillegg stresses med kunstige tilsetningsstoffer og bivirkninger av høyt blodsukker/insulin som høykarberne sliter med.

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det å si at kreft ikke forekom i tidligere tider, blir desverre litt feil!
Om alle ble veldig gamle, ville de fleste få en eller annen form for kreft!

Hvis jeg husker rett, så leste jeg i Illustrert Vitenskap at de hadde funnet et dinosaurusfossil med kreft for noen år siden. Jeg husker at jeg virkelig lurte på hvordan de kunne vite at det var kreft dyret hadde hatt, men det stod det ingenting om
Så kreft er nok ikke av nyere tid, nei.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:13   #28
Etherena
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 179
Etherena er på en erverdig vei

Sv: Kreft og LCHF-ketose

-----


Sist redigert av Etherena : 27-05-11 kl 20:49.
Etherena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:27   #29
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kreft og LCHF-ketose

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Om alle ble veldig gamle, ville de fleste få en eller annen form for kreft!

Det blir jo det samme som å si at kreft er uungåelig. Den kjøper jeg ikke. Vi må heller ikke glemme forskere som Vilhjalmur Stefansson eller Weston A Price som brukte mange år av livet sitt på å reise rundt til urbefolkningsgrupper over hele verden, og fant ingen tilfeller av kreft.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:33   #30
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Kreft og LCHF-ketose

Opprinnelig lagt inn av *NuNu*, her.

1Tar slike påstander (uten kilder!) med ei stor bøtte salt *nemlig*

Nei, ikke gjør det da! Salt er giftig...

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 19:05   #31
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Kreft og LCHF-ketose

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Det blir jo det samme som å si at kreft er uungåelig. Den kjøper jeg ikke. Vi må heller ikke glemme forskere som Vilhjalmur Stefansson eller Weston A Price som brukte mange år av livet sitt på å reise rundt til urbefolkningsgrupper over hele verden, og fant ingen tilfeller av kreft.

Fant vel ikke så mange nittiåringer heller i jungelen vil jeg tro? Kreft er det man dør av når man ikke dør av no anna. Som å bli spist av en tiger (lite aktuelt i bergen )

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 19:22   #32
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Sv: Kreft og LCHF-ketose

Takk for alle svar, men i dag kom det jo nye rettningslinjer fra Statens ernæringsråd: mindre rødt kjøtt- 2-3 x pr. uke. De viser til forskning, sier at det er usunt, men heviser ikke til noen kilder, rapporter vi kan lese.
Noen som har lest?

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 20:18   #33
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kreft og LCHF-ketose

Opprinnelig lagt inn av sols, her.

Takk for alle svar, men i dag kom det jo nye rettningslinjer fra Statens ernæringsråd: mindre rødt kjøtt- 2-3 x pr. uke. De viser til forskning, sier at det er usunt, men heviser ikke til noen kilder, rapporter vi kan lese.
Noen som har lest?

Vi var ikke enig i statens ernæringsråd før og er det heller ikke nå, ingenting endring der.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 23:39   #34
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Kreft og LCHF-ketose

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Svært mye hardt stekte matretter danner akrylamid. Det kan visstnok gi kreft i tarmen. Men det er jo bare å ikke kremere biffen hele tiden... Dessuten er chips og pommes verst så det så.

Tarmkreft er sjeldent og ofte arvelig.. med mindre det er mye forekomst av tarmkreft i familien ville jeg ikke vært så himla bekymra for det. Men acrylamid fikk mye oppmerksomhet i dagsavisene og har derfor blitt noe vi alle "vet" er farlig. (Nb, sir ikke at jeg vet så mye om det, men tror det er blitt litt hauset opp.)

Annet punkt, mine elste i familien kaller kreft for gamelmans syka, for det var det de kalte det før i tiden.. altså før kreft ble noe man snakket om, var veldig tabubelagt og derfor kan det vel virke som om det ikke fantes før i tiden.

My 5 cents..

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 16:25   #35
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Kreft og LCHF-ketose

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Kreftceller kan KUN bruke sukker og ikke noe annet som energi. I Østerrike brukes derfor Ketogen kost som et hjelpemiddel til å drepe kreftceller. Mange lykkes svært godt med dette, ifølge Lutz.
Det finnes ikke kreftfremkallende mat, så lenge man spiser ren, ubehandlet mat.

Seconded!

Det finnes to typer celler: prokaryoter og eukaryoter. Veldig forenklet er prokaryoter primitive celler som får det aller meste av energien sin via oksidering av lettforbrennelige stoffer (glukose) på cellens overflate, mens eukaryoter er mer komplekse celler alá de vi er bygget opp av. Disse kan forbrenne en lang rekke stoffer, deriblandt fettsyrer og glukose, både med og uten tilstedeværelsen av oksygen (aerob og anaerob forbrenning).

De aller fleste kreftceller er celler som har "gått tilbake et nivå" mot en mer primitiv funksjon, og oppfører seg veldig likt prokaryoter i det at de bare kan bruke glukose som energi.

Kilden til dette er Lutz: "Bedre uten Brød" via min tvilsomme hukommelse. Lutz skriver også endel om hva som kan synes å forårsake kreft, blandt annet de ekstreme påkjenningene på cellene fra kronisk høye insulinnivåer (samt alle de andre hormonene som blir grovt forstyrret i denne tilstanden).

I tillegg bør dette med oksidasjon nevnes. Vi har alle hørt at antoksidanter er bra og forebygger kreft. Flere har nok fått med seg at antioksidanter gjør dette ved å nøytralisere frie radikaler. Det helsemyndighetene ikke finner det for godt å informere folk om er at frie radikaler produseres i hopetall under karbohydrat-forbrenning (oksidering av glukose) mens mettet fett er det eneste næringsstoffet som ikke engang kan oksideres.

I følge Myndighetens egen propaganda vil typisk lavkarbo-kost med oksiderings-immunt mettet fett og bær og grønt stappet med antioksidanter være selve oppskriften mot kreft. Myndigheter og fakta har dog aldri vært spesielt gode venner, så det er vel ikke lenge før vi hører dem påstå at lavkarbo øker risikoen for å omkomme i flyulykker på bakgrunn av en eller annen vag misstolking av en "observational study".

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 19:20   #36
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Kreft og LCHF-ketose

Står litt om rødt kjøtt og kreft med utgangspunkt i de nye kostholdsrådene her:

http://ramblingsofacarnivore.blogspo...-rdt-kjtt.html

Håper det er interessant

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 09:15   #37
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kreft og LCHF-ketose

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Fant vel ikke så mange nittiåringer heller i jungelen vil jeg tro? Kreft er det man dør av når man ikke dør av no anna. Som å bli spist av en tiger (lite aktuelt i bergen )

Jeg skjønte ikke denne, jeg. Hva mener du med nittenåringer i jungelen? og hvor kommer påstanden fra om at kreft er noe man dør av når man ikke dør av noe annet...?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 11:40   #38
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Kreft og LCHF-ketose

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Jeg skjønte ikke denne, jeg. Hva mener du med nittenåringer i jungelen? og hvor kommer påstanden fra om at kreft er noe man dør av når man ikke dør av noe annet...?

Det står vel nittiåringer (90). Men jeg vet ikke hvor påstanden kommer i fra.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 17:41   #39
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kreft og LCHF-ketose

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

og hvor kommer påstanden fra om at kreft er noe man dør av når man ikke dør av noe annet...?

Da jeg gikk på sykepleierskolen lærte jeg av en onkolog at om man levde lenge nok, vil alle få en eller annen form for kreft. Ikke at man dør av den kreften, for det er ikke nødvendigvis sant!

En kilde

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 17:48   #40
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kreft og LCHF-ketose

Jeg har hatt kreft, er frisk nå, men jeg tror og håper at lavkarbokosthold allikevel er det riktige for meg. Jeg har jo bedre helse nå som jeg er lettere og bedre trent.

Av noe skal de fleste dø, det er ingen som har overlevd enda, og så lenge jeg klarer å holde meg frisk i kroppen og klar i hodet, så synes jeg det er det viktigste.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Metformin mot kreft grotingeling Fysisk og mental helse 4 04-01-10 23:50
Mat mot KREFT heltny Generell ernæringsdebatt 0 12-11-09 16:53
OE og kreft Pluto i magen min:) Optimal Ernæring 6 03-03-08 20:26
Kreft og fett Kula Generell ernæringsdebatt 13 05-09-07 18:33
Hvor vil du ha kreft...? Karin Lavkarbo generelt 1 21-03-07 15:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no