Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Arnsteins lavkarbo grateng

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-12-10, 20:26   #1
ArnsteinB
Gjest
 
Innlegg: n/a

Arnsteins lavkarbo grateng

Ikke akkurat noe nytt og revolusjonerende med denne oppskriften. Mest ment som et idegrunnlag.
Denne retten kan varieres på mange måter, og tilpasses etter smak. Slik jeg laget den er det kun 20 gram KH i hele retten, hvilket vil si kun 5-7 KH pr middagsporsjon.
Jeg har et sterkt fokus på å få i meg riktig type fett, rikelig med proteiner og vitaminer, og god smak. D.v.s., slik jeg liker maten min. Jeg bor alene og trenger derfor ikke ta hensyn til andre.
Men, det kan jo hende barna liker denne...? Grillet ost, litt "hot" og unorsk krydring pleier å hjelpe i så henseende, i hvert fall likte mine barn slik krydring.

Mye kan som sagt kan endres her. Rosenkål og spinat kanskje, i tillegg til/i stedet for blomkål/brokkoli? Bacon i tillegg til /i stedet for fisken? Bacon er godt til nesten alt Eller annet kjøtt.
Jeg bruker hermetisk hvitløk i stedet for fersk. Da påvirker den knapt nok ånde/kroppslukt. Tror det er like sunt. Ingen eksperter jeg har spurt kan si noe sikkert om dette.

På siste bildet skulle det stått; "Bland alt sammen med fisken. Ha i ildfast form..."

Når jeg steker/varmebehandler mat, bruker jeg nå kun smør. Aldri oljer. Til salater og annen kald mat bruker jeg kaldpresset olje (hvilken som helst, så lenge den er fri for transfett/herdet/hydrogenerert fett).
Korriger/imotsi meg gjerne. Jeg er langtfra en ernæringsekspert, og lærer vedlig gjerne noe nytt.

P.s. 7 kg ned på 6 uker. Dette går strålende! Omlegging til lavkarbo diett er det beste som har hent meg på 20 år!



Sist redigert av ArnsteinB : 08-12-10 kl 20:32.
  Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 08:38   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Arnsteins lavkarbo grateng

Kjempeflott måte å presentere oppskriften på
Og det så godt ut!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 08:51   #3
BlirFjong
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Sandnes
Alder: 41
Innlegg: 595
BlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvel

Sv: Arnsteins lavkarbo grateng

Ser kjempegodt ut Prøver å få spist litt mer fisk så denne skal jeg definitivt prøve Jeg ville nok brukt kremfløte i stedet for matfløte.
Hvor mange hvitløk har du oppi?

__________________
30/30 i Jillian Michaels 30 day shred!!


BlirFjong er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert livsstilsendring :-) Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 17:40   #4
Traxior
Medlem
 
Traxior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Bø i Telemark
Alder: 45
Innlegg: 291
Traxior er ny på veien

Sv: Arnsteins lavkarbo grateng

Spennende, men hvorfor matfløte istedetfor kremfløte? "All" mat blir jo bedre med kremfløte enn matfløte samtidig som du senker antall karbohydrater også.

__________________



Besøk bloggen til Traxior på http://feitmann.com
Traxior er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert med inspirasjon fra ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 17:52   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Arnsteins lavkarbo grateng

Opprinnelig lagt inn av Traxior, her.

Spennende, men hvorfor matfløte istedetfor kremfløte? "All" mat blir jo bedre med kremfløte enn matfløte samtidig som du senker antall karbohydrater også.

Matfløten tykner bedre og skiller seg ikke så lett..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 20:04   #6
ArnsteinB
Gjest
 
Innlegg: n/a

Matfløte VS kremfløte. Er det noen jeg ikke har forstått her..?

(Overskrift; skulle vært "...er det NOE jeg ikke har forstått her?")

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Gracella; Jeg har jo data og foto som hobby (www.bjonefoto.no), så jeg liker å ta bilder og jobbe på PC'n. Hobbyfotograf siden 1971, og datanerd siden 1983...

Kremfløte VS matfløte: Det er ikke første gang jeg blir anbefalt å gå over til kremfløte (i dette forumet), men jeg er sikkert litt opphengt i gammel lærdom på dette området.
Jeg er ikke så opptatt av KH at jeg bryr meg om at det er 2.7 g mindre med KH i kremfløten VS matfløten, i en hel putt på 3 dl....
Jeg sparer jo bare ca 0.3-1 g KH pr dag ved å skifte...

Jeg er utvilsom blitt en lavkarbotilhenger/disippel, men ikke en lavkarbojunkie ennå, og håper at jeg aldri blir det.
Tenk dere hvis jeg skulle sitte sammen med "normale" mennesker å si f.eks. "Du burde ta den istedet. Mye sunnere. Den har 1 KH mindre!"

Så, om jeg får i meg 20 eller 40 KH per dag, bryr jeg meg ikke noe om. Før stappet jeg i meg 3-400 gram pr dag. Nå går jeg ned i snitt 1.2 kg pr uke, og det er jeg strålende fornøyd med.

En liten ting til; Hvis man ikke bruker store mengder fløte, og ikke lager pisket krem ustanselig, så er det veldig greit med den lange holdbarheten som matfløten har, både åpnet og uåpnet. Og lavere pris. Og, som Kanutten sier, den tykner bedre og skiller seg ikke så lett.

Er det andre forhold (av betydning) som taler for kremfløte, som jeg har gått glipp av?

  Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 20:20   #7
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Arnsteins lavkarbo grateng

Der lærte jeg noe nytt, at matfløte har lengre holdbarhet, selv åpnet. Takk for det... jeg bruker bare et par ss om dagen. Ikke så dumt å bruke det for meg heller, da.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 20:42   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Matfløte VS kremfløte. Er det noen jeg ikke har forstått her..?

Opprinnelig lagt inn av ArnsteinB, her.

og datanerd siden 1983...

Jeg var ferdig utdannet dataingeniør i 1988. Men har hatt endel cpm'er før den tid. Sinclaire, vic 20, commadore 64 og 128, før min første ekte pc i 1988! En Copam 8086/8088 med 4.77 hz!! Ingen harddisc; MEN 512Kb RAM! Og TO 5 3/4" floppystasjoner! Store saker!! Jeg betalte 12000 kr for den med gulsvart skjerm i 1987.. MYE penger da! Dosen var 2.11....

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 10-12-10 kl 07:55.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 22:02   #9
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Arnsteins lavkarbo grateng

Oooo, og jeg hadde en Vic 20 med kassettspiller!!
Husker at foreldrene mine måtte være med å spleise på den, sommerjobben rakk ikke både til PC og skolegang. Ja, ja, det var andre tider.
Lærte meg Basic om ikke annet

Der kuppet vi en ellers god tråd....


Har heller ikke tenkt på at matfløte har lengere holdbarhet. Hmm

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 23:10   #10
ArnsteinB
Gjest
 
Innlegg: n/a

Moro å mimre litt om dataens barndom...

Hei Kanutten og Gracella!
Håper vi blir tilgitt... Litt kupping må vel være greit innimellom.


Dette er nok neppe stedet å snakke om dataens barndom, men skitt au, jeg tar sjansen. Ikke mange jeg kjenner som har vært med så lenge.

Brukte et monster av en datamaskin under ingeniørstudiene mellom 76 og 79.
Lærte meg Basic i 83. Min første egen maskin var en "Commodore-variant" som het Memotech 80 (1983). Koplet til TV'n. Lagring på kassett.
Tekstbehandler i ROM, tror jeg..?. Kunne lage kursiv, fet og understreket skrift på min nåleprinter. Jeg var stolt som en hane når jeg viste fram slike skriv på jobben.

I 85 kjøpte jeg en maskin med to 5 3/4" floppy'er, 256 KB RAM. 8086 CPU? PC-dos . Egentlig versjon 1, men den hadde ikke noe nummer. De regnet sikkert med at den ikke kunne forbedres

Kjøpte så en "bærbar" (slepbar) i 87. Sanyo, 9" fargeskjerm, 27 kg, 80286+80287 CPU'er,tror jeg. Kr 17.000 + kr 10.000 for en 10 MB hardisk.
Mine datavenner (ca 2 stk..) kunne ikke fatte hva jeg skulle med så mye lagringsplass. Regnearket SuperCalc fikk plass på en 360 KB diskett.

Hilsen en olding på 55....

  Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 23:28   #11
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Arnsteins lavkarbo grateng

jeg har pleid å kjøpe matfløte pga holdbarheten, siden jeg er så sløv med å bruke opp ting.. :P men har nå begge deler i hus..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 23:47   #12
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Moro å mimre litt om dataens barndom...

Opprinnelig lagt inn av ArnsteinB, her.


Hilsen en olding på 55....

Men vi som har vært her en stund har da opplevd så mye gøy og så mye spennende .
Jeg er yngre enn deg, men det er da artig å ha vært med på datamaskinens inntog i hjemmet, mobiltelefon, Internett(!). Da jeg holdt på med ingeniørstudiet, var det noen av studentene som hadde vært på Internett!!! Og seff fikk de virus som de spredde til de fleste andre på skolen (via disketter). He, he
Det som var å se da, var bare noen få sider, og jeg husker at jeg tenkte at hva skulle jeg gjøre der?? Det var bare ikke interessant i det hele tatt. Og så eksploderte det i løpet av de neste årene. Helt fantastisk!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 10:21   #13
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Arnsteins lavkarbo grateng

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

jeg har pleid å kjøpe matfløte pga holdbarheten, siden jeg er så sløv med å bruke opp ting.. :P men har nå begge deler i hus..

Kremfløte har høyere % av godt fett.

Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 22:29   #14
ArnsteinB
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Høyere %-andel av godt fett...

Ja, den har jo det...
Men, den har også langt mer kolestorol, og det er mange andre forskjeller. Som jeg har sagt tidligere i en annen tråd, dette med fett er så komplisert at jeg neppe kommer til å forstå hele sammenhengen noen gang.

  Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 22:45   #15
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Arnsteins lavkarbo grateng

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Kremfløte har høyere % av godt fett.

Biggie

Ja det er klart, men jeg syns det er synd å kaste mat, og her går kremfløte fort ut på dato :/ derfor har jeg også litt matfløte..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 06:00   #16
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Høyere %-andel av godt fett...

Opprinnelig lagt inn av ArnsteinB, her.

Ja, den har jo det...
Men, den har også langt mer kolestorol, og det er mange andre forskjeller. Som jeg har sagt tidligere i en annen tråd, dette med fett er så komplisert at jeg neppe kommer til å forstå hele sammenhengen noen gang.

Kolesterol skal du ikke være redd for. Hvis du spiser mer kolesterol, produserer kroppen mindre. Spis egg til det tyter ut av øra hvis du vil mao.

Finnes flere tunge bøker om myten/bløffen om kolesterol.

Og fett er ikke komplisert untatt om du leser til biologieksamen. Hovedmekanismen er veldig grei å skjønne, små detaljer om membraner, fettsyrer vs. glukose, lever etc. trenger vi ikke tenke mer på enn ett jakt/jegermenneske har tenkt på det i snart 2 millioner år

Biggie


Sist redigert av Biggie Small : 11-12-10 kl 06:06.
Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 16:21   #17
BlirFjong
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Sandnes
Alder: 41
Innlegg: 595
BlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvel

Sv: Arnsteins lavkarbo grateng

Min bedre halvdel hadde nettopp helsetest på kroppen, der de blant annet sjekket kolesterol nivå. Han har spist ketolyse/lchf i litt over ett år så vi var begge spent på resultatet.
Kolesterolnivået var veldig bra, og han fikk masse skryt for vekten han har gått ned og fikk beskjed om å fortsette så lenge han trives med det

Vi har hele tiden spist kremfløte, meierismør, egg, sæterrømme osv.

__________________
30/30 i Jillian Michaels 30 day shred!!


BlirFjong er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert livsstilsendring :-) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blomkålmos-grateng Jorkla Middag 13 19-09-11 19:39
Endre blomkålpudding/grateng Idamor Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 14-02-10 16:54
Grateng med svinefilet og blåmuggost Tonemi Middag 0 12-09-09 09:43
Brokkoli grateng Janis Middag 3 27-08-09 10:09
Spinat/bacon-grateng Enid Middag 37 07-04-08 15:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no