Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hvordan tilberede svinebogstek?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-03-11, 11:49   #1
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Hvordan tilberede svinebogstek?

Jaja, så var den billig og et fint stykke kjøtt - men jeg finner kun Viestads oppskrift på 4 kg som skal i ovnen i 3-4 timer... så jeg er litt desperat etter hvordan jeg skal tilberede denne? Bare skjære ruter i svoren, krydre med salt og pepper og la den stå i ovnen til done?
Temperatur og tid hadde vært fint om noen vet... eller kanskje vet noen kjernetemperaturen svinebogen skal ha - har termometer

Skal ikke serveres før "sjefen" kommer fra jobb i 17-tiden så jeg har god tid - langsteker gjerne

Tilbehør blir grønnsaker og ertestuing og muligens brunsaus... (ja faktisk ertestuing! )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 12:00   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan tilberede svinebog stek?

Står det ikke noe på pakken?

Tenker 125 grader, en time pr kg til kjernetemp på 70 grader. Pakkes så i folie og la hvile i ca 30 min mens du ordner ferdig det andre!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 13:08   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan tilberede svinebog stek?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Står det ikke noe på pakken?

Tenker 125 grader, en time pr kg til kjernetemp på 70 grader. Pakkes så i folie og la hvile i ca 30 min mens du ordner ferdig det andre!

Du e en knupp! Nei sto ingenting... vanligvis gjør det jo det Da beregner jeg en times tid - siden den er under 1 kilo.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 14:29   #4
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan tilberede svinebogstek?

Ser du har fått god hjelp, men legger ved denne som jeg konsulterer stadig vekk i forhold til kjernetemperaturer for forskjellige typer kjøtt (se høyre marg) Her i huset pleier vi ofte langsteke på lavere temperatur enn de anbefaler, men det kommer jo litt an på hva og når vi vil spise

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 14:55   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan tilberede svinebogstek?

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Ser du har fått god hjelp, men legger ved denne som jeg konsulterer stadig vekk i forhold til kjernetemperaturer for forskjellige typer kjøtt (se høyre marg) Her i huset pleier vi ofte langsteke på lavere temperatur enn de anbefaler, men det kommer jo litt an på hva og når vi vil spise

Takk! Er vanligvis flink til å google, men svinebog var ikke den med mest treff Da blir det i ovnen til tempen er riktig

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 00:06   #6
matmor
Medlem
 
matmor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Larvik i vestfold
Alder: 62
Innlegg: 128
matmor er ny på veien

Sv: Hvordan tilberede svinebogstek?

Hei
Når jeg steker svinebog, ruter jeg svoren og steker den på 150 grader, men i den gamle oppskriftboka står det 175 grader en time, pluss en halv time pr kg, og da blir den god! det beste jeg vet! du har litt vann i langpanna, og når steka er ferdig, heller du stekeskyen oppi en kjele, og koker ned litt, så har du i fløte. Den blir så god!
Lykke til!

__________________




matmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkinsen Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 00:14   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan tilberede svinebogstek?

Opprinnelig lagt inn av matmor, her.

Hei
Når jeg steker svinebog, ruter jeg svoren og steker den på 150 grader, men i den gamle oppskriftboka står det 175 grader en time, pluss en halv time pr kg, og da blir den god! det beste jeg vet! du har litt vann i langpanna, og når steka er ferdig, heller du stekeskyen oppi en kjele, og koker ned litt, så har du i fløte. Den blir så god!
Lykke til!

Jeg var skeptisk i utgangspunktet, men stekte den kun krydret med salt og pepper i panne med vann på 150 grader til 70grader kjernetemp. Skrudde opp litt på slutten for å få svoren litt bedre. Den var pakket inn i nett, så litt vanskelig å rute svoren, men sambo spiser grisehud i alle varianter hehe - så det gikk bra

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
hvordan tilberede lammenyrer? tudelu Middag 3 11-03-10 14:17
Hvordan tilberede asparges? Iselilja Spørsmål om matvarer og oppskrifter 13 05-05-09 21:52
Hvordan kan man tilberede rødspette? Photobscura Middag 10 11-02-08 17:07
Reinsdyrs-bog.. - hvordan tilberede? mofe Middag 3 14-04-05 13:32
Hvordan tilberede bambusskudd? Elisabeth Oppskrifter 1 07-04-05 20:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no