Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ang nattevakter og ketolysekur

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-06-10, 21:46   #1
Eva40
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 285
Eva40 er på en erverdig vei

Ang nattevakter og ketolysekur

Jeg går endel nattevakter i jobben min, og lurer på om det er noen som har erfaring med det i fht denne dietten?
Jeg har vært i ketose nå i snart 6uker, og i løpet av disse ukene har jeg hatt en til to nattevakter i uka + andre vakter i tillegg. Men jeg opplever at uansett hvilken kur jeg velger, så spiller disse nattevaktene inn på vekta altså....
Etter nattevakter føler jeg at jeg må begynne litt på nytt igjen i fht vektnedgangen....blir satt litt tilbake.....får kanskje mer vann i kroppen?
Noen som vet noe mer om dette? Eller har erfart noe i fht dette?

__________________
Eva40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: følger xtravaganzas intensivprogram fra og med 13.januar 2011 Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 00:24   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ang nattevakter og ketolysekur

Hvis du har spist i løpet av nattevakten og så veier deg om morgenen når du kommer hjem, så vil du ha mye (?) ufordøyd mat i kroppen + vann.
Hvis du veier deg etter at du har sovet etter nattevakten, så har jeg dessverre ikke noen forklaring.
Nå sier jo de at forbrenningen går saktere om natten, så det kan jo være det som er årsaken.
Hva spiser du på natten da?? Og når?

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 08:35   #3
Eva40
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 285
Eva40 er på en erverdig vei

Sv: Ang nattevakter og ketolysekur

Jeg spiser enten en salat med egg og rester av det kjøttet vi hadde til middag eller litt omelett eller eggelapper. Og jeg prøver å spise litt tidlig på natten, men det er ikke alltid like lett pga arbeidsmengde som ikke kan planlegges.
Hvis jeg får spist litt tidlig på natten (f.eks ved midnatt) pleier det å holde til jeg skal hjem å legge meg, og da spiser jeg litt lett frokost før jeg legger meg. F.eks et Nannahs knekkebrød med smør og ost.
Men når jeg veier meg etter å ha sovet, har jeg gjerne gått opp litt. Jeg vet at jeg ikke skal drive å veie meg i tide og utide,men denne kuren er såpass ny for meg, så jeg er nødt til å bli kjent med hva den gjør med kroppen og vekten min før jeg blir helt trygg på at det fungerer. Men det er jo mulig det er litt vann som samles iløpet av natten kanskje, siden vi sjeldent har mulighet til å legge oss ned? Ofte er arbeidsmengden stor og det er mye stående arbeid....

__________________
Eva40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: følger xtravaganzas intensivprogram fra og med 13.januar 2011 Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 11:19   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ang nattevakter og ketolysekur

Tja, jeg er ikke sikker på hva grunnen er til at du noen ganger har gått litt opp, men det er sannsynligvis vann pluss ufordøyd mat.
Jeg vil foreslå at du fortsetter å veie deg når du vil, men at du bare har en "tellende" veiing i uka.
Her i gården varierer vekta med ett kilo opp og ned fra den ene dagen til den andre, men i snitt ligger jeg der jeg skal være

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 15:00   #5
Eva40
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 285
Eva40 er på en erverdig vei

Sv: Ang nattevakter og ketolysekur

Ja, vekta er litt varierende ellers også, men etter nattevakter kun opp. Kanskje det har med at man skiller ut stresshormoner når man ikke får sove? Og det virker jo negativt på vektnedgang.....for dette er jo ikke kun et fenomen ved ketogen kost.
Hmmmm jeg har noen teorier, men har ingen fasitsvar.....
Skulle ønske det var gjort litt forskning på dette.

Jeg har en fast veiedag selvom jeg går og småveier meg i tide og utide....hehe...

__________________
Eva40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: følger xtravaganzas intensivprogram fra og med 13.januar 2011 Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 17:27   #6
Mill
Medlem
 
Mill sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 40
Innlegg: 201
Mill er på en erverdig vei

Sv: Ang nattevakter og ketolysekur

Hei

Jeg jobber bare nattevakter, og er også ganske ny i ketose-gamet.

Jeg har innfunnet meg med at å veie seg 'om morgenen' er det samme som å veie seg 'når man står opp etter 6-8 timer søvn', så jeg veier meg når jeg står opp etter å ha sovet etter jobb. Tror det er dét som gir det mest korrekte resultatet.

Tidligere, når jeg holdt på med lav-kalori (aldri mer!!) tvang jeg meg selv til å ikke spise i det hele tatt på natten, men det anbefales IKKE. Jeg spiser middag før jeg drar på jobb (ca. kl. 21.00), og litt en gang i løpet av natten (ca. kl. 03.00), og da merker jeg at jeg ikke har behov for frokost før jeg legger meg. Spiser jeg tidligere blir jeg ofte sulten på morgenen, og må spise før jeg legger meg.

Min anbefaling:
Spis ca. midt i vakten, så slipper du å kjenne behovet for mat før du legger deg.
Min erfaring er at når klokka nærmer seg 08.00 er det ingenting som frister mer enn å hoppe i køya, og da er ikke frokost akkurat det man har mest lyst til å bruke tid på

Men si fra hvilke erfaringer du gjør deg! Kan veldig godt hende at det jeg skriver ikke stemmer

__________________
Livsstilsendring in the making! Fortsettelse følger
Mill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo uten kaloritelling. Og vin. Vin er viktig. Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 19:22   #7
libra
Juniormedlem
 
libra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nordpå
Innlegg: 19
libra er på en erverdig vei

Sv: Ang nattevakter og ketolysekur

Hei
jeg jobber også endel nattevakter og har etterhvert funnet fram til den beste løsningen for meg..
Jeg spiser "en ordentlig middag" ca i 21-21.30 tia. Gjør jeg det holder jeg meg mett til i 03 tia. Da spiser jeg medbrakt mat, eks "Nannas Knekkebrød", lavkarbobrød, soya-flocker m/fløte, et par egg el.. Drikker jeg godt med vann kjenner jeg meg ikke så sulten på natta. Det går noen kruser kaffe med fløtemelk i også. Veier meg ikke når jeg går natt, det blir bare skuffelse av det Vent evt til morra etter endt nattevakt, da er kroppen på plass igjen
God vakt

libra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 19:39   #8
solihjerte
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 82
solihjerte er ny på veien

Sv: Ang nattevakter og ketolysekur

Jeg har bare holdt på noen uker, men synes kostholdet mitt på natt nå, er mye bedre enn det var.
Jeg spiser litt før jeg går på jobb, og så har jeg et måltid i 2-3 tiden på natten.
Da spiser jeg ikke mer før jeg legger meg på morgenen. Synes det fungerer bra.
Tidligere spiste jeg mye brødmat, og hadde alltid sjokolade med meg på jobb.....

Skiftarbeid/nattarbeid er kjent for å bidra til vektoppgang, og jeg gikk mye opp i vekt etter jeg begynte på natt. Men det er jo fordi jeg har spist mye "søppel-mat" på natten, og spist stor frokost når jeg kom hjem.

solihjerte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 19:45   #9
Mill
Medlem
 
Mill sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 40
Innlegg: 201
Mill er på en erverdig vei

Sv: Ang nattevakter og ketolysekur

Opprinnelig lagt inn av solihjerte, her.

Jeg har bare holdt på noen uker, men synes kostholdet mitt på natt nå, er mye bedre enn det var.
Jeg spiser litt før jeg går på jobb, og så har jeg et måltid i 2-3 tiden på natten.
Da spiser jeg ikke mer før jeg legger meg på morgenen. Synes det fungerer bra.
Tidligere spiste jeg mye brødmat, og hadde alltid sjokolade med meg på jobb.....

Skiftarbeid/nattarbeid er kjent for å bidra til vektoppgang, og jeg gikk mye opp i vekt etter jeg begynte på natt. Men det er jo fordi jeg har spist mye "søppel-mat" på natten, og spist stor frokost når jeg kom hjem.

Hehe, en av grunnene til at jeg gikk opp en del når jeg begynte på jobb på natt, er egentlig litt sær:

Komme hjem om morgenen, sette seg på terrassen med en kald øl, og titte på alle morratrynene på vei til jobb. Veldig tilfredsstillende, men ikke akkurat healthy living :P

__________________
Livsstilsendring in the making! Fortsettelse følger
Mill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo uten kaloritelling. Og vin. Vin er viktig. Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 20:29   #10
Eva40
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Østlandet
Innlegg: 285
Eva40 er på en erverdig vei

Sv: Ang nattevakter og ketolysekur

Tusen takk for deres erfaringer med ketolyse og nattarbeid.
Virker som dere alle har funnet ut at det er lurt å spise før dere går på jobb og deretter i 03-tiden. Det høres veldig lurt ut, så kanskje jeg bare skal følge deres eksempel og se hvordan det går. Jeg har ikke alltid vært sulten når jeg har kommet hjem etter endt vakt, men har spist likevel fordi kroppen og psyken har vært vant til det. Men jeg tror egentlig nå at jeg bare skal følge deres eksempel og kun spise litt hvis jeg føler meg sulten.

Hehe, drikke øl om morgenen og se på folk på vei til jobb hørtes ut som en litt
sær geskjeft og ikke akkurat sunn nei, hehe, morsomt mill.

__________________
Eva40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: følger xtravaganzas intensivprogram fra og med 13.januar 2011 Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 20:45   #11
Mill
Medlem
 
Mill sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 40
Innlegg: 201
Mill er på en erverdig vei

Sv: Ang nattevakter og ketolysekur

Opprinnelig lagt inn av Eva40, her.


Hehe, drikke øl om morgenen og se på folk på vei til jobb hørtes ut som en litt
sær geskjeft og ikke akkurat sunn nei, hehe, morsomt mill.

Sært, men VELDIG tilfredsstillende

__________________
Livsstilsendring in the making! Fortsettelse følger
Mill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo uten kaloritelling. Og vin. Vin er viktig. Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 23:44   #12
solihjerte
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 82
solihjerte er ny på veien

Sv: Ang nattevakter og ketolysekur

Jeg synes også at det er deilig å se på alle morratrøtte tryner som skal på jobb, men har ikke tenkt på at jeg skulle hatt en øl når jeg kikket på de, he he .
Men jeg har faktisk tatt meg et stort glass vin en gang etter en ganske heavy nattevakt jeg hadde. Føltes litt rart å sitte alene på morgenen og drikke vin og se på god morgen tv .... Bra ingen så meg!

Men det er nok som du over skriver - jeg har ikke alltid vært så sulten når jeg kom hjem, men spiste likevel....

Nå er jeg ikke sulten lenger på morgenkvisten, og det er egentlig bare nok en vane som må brytes. Før var det frokost og avisen og litt tv før seng, nå er det bare litt avis og så rett i seng.

solihjerte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nattevakter Mum 4 2 Lavkarbo generelt 5 28-09-10 22:13
Ketolysekur og CLA? murmeluppa Ketolysekuren 8 02-06-08 00:12
Ny i dag på ketolysekur supha Ketolysekuren 17 03-03-08 11:27
15 år og ketolysekur? seffa123 Ketolysekuren 1 22-07-07 19:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no