Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lær meg å bruke fløte/rømme

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-10-11, 15:09   #1
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Lær meg å bruke fløte/rømme

Jeg er ikke så flink å få i meg fett.Og har bestemt meg at nå er det skjerpings.Har nå kjøleskapet fullt av fløte, rømme og CF.
gi meg (og andre som sliter) gode råd til å lure inn fett i maten.
Jeg har faktisk begynt å ta litt fløte i teen, krydderte, jeg som egentlig ikke liker melk i teen engang

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 15:41   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Rømmegrøt, fløtegrøt,fløtesauser, rømmedipp,dressinger med cf, jeg kan ramse opp i det uendelige

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 16:32   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

-Når du har stekt kjøtt i panne, stek ut krafta med rømme eller fløte. Nam nam!
-Enkel og deilig ostesaus: En boks fløte, et beger philadelfia eller annen kremost, salt og pepper, kok inn til tykk saus. Funker med gulost også, som f.eks kan brukes i lasagne uten pastaplater
-Den perfekte fiskesaus/gratinering; en boks (ca 300 gram) fetaost frest sammen med creme fraiche/seterrømme til en jevn røre, krydret med salt, pepper og rosmarin. Mmmm! Kan spises kald som den er, eller helles over lettstekte laksekoteletter/fileter som gratineres i ovnen i 20-30 minutter på 150 grader
-Enkel, vidunderlig god kyllingrett: kyllingfilet i terninger i en kaserolle med rømme, kremost, tomatpuré, indiske krydder (curry, garam masala etc), løk, paprika, sopp etc.

Ååååå, som jeg savner meieriprodukter!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 16:34   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Stek sopp, hell på creme fraiche, la det surre inn, salte og pepre. Nomnom.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 16:40   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Stek sopp, hell på creme fraiche, la det surre inn, salte og pepre. Nomnom.

OMG.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 16:43   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Litt friskere enn den vanlige fløtevarianten. Den er ille god den også altså, men. Deilig med litt variasjon.

Har fått øynene veldig opp for creme fraiche i det siste! Veldig godt å røre inn i supper ala tomatsuppe, paprikasuppe osv.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 18:12   #7
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Jeg er ikke soppmenneske, heller ikke grøtmenneske.men fine tips. Jeg pleier å steke kyllingfilet i terninger, og ha i CF og tandoorikrydder, men er litt lei av det.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 18:23   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Fløtestuet ditt og datt. Spinat, jordskokk, sellerirot, blomkål, brokkoli, løk. Anything.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 18:59   #9
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Rømme er nydelig som dressing helt alene på salat fx, til fisk osv.
Den er også perfekt å lage dipp av, bare knus noen fedd hvitløk, ha i salt, pepper og evnt andre krydder du liker og kanskje litt sitronsaft = perfekt dipp til osteflak
Jeg bruker alltid fløte, rømme og smør når jeg lager saus.
Koker inn fløte sammen med champignon fx (nyyydelig).
Har fløte i bernaisen istedenfor lettmelk og vann (smaker mye bedre).

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 19:15   #10
LindaN
Medlem
 
LindaN sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 94
LindaN er på en erverdig vei

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Bland fløte sammen med eggene når du skal lage eggerøre eller omelett. Nam nam! Og så steker du selvsagt i smør!

__________________
---------------------------------
Lag en god dag - Klem, Linda
LindaN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 21:23   #11
bittersweet
Medlem
 
bittersweet sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 105
bittersweet er ny på veien

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Fløtegratinert sellerirot! (Kutt i tynne skiver, stek i pannen sammen med litt hvitløk, legges i ildfastform og helles fløte over med ost på toppen. Stekes i ovnen til selleriroten er mør og osten gyllen..)
Min favoritt: Ferske bringebær med fløte på! (Jeg ELSKER å ha en butikk i bygget mitt, som alltid har ferske bær!)

__________________


bittersweet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: selvkomponert, nesten induksjon Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 21:29   #12
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Fløtegratinert Sellerirot høres deiligt ut, må prøves.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 22:41   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Men må du bruke så alvorlig mye rømme og fløte da? Fett er bra som energi, men fløte og rømme inneholder karbohydrater også, og de blir fort mange med en klunk fløte her og der.

Jeg bruker majones og smør også jeg, en spiseskje majones eller smør gir nesten 100 kalorier, så her blir det for masse fett. Husk at feks eggerøre suger fett, ikke noe problem å få eggerøre av 2-3 egg til å suge opp 2 ss smør uten at det merkes.
En dæsj majones her og der er godt.

Når jeg lager dressing halvblander jeg majones og rømme for å få ned karbene, og får plass til mere grønnsaker.

Majones er lett å lage selv i miksebeger til stavmikser slår du et egg, en liten ts dijonsennep, bittelitt salt og 2 1/1dl kaldpresset rapsolje uten å røre. Så setter du stavmikseren nedi og trykker på knappen og etter noen sekunder har du majones, uten sukker.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 00:01   #14
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Mmm, her var det mye godt

Pisket krem med bær og hjemmelaget lavkarbois er snadder!

Minner også om avocado og fet fisk som fettkilde

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 00:21   #15
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Har fått øynene veldig opp for creme fraiche i det siste!

Eg eeelskar CF Når andre spiser yoghurt, spiser eg CF med hakka nøtter og heimelaga syltetøy, nam nam

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 07:48   #16
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Jeg pisker krem med litt sukrinmelis, blander inn litt yoplait 0,0% med blåbær eller solbær, og har oppi masse friske blåbær... mmmmmmm...... Snadder

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 10:05   #17
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Sant,men nå har det blitt så mye rømme,cf og fløte, etter et par svensketurer, skal fryse litt fløte da. Helt ærlig er jeg ikke flink med majones heller, for noen uker sider,rydda jeg i kjøleskapet.Da fant jeg en majonesflaske fra danmark, var der i juni/juli, og den var uåpna asså.Smør er jeg flink til å bruke da, men det er ikke så vanskeligt egentlig

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Men må du bruke så alvorlig mye rømme og fløte da? Fett er bra som energi, men fløte og rømme inneholder karbohydrater også, og de blir fort mange med en klunk fløte her og der.

Jeg bruker majones og smør også jeg, en spiseskje majones eller smør gir nesten 100 kalorier, så her blir det for masse fett. Husk at feks eggerøre suger fett, ikke noe problem å få eggerøre av 2-3 egg til å suge opp 2 ss smør uten at det merkes.
En dæsj majones her og der er godt.

Når jeg lager dressing halvblander jeg majones og rømme for å få ned karbene, og får plass til mere grønnsaker.

Majones er lett å lage selv i miksebeger til stavmikser slår du et egg, en liten ts dijonsennep, bittelitt salt og 2 1/1dl kaldpresset rapsolje uten å røre. Så setter du stavmikseren nedi og trykker på knappen og etter noen sekunder har du majones, uten sukker.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 10:06   #18
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Jeg bruker majones til nuggets da, eller er jeg ikke så flink til å bruke det.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 10:19   #19
Ruth-Elin
Medlem
 
Ruth-Elin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 50
Innlegg: 100
Ruth-Elin er på en erverdig vei

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

kaffe/sjokolade fromasj

4 egg
2-3 ss sukrin
1 pk fløte
1 dl sterk kaffi
4 plater gelatin
ca 100 gr kokesjokolade 70 %

denne fromasjen er veldig god ,til og med barna elsker den

__________________


Ruth-Elin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 10:42   #20
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Jeg syns det er vanskeligere å lage mat uten fløte/rømme/cf jeg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 12:23   #21
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lær meg å bruke fløte/rømme

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg syns det er vanskeligere å lage mat uten fløte/rømme/cf jeg.

ja, den blir litt kjedelig uten lissom.....

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Rømme og fløte dumt å spise? Emmalil Spørsmål og svar 3 14-09-10 17:59
Rømme/fløte Bolla Piggsvin Induksjonen 3 14-01-10 15:47
Er det greit å spise så mye rømme,fløte og grønnsaker candelaen Spørsmål og svar 6 26-01-08 19:33
Rømme og fløte er de produktene legene har øverst på verstinglisten terry Lavkarbo generelt 2 03-12-07 16:47
Fløte, rømme o.l pernille Spørsmål og svar 29 12-07-06 18:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no