Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-11-11, 16:50   #1
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Har gått på det i nå litt over 2 uker (men en sprekk for en uke siden, som jeg lærte ikke var lurt) og er i ELENDIG form. Jeg er svimmel, trøtt, sliten, hangler (forkjølet, snufser litt febertendenser av og på), energiløs, armer og ben føles som bly (såvidt jeg orker shampoonere håret om morgenen), og føler meg generelt svak. I tillegg virker underlivet noe ubalansert (rar lukt) og igår kom det MASSE blankt slim ut (har ikke mens, går på hormonspiral). Fra før har jeg et nedsatt immunforsvar, og jeg begynner nesten å lure på om denne kuren ikke er så bra for meg? Er mye i dårlig form som det er, men synes det har blitt forverret siden jeg startet på kuren. Alt er et ork! Tror ikke jeg er i ketose (spiser 20-30 karb om dagen ca, ca 76-80 g proteiner). Går sakte ned nå. Vurderer om det er lurt å slenge på litt ekstra karbohydrater nå (10-20 g om dagen) for å ha litt mer energi? Føler meg helt tom, og det er ikke så stas med krevende unger og masse må-gjøre-ting.

Noen som har innspill på dette?

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 16:52   #2
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kitekatt, her.

Tror ikke jeg er i ketose (spiser 20-30 karb om dagen ca, ca 76-80 g proteiner).

Mente: Vet ikke om jeg er i Ketose, aner ikke hvordan det skal føles.

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 16:55   #3
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

I tillegg...nedsatt lyst til det dere vet...samboer begynner å bli grinete nå :S Kan dette bli påvirket (hormonelt)?

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 17:09   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Synes det høres ut som om du ER i ketose jeg 20-30 g kh pr dag er å regne som ketogent.

Spiser du nok fett?

En overgang til lavkarbo vil påvirke hele hormonsystemet i kroppen, og det kan ta flere uker før det kommer i balanse. Reaksjoner som da endring i utflod/menstruasjon, emmen form, humørsyke osv vil kunne vare et par uker mens kroppen "skjønner" poenget med og bruke fett som energikilde. Det er dermed svært viktig etter min mening at du spiser MYE mat de første ukene, og er påpasselig med og få i deg nok fett.
Husk også å drikk godt med rent vann.

Sjekk ellers ut nybegynnertråden til arnakristin som jeg linker til i signaturen min, der kan du lese MYE om hvordan det er å starte et lavkarbokosthold

Hvis du ellers gjør ting riktig (nok fett, mye vann, godt med grønnsaker mm), er det ingen ting i veien for å øke litt på med kh-inntak, da helst fra grønnsaker, og ellers med varer med lav GI). Husk bare at mange har det som du de første ukene - og klarer du og holde ut til det har gått 3-4 uker, vil du nok være glad for at du holdt ut Jeg har chrons og svakt immunsystem og lavkarbo gjør meg rett og slett frisk.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 17:29   #5
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Takk for svar Vet ikke om jeg spiser nok fett, synes jeg spiser MASSE av det, men skal sjekke ut litt. Har en slik måltdskalkulator.

Da får jeg prøve å holde ut...blir bare litt bekymret for formen, og lurte på om jeg rett og slett ***kjørte kroppen min nå eller om det var greit

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 17:52   #6
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Ok, her er de dagene jeg har lagt inn hva jeg spiser. Varierer veldig fra dag til dag

karb: 16,23,30,18,32,28,20
proteiner: 69,59,79,67,94,82,77
fett: 126,50,167,112,109,77,135

Hvordan ser dette ut i forhold til at jeg er 164 høy og nå veier 61 kg (veide 65 for 2 uker siden, vekta har stått nesten stille en uke)

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 18:08   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Du er jo innenfor normalvektig BMI, og det er ikke sikkert kroppen din vil gi deg mer vektreduksjon siden lavkarbo er vektregulerende.

En sprekk gjør at du pretty much begynner litt på nytt igjen, så jeg ville ihvertfall forsøkt slik du spiser nå en uke til og se hva som skjer med allmenn-formen din

Er du fremdeles like utenfor, bør du øke på en del med karbohydratene, prøv deg fram til du finner "ditt" nivå. Mange fungerer ikke på så lite kh, og det er ingenting i veien for å ligge høyere

Hvis vektnedgang er målet ditt, bør du samtidig som du veier deg bruke målebånd. Det er ikke like lett og gå ned på lavkarbo om du er innenfor normalvekten, så om du kan tenke mer oppstramming og omfordeling av kroppssammensetningen enn at vekta får et lavere tall, så blir det lettere og se at du når målet tror jeg. Trening vil nok være en viktig del for deg sammen med kostholdet.

Det aller viktigste uansett er at du finner først og fremst et kosthold du er komfortabel med i hverdagen - og SÅ se om du kan nå målene dine ellers

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 18:19   #8
Simba1
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 66
Simba1 er ny på veien

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Man MÅ ikke være i ketose for å spise lavkarbo.....per definisjon er alt opp til 150 g karbo per dag lavkarbo. Ikke alle som trives med å være i ketose.
Og du har da ikke mye du skal ned vil jeg tro, etter hva du sier om vekt og høyde. Her er mange som opplever det som julaften å gå neg 600 g i uken....og de har gjerne 30 kg overvekt!

Kanskje du skal tenke mer på å finne den balansen i kosten du trives med og føler deg frisk med, så vil kroppen (om den føler det nødvendig....for kroppen er ikke alltid ening med det målet du har satt deg) kvitte seg med de få kiloene du skal ned.

Simba1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED fase1 Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 18:22   #9
Simba1
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 66
Simba1 er ny på veien

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Nerthus kom meg i forkjøpet

Simba1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED fase1 Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 18:26   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Simba1, her.

Nerthus kom meg i forkjøpet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 18:36   #11
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Takk for svar. Mitt mål er å gå ned til 56-57 kg som jeg veide for et par år siden, og trivdes med. dette er normalvekt for meg og min lette benbygning. Selv om vekta ser lav ut nå, har jeg fett rundt mage, rumpe og lår med gode valker på ryggen Så jeg SER ikke normalvektig ut, men lubben.

Jeg har holdt på i to år nå med å telle kalorier, spise magert etc, uten at det har hjulpet meg noe særlig, derfor var det jeg tenkte at en annen sammensetning i kostholdet kanskje ville være heldig for meg. herregud, med alle lettproduktene jeg hadde i meg lå jeg høyt på karbolista, så det forklarer jo mye...samtidig; spiste jeg bittelitt matfløte, sjokolade eller skled ut med pizza en dag, gikk jeg kjapt opp nesten 2 kg. Mest vann antar jeg, da jeg sliter mye med det. Derfor prøver jeg dette nå. Og all respekt - jeg vet at mitt problem er en bagatell ift. mange andre sitt, men etter å ha pint meg selv med magert, magert, magert uten resultater, ønsker jeg nå å gå ned disse kg, så jeg passer i de fine kjolene mine, kan ha olabukse på meg uten masse valker som tyter ut på siden og ryggen.

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 18:38   #12
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Hvis jeg skal ligge høyere på kh....hva bør jeg spise mer av da? Forstår at brød, pasta, poteter har høy GI...så hva anbefales av feks grønnsaker og annen mat istedenfor?

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 18:46   #13
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Spis mer grønnsaker. Du kan også innføre belgfrukter (bønner) og litt nøtter.

Siden du ikke har så mange kilo som skal av, er det veldig fint å trene ved siden av. Sålenge du ligger under 72 kh om dagen trenger du ikke å passe på å ikke få i deg for mye fett. Anbefaler boka "bedre uten brød" av Lutz

Finn et lavkarbokosthold du trives med, og som du kan tenke deg å fortsette med. For de fleste av oss er lavkarbo en livsstil - og ikke en kur

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 18:47   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kitekatt, her.

Hvis jeg skal ligge høyere på kh....hva bør jeg spise mer av da? Forstår at brød, pasta, poteter har høy GI...så hva anbefales av feks grønnsaker og annen mat istedenfor?

Start med en titt innom matvaretabellen.no Lån deg en Fedon bok på biblioteket, eller handle billig i butikken. Grønnsaker er helt klart den beste måten og øke kh inntaket på. Bønner og linser en annen. Fedon tillater også fullkornspasta og -ris, men så langt trenger du ikke gå i første omgang. Forskjellige typer nøtter er gode, både fett- og proteinkilder, noen med litt mer kh enn andre.
Mer bær og noe frukt med lite kh kan være en ide. Feks har en klementin ca 4 g kh pr stk, piel de sapo melon har omtrent like mye kh som jordbær pr 100 gram.

De fleste som spiser lavkarbo har brukt mye tid i butikken på å lese på baksiden av matvarer, OG slå opp i matvaretabellen for å se om ting de har lyst til å spise har lite kh eller ikke. Du finner den også på forsiden av dette forumet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 18:53   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kitekatt, her.

Og all respekt - jeg vet at mitt problem er en bagatell ift. mange andre sitt, men etter å ha pint meg selv med magert, magert, magert uten resultater, ønsker jeg nå å gå ned disse kg, så jeg passer i de fine kjolene mine, kan ha olabukse på meg uten masse valker som tyter ut på siden og ryggen.

Slapp av, her inne er det plass til alle Det er bare viktig og poengtere at det er forskjell på de med 20+ overvekt og de med 5-6 når det gjelder hvordan bli kvitt de på lavkarbo!
Jeg står fremdeles på at du bør bruke målbånd flittig. På lavkalorikosthold vil du sulte deg ned i vekt, og dermed også tære på muskelmassen. På lavkarbo vil muskelmasse i større grad opprettholdes, og med litt trening sammen med et lavkarbokosthold er det lettere og minske fettprosenten og øke muskelmassen - men da må man huske på at muskler veier mer enn fett, slik at selv om du går ned en buksestørrelse - trenger ikke vekta vise nedgang... (skjønner du må tro det for å se det, men ha det ihvertfall i bakhodet)

Her inne mener vi at lavkarbo kan og bør spises av alle for å oppnå vektbalanse OG god helse - man MÅ ikke være overvektig for å spise lavkarbo, selv om media stadig vekk snakker om slankekur.
Flere her inne har også problemer med å gå ned i vekt på lavkarbo selv om de er reelt overvektige, men de fortsetter og spise slik fordi de har så store helsemessige fordeler ellers

Insisterer igjen at du bør være tålmodig før du gjør endringer, du er ennå ikke over den normale tiden for overgangsproblemer... Gi det et par uker til uten sprekk og så ser du hva du evt kan gjøre - hvis du da ellers er komfortabel med maten du spiser

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 19:05   #16
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Bønner og spesielt linser er supert! Det spiste jeg endel av før...og kan jeg innføre litt ertestuing, redder det fort huskostmiddagene ;P

Bruker målebånd, og det går jevnt nedover Har tapt en cm de fleste steder ila. siste uka

Tusen hjertelig for gode svar!

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 19:06   #17
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Ps.: Trening greier jeg ikke nå...først må den elendige formen gå over Men jeg gleder meg til jeg kan begynne å trene litt igjen altså...akkurat nå er trappene til 3 etg et mareritt, og det var de ikke før.

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 19:11   #18
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

OI!! NÅR kan jeg begynne å spise litt fullkornpasta og ris???? Det hadde virkelig reddet mye! Har boka til Fedon, Et sunnere liv heter den vel...så det du egentlig anbefaler meg er Fedonkosthold, kanskje ikke det jeg driver med nå?

Hvis jeg da er i ketose...hvor lenge bør jeg være det? Til jeg har gått ned det jeg vil?

(beklager masse spm...kommer på ting etterhvert)

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 19:17   #19
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Hm...en halv pose med boil in bag fullkornsris hadde 45 kh....kjiper'n.

0.5 porsjn fullkornspaghetti hadde 29 kh....

Virket litt mye.

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 19:18   #20
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Og 0,5 dl grønne linser (tørre) hadde 21 kh...................

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 19:20   #21
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kitekatt, her.

Og 0,5 dl grønne linser (tørre) hadde 21 kh...................

mens 1 dl kokte linser hadde bare 12,5...trenger ikke mer enn 1 dl ferdige linser. Her er det kanskje en mulighet! Linser kan fungere fint som erstatning til ris!

Og 1 dl hummus hadde 15.2 kh! Dette er jo nydelige muligheter (der man også kan ha på god olivenolje) er det noe slikt du mener? Hvis jeg kan ligge oppunder 70 kh om dagen og allikevel ikke legge på meg av alt fettet, fortsatt gå ned i vekt og kanskje ha litt mer energi er det jo strålende nyheter!

Burde jeg vente et par mnd. med å slenge på dette et par ganger i uka og?


Sist redigert av kitekatt : 07-11-11 kl 19:26.
kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 19:22   #22
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kitekatt, her.

Og 0,5 dl grønne linser (tørre) hadde 21 kh...................

Det er forskjell på tørre og våte varer, bare så du vet det.

Hold deg unna ris/pastabiten foreløpig. Konsentrer deg om å komme gjennom de første ukene først. Er du fremdeles like uvel, øk på med grønnsaker, nøtter og bær i første omgang og se om det hjelper.

Og SÅ - nå snakker vi noen måneder fram i tid - kan du jo vurdere om Fedon er det kostholdet du ser for deg vil passe best over tid etter at du har nådd målene dine

Ps - du kan endre/legge til mer tekst i eksisterende innlegg du har skrevet ved og velge "endre" over til høyre over innlegget - da slipper du og skrive mange små innlegg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 19:25   #23
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.


Ps - du kan endre/legge til mer tekst i eksisterende innlegg du har skrevet ved og velge "endre" over til høyre over innlegget - da slipper du og skrive mange små innlegg

Takk, lurte litt på den

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 19:31   #24
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kitekatt, her.

mens 1 dl kokte linser hadde bare 12,5...trenger ikke mer enn 1 dl ferdige linser. Her er det kanskje en mulighet! Linser kan fungere fint som erstatning til ris!

Og 1 dl hummus hadde 15.2 kh! Dette er jo nydelige muligheter (der man også kan ha på god olivenolje) er det noe slikt du mener? Hvis jeg kan ligge oppunder 70 kh om dagen og allikevel ikke legge på meg av alt fettet, fortsatt gå ned i vekt og kanskje ha litt mer energi er det jo strålende nyheter!

Burde jeg vente et par mnd. med å slenge på dette et par ganger i uka og?

Du velger jo selv hvordan du vil gjøre dette. Jeg anbefaler at du venter et par uker først for å se om formen generelt blir bedre med så lite kh som du ligger på nå. Blir den ikke det, bør du øke på med grønnsaker, nøtter og bær feks, som er de kildene med litt mer kh, men ikke såååå mye igjen.

Om det da fungerer bra, bør du avvente og se om du får vektnedgang og om du er noenlunde komfortabel med kostholdet. Er du ikke det, øk på med litt mer kh pr uke til du når et nivå du kan leve med.

Atkins bla anbefaler en økning på 5 kh pr uke i dagsinntak, til du finner et nivå som passer deg (eller som han sier, til du merker at vekta stabiliserer seg eller begynner og øke).

Du har nå ihvertfall noe å glede deg til når du skal finne det kostholdet du skal holde vekta på og leve med i lang tid framover

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-11-11, 19:40   #25
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Dårlig form etter jeg startet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du velger jo selv hvordan du vil gjøre dette. Jeg anbefaler at du venter et par uker først for å se om formen generelt blir bedre med så lite kh som du ligger på nå. Blir den ikke det, bør du øke på med grønnsaker, nøtter og bær feks, som er de kildene med litt mer kh, men ikke såååå mye igjen.

Om det da fungerer bra, bør du avvente og se om du får vektnedgang og om du er noenlunde komfortabel med kostholdet. Er du ikke det, øk på med litt mer kh pr uke til du når et nivå du kan leve med.

Atkins bla anbefaler en økning på 5 kh pr uke i dagsinntak, til du finner et nivå som passer deg (eller som han sier, til du merker at vekta stabiliserer seg eller begynner og øke).

Du har nå ihvertfall noe å glede deg til når du skal finne det kostholdet du skal holde vekta på og leve med i lang tid framover

Ja det har jeg Og det er jo det som er målet, finne noe jeg, vekta og kroppen er fornøyd med...men det ser da litt lysere ut, da, så får jeg smøre meg med tålmodighet inntill videre. Opp som en løve (jeg stod på gulvet og klappet i hendene og gliste og lo her), og ned som en skinnfell, når jeg skjønner at det er aaaaaaaalt for tidlig. Inn med teskje, ja..hehe

Først: Fortsette som nå i et par uker og se om formen kommer seg. Takk for gode råd og som sagt - foring med teskje. Håper formen kommer seg OG at jeg kan øke inntaket litt. Jeg kunne fint levd tilfreds i matveien med en 70 kh om dagen, ja! Nå finner jeg så mange greie (ikke gode!, men greie..) erstatninger for poteter, ris og brød Det tar jeg med meg videre (og på sikt, når jeg har nådd målet, kanskje unner meg bittelitt en gang i blandt)

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
I dårlig form. Normalt? Buck Ketolysekuren 4 12-05-11 13:32
Slapp og i dårlig form Elmermor Spørsmål og svar 2 28-02-11 22:08
Noen som har blitt 'dårlig' etter lang tid på lavkarbo? Linda63mod Lavkarbo generelt 6 30-09-09 22:54
Skikkelig dårlig form! zilla Induksjonen 2 08-04-08 21:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no