Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-09-09, 10:54   #1
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Forstår det ikke: Jeg har i vært i ketose i fem uker nå, men de siste fire har jeg ikke gått ned i vekt, heller ikke cm.

Det vil si: Jeg antar at jeg er i ketose, med knallutslag på ketonstixene kveld etter kveld.

Hva er det som slår ut på stixene, hvis ikke ketonene kommer fra kroppsfett som forbrennes? Fettet fra maten?

Føles som et regnestykke som ikke går opp...

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 10:58   #2
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Jeg vet ikke. Jeg er også i ketose, og står også stille. Har kun gått ned 2 kg på 8 uker. Mister heller ikke cm.
Tror kroppen bare må forbrenne maten jeg spiser. Jeg opplever dette hver gang, uansett om det er generell lavkarbo, Ketolyse eller Grete Roede. Jeg går bare ikke ned i vekt. Så jeg må vel bare være standhaftig, så slipper det kanskje en gang. Er kanskje sånn for deg også?

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 11:01   #3
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Det kan jo hende. Men jeg er nysgjerrig på hva som egentlig skjer i kroppen når man er i ketose uten å forbrenne kroppsfett. Slik ketose beskrives i Ketolyseboka burde det jo ikke være mulig. Eller har jeg misforstått?

Blir veldig glad hvis noen kan forklare meg hvordan det henger sammen.

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 11:02   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Kan det være at dere er insulinresistente eller har PCO? Det er som å slanke seg med håndbrekket på....

Jeg har begge deler, og det går mildt sagt i rykk og napp.

Hvis dere er usikre på om det kan være noe i kosten som bremser kan det være lurt å ta en uke eller to atkins induksjon. Da har man full kontroll på kosten, også tilfører man heller ting gradvis etterhvert.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 11:07   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Her er en bra tråd: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24058

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 11:17   #6
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Det med forskjellige matvarer har jeg sjekket ut tidligere, uten resultat. Jeg nillet en stund, men det ga også kun et par kilo ned, før det så begynte å gå opp igjen/stå stille. Så ikke noe bedre resultat med det heller med andre ord.

Jeg tror kanskje jeg er insulinresistent, men har aldri sjekket det. Har det noe for seg å sjekke det egentlig? Det er vel kun lavkarbokosthold som kan hjelpe på det likevel? Eller?

Jeg har Hypothyreose da, så det er nok en brems. Men lavkarbo skal jo være positivt der også.

Jeg stresser ikke med det. Etter mange år har jeg funnet ut at jeg bare er sånn. Det må vel kanskje bare ta tid. Men det hadde selvfølgelig vært hyggelig å se resultater, om så cm i alle fall når ikke vekta viser noe.

Jeg har en mistanke om at jeg spiser for mye. Har jo lest overalt at kalorier skal man ikke bry seg om, kun kh og sammensetning kh/fett/protein. Jeg har pøst på med fett og kommer da også opp i veldig mye kalorier, noe jeg ikke har brydd meg om. Men så har jeg lest innlegg her inne som beskriver kaloriinntak og energiforbruk og lurer på om kaloriene har noe å si likevel? At jeg får i meg mer energi enn jeg bruker?

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 11:30   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Dersom du er insulinresistent, kan du få metformin, som hjelper veldig på vektnedgang for noen.
Jeg har dia2 og tar metformin. Tar ikke så store doser som de man får om man er insulinresistent, så jeg får ikke noe drahjelp av dem, desverre.
Har lurt på om jeg skal øke dosen litt på egenhånd, sånn bare for å se om det hjelper!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 11:31   #8
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Opprinnelig lagt inn av Novisa, her.

Forstår det ikke: Jeg har i vært i ketose i fem uker nå, men de siste fire har jeg ikke gått ned i vekt, heller ikke cm.

Det vil si: Jeg antar at jeg er i ketose, med knallutslag på ketonstixene kveld etter kveld.

Hva er det som slår ut på stixene, hvis ikke ketonene kommer fra kroppsfett som forbrennes? Fettet fra maten?

Føles som et regnestykke som ikke går opp...

Man kan ha ketoner i urinen uten å være i ketose.
Jeg testet stixene mine på mannen da jeg var i begynnelsen på ketolysekuren og han fikk utslag!
Fet mat og alkohol kan gi utslag var det jeg fikk vite da jeg spurte her inne.
Kan du legge ut noen dagsmenyer?

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 11:49   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Har lurt på om jeg skal øke dosen litt på egenhånd, sånn bare for å se om det hjelper!

Legen min mente man kunne ta 1g 3 ganger om dagen, altså 6 ganger så mye som jeg tar men jeg blir så dårlig av de
Har for søkt å trappe opp på egenhånd til hvertfall 500mg morgen og kveld denne uak, så får vi se om det har noe å si (og hvor skjelven jeg blir...)

han sa også at de hadde effekt kun på de som hadde behov for de, for folk som ikke trengte de kunne de brukes som placebo medisin.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 11:56   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Legen min mente man kunne ta 1g 3 ganger om dagen, altså 6 ganger så mye som jeg tar men jeg blir så dårlig av de
Har for søkt å trappe opp på egenhånd til hvertfall 500mg morgen og kveld denne uak, så får vi se om det har noe å si (og hvor skjelven jeg blir...)

han sa også at de hadde effekt kun på de som hadde behov for de, for folk som ikke trengte de kunne de brukes som placebo medisin.

Jeg blir løs i magen, men har ingen andre bivirkninger.
Jeg tar allerede 1700mg, men vet at de som har insulinresistens kan ta opp mot 3g.

Har du de tablettene med delestrek på? Da kan du ta en halv morgen og kveld en stund(1-3 uker) før du øker til en hel på kvelden osv.
Har du ikke de med delestrek, kan du be om å få det andre merket neste gang du henter medisiner på apoteket.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 12:02   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Jeg blir uggen i magen, kvalm, litt skjelven og får sånn "brusefølelse" i hodet

Men har som sagt kjørt på med to hele denne uka, og har faktisk ikke merket noe. Så det ser ut til å gå fint nå. Forrige gang jeg prøvde det lå jeg på sofaen og spydde en hel kveld

men skal spørre om de andre tablettene i pakke neste gang. Har et svært glass med 400 tabletter nå (actevis), men likte de i pakka bedre.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 12:09   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Actavis har ikke delestrek, nei! Og da skal man jo ikke dele dem!

Så flott at det går bra med to i døgnet. Vil anbefale deg å fortsette sånn ganske lenge før du øker. Når du har såpass mye bivirkninger ved doseforhøyelse, er det spesielt viktig å ta seg gooood tid!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 12:42   #13
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Man kan ha ketoner i urinen uten å være i ketose.
Jeg testet stixene mine på mannen da jeg var i begynnelsen på ketolysekuren og han fikk utslag!
Fet mat og alkohol kan gi utslag var det jeg fikk vite da jeg spurte her inne.
Kan du legge ut noen dagsmenyer?

Hm. Da er kanskje svaret på spørsmålet mitt at jeg rett og slett ikke er i ketose.

Jeg spiser omtrent dette:

Frokost: 1-2 egg + 30-40 g bacon
Lunsj: Salat med fetaost og avocado
Middag: Kjøtt/fisk + noe grønnsaker, f eks smørstekt broccoli
Kvelds: middagsrester/ost/kjøttpålegg/ litt pisket krem/bacongull

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 15:16   #14
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Opprinnelig lagt inn av Novisa, her.

Hm. Da er kanskje svaret på spørsmålet mitt at jeg rett og slett ikke er i ketose.

Jeg spiser omtrent dette:

Frokost: 1-2 egg + 30-40 g bacon
Lunsj: Salat med fetaost og avocado
Middag: Kjøtt/fisk + noe grønnsaker, f eks smørstekt broccoli
Kvelds: middagsrester/ost/kjøttpålegg/ litt pisket krem/bacongull

Tja, det ser jo greit ut egentlig, så du/dere er nok i ketose. Har du merket at dere har ketoseånde?
Kanskje øke på med fettet, passe på at du drikker nok vann og muligens kutte ut bacongullet (salt binder vann).
Hadde du mye som du skulle ta av da?
At mannen din heller ikke går med var også rart, vanligvis raser jo menn ned i vekt bare de slutter å spise brød, poteter, øl og pasta...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 16:41   #15
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Mannen min står ikke stille som meg. Han var ned en kg på forrige veiing, har tilsammen gått ned 7,5 kg på fem uker. Det er jo bra.

Jeg ville i utgangspunktet 6-10 kg ned. Nå har jeg BMI på rundt 25, så så veldig mye overvekt har jeg jo ikke.

Har ikke merket ketoseånde, eller noen annen "ketosefølelse" som jeg har hørt om her inne.

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 16:43   #16
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kan det være at dere er insulinresistente eller har PCO? Det er som å slanke seg med håndbrekket på.... .

Jeg har muligens lett grad av PCO (lite trolig, da, siden jeg har veldig regelmessig mens), men jeg har aldri hatt noen problemer med å komme ned i vekt før.

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 18:13   #17
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan kan jeg være i ketose uten å brenne fett?

Opprinnelig lagt inn av Novisa, her.

Mannen min står ikke stille som meg. Han var ned en kg på forrige veiing, har tilsammen gått ned 7,5 kg på fem uker. Det er jo bra.

Jeg ville i utgangspunktet 6-10 kg ned. Nå har jeg BMI på rundt 25, så så veldig mye overvekt har jeg jo ikke.

Har ikke merket ketoseånde, eller noen annen "ketosefølelse" som jeg har hørt om her inne.

Ok, jeg mente å ha lest i en av dine tidligere tråder at ingen av dere merket noen vektnedgang... Jeg er ikke sikker på hva du skal gjøre, annet enn å lese boka en gang til og se om det er noe du ikke gjør riktig. Det er jo pussig at du ikke merket noe når du begynte å komme i ketose, jeg var helt i svime de to-tre første ukene og ånden var ike å ta feil av.
Nå går jeg inn og ut av ketose uten å merke noen ting.

Vel, håper at noen av de gode guruene her inne kan hjelpe deg .
Ikke gi opp i alle fall!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger sårt litt gode tips her. Bo hos andre en uke, hvordan klare være i ketose? Smurfepia Spørsmål og svar 1 04-04-09 11:17
Være i ketose? xCamilla Ketolysekuren 8 03-03-09 08:39
Må man spise mye fett for å være i ketose? Lisekir Lavkarbo generelt 6 08-04-08 16:02
Må man være i ketose for å spise mye fett? Iset Lavkarbo generelt 2 08-04-08 13:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no