Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-10-11, 23:10   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Sitter her på ny med klump i magen fordi jeg åpenbart ikke når inn og ikke klarer å forklare meg godt nok.

Jeg skal på besøk til svigermor og denne gangen SKAL jeg få forklart på en forståelig måte at det er ganske tungtveiende grunner til at jeg byttet ut mitt vanlige kosthold med lavkarbo&0-gluten kost.
Mine grunner er høy risiko for diabetes 2 (hadde svangerskapsdiabetes for et år siden, og har hatt insulinintoleranse som ble diagnostisert før).
Etter jeg la om til lavkarbo for 4 mnd siden, har jeg fått helt bukt med søtsuget/sultfølelsen/føling"light" som har styrt matinntaket og livet mitt i sikkert minst 15 år.
Jeg har etter å ha gått på lavkarbo en stund også reagert voldsomt på mat som inneholder gluten og dette sammen med at jeg "alltid" har hatt mageproblemer sier meg at det er stor sannsynlighet for at jeg har glutenintoleranse/cøliaki.

Men hva kan jeg be svigermor servere når jeg kommer?
Jeg har tilbudt meg å ha med mat selv, jeg har også sagt at jeg ikke trenger noe (men det blir tolket feil).
Hun godtar ikke at jeg ikke skal få noe (og mannen her tror ganske sikkert hun blir både lei seg og synes jeg er frekk om jeg takker nei til mat)

Det er "kaffematen" som er problemet her.
Jeg kan jo ikke spise noen vanlige kaker eller brødvarer pga av gluten og heller ikke noe søtt egentlig.
Jeg må legge til at svigermor er ganske syk og det er ikke aktuellt at hun kan bake. Alt må kjøpes helt ferdig i vanlig butikk.

Hva er igjen da?
Finnes det noe i det hele tatt?

*Sukkerfri sjokolade
*Sukkerfri is?
*Små mengder frukt, fx druer?
*Peanøtter/andre saltede nøtter
*Bær med fløte
*Youghurt naturell/Tyrkisk youghurt (Skyr?)
*Baconsvor

Hva serverer man gjester som har diabetes og cøliaki?

__________________




Sist redigert av FrkMarge : 14-10-11 kl 23:51.
FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 23:12   #2
vibsen
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 95
vibsen er ny på veien

Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

(Frosne) bær og joghurt naturell/gresk/tyrkisk? Evt. bær og fløte?

__________________


vibsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo under 50 g kh pr dag Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 23:15   #3
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Også kom jeg på en ting selv i allefall, om enn med måte: Peanøtter.
Vil gjerne ha masse tips jeg kan ta med til svigermor så det blir litt lettere for både henne og meg

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 23:16   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Baconsvor eller nøtter! (iallfall om det er meg - jeg tåler dog en god del karbohydrater, men mel skal jeg IKKE ha - ikke engang i "små" mengder.)

Og om hun kjøper en nøtteblanding full av tørket frukt så får du heller plukke litt. Men jeg holder en knapp på nøtter. Nottolf/den lille nøttefabrikken har stands mange steder nå og der er det variert utvalg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 23:19   #5
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Baconsvor eller nøtter! (iallfall om det er meg - jeg tåler dog en god del karbohydrater, men mel skal jeg IKKE ha - ikke engang i "små" mengder.)

Og om hun kjøper en nøtteblanding full av tørket frukt så får du heller plukke litt. Men jeg holder en knapp på nøtter. Nottolf/den lille nøttefabrikken har stands mange steder nå og der er det variert utvalg.

baconsvor er jo liksom trygt, men det er så mange "lureprodukter" det ute... ikke butikkannsatte engang vet forskjellen jo.
Men det er såklart et alternativ.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 23:26   #6
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Sitter her på ny med klump i magen fordi jeg åpenbart ikke når inn og ikke klarer å forklare meg godt nok.

Jeg skal på besøk til svigermor og denne gangen SKAL jeg få forklart på en forståelig måte at det er ganske tungtveiende grunner til at jeg byttet ut mitt vanlige kosthold med lavkarbo&0-gluten kost.
Mine grunner er høy risiko for diabetes 2 (hadde svangerskapsdiabetes for et år siden, og har hatt insulinintoleranse som ble diagnostisert før).
Etter jeg la om til lavkarbo for 4 mnd siden, har jeg fått helt bukt med søtsuget/sultfølelsen/føling"light" som har styrt matinntaket og livet mitt i sikkert minst 15 år.
Jeg har etter å ha gått på lavkarbo en stund også reagert voldsomt på mat som inneholder gluten og dette sammen med at jeg "alltid" har hatt mageproblemer sier meg at det er stor sannsynlighet for at jeg har glutenintoleranse/cøliaki.

Men hva kan jeg be svigermor servere når jeg kommer?
Jeg har tilbudt meg å ha med mat selv, jeg har også sagt at jeg ikke trenger noe (men det blir tolket feil).
Hun godtar ikke at jeg ikke skal få noe (og mannen her tror ganske sikkert hun blir både lei seg og synes jeg er frekk om jeg takker nei til mat)

Det er "kaffematen" som er problemet her.
Jeg kan jo ikke spise noen vanlige kaker eller brødvarer pga av gluten og heller ikke noe søtt egentlig.
Jeg må legge til at svigermor er ganske syk og det er ikke aktuellt at hun kan bake. Alt må kjøpes helt ferdig i vanlig butikk.

Hva er igjen da?
Finnes det noe i det hele tatt?

*Sukkerfri sjokolade
*Sukkerfri is?
*små mengder frukt, fx druer?
*Peanøtter/andre saltede nøtter
*Bær med fløte på

Hva serverer man gjester som har diabetes og cøliaki?

Tror du burde vurdere en skikkelig prat med sviger, jeg! ( kaffemat er ikke mat vi trenger)

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 23:32   #7
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Tror du burde vurdere en skikkelig prat med sviger, jeg! ( kaffemat er ikke mat vi trenger)

Nei... Det vet jeg jo...*sukk*
...Men det er liksom tradisjon, kultur, skikk og bruk og selvfølelse og sikkert 1000 andre ting inne i bildet her...
Hun trenger å føle seg nyttig og som en god vertinne og jeg trenger at hun får føle seg sånn uten at det går på helsa løs bokstavelig talt!

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 23:47   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Nei... Det vet jeg jo...*sukk*
...Men det er liksom tradisjon, kultur, skikk og bruk og selvfølelse og sikkert 1000 andre ting inne i bildet her...
Hun trenger å føle seg nyttig og som en god vertinne og jeg trenger at hun får føle seg sånn uten at det går på helsa løs bokstavelig talt!

Finn en rett som ikke er så fremmed for henne (kjøttgryte eller steik med saus og grønnsaker), og så tilbyr du deg som god GJEST og ta med søtsakene selv

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 23:51   #9
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Finn en rett som ikke er så fremmed for henne (kjøttgryte eller steik med saus og grønnsaker), og så tilbyr du deg som god GJEST og ta med søtsakene selv

Det er ikke middagen som er problemet som sagt, men denne hersens kaffematen.
Er oftest bare "kaffebesøk" vi kommer på
Og hun vil ikke at jeg skal ta med selv(Har tilbudt det, og også gjort det et par ganger), hun vil servere meg noe hun selv har skaffet..

Flere "Til-kaffen" tips? Eller finnes det ikke fler?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 00:01   #10
Ciss
Seniormedlem
 
Ciss sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Akershus
Alder: 60
Innlegg: 15.894
Ciss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastisk

Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Jeg regner med at det er det at damen er syk som gjør det vanskelig for deg følelsesmessig, for under normale omstendigheter så burde hun jo bare få lov til å bli fornærmet!

Men hvis det er sånn at hun uansett ikke kommer til å lage noe selv, hva med sjokolade, rett og slett? Enten en sukkerfri variant som cavalier (da kan hun jo til og med kjøpe en konfekteske om hun vil) dersom du tåler det, eller eventuelt en veldig mørk 'vanlig'. Etpar biter av den vil vel være en ganske moderat 'synd' - litt avhengig av hvordan blodsukkeret ditt reagerer. Tror uansett det er bedre enn frukt som f.eks druer som du nevner lenger oppe her ettersom fettet i sjokoladen vil bidra til å holde blodsukkeret ditt jevnere.

__________________
Ciss
Ciss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 01:03   #11
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Grønnsaker og dipp går jo ann, men blir kanskje litt for nymoderne for henne?

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 01:24   #12
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Vel, jeg har diabetes, og er nå under utredning for cøliaki, og det er likevel masse forskjellig jeg kan kose meg med til kaffien. Men nå må jeg tilstå at selv om jeg har diabetes 1 så er jeg ikke like redd for og få i meg noen få gram sukker som mange andre er.
Hva med å lage opp noen gode kjeks, eller kanskje en stabel pannekaker (eller bare ta med røren og steke der?) eller ei rullekake eller moccakake?
Såvidt jeg husker fra en tidligere tråd så har ikke svigermoren din bra helse, så en fin box med f.eks. mandelkjeks er jo veldig fint og ha med som en gave.
Jeg tenkte å lage disse i morgen (hentet oppskriften fra et amerikansk diabetsforum)
Pecan Chocolate Chip Cookies

1 cup Almond Flour
1/2 cup Erythritol
1/4 cup Splenda
1/4 cup ground Flaxseed
4 squares Lindt 85% chocolate, cut up into small pieces
1/2 cup pecan pieces
1/2 cup butter (1 stick) right out of the fridge, cold, cut up into workable pieces
pinch of salt
1/2 tsp of Cream of Tartar
cap full of Vanilla

Placed everything into food processor (don't know what I would do with out one) except the pecans and the chocolate

I ran the processor until it formed a ball, removed the dough and folded in the pecans and chocolate. Refrigerated a few minutes. I then made 15 walnut sized balls, smashed them down slighty to about 3/8" thick, baked at 350 for nearly 20 minutes. This is probably the best cookie I have tasted since I have been Dxed.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 01:24   #13
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Opprinnelig lagt inn av Ciss, her.

Jeg regner med at det er det at damen er syk som gjør det vanskelig for deg følelsesmessig, for under normale omstendigheter så burde hun jo bare få lov til å bli fornærmet!

Men hvis det er sånn at hun uansett ikke kommer til å lage noe selv, hva med sjokolade, rett og slett? Enten en sukkerfri variant som cavalier (da kan hun jo til og med kjøpe en konfekteske om hun vil) dersom du tåler det, eller eventuelt en veldig mørk 'vanlig'. Etpar biter av den vil vel være en ganske moderat 'synd' - litt avhengig av hvordan blodsukkeret ditt reagerer. Tror uansett det er bedre enn frukt som f.eks druer som du nevner lenger oppe her ettersom fettet i sjokoladen vil bidra til å holde blodsukkeret ditt jevnere.

Godt poeng
Og ja det er i all hovedsak det at hun er syk som gjør at jeg får så forferdelig dårlig samvittighet ja...
Sjokolade har jeg tenkt på ,men glemt å føre opp ja.. ups (skal rette på det). Grunnen til at jeg førte opp frukt er at jeg helst vil ha så mange alternativer som mulig og det var liksom det snilleste av de mer vanlige tingene jeg kom på...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 01:26   #14
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Grønnsaker og dipp går jo ann, men blir kanskje litt for nymoderne for henne?

Ja det er nok litt vel moderne for henne ja... Om ikke henne så iallefall svigerfar

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-10-11, 10:19   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)

Synd du ikke kan ta med selv - for i det tenkte tilfellet ville jeg ha gått for en mandelbunn med sukrin og et eller annet hjemmelaget, krem-/smørkrembasert fyll. F.eks "gul smørkremskake".

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva serverer du gjester? mamz Spørsmål og svar 37 01-01-11 19:01
Hva serverer dere kaffegjester? Timona Lavkarbo generelt 7 03-01-10 20:11
Å være gjest Serenio Generell diskusjon 13 12-11-09 11:08
Det er vel ok å ta et multivitamintilskudd samtidig med ketolysetbl? Jente 1980 Spørsmål og svar 2 11-05-09 22:34
cøliaki eller diabetes Mamsen Dr Lindbergs 1 21-06-04 17:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no