Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilken kostholdsfilosofi bør jeg følge?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-09-09, 22:38   #1
brud09
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 37
brud09 er på en erverdig vei
Question

Hvilken kostholdsfilosofi bør jeg følge?

Hei!

Jeg har smuglest på dette forumet lenge, uten å få ut fingeren og komme igang med lavkarbokosthold Men nå VIL jeg ha vekk bilringen og føle meg vel igjen. Skal ned ca 10 kilo, fra 70 til 60 tenker jeg. Er 169. Har ingen allergier, men sliter en del med treg og vond mage. Tåler ikke "vanlig" norsk kosthold, da er magen gåen i flere uker. Men jeg er så i tvil om hvilken kostholdsfilosofi jeg bør bruke. Noen som har noen innspill? Tips til bøker jeg bør kjøpe?

Blir glad for alle svar

brud09 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 22:41   #2
brud09
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 37
brud09 er på en erverdig vei

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi bør jeg følge?

Jeg har forresten prøvd meg på spis-deg-slank konseptet til Fosseid for ca et år siden. Det fungerte utrolig bra! Og jeg gikk ned 15 kilo, som jeg har klart å holde vekk også Men jeg må jo finne et kosthold jeg kan leve med resten av livet, i og med at magen protesterer på "vanlig" norsk kosthold! Og jeg kan jo ikke leve på ferdigretter.. Det blir kjedelig for mannen min stakkars

brud09 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 23:07   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi bør jeg følge?

Hei,
Jeg vil anbefale at du leser om de ulike kostholdsfilosofiene her, http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=6 og så velger du en du føler du kan leve med. Bøker vedrørende de ulike lavkarbo retningene får du lånt på biblioteket.

Her er en briljant liten innførings brosjyre på lavkarbo, http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Det er bedre om du kan finne noe som passer for deg enn at vi trøkker en filosofi nedover hue på deg. …for selvfølgelig synes vi at den filosofien vi selv har valg er best, men det er jo ikke sikkert den passer for alle andre.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 23:16   #4
brud09
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 37
brud09 er på en erverdig vei

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi bør jeg følge?

Men er det slik at man må veie så så mye for å følge en spesiell kur? Eller kan man følge alle uansett hvor lite man skal ned?

brud09 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 23:16   #5
brud09
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 37
brud09 er på en erverdig vei

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi bør jeg følge?

Takk for svar forresten!

brud09 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 10:59   #6
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi bør jeg følge?

Hei,
Betegnelsen lavkarbo er en paraplybetegnelse for karbo reduserte kosthold fra omtrent 0 til 150 kh pr dag. De fleste som ikke er i ketose ligger nok på 40 – 60 kh pr dag mens Lutz (boka: Bedre uten brød) anbefaler opp til 72 kh.
Dersom du skal i ketose vil jeg nok anbefale deg å veie og regne ut kh i begynnelsen, ikke alltid lett med øyemål. Jeg må innrømme at jeg kun har kontrollveid ulike grønnsaker et par ganger da jeg i utgangspunktet har et godt øyemål for vekt. Du kan velge hvilken retning du selv ønsker. Noen derimot mener at man ikke bør velge ketolyse dersom man skal ned mindre enn 10 kg.
Jeg valgte ketolyse fordi reglene er veldig klare og etter min menig veldig enkelt å forholde seg til mens andre synes den er veldig begrensende. Tenk igjennom hva du liker å spise og se på det i forhold til de ulike lavkarbo retningene. Les bøker og lær en masse om den lavkarbo retningen du har tenkt å følge jo mer du lærer om lavkarbo dess lettere er det å holde seg der.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 11:29   #7
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken kostholdsfilosofi bør jeg følge?

Opprinnelig lagt inn av brud09, her.

Men er det slik at man må veie så så mye for å følge en spesiell kur? Eller kan man følge alle uansett hvor lite man skal ned?

Ketolysekuren er i utgangspunktet for de som har ti kg eller mer som de skal bli kvitt.
Du er jo ikke akkurat overvektig i utgangspunktet, så det er ikke sikkert at ketolyse vil gi deg det ønskede resultat. Med ketolyse vil kroppen justere seg inn til en normalvekt - og det er nok noen kilo over det rådende kroppsidealet, for å si det pent.
Uansett er ketolyse/lavkarbo sunt og helsebringende og kroppen vil fungere mye bedre for de fleste.
Du kan helt sikkert få mange helsegevinster ved å spise ketogent eller generell lavkarbo, så les deg opp på de forskjellige filosofiene og finn ut hva du kan leve med.
Lykke til

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan fant dere ut hvilken filosofi dere skulle følge? Titti Lavkarbo generelt 18 24-11-06 11:58
Et magisk produkt ( i følge reklamen) Begod Kosttilskudd 11 21-01-05 14:15
Hva skal jeg følge? Dumsi Atkins kosthold 5 17-11-04 18:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no