Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Føttene mine sover

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-11-10, 15:52   #26
Akat
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 21
Akat er på en erverdig vei

Sv: Føttene mine sover

Jeg kjenner den lille skepsisen jeg har mot lavkarbo(YES, jeg er en skeptiker på lavkarboforum - skyt meg, men dere trenger en liten motvekt av og til) ikke akkurat blir mindre av å lese at det er vanlig med numne kroppsdeler og flerfoldige mengder kosttilskudd... Kan det da være en så sunn livsstil??? Burde man ikke ha et slikt kosthold at man ikke må ta kosttilskudd?
Før du kommer med et omkved:

Sitat:

Tablettene skal uansett ikke erstatte det som er i maten. Det er derfor det kalles tilskudd. Om du leser en skikkelig bok om mangelsymptomer, hvor mye som er i hvilken matvare osv. vil du se at det er ikke enkelt å få i seg nok via mat alene.

Jepp, lest det... Tror selv det er viktig å skille mellom TYPE karbohydrater, og holde seg til de komplekse, altså polysakkarider. Gjør man det vil det bli et mindre behov for tilskudd.Står litt om det her. Kan ihvertfall for min egen del si at jeg holder litt med denne tankegangen - som det står i min kostholdsfilosofi egenkomponert, men ikke gjær og LITE stivelse-altså LITT karbohydrater bør man ha i seg...

Akat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, men lite stivelse og gjær Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 17:32   #27
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Føttene mine sover

Opprinnelig lagt inn av Akat, her.

Jeg kjenner den lille skepsisen jeg har mot lavkarbo(YES, jeg er en skeptiker på lavkarboforum - skyt meg, men dere trenger en liten motvekt av og til) ikke akkurat blir mindre av å lese at det er vanlig med numne kroppsdeler og flerfoldige mengder kosttilskudd... Kan det da være en så sunn livsstil??? Burde man ikke ha et slikt kosthold at man ikke må ta kosttilskudd?
Før du kommer med et omkved:

Jepp, lest det... Tror selv det er viktig å skille mellom TYPE karbohydrater, og holde seg til de komplekse, altså polysakkarider. Gjør man det vil det bli et mindre behov for tilskudd.Står litt om det her. Kan ihvertfall for min egen del si at jeg holder litt med denne tankegangen - som det står i min kostholdsfilosofi egenkomponert, men ikke gjær og LITE stivelse-altså LITT karbohydrater bør man ha i seg...

Fint at du har funnet en retning som fungerer godt for deg Er det viktig for deg å kritisere lavkarbo - når de som går på det er fornøyde? Jeg har mindre mangler ihht blodprøvene mine NÅ enn jeg hadde med et vanlig høykarbo-kosthold, så jeg er litt usikker på hva poenget ditt er?
Kommentaren din om at LITT karbohydrater MÅ man ha i seg er vel ingen uenige om - de fleste av oss her spiser karbo i form av grønnssaker (Jeg feks spiser MYE mer grønnsaker nå enn på høykarbo, da gikk det stort sett i kjøtt/fisk og ris/pasta/potet)

Numne kroppsdeler hadde jeg tidligere også - ingen endring der. For min del TÅLER jeg karbo veldig dårlig - så da velger jeg heller å spise noe tilskudd enn å ha i meg såkalte komplekse karbohydrater. Samtidig har jeg blitt kvitt chrons-symptomene, leddsmertene, muskelsmertene, humørsvingningene, fått økt stoffskiftet, blitt sterkere osv - så svaret for MIN del på spørsmålet ditt om lavkarbo er en sunn livsstil er - ja, du kan sikkert gjette det - JEPP!

Ta også i betraktning i at dette er et forum for folk som er SPESIELT interessert i kosthold, og da i særlig grad sitt eget. Det betyr at medlemmene har har svært god og detaljert oversikt over hva de har i seg hver eneste dag.

Sammenlikn så med den "gemene hop" som spiser uten å tenke spesielt over det hver dag - se så på hvilke plager disse sliter med. Sykdommer, symptomer, mangel på vitaminer osv... oi, nei det kan vi ikke sammenlikne med fordi det finnes ikke et forum som omhandler "generelt kosthold" hvor deltakerne har full oversikt over inntak av mat...

Så - man har da veldig lite å sammenlikne med når det gjelder behov for tilskudd - eller hva? Har du funnet et kosthold som gjør at du mener du ikke har behov for tilskudd og blodprøver som bekrefter dette er jo det kjempeflott. Ta med i betraktning at de fleste på lavkarbo spiser det av et stort antall fordeler - så om man må ta tilskudd i tillegg - veier det for min del opp ganske mye at jeg har så mange andre fordeler av det

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 23:41   #28
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Føttene mine sover

Opprinnelig lagt inn av Akat, her.

Jeg kjenner den lille skepsisen jeg har mot lavkarbo(YES, jeg er en skeptiker på lavkarboforum - skyt meg, men dere trenger en liten motvekt av og til) ikke akkurat blir mindre av å lese at det er vanlig med numne kroppsdeler og flerfoldige mengder kosttilskudd... Kan det da være en så sunn livsstil??? Burde man ikke ha et slikt kosthold at man ikke må ta kosttilskudd?
Før du kommer med et omkved:

Jepp, lest det... Tror selv det er viktig å skille mellom TYPE karbohydrater, og holde seg til de komplekse, altså polysakkarider. Gjør man det vil det bli et mindre behov for tilskudd.Står litt om det her. Kan ihvertfall for min egen del si at jeg holder litt med denne tankegangen - som det står i min kostholdsfilosofi egenkomponert, men ikke gjær og LITE stivelse-altså LITT karbohydrater bør man ha i seg...

Nå kan jeg kun prate for meg selv, men etter å ha gått litt opp i karbohydrater, dvs at jeg ligger rundt 30-50gram pr dag, så har mine problemer med at føttene sovna o.l blitt helt borte. Jeg tar fortsatt tran-tabletter; nemlig fordi jeg faktisk ikke spiser fisk. Alt annet er unødvendig for min del, føler jeg.

Mitt kosthold består av MYE grønt(så da sier det seg jo selv at jeg faktisk får i meg karbohydrater), kjøtt og feite produkter istedenfor de magre variantene, så personlig, nå er jeg jo ikke noen ekspert på dette området, så vil jeg si at mitt kosthold er 100 ganger bedre enn hva det var tidligere.

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 00:53   #29
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Føttene mine sover

Jeg også føler meg best ved inntak av mye grønnsaker. Gidder ikke telle karbohydrater på grønnsaker. Det blir for galt synes jeg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 01:49   #30
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Føttene mine sover

Opprinnelig lagt inn av Akat, her.

Jeg kjenner den lille skepsisen jeg har mot lavkarbo(YES, jeg er en skeptiker på lavkarboforum - skyt meg, men dere trenger en liten motvekt av og til) ikke akkurat blir mindre av å lese at det er vanlig med numne kroppsdeler og flerfoldige mengder kosttilskudd... Kan det da være en så sunn livsstil??? Burde man ikke ha et slikt kosthold at man ikke må ta kosttilskudd?
Før du kommer med et omkved:

Jepp, lest det... Tror selv det er viktig å skille mellom TYPE karbohydrater, og holde seg til de komplekse, altså polysakkarider. Gjør man det vil det bli et mindre behov for tilskudd.Står litt om det her. Kan ihvertfall for min egen del si at jeg holder litt med denne tankegangen - som det står i min kostholdsfilosofi egenkomponert, men ikke gjær og LITE stivelse-altså LITT karbohydrater bør man ha i seg...

Jeg går på lavkarbo,har gjort det i litt over en mnd nå.Jeg er både positiv og negativ til lavkarbo.Når det gjelder blodsukkeret er det mye mere stabilt,og jeg er ikke like fysen som før, og ulvehungeren er borteMen når det gjelder trening er det mye tyngre og jeg yter dårligere,får høyere puls og litt hjertebank også.Jeg føler meg også bedre ved 30kh istedet for 15-20.Så det som er best er vel et kosthold midt imellom i lengden,med litt mindre kh enn i et normalt høykarbo kosthold.Tror man trenger litt av alt,men rent sukker kan man unngå.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 10:23   #31
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Føttene mine sover

At du ikke presterer så godt på trening kan skyldes at kroppen din ikke er ferdig innstilt på fettforbrenning ennå.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 10:25   #32
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Føttene mine sover

Jeg er som deg Kari-Marita Kardiotrening går helt greit med ingen karber, men styrketrening er noe dritt. Og jeg har testa laaaaaaaaaangt ut over overgangsfasen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 10:43   #33
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Føttene mine sover

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

At du ikke presterer så godt på trening kan skyldes at kroppen din ikke er ferdig innstilt på fettforbrenning ennå.

Ja det kan hende,skal gi det noen sjanser til ja.Det er mest ubehagelig og hardt når jeg løper.Håper virkelig at det blir bedre.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 11:04   #34
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Føttene mine sover

Opprinnelig lagt inn av Akat, her.

Jeg kjenner den lille skepsisen jeg har mot lavkarbo(YES, jeg er en skeptiker på lavkarboforum - skyt meg, men dere trenger en liten motvekt av og til) ikke akkurat blir mindre av å lese at det er vanlig med numne kroppsdeler og flerfoldige mengder kosttilskudd... Kan det da være en så sunn livsstil??? Burde man ikke ha et slikt kosthold at man ikke må ta kosttilskudd?

Sånn tenkte jeg også og jeg er heller ikke på ketolyse, men spiser lavkarbo i den forstand at jeg spiser så mye ren mat som mulig og ligger unna helfabrikata, halvfabrikata (så godt jeg kan, men en del blir det jo), sukker, mel, pasta, ris og poteter - sånn til daglig da. Spiser mye fisk, kylling, rent kjøtt, bønner og linser, grønnsaker, nøtter og litt frukt + fete "rene" meieriprodukter, ser ikke helt hva som er galt med et slikt kosthold?

Kroppen min sier i alle fall "Ja takk!" til dette.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 13:32   #35
Akat
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 21
Akat er på en erverdig vei

Sv: Føttene mine sover

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

Nå kan jeg kun prate for meg selv, men etter å ha gått litt opp i karbohydrater, dvs at jeg ligger rundt 30-50gram pr dag, så har mine problemer med at føttene sovna o.l blitt helt borte. Jeg tar fortsatt tran-tabletter; nemlig fordi jeg faktisk ikke spiser fisk. Alt annet er unødvendig for min del, føler jeg.

Trantabletter tar jeg jo selv også, men det er når det begynner å bli behov for magnesium osv. Kroppen reagerer vel fordi det er noe den trenger tenker jeg... Det du sier om å ha økt karbo inntaket bekrefter jo det jeg sier. Er jo selv på lavkarbo for tiden, og jeg har jo merket helsefordeler, bl. a. i vektnedgang og bedre muskeldefinisjon. Men har enda ikke kommet på et stadie hvor kroppen må ha magnesium o.l. for å unngå muskelkramper, og har heller ingen planer om det. var vel satt litt på spissen forrige innlegg, men var litt for å skape refleksjoner rundt ting. Blir dere ikke bekymret selv når kroppen reagerer med kramper liksom?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Sånn tenkte jeg også og jeg er heller ikke på ketolyse, men spiser lavkarbo i den forstand at jeg spiser så mye ren mat som mulig og ligger unna helfabrikata, halvfabrikata (så godt jeg kan, men en del blir det jo), sukker, mel, pasta, ris og poteter - sånn til daglig da. Spiser mye fisk, kylling, rent kjøtt, bønner og linser, grønnsaker, nøtter og litt frukt + fete "rene" meieriprodukter, ser ikke helt hva som er galt med et slikt kosthold?

Kroppen min sier i alle fall "Ja takk!" til dette.

Sier ikke at det er noe galt, men alt med måte! Stiller meg kritiske til de som må ha flerfoldige typer kosttilskudd fordi kroppen går i kramper osv. rett og slett for at disse selv skal reflektere over det. Er jo selv forsiktig med hva jeg har i meg av karbs, men er skeptiske til de som kutter det komplett ut...

Akat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, men lite stivelse og gjær Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 13:46   #36
Akat
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 21
Akat er på en erverdig vei

Sv: Føttene mine sover

Ja jeg tror lavkarbo kan være positivt(noe denne tråden viser f.eks), er bare kritisk til et komplett kutt...

Akat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, men lite stivelse og gjær Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 17:05   #37
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Føttene mine sover

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg er som deg Kari-Marita Kardiotrening går helt greit med ingen karber, men styrketrening er noe dritt. Og jeg har testa laaaaaaaaaangt ut over overgangsfasen.

Kjempeinteressant - siden jeg nå synes styrketreningen går knallbra! Løfter mer og er sterkere enn noensinne - sammenligner med i fjor høst da jeg spiste såkalt vektklubb-mat... Dog går det seint alt - har ingen eksplosivitet. Men kan holde på leeeeeeeenge - og det er kjempegøy og kjenne at kroppen kan! Vurdere å øke karber fra 20 til 40 for å se om jeg kan få litt mer futt i treningen framover

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 17:10   #38
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Føttene mine sover

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Kjempeinteressant - siden jeg nå synes styrketreningen går knallbra! Løfter mer og er sterkere enn noensinne - sammenligner med i fjor høst da jeg spiste såkalt vektklubb-mat... Dog går det seint alt - har ingen eksplosivitet. Men kan holde på leeeeeeeenge - og det er kjempegøy og kjenne at kroppen kan! Vurdere å øke karber fra 20 til 40 for å se om jeg kan få litt mer futt i treningen framover


Når jeg spiser lite karber så sitter jeg og gruer meg imellom settene Synes det er helt utrolig kjipt. Øker absolutt ingenting. Har ingen eksplosivitet. Dessuten blir jeg utrolig kvalm. Men setter jeg i gang med en kardioøkt etterpå kan jeg holde på i timer.

Men det skal ikke mer enn type 3 Lindbergskiver (som utgjør rundt 21 karber) til før jeg har mye mer futt! Kjenner jeg går tom på slutten, men det holder akkurat.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 20:58   #39
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Føttene mine sover

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Når jeg spiser lite karber så sitter jeg og gruer meg imellom settene Synes det er helt utrolig kjipt. Øker absolutt ingenting. Har ingen eksplosivitet. Dessuten blir jeg utrolig kvalm. Men setter jeg i gang med en kardioøkt etterpå kan jeg holde på i timer.

Men det skal ikke mer enn type 3 Lindbergskiver (som utgjør rundt 21 karber) til før jeg har mye mer futt! Kjenner jeg går tom på slutten, men det holder akkurat.

Uffameg - da er det sannelig ikke morsomt å trene styrke! Hvor mange karber ligger du på til vanlig pr dag? Jeg må snart ta meg i nakken og finne utav hvordan jeg kan øke karbene på en fornuftig måte så jeg får litt mindre snegle-opplevelse på trening hehe

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 22:28   #40
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Føttene mine sover

Jeg er så variabel i karboinntaket, så det er vanskelig å si.. skal liksom ligge sånn rundt 50 men kan være mye mindre i perioder og mye mer i andre. De kjipe styrkeøktene er når jeg har spist ned mot 20.

Det er spennende å eksperimentere litt på inntaket i forhold til trening da. Jeg merka stor forskjell med en gang jeg begynte å spise karber i måltidet før trening. Men vi er jo alle forskjellige da. Jeg har det ikke noe særlig om jeg spiser lite karber selvom jeg ikke trener.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skostørrelser, vokser føttene...? mam Generell diskusjon 15 13-05-07 00:56
Sover du nok? jeef-micro Artikler 48 10-04-07 18:24
Sprekker under føttene Huldr Fysisk og mental helse 29 05-06-06 22:38
Sover du for lite? Gamla Fysisk og mental helse 27 15-12-04 15:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no