Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Cesar Millan

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-03-11, 20:05   #176
jezza
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Molde
Innlegg: 18
jezza er på en erverdig vei

Sv: Cesar Millan

Det er heldigvis ikke du, Carisma, som bestemmer om jeg har rett til å ha en mening. Jeg har to venninner som er utdannet klikkertrenere, og flere andre som driver med det.
jeg har sett både hunder og hester som er "døde", altså knukket psykisk av å ha blitt undertrykket på en slik måte som CM gjør.
Jeg har sett at det finnes så mye bedre metoder å gjøre treningen på.
Jeg er prinsipielt imot straff, og spes. i form av fysisk straff.
Jeg mener at jeg har rett til en mening.

Og selv om du selv har hunder, så gjør ikke det deg noe spesielt mer kvalifisert til å mene noe om sånn eller slik trening.

jezza er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ala Atkins Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:07   #177
jezza
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Molde
Innlegg: 18
jezza er på en erverdig vei

Sv: Cesar Millan

Jeg er jo selvsagt ikke uenig i at det har skjedd feil fra eierens side før CM tilkalles! Så at det har gått for langt er jeg enig i, bare ikke metodene. Prinsipielt.

jezza er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ala Atkins Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:08   #178
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av jezza, her.

Jeg er jo selvsagt ikke uenig i at det har skjedd feil fra eierens side før CM tilkalles! Så at det har gått for langt er jeg enig i, bare ikke metodene. Prinsipielt.

Jeg er blant de som lurer på hvilke alternativer mange av disse hundene har, utover en som CM?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:08   #179
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Fikk du med i HVILKEN situasjon og hvorfor jeg gikk inn fysisk? Det går gjerne under uttrykket "brannslukning" blant positivitistene og har med å fjerne hundene fra en potensielt farlig situasjon.

POENGET med å trekke frem det var ikke for å diskutere treningsmetode, men fordi jeg har sett hvor "bortreiste" disse 2 unghundene har vært pga LEK, har jeg overhode ikke problem med å forstå at man kan måtte gå inn med rimelig fysiske metoder på hunder som er tilnærmet "hysteriske".

Og selvsagt lekte/herjet de flere ganger, både langs veien og andre steder.
2 friske, glade og unge hanner er dårlige på å velge egnede steder for lek.
Tyder vel bare på at de ikke har blitt spes passiviserte

Du diskuterer ting som blir litt på sidelinja av denne diskusjonen og går ut i fra at jeg ikke trener positivt fordi jeg ikke kan stå rolig og vente til hundene er ferdige med å leke i veien.
Lurer jo litt på hvordan du kom frem til at du vet hvordan jeg trener?

Bare for å unngå flere misforståelser, hundene ble IKKE straffet og jeg var IKKE sint. Jeg fjernet dem fysisk fra en potensielt farlig situasjon.

Jada, fikk med meg alt, er bare ikke enig med deg at det er den lureste måten å gjøre det på. Jeg går ikke ut fra at du ikke trener positivt fordi du ikke kan stå rolig å vente til hundene er ferdig med å leke i veien.

Det jeg sier er nærmere det at du ikke driver med trening i den situasjonen du beskriver i det hele tatt. Du driver ganske riktig med brannslukning. Det jeg sier er at dersom man trener med utelukkende positiv forsterkning så utsetter man ikke hundene for en situasjon de ikke er trent til og forventer at de skal klare det.

Jeg aner ikke hvordan du trener jeg, bare konstaterer at du ikke driver med ren klikkertrening i ordets rette forstand. Når du er nødt til å stå å dytte eller hindre en hund fra å reise seg opp når du møter noen på tur så driver du ikke med positiv forsterkning.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:14   #180
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

ren klikkertrening i ordets rette forstand.

Hvordan trener man hunder som ikke responderer på klikker, er totalt uinteressert i godbiter og generelt gjør akkurat som de vil når de vil? Har hatt med en sånn hund å gjøre endel, og han var håpløs å få til å respondere. Han var på ingen måte noen problemhund, til det var han alt for bedagelig, men han responderte som sagt ikke på noen type insentiver.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:17   #181
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Cesar Millan

hunder er like unike som oss mennesker.
ikke alle kan behandles likt.

  Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:17   #182
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Jada, fikk med meg alt, er bare ikke enig med deg at det er den lureste måten å gjøre det på. Jeg går ikke ut fra at du ikke trener positivt fordi du ikke kan stå rolig å vente til hundene er ferdig med å leke i veien.

Det jeg sier er nærmere det at du ikke driver med trening i den situasjonen du beskriver i det hele tatt. Du driver ganske riktig med brannslukning. Det jeg sier er at dersom man trener med utelukkende positiv forsterkning så utsetter man ikke hundene for en situasjon de ikke er trent til og forventer at de skal klare det.

Jeg aner ikke hvordan du trener jeg, bare konstaterer at du ikke driver med ren klikkertrening i ordets rette forstand. Når du er nødt til å stå å dytte eller hindre en hund fra å reise seg opp når du møter noen på tur så driver du ikke med positiv forsterkning.

Hva er det du snakker om?? Hindre en hund fra å reise seg opp på tur??

Nå må du LESE det jeg skriver da... Jeg brukte denne konkrete situasjonen for å illustrere hvor lite kontakt man får med 2 unge, hannhunder i lek.
At det eneste som fungerte var å gå fysisk inn. Bruke knær, føtter og i verste fall flytte de fra hverandre etter nakkeskinnet. Og at jeg derfor har forståelse for at CM i enkelte tilfeller går "hardt" inn fysisk.

Jeg har også skrevet flere ganger at hver for seg var det null problem med hund på tur, de gikk greit å fulgte normalt med.
Men, med TO unge hunder som giret opp hverandre spilte ikke tidligere trening inn. De ville leke og dreit vel greit i hva jeg mente om det.
Hadde dette vært hunder som var knekt og kuet av hardhendt behandling hadde de vel ikke engang turt å leke med meg i nærheten

Jeg bruker forøvrig en del klikker for å belønne konsist, men klikkertrener har jeg aldri sagt jeg er
Man kan trene positivt uten å være klikkertrener vet du

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:28   #183
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg kan love dere at "snu ryggen til" som dempende signal nok er forsøkt - uten hell... så også positiv forsterkning. (Hvordan bruke positiv forsterkning på en hund som har låst seg i negativ atferd?)

Du lurer på hvordan man kan bruke positiv forsterkning på en hund som har låst seg i negativ atferd. Jeg ville nok først ha analysert situasjonen for å finne ut hva hunden får ut av den opprinnelige atferden sin. Så ville jeg ha forsterket opp annen atferd i stedet sånn at hunden finner ut at det lønner seg å gjøre noe annet.

Jeg ville ha sørget for at hunden ikke fikk positiv forsterkning på den negative atferden. Jeg ville ha trent på den nye atferden langt vekk fra den situasjonen som hunden vanligvis oppviste den negative atferden.

Jeg ville ha overtrent den atferden jeg vil at hunden skal gjøre i stedet, så økt vansklighets graden for hunden ved å innføre flere elementer som inngår i den situasjonen hvor den negative atferden inntreffer. Tilslutt ville vi ende opp med den situasjonen hvor hunden pleide å utføre den negative atferden og ville ha lykkes med treninga dersom hunden i stedet valgte å gjøre den andre atferden som vi har trent på.

Mye av tanken bak er troen på at alle velger å gjøre det som man tror lønner seg for en selv på kort eller lang sikt. Når hunden skjønner at det lønner seg å gjøre noe annet, velger han det som lønner seg. Cæsar gjør vel det samme, bare at han bruker andre metoder til å få hunden til å skjønne hva som lønner seg.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:33   #184
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av jezza, her.

Jeg er jo selvsagt ikke uenig i at det har skjedd feil fra eierens side før CM tilkalles! Så at det har gått for langt er jeg enig i, bare ikke metodene. Prinsipielt.

Jeg har ikke sett at noen av hundene Cesar har jobbet med har blitt "knekket" på noe som helst vis, ei heller ødelagt av metodene som er brukt... har du? Derimot ser jeg at mange av hundene ER ødelagte FØR Cesar kommer inn i bildet. Ser du ikke dette?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:38   #185
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Vi ser forskjellen, men vi "ser" vel også at det ikke er fullt så svart/hvitt som du fremstiller det.

Jeg har hund nr 5, av disse har 4 vært hannhunder (venter på en til i løpet av våren ). Ingen av disse hundene har vært like, selv ikke innen samme rase. Å tilpasse "oppdragelsen" og treninga etter hvert individ er rimelig naturlig for 98% av oss vil jeg tro.

Når jeg skal passere andre hannhunder på vintersmale veier/fortau med en eplekjekk unghund, hender det man MÅ være fysisk med hunden får å få den forbi. Det hender tilogmed at jeg krever at hormonbomba skal sitte rolig mens jeg veksler noen ord men den andre hannhundeieren. Jeg bruker glatt både knær, føtter og hender i en slik situasjon. Uten at jeg dermed slår eller sparker hunden. Jeg bruker meg selv til å blokkere eller avbryte uønsket handling.

Og der tror jeg hovedforskjellen på vårt syn ligger.

Du snakker om de slag, spark, strømming (at vi strømmer i Norge er "selvsagt" greit ) du "ser" CM gjøre.
Vi andre ser vel heller en som er fysisk med hunder eierne har mistet kontroll over og hvor han bruker seg selv for å avbryte kraftige reaksjoner hundene har "fått lov" til å la eskalere pga tafatte/kunnskapsløse eiere.

Det er, så vidt jeg har klart å lese på eller mellom linjene, ikke noen her som sier at mishandling er akseptabelt

Du trekker også frem dette med å rise barn, nok en gang noterer jeg meg at du trekker frem ytterpunktet.


Det vil ALLITD finnes mennesker som hverken burde hatt barn eller hunder, men det føles litt malplassert at du diskuterer som om vi som ikke er 100% mot CM dermed er 100% for mishandling...

Det er her jeg LESER, skjønner du:Når jeg skal passere andre hannhunder på vintersmale veier/fortau med en eplekjekk unghund, hender det man MÅ være fysisk med hunden får å få den forbi. Det hender tilogmed at jeg krever at hormonbomba skal sitte rolig mens jeg veksler noen ord men den andre hannhundeieren. Jeg bruker glatt både knær, føtter og hender i en slik situasjon. Uten at jeg dermed slår eller sparker hunden. Jeg bruker meg selv til å blokkere eller avbryte uønsket handling.

Og igjen, jeg sier ikke at du ikke driver med positiv forsterkning i andre situasjoner, men at du umulig kan drive med utelukkende positiv forsterkning når du viser til hvordan du gjør det i situasjonen over.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:39   #186
jezza
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Molde
Innlegg: 18
jezza er på en erverdig vei

Sv: Cesar Millan

Joda, ser at mange hunder er "ødelagt" før CM kommer inn i bildet. Og jeg ser at en del av hundene blir veldig flinke til å "gjøre det de skal", og blir kanskje velfungerende i sosiale situasjoner. Men jeg ser ikke glade hunder som gjør det de skal fordi de er positivt trent, og liker det de gjør, men hunder som gjør det de skal fordi de vet at de blir straffet hvis de ikke gjør det de skal eller gjør feil.
Det er mange veier til Rom... men vi er uenige om hvilken vei som er den beste/rette.
Det er jo helt greit.

jezza er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ala Atkins Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:43   #187
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Du lurer på hvordan man kan bruke positiv forsterkning på en hund som har låst seg i negativ atferd. Jeg ville nok først ha analysert situasjonen for å finne ut hva hunden får ut av den opprinnelige atferden sin. Så ville jeg ha forsterket opp annen atferd i stedet sånn at hunden finner ut at det lønner seg å gjøre noe annet.

Jeg ville ha sørget for at hunden ikke fikk positiv forsterkning på den negative atferden. Jeg ville ha trent på den nye atferden langt vekk fra den situasjonen som hunden vanligvis oppviste den negative atferden.

Jeg ville ha overtrent den atferden jeg vil at hunden skal gjøre i stedet, så økt vansklighets graden for hunden ved å innføre flere elementer som inngår i den situasjonen hvor den negative atferden inntreffer. Tilslutt ville vi ende opp med den situasjonen hvor hunden pleide å utføre den negative atferden og ville ha lykkes med treninga dersom hunden i stedet valgte å gjøre den andre atferden som vi har trent på.

Mye av tanken bak er troen på at alle velger å gjøre det som man tror lønner seg for en selv på kort eller lang sikt. Når hunden skjønner at det lønner seg å gjøre noe annet, velger han det som lønner seg. Cæsar gjør vel det samme, bare at han bruker andre metoder til å få hunden til å skjønne hva som lønner seg.

En hund som har låst seg i en negativ atferd kan du ikke vente skal "skjønne hva som lønner seg". Jeg kan prinsippene - og har brukt de selv - jeg mener at i den del situasjoner er hunden så låst i sinnstemning og atferd at man må bruke noe som kan avlede den slik at man FAKTISK kan kommunisere med den! Dette er jo det Cesar gjør med dultingen sin... Metoden du beskriver er kjempefin - men vil ikke alltid fungere! Cesars avledningsmetoder har jeg nemlig sansen for, en dult i siden når hunden er så stresset og låst at man ikke får kontakt! Da skal jeg love deg at den ikke tenker på "hva som lønner seg" for den - den er altfor låst i instinkt og innøvd reaksjon fra tidligere situasjoner. En "normal" hund er ikke dine metoder noe problem å bruke - en "skadet" hund derimot - må ha litt mer håndfast hjelp til å komme seg utav den låste sinnstemningen.

Jeg har erfaring med omplasseringshunder da jeg var krisehjem og jeg skal love deg at mye av den tvangsmessige atferden til disse hundene ikke var særlig mottakelig for såkalte dempende signaler ... til det var de for "ødelagt" til å skjønne poenget.

Og det er vel egentlig poenget mitt. Vi er nok stort sett enige om at vennlige og positive metoder fungerer best for de FLESTE hunder. En del enkelttilfeller vil ikke disse metodene fungerer. Det er da jeg mener dulting og fysisk kontakt (IKKE slag og spark!!!) kan være til hjelp for å avlede og for å få oppmerksomheten til hunden. Jeg forstår ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:46   #188
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Må sitere Frøy:

Selv har jeg nok lest innleggene til aatinka med andre briller, og jeg setter pris på innleggene hennes. Takk for at du tør å være kritisk og belyse saken fra flere sider, aatinka!
__________________

Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt— og de kloke så fulle av tvil. — Bertrand Russel



LOL

Signerer

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:48   #189
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Det er her jeg LESER, skjønner du:Når jeg skal passere andre hannhunder på vintersmale veier/fortau med en eplekjekk unghund, hender det man MÅ være fysisk med hunden får å få den forbi. Det hender tilogmed at jeg krever at hormonbomba skal sitte rolig mens jeg veksler noen ord men den andre hannhundeieren. Jeg bruker glatt både knær, føtter og hender i en slik situasjon. Uten at jeg dermed slår eller sparker hunden. Jeg bruker meg selv til å blokkere eller avbryte uønsket handling.

Og igjen, jeg sier ikke at du ikke driver med positiv forsterkning i andre situasjoner, men at du umulig kan drive med utelukkende positiv forsterkning når du viser til hvordan du gjør det i situasjonen over.

Dette har ikke noe med manglende trening å gjøre
Tvertimot er hunden så lite hjernevasket og kuet at han gjerne ypper mot den andre hannhunden
En eplekjekk hannhund som styres av hormoner er ikke særlig kontaktbar og å by opp andre hannhunder på bråk aksepteres ikke. Enkelt og greit

Hadde vel ikke vært særlig snilt ovenfor den andre hunden å latt min holde på, hadde det vel?

Og for å trene spesifikt på en slik situasjon måtte jeg hatt tilgang på mange ulike hanner som hadde tålt at min inviterte på bråk. Lite gjennomførbart

Hadde hannen reagert negativt på ALLE hunder hadde det vært enklere å trene, men hunder er like selektive som oss i fohold til hvem de klikker på og med

En helt annen ting er når jeg gikk med begge to, reagerte den ene negativt fulgte den andre med. De var et team.
Da ville ikke en klikker pælmet i hodet på dem holdt engang

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:54   #190
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvordan trener man hunder som ikke responderer på klikker, er totalt uinteressert i godbiter og generelt gjør akkurat som de vil når de vil? Har hatt med en sånn hund å gjøre endel, og han var håpløs å få til å respondere. Han var på ingen måte noen problemhund, til det var han alt for bedagelig, men han responderte som sagt ikke på noen type insentiver.

Først må jo hunden lære at klikket betyr at nå kommer positiv forsterkning. Det jeg gjorde akkurat nå var riktig. Hvis hunden er totalt uinteressert i godbiter så er ikke godbiten en positiv forsterker for han. En forsterker er hva som helst som øker sannsynligheten for at hunden gjør det han blir bedt om.

Da må man finne noe annet som hunden liker. Du behøver ikke bruke klikker heller, fungerer nesten like fint å si bra, f.eks. Blir ikke like presist, men fungerer som regel bra. Noen sørger for at hunden er sulten før trening,bruker ball, fille, fysisk lek osv. Man bruker enhver anledning til å trene, vil hunden hilse på en annen hund, klikker du i det hunden gjør det du vil (f.eks øyekontakt) og slipper den løs så den får hilst. Vil den frem å lukte på noe spennende så få den til å gjøre det du vil at den skal gjøre først, klikk og la den lukte. Etterhvert skjønner den opplegget, det skjer noe kult når klikket kommer og begynner å lure på hva den kan gjøre for å få det kule til å skje. Du må selvfølgelig sørge for at alt det morsomme ikke skjer av seg selv da. Du må styre det morsomme som skjer. Du må ha kontroll over forsterkningen.Den ene rottweileren min var totalt uinteressert i godbiter, men hun elsket kos og vilter lek. Mye lettere med hannhunden som er et matvrak.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 20:55   #191
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av jezza, her.

Joda, ser at mange hunder er "ødelagt" før CM kommer inn i bildet. Og jeg ser at en del av hundene blir veldig flinke til å "gjøre det de skal", og blir kanskje velfungerende i sosiale situasjoner. Men jeg ser ikke glade hunder som gjør det de skal fordi de er positivt trent, og liker det de gjør, men hunder som gjør det de skal fordi de vet at de blir straffet hvis de ikke gjør det de skal eller gjør feil.
Det er mange veier til Rom... men vi er uenige om hvilken vei som er den beste/rette.
Det er jo helt greit.

Gjør du ikke det? Ser du ikke hundene når de har oppfølging på de et par mnd etterpå? Jeg ser hunder som endelig er løst fra en tvangsmessig atferd de ikke var særlig komfortable i - men som de ikke kom seg utav på egen hånd... jeg fatter ikke - helt ærlig - at du ikke ser hvor mye bedre disse hundene har det i oppfølgingen... i dag feks med en grand danois som ble helt vill når han traff andre hunder.... Cesar brukte litt dulting - og sin egen energi - og bare står der til hunden faktisk legger seg ned selv om det står en annen nedenfor og bjeffer vilt... når den første legger seg ned - roer den andre seg også og legger seg ned... To hunder som før gikk i strupen på hverandre går nå tur SAMMEN på hver side av den ene eierene uten problem... jeg ser ingen "ulykkelig" hund i denne situasjonen... jeg tror igjen at du tillegger hunder litt mer enn det som er reelt. En hund lever NÅ - den går ikke rundt og "vet at den blir straffet" til vanlig - det er kun situasjoner den har opplevd med påfølgende straff/ros som der og da bestemmer atferden. Cesar bryter negativ atferd og lærer hunden å håndtere situasjonen SELV på en positiv måte - og han gjentar og gjentar (som Echo sier - man overtrener den positive situasjonen) til dette har gitt et sterkere inntrykk i hundens sinn enn den negative.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 21:06   #192
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: Cesar Millan

Er litt forvirret

Dere som er imot Milan liker ikke metodene hans. Dere snakker om positiv trening. Det er vel alle enig i er det beste. Dere har sett den store flokken han har, Milan går/løper sammen med de alene, ingen har bånd på seg. Er dette redde, kuede, tikkende bomber?

Han behandler hunder som har problemer. Ikke velfungerende eller valper i programmet.

Et program handlet om en hund som var livredd vann. Det er vel snakket om tidligere i tråden. Milan brukte forsiktig tilnerming, positiv forsterkning, ga hunden tid, brukte andre hunder til å vise at vann ikke var farlig. Brukte lang tid på rehabiliteringen, tok han hjem til seg. Badet sammen med hunden.

Denne hunden var redd. Milan kurerte frykten. Milan utrykkte sann glede og varme følelser. Og det vanket mye kos og positivitet.

Poenget mitt er vel at det er sånne sider vi som Liker Milan har så stor respekt for, han er så tålmodig og klar i sin energi.

Det er ved ekstreme tilfeller han bruker de metodene dere kritiserer. Redde og engstelige hunder som ikke er aggressive(fare for seg selv eller andre) - har han jo ikke utøvd fysisk makt mot så jeg har sett.

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 21:10   #193
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Gjør du ikke det? Ser du ikke hundene når de har oppfølging på de et par mnd etterpå? Jeg ser hunder som endelig er løst fra en tvangsmessig atferd de ikke var særlig komfortable i - men som de ikke kom seg utav på egen hånd... jeg fatter ikke - helt ærlig - at du ikke ser hvor mye bedre disse hundene har det i oppfølgingen... i dag feks med en grand danois som ble helt vill når han traff andre hunder.... Cesar brukte litt dulting - og sin egen energi - og bare står der til hunden faktisk legger seg ned selv om det står en annen nedenfor og bjeffer vilt... når den første legger seg ned - roer den andre seg også og legger seg ned... To hunder som før gikk i strupen på hverandre går nå tur SAMMEN på hver side av den ene eierene uten problem... jeg ser ingen "ulykkelig" hund i denne situasjonen... jeg tror igjen at du tillegger hunder litt mer enn det som er reelt. En hund lever NÅ - den går ikke rundt og "vet at den blir straffet" til vanlig - det er kun situasjoner den har opplevd med påfølgende straff/ros som der og da bestemmer atferden. Cesar bryter negativ atferd og lærer hunden å håndtere situasjonen SELV på en positiv måte - og han gjentar og gjentar (som Echo sier - man overtrener den positive situasjonen) til dette har gitt et sterkere inntrykk i hundens sinn enn den negative.

Jeg kjenner ikke til hunder, men kjenner til barn..

Barn som har vært utsatt for trasige ting trenger faktisk komme i omtrent samme situasjon, kjenne på den ekle følelsen, men for så å erfare at avslutningen blir annerledes enn det de var vant med.

Derfor kan jeg på en måte forstå denne hundemannen som bruker litt bryske midler. For disse midlene han bruker er helt sikkert mildere enn det hundene var vante med. Det må trappes ned... Hvis ikke skjønner neppe hundene det spøtt. Akkurat som barn. De skjønner ingenting hvis en kjempesnill barnehagetante kommer innom. Da sjekker barna grensene ved å trigge. Og kanskje hundene trigger de også hvis de plutselig blir overlatt til noen andre?? Trigge for å sjekke grensene?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 22:12   #194
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Først må jo hunden lære at klikket betyr at nå kommer positiv forsterkning. Det jeg gjorde akkurat nå var riktig. Hvis hunden er totalt uinteressert i godbiter så er ikke godbiten en positiv forsterker for han. En forsterker er hva som helst som øker sannsynligheten for at hunden gjør det han blir bedt om.

Ja, men poenget mitt var jo at det virkelig ikke var noenting som trigget han når han ikke hadde lyst til å bli trigget. Forsøkte vi med en leke bare så han dumt på oss, godbiter var han helt uinteressert i. Har hørt mange si at terrier ikke er lik noen andre å trene, men skjønte ikke hvor sant det var før foreldra mine fikk han. Dattera er et helt annet lynne, og veldig lett å lede/oppmuntre. Jeg har trent endel med hund, og til og med trent griser til å oppføre seg som hunder, men det var noe helt annet med terrieren.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg kjenner ikke til hunder, men kjenner til barn..

Akkurat det er vel den vanligste feilem folk med hun gjør, de får seg unger, så hund og forventer at det er stort sett samme greia. Finnes mange ulykkelige hunder rundt omkring som følge av det!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 23:39   #195
monicah82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 45
monicah82 er på en erverdig vei

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.


Akkurat det er vel den vanligste feilem folk med hun gjør, de får seg unger, så hund og forventer at det er stort sett samme greia. Finnes mange ulykkelige hunder rundt omkring som følge av det!


Læringslovene er universelle og gjelder både for hunder, hester, høner, delfiner og mennesker. Anbefaler deg å lese "Ikke skyt hunden!" av Karen Pryor.

monicah82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo <3 Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 00:05   #196
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Jeg syns jeg har sagt mitt i denne diskusjonen, det jeg ikke har klart å formidle har andre klart, så jeg syns det meste er sagt.

Her er i alle fall en hund som lyser arbeidsglede! Klikkertrent da (selvfølgelig)

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 00:22   #197
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Her er i alle fall en hund som lyser arbeidsglede! Klikkertrent da (selvfølgelig)

Herlig å se da!

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 00:38   #198
BlirFjong
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Sandnes
Alder: 41
Innlegg: 595
BlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvel

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Jeg syns jeg har sagt mitt i denne diskusjonen, det jeg ikke har klart å formidle har andre klart, så jeg syns det meste er sagt.

Her er i alle fall en hund som lyser arbeidsglede! Klikkertrent da (selvfølgelig)

Fantastisk å se! Ingenting er bedre enn arbeidsglade hunder
Enig med alt du sier aatinka!

Selv kunne det ikke falle meg inn å bruke CM-metoder på min hund, jeg hadde ikke hatt samvittighet til det. Hun kan få et "Nei" av og til men stort sett trenger hun det ikke. Hun er utelukkende trent opp ved hjelp av positive metoder fra hun var valp av. Jeg har en trygg hund som lystrer meg med glede. Jeg har en rase mange er redd for, og mange tror at denne rasen må behandles ved å være fysisk - men de som virkelig har peiling på rasen, oppdrettere gjennom mange år, behandler aldri rasen slik. Hvorfor? Fordi det ofte ender fatalt.. med en usikker/ustabil hund. Det er godt kjent i rasemiljøet.
Man skal være bestemt og konsekvent men IKKE fysisk. Altså ikke noe risting, klyping, strømming etc.. Det finnes faktisk andre måter å sette seg i respekt på hos en hund - hvis man gjør jobben bra fra starten av får man en fantastisk kamerat

Man trenger ikke å være fysisk for å vise hvem som bestemmer. Hunder er ikke så dumme - det er vi som er sjefen over maten og alt det gøyale den får finne på. Så ja, den vet at du er sjefen selv om du ikke klyper den i nakken.

Er forøvrig enig med CM i en ting: Det er utrolig viktig at hundene blir aktivisert nok - både mentalt og fysisk. Hunden min finner aldri på ugagn så lenge hun får sin dose aktivitet - da kjeder hun seg nemlig ikke. Det er alfa og omega i et godt hundehold.

__________________
30/30 i Jillian Michaels 30 day shred!!


BlirFjong er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert livsstilsendring :-) Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 12:24   #199
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av BlirFjong, her.

Man trenger ikke å være fysisk for å vise hvem som bestemmer.

Ikke på normalt oppdratte hunder nei. Og jeg ville heller aldri brukt så fysiske metoder på min evt hund som det CM gjør. MEN, dere overser jo stadig det faktum at de hundene han må behandle IKKE er normalt oppdratte hunder! De er jo "ødelagte" i utgngspunktet.

Men når det er dagt, den over nevnte terrieren som ikke var interessert i noe annet enn det han selv bestemte seg for, han måtte faktisk klappes på ryggen innimellom når han "hang seg opp" i noe. Altså bare vanlig ta han på korsryggen, slik at han ble oppmerksom på at han ikke var aleine og kunne gjøre som det falt han inn. Han hadde spesielt hang up på katter (fremmede, ikke våre egne), og rådyr. Hvilket ikke var særlig praktisk da det er masse rådyr rundt på jordene i nærheten. Og når han først låste oppmerksomheten var han låst! En oppdretter med lang erfaring med rasen sa det var en "mental defekt" rasen hadde innimellom. Hennes hunder var særdeles godt trente, men selv en av hennes hadde stått en hel uke og stirret ned i et kaninhull på ferie i sørsverige Måtte bæres inn på stive bein hver kveld.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 12:35   #200
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av BlirFjong, her.


Selv kunne det ikke falle meg inn å bruke CM-metoder på min hund, jeg hadde ikke hatt samvittighet til det

Carisma har igrunn sagt det, det er IKKE "normale" hunder CM jobber med.

Er i allefall ikke hverken vanlig hverdagslydighet eller treningsmetoder jeg har diskutert, men måten han kan gå inn på mtp bla "rødsonehunder"

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no