Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-08-10, 20:13   #1
mingle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 7
mingle er på en erverdig vei

Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Jeg prøver å være streng med å ikke innta mat som inneholder mer enn 5 g carbs iløpet av en dag. Jeg tror at hvis jeg skal begynne å telle i tillegg, mister jeg orken til å prøve dette. Jeg føler også at jeg inntar for mye mat iløpet av en dag, og er EKSTREMT fysen på carbs. Nå har jeg akkurat startet, men hvor lang tid tar det før man blir mer vandt til å leve uten carbs?

__________________


Min journal
mingle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 20:19   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er det flere enn med som ikke teller carbs?

Dette opplegget med å IKKE spise noe som inneholder mer enn 5 karber har jeg aldri skjønt... Splenda har feks maaange karber, men man spiser jo så utrolig små mengder når man først spiser det. Tomat har få karber, men det blir snart vekt av det og ergo mange karber.. Etc etc

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 20:42   #3
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Er det flere enn med som ikke teller carbs?

Holder meg generellt til 5 karber per 100 gram som veiledning.

Men grønsaker som vokser over jorden er jeg ikke nøye på. (tomat, løk feks)
Balsamico-dressing, ketchup, etc. som man bruker små mengder av teller jeg ikke så nøye.

Teller hverken kalorier eller karber. Men om jeg spiser litt "ulovlig" til middag, så har jeg vært streng tidligere på dagen. Altså, litt av ulovlig kan være lov, om jeg har vært flink ellers.
Funker for MEG, om det funker for andres kropp må dere finne ut selv. Veldig store variasjoner!

Etter at jeg begynte i ny jobb som er meget aktiv, spiser jeg ett knekkebrød til mellommål, tar kanskje LITT av poteter til salat til lunsj -maten skal holde i mange mange timer her!

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 21:20   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

I perioder har jeg talt veldig nøye for å vite hvor mye feks 100g blomkål er! Og så har jeg kontrollveiet etter en stund!
Rart hvordan mengder forandrer seg med øynene som ser!

Men om jeg skulle ha talt karber som jeg en gang talt kalorier på GR, da hadde jeg gitt opp for lenge siden!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 22:21   #5
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Jeg teller ikke karber. Jeg holder meg unna det jeg vet har mye, og spiser det jeg vet har lite og holder meg stort sett til det.
Men jeg burde kanskje telle ett eller annet, for vekten står bom i ro og går ikke nedover.

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:12   #6
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Tel ikkje veldig slavisk og nøyaktig, men prøver jo å ha eit visst overblikk over dagsforbruket av kh, da. Sånn cirka-mengder i det minste. Som Kitt tar eg kontrollveiing innimellom. Men desimalrekning på kvar matbit og kvart måltid, det klarer eg ikkje, nei.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:34   #7
Krøllerellerei
Seniormedlem
 
Krøllerellerei sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 635
Krøllerellerei er ny på veien

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Jeg teller litt, eller forsøker å vite sånn noenlunne hva de forskjellige matvarene inneholder slik at det blir riktig. Innimellom må jeg veie, som det sies over her, så tror jeg kanskje at en pose cashewnøtter inneholder 2 carber, men det er jo bare i hodet mitt det er sånn.

__________________
Journalen min



Krøllerellerei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 16:28   #8
Kolve
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 140
Kolve er på en erverdig vei

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Jeg teller ikke karbs, bare passer på at det er minst mulig :-)

__________________
Tror jeg har en litt rar måte å se ting på, men sånn går no dagene
Kolve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 16:48   #9
Splitterpine
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 9
Splitterpine er på en erverdig vei

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Jeg teller ikke carb. Men spiser ikke noe som har mer enn 5 carbs på 100 gram. Jeg kan jo heller ikke skryte av stor vektnedgang. Men en av grunnene til at jeg begynte med dette var jo at jeg var lei av å veie å telle. Jeg synes selv jeg er veldig flink, så jeg har tro for at jeg plutselig begynner å gå ned. Jeg er jo i ketose. Sjekka heller ikke d i starten, men når vekta sto bom stille så lenge måtte jeg jo sjekke det. Var gått ned 700 g i morrest, også gikk jeg vel ned en kilo eller to vann da jeg starta. har holdt på siden 1.juli.

Splitterpine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det må være riktig forhold mellom inntak og "uttak" Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 16:53   #10
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Da jeg startet på ketolysekuren i 2007, telte jeg karber i starten. Slik at jeg faktisk visste hvor mye jeg fikk i meg. Etter 2-3 uker begynte det å "sette seg i fingrene" og ting ble lettere å ta på øyemål.
Jeg gikk jevnt og trutt ned

Så jeg anbefaler faktisk (av erfaring) å telle litt, sånn i starten, sånn at man får en viss peiling

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 16:55   #11
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Opprinnelig lagt inn av Krøllerellerei, her.

Jeg teller litt, eller forsøker å vite sånn noenlunne hva de forskjellige matvarene inneholder slik at det blir riktig. Innimellom må jeg veie, som det sies over her, så tror jeg kanskje at en pose cashewnøtter inneholder 2 carber, men det er jo bare i hodet mitt det er sånn.

18,1g pr 100 gram.... I såfall så er dine cashewnøttposer ganske små.

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 17:54   #12
Bomber
Nytt Medlem
 
Bomber sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 8
Bomber er på en erverdig vei

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Jeg telte karbo den første uka.. bare for å få et innblikk i antall i de ulike matvarene. Du lærer rimelig fort hva du kan spise og ikke spise. Jeg spiser kjøtt/fisk/fugl, stort sett grønnsaker i ulik mengde (mengde av de ulike grønnsakene lærer man seg første uka).
det er når du skal begynne å trikse med alle "substituttene" enkelte ser ut til å måtte ha at du må telle karbohydrater. Juksebrød, juksesjokolade, alt som skal erstatte dine gamle karbouvaner.

Jeg er overbevist om at det er bedre å holde et strengt regime den første måneden når det gjelder substitutter (inkl søtningsstoffer), så går trangen til slike produkter over. Man føler ikke behovet lengere. Det er en befrielse Så kan man heller unne seg et noe høyere karboinntak i framtiden, når du har nådd dine mål. Finne ut hva du kan spise uten å legge på deg.

Bomber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Den som smaker best der og da Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 05:20   #13
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Da jeg startet på ketolysekuren i 2007, telte jeg karber i starten. Slik at jeg faktisk visste hvor mye jeg fikk i meg. Etter 2-3 uker begynte det å "sette seg i fingrene" og ting ble lettere å ta på øyemål.
Jeg gikk jevnt og trutt ned

Så jeg anbefaler faktisk (av erfaring) å telle litt, sånn i starten, sånn at man får en viss peiling

Jepp! Har vært lavkarber siden februar 2007, i begynnelsen brukte jeg timer på butikken med å lese innholdsfortegnelser til sambos store fortvilelse

Det tok imidlertid ikke lang tid før jeg hadde ei mental liste over hva jeg kunne spise og ikke. Og nu fortiden... om jeg en dag får i meg 50 karber og 5 den neste bryr det meg midt i ryggen, for vekta tusler seg sakte men sikkert nedover og det er ingen stress, bare koser meg med all den gode maten jeg kan spise.

Men det er en livsstil for meg da, ikke en kur

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 06:58   #14
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Mange teller karbohydrater manisk i begynnelsen, men føler etter en periode at de greier seg fint uten å måle, veie og telle alt, og det kan gå utmerket- selv foretrekker jeg å ha full kontroll, jeg veier maten selv etter årevis på lavkarbo-kosthold, og fører alt jeg får i meg inn i et dataprogram- å veie maten er en innarbeidet vane nå, og ikke noe pes overhodet.

Men hvorvidt det fungerer å ikke være petimeter på lavkarbo-diett er i mine øyne ikke det viktigste her- jeg ble temmelig provosert av holdningen til ts. Den går igjen på alle diskusjonsforum hvor slanking er tema, og jeg blir så oppgitt!

Når noen som nettopp har begynt synes at det å holde oversikt over antall gram karbohydrater en får i seg pr. dag er så krevende at å gjøre det kan være nok til at de gir opp, synes jeg de burde revurdere hele slankeprosjektet- hvis man ikke er motivert nok til å gjøre en skikkelig innsats, vil man mislykkes i løpet av kort tid, da er det like greit å forbli overvektig til det blir et så stort problem at man er villig til å virkelig gå inn for å gå ned i vekt- ser for meg at å få diagnostisert diabetes 2 burde være innmari motiverende.

En lavkarbo-diett oppleves for veldig mange som en "lett" måte å gå ned i vekt på- og sammenlignet med sultekurer kombinert med hardtrening er det definitivt det. Men å gå ned i vekt, selv på lavkarbo-diett, vil by på utfordringer, langt verre enn å telle karbohydrater, så hvis det blir for hardt...


Sist redigert av Sugarpill : 18-08-10 kl 07:15.
Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 09:37   #15
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

jeg ble temmelig provosert av holdningen til ts.

Hm? Holdninga til kva da?

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 10:07   #16
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Hm? Holdninga til kva da?

TS = trådstarter

Edit: forøvrig legger jeg inn alt jeg spiser på diett.no både med tanke på karbohydrater, proteiner og fett - bare for å få litt mer oversikt over hva jeg faktisk spiser. Nå som jeg er dreven i ketogen diett så går det meste av seg selv uten noen form for telling, men vil anbefale nystartere å registrere; spesielt de som er vant til å overspise og aldri føler seg mette.

__________________
You think it's FOOD you're eating?

Sist redigert av jvb : 18-08-10 kl 10:32.
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 10:30   #17
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Dr Phil sier "virker dette for deg".
TS sier også at h*n er ekstremt fysen på karbs, hvilket forteller meg at noen små justeringer kunne være på sin plass? Denne listen er fin. Den gjelder Atkins induksjon og er en liste over ting som nesten ikke inneholder karbs. Da slipper man å telle disse, kjempelurt! I tillegg kan man da legge til litt av matvarer under 5kh/100g om man ønsker å være i ketose, og en del om man ønsker en lavkarbodiett som er utenfor ketosen. Og så kan det være greit å vite at det er litt vondt å ligge og vake inn og ut av ketolysen. Da blir det lett tåkete i hue og vondt i beina. Så jeg vil anbefale enten eller, spise rundt 100kh/dag eller under 70. Og så er det jo greit om det som funker for deg faktisk gir vekttap da!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 10:58   #18
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Mange teller karbohydrater manisk i begynnelsen, men føler etter en periode at de greier seg fint uten å måle, veie og telle alt, og det kan gå utmerket- selv foretrekker jeg å ha full kontroll, jeg veier maten selv etter årevis på lavkarbo-kosthold, og fører alt jeg får i meg inn i et dataprogram- å veie maten er en innarbeidet vane nå, og ikke noe pes overhodet.

Men hvorvidt det fungerer å ikke være petimeter på lavkarbo-diett er i mine øyne ikke det viktigste her- jeg ble temmelig provosert av holdningen til ts. Den går igjen på alle diskusjonsforum hvor slanking er tema, og jeg blir så oppgitt!

Når noen som nettopp har begynt synes at det å holde oversikt over antall gram karbohydrater en får i seg pr. dag er så krevende at å gjøre det kan være nok til at de gir opp, synes jeg de burde revurdere hele slankeprosjektet- hvis man ikke er motivert nok til å gjøre en skikkelig innsats, vil man mislykkes i løpet av kort tid, da er det like greit å forbli overvektig til det blir et så stort problem at man er villig til å virkelig gå inn for å gå ned i vekt- ser for meg at å få diagnostisert diabetes 2 burde være innmari motiverende.

En lavkarbo-diett oppleves for veldig mange som en "lett" måte å gå ned i vekt på- og sammenlignet med sultekurer kombinert med hardtrening er det definitivt det. Men å gå ned i vekt, selv på lavkarbo-diett, vil by på utfordringer, langt verre enn å telle karbohydrater, så hvis det blir for hardt...

jeg må faktisk si meg helt enig... det å endre kostholdet - som er en så stor del av hverdagen - KREVER at man gjør en innsats en god stund i starten. Dette innebærer veiing og telling av all maten, lesing av bøker og i forum, osv.
Lavkarbo er ikke en vei passer for alle - de fleste av oss har måttet gjøre individuell tilpasninger for å få vektnedgang, og man får ikke gjort tilpasninger hvis man ikke har oversikt over hva man spiser til daglig i utgangspunktet...
Jeg anbefaler de som ikke orker å telle og veie og starte med generell lavkarbo og holde på i noen mnd uten å tenke vekt og mål - men helse og tilvenning. Selv gikk jeg 6 mnd på generell lavkarbo (= ingen potet, ris, pasta, brød eller gr.saker som vokser under jorden, og max 5g karbo pr 100g i matvarer fra butikken - ingen begrensninger på mengder ellers).
Jeg gikk ikke ned et eneste gram - men ble godt kjent med filosofien, og helsa ble mye bedre. (Jeg gikk ikke OPP heller da )
Så kom tiden for at frustrasjonen over manglende vekttap ble så stor at jeg ikke hadde noe valg - men måtte begynne å telle. Nå med 20g karbo pr dag og ca 15-1600 kcalorier går jeg ned jevnt og trutt. Dette krever mye planlegging og arbeid fra min side, jeg veier ,teller, lager mat og fryser ned - jeg planlegger situasjoner framover, sørger for å ha alternativer i skapene. jeg spør vertinnen dit jeg skal hva som serveres, og om det kan gjøres litt ekstra for meg eller om jeg kan ta med selv. Dette må JEG gjøre om jeg skal få resultater - men det "koster" meg så utrolig lite sammenliknet med belønningen jeg får

Så da er vel egentlig valget deres?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:10   #19
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Istemmer at det er lønnsomt å bruke noe tid og innsats på å sette seg inn i hva man gjør og hva man kan (bør) spise i starten av, eller forkant av, en livsstilsendring - men samtidig, når det er snakk om varig endring for helsens skyld, er det vel viktig å ikke gjøre det vanskeligere enn det må være.

Jeg mener, om man rett og slett får litt angst av veiing og telling og blir stresset og ulykkelig av det - så la være, og bruk heller tiden på å lese om matvarer, hva som er godt for deg, hva du kan og bør spise mye av, og hvorfor du kan spise mye av én ting men bør begrense en annen. Å ha klart for seg hvorfor man feks velger en kotelett fremfor to brødskiver er alfa omega... skulle jeg mene

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 15:56   #20
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Istemmer at det er lønnsomt å bruke noe tid og innsats på å sette seg inn i hva man gjør og hva man kan (bør) spise i starten av, eller forkant av, en livsstilsendring - men samtidig, når det er snakk om varig endring for helsens skyld, er det vel viktig å ikke gjøre det vanskeligere enn det må være.

Jeg mener, om man rett og slett får litt angst av veiing og telling og blir stresset og ulykkelig av det - så la være, og bruk heller tiden på å lese om matvarer, hva som er godt for deg, hva du kan og bør spise mye av, og hvorfor du kan spise mye av én ting men bør begrense en annen. Å ha klart for seg hvorfor man feks velger en kotelett fremfor to brødskiver er alfa omega... skulle jeg mene

Enig - og enig *ler*.
MEN... det kan være greit å finne ut hvorfor man blir stresset og ulykkelig av å veie og telle... I de fleste tilfeller der man skal lære seg noe nytt vil det innebære en stor innsats på tilegning av kunnskap. Så jeg foreslår som tidligere å kjøre generell lavkarbo til man er komfortabel med kostholdet - og så jobbe med å få mer detaljert kunnskap etterhvert. Ikke stresse med det - men ta det etterhvert. Kunnskap er makt - også når det gjelder lavkarbo Tross alt var det manglende kunnskap om tidligere kosthold som gjorde flere av oss ehm - litt større enn vi hadde ønsket... det gjelder ihvertfall MEG! Hadde jeg telt og regnet og hatt oversikt over hva jeg spiste tidligere - hadde det nok trigget meg til å justere kostholdet mitt mye tidligere enn jeg nå har gjort

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 16:23   #21
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Jeg blir stresset og ulykkelig av å telle fordi jeg har en spiseforstyrrelse som bare blir verre om jeg må legge så mye fokus på akkurat sånne ting!
Det gir meg frysninger å drive med noe som minner så mye om grusomme GR- tider og det ene nederlaget etter det andre!

Tro meg, jeg kan regne både karber og kalorier, har regnet på hver eneste karbohydrat i ukesvis, men det hjelper meg lite, når det gjør meg helt koko i hodet og sender meg rett i skapet på jakt etter noe å putte i munnen!

HALLO! Vi er forskjellige og at jeg ikke teller kabrer hver dag er IKKE grunnen til at jeg ikke går ned i vekt! Det er det helt andre grunner til!!!

Og jeg har allerede dia2!!! Hjelper ikke det spøtt det. Jeg spiser jo i skam over å ha påført meg selv en livsstilssykdom i ung alder!!!

Hadde vært fint om noen kunne tenkt litt før de slenger ut kommentarer som viser at de faktisk ikke har det minste forståelse for hva andre sliter med!!!

Og det var dagens utblåsning!!!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 17:48   #22
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Da jeg startet på ketolysekuren i 2007, telte jeg karber i starten. Slik at jeg faktisk visste hvor mye jeg fikk i meg. Etter 2-3 uker begynte det å "sette seg i fingrene" og ting ble lettere å ta på øyemål.
Jeg gikk jevnt og trutt ned

Så jeg anbefaler faktisk (av erfaring) å telle litt, sånn i starten, sånn at man får en viss peiling


Slik gjorde jeg det også, det er vel eneste måten hvis man skal gå på ketolyse iallefall.
Ellers blir det vel mange feller å ramle i.

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 19:01   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg blir stresset og ulykkelig av å telle fordi jeg har en spiseforstyrrelse som bare blir verre om jeg må legge så mye fokus på akkurat sånne ting!
Det gir meg frysninger å drive med noe som minner så mye om grusomme GR- tider og det ene nederlaget etter det andre!

Tro meg, jeg kan regne både karber og kalorier, har regnet på hver eneste karbohydrat i ukesvis, men det hjelper meg lite, når det gjør meg helt koko i hodet og sender meg rett i skapet på jakt etter noe å putte i munnen!

HALLO! Vi er forskjellige og at jeg ikke teller kabrer hver dag er IKKE grunnen til at jeg ikke går ned i vekt! Det er det helt andre grunner til!!!

Og jeg har allerede dia2!!! Hjelper ikke det spøtt det. Jeg spiser jo i skam over å ha påført meg selv en livsstilssykdom i ung alder!!!

Hadde vært fint om noen kunne tenkt litt før de slenger ut kommentarer som viser at de faktisk ikke har det minste forståelse for hva andre sliter med!!!

Og det var dagens utblåsning!!!

Uffda Kitt - beklager at kommentaren min traff deg midt i der det var sårest! Som jeg sier er det forskjellige grunner til at noen blir ulykkelig av å telle og veie - jeg ønsket vel helst å kommentere de som ikke "orker" fordi det er så mye arbeid.... jeg har vært der selv også - ble uvel av tanken, orket ikke, klarte ikke... uten at jeg har noen bakgrunn som spiseforstyrrelse som var grunnen. Noen føler bare motstand mot det - jeg ønsket å poengtere at det GÅR faktisk an å få til dette med telling og veiing selv om man synes det er vanskelig - men samtidig anbefalte jeg å spise generell lavkarbo med alle de fordeler det gir - UTEN å telle og veie
Derimot er det et faktum at for en del av oss - så får vi ikke vekttap på denne måten. Dermed må det handling til - og for MIN del - MÅTTE jeg komme over motviljen mot å bruke tid på å telle og veie. Jeg klarte det -og det har gitt kjempebra resultater. Vi er også noen som ikke er så preget av tidligere forsøk på vekttap - og av og til trenger noen av oss et litt dytt i riktig retning

Jeg har stor respekt for at du har klart å komme så langt at du har endret kosthold - det krever sin Kvinne - med den historikken du har når det gjelder mat

Beklager at jeg ikke tok i betraktning at det også er noen som av tvingende grunner rett og slett får et bedre liv uten å måtte måle, veie og telle maten de spiser hver dag - kan du tilgi meg?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 19:49   #24
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Klart jeg kan tilgi deg!
Var ikke bare til deg heller! Mange som tydeligvis mener at man MÅ telle seg paranoid for å lykkes på lavkarbo/ketolyse!

Jeg har ikke gått ned, men har stoppet oppover- spiralen, og bare det er en seier for meg, selv uten fintelling!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 20:15   #25
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Er det flere enn meg som ikke teller carbs?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg blir stresset og ulykkelig av å telle fordi jeg har en spiseforstyrrelse som bare blir verre om jeg må legge så mye fokus på akkurat sånne ting!
Det gir meg frysninger å drive med noe som minner så mye om grusomme GR- tider og det ene nederlaget etter det andre!

Tro meg, jeg kan regne både karber og kalorier, har regnet på hver eneste karbohydrat i ukesvis, men det hjelper meg lite, når det gjør meg helt koko i hodet og sender meg rett i skapet på jakt etter noe å putte i munnen!

HALLO! Vi er forskjellige og at jeg ikke teller kabrer hver dag er IKKE grunnen til at jeg ikke går ned i vekt! Det er det helt andre grunner til!!!

Og jeg har allerede dia2!!! Hjelper ikke det spøtt det. Jeg spiser jo i skam over å ha påført meg selv en livsstilssykdom i ung alder!!!

Hadde vært fint om noen kunne tenkt litt før de slenger ut kommentarer som viser at de faktisk ikke har det minste forståelse for hva andre sliter med!!!

Og det var dagens utblåsning!!!

Hadde vært fint om ikke alle som sliter med noe tar det for gitt at noen ikke har forståelse for hva andre sliter med fordi de ikke er enige i det de sier. Du har ikke patent på sannheten fordi du har gått igjennom noe!

Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i 14 år, alvorlige spiseforstyrrelser- jeg har opplevd å bli tvangsforet i månedsvis, tennene mine er helt ødelagte på grunn av bulimi, jeg tør ikke smile med åpen munn- og jeg har opplevd å legge på meg voldsomt på kort tid fordi jeg var så ute av kontroll, det eneste som hindret meg i å spise ubegrenset var økonomi. Våger du fortsatt påstå at jeg ikke forstår? Jeg har lest veldig mye tungt fagstoff om temaet i tillegg, holder meg oppdatert på nye teorier, forskningsresultater etc fra f.eks USA (i Norge er det knapt noen som har kompetanse på området, det lille de kan er utdatert). Jeg kan veldig mye om spiseforstyrrelser i alle varianter, men selv jeg er ikke så arrogant at jeg tar patent på sannheten slik du gjør.

Du har valgt å unngå å veie og måle, jeg valgte å forsøke å gjøre det å veie og måle til noe som ikke var traumatisk, men en rutine. For meg fungerer dette veldig bra, å ha denne kontrollen hindrer meg i å miste kontrollen...de ekspertene på spiseforstyrrelser jeg virkelig har respekt for, som Debbie Danowski, samt de ledende behandlingsinstutiisjonene for mennesker som har et avhengighetsforhold til mat, sverger alle til å veie maten, alt du får i deg, resten av livet- i tillegg til å unngå raske karbohydrater. Det handler om å face demonene sine i stedet for å unngå dem, og ufarliggjøre dem- Danowski og andre med enorm kompetanse og også egne erfaringer med å få kontroll på spiseforstyrrelsene og har levd årevis uten tilbakefall, sier alle at å veie maten nå bare faller dem naturlig, det er ikke noe problem. For noen vil ikke dette funke, men veldig mange vil ikke prøve.

Ts nevnte ingenting om å ha et traumatisk forhold til det å veie maten i åpningsinnlegget heller, vel?

Er så lei av at alle som har slitt med forholdet til mat og kropp bruker det for å unnskylde hva de måtte føle for, hvorfor alt er uoverkommelig for dem- jeg har slitt mer enn de fleste, jeg har ikke fått oppleve å ha et i nærheten av normalt forhold til mat i tenår eller mitt voksne liv, for meg og andre som har slitt sånn vil mat alltid være en issue, og slanking enda mer utfordrende, men jeg kjemper likevel, jeg bruker ikke spiseforstyrrelsen for å rettferdiggjøre og unnskylde, og det har vært hardt som faen- men jeg har ikke gitt opp, og nå har jeg gått ned 20 kg de siste 12 ukene. Men har man bestemt seg på forhånd for at det er for vanskelig, at en har et handikap som gjør det umulig, vil man aldri oppnå noe som helst.

Jeg har ADHD, og må jobbe så sinnvakt hardt for å greie å lese pensum overhodet- på min studieretning er det vanlig å tilbringe åtte timer daglig på lesesalen, minst- det er uoppnåelig for meg, selv når jeg tar absolutt maksdose av medikamentene som skal dempe ADHD-symptomene, kan jeg ikke studere i nærheten av så mye og intenst som mine medstudenter. Men jeg nekter å velge en lettere studieretning, eller kutte ut studiene totalt, jeg brenner for faget mitt, og det du virkelig vil ha, må du ofte kjempe for.

Vi, som i "folk flest", trenger å få litt perspektiv, vi kunne lært mye av å snakke med noen som har et verre handikap enn ADHD, spiseforstyrrelser etc, men ikke gir opp- for selv om du sliter noe jævlig, det har jeg gjort, så er det mange som har det mye verre. Og jeg skulle gjerne sendt samtlige nordmenn på studietur i et u-land et halvt års tid, for å få se hvordan virkeligheten egentlig er- vi nordmenn er så vanvittig bortskjemte, vi får alt servert i fanget, og det resulterer i at mange, mange nordmenn mangler guts, og ikke er villige til å gjøre en innsats.


Sist redigert av Sugarpill : 18-08-10 kl 20:39.
Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke? Margrethe Spørsmål og svar 23 13-09-09 13:55
Teller dere ikke kcal? tattoogl Ketolysekuren 10 26-03-09 08:46
Har visst litt flere spm jeg (ikke fått boka mi selv enda) Nitja Ketolysekuren 13 05-12-08 15:00
Teller ikke TE som en del av den daglige vannmegden? Hvorfor ikke? SkinnyToBe Ketolysekuren 24 23-09-07 21:53
Ikke få i deg flere enn 12 biter Natreen om dagen! mofe Generell ernæringsdebatt 4 03-06-06 10:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no