Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
04-02-15, 21:58 | #1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2007
|
Chia vs Quinoa?Begge skal være vidundergreier. Men kan de brukes på omtrent samme måte, hvor ulike er de i næringsinnhold og hvor lettanskaffelig er de?
05-02-15, 11:44 | #2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2010
|
Sv: Chia vs Quinoa?Begge deler kan anskaffes fra helsekost, muligens velassorterte daglivarebutikker med "alternativhyller2 kan ha det. Ellers er det jo Iherb da |
Min kostholdsfilosofi: Ketose |
05-02-15, 12:20 | #3 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
|
Sv: Chia vs Quinoa?Jeg mener bestemt at jeg har hatt quinoa i huset, er ikke det disse bittesmå, nesten blanke kuleformede frøene? Smaker ingenting og jeg tror jeg kastet resten av pakka etter å ha gjort et par forsøk på å bruke dem. Har ikke kjøpt sånt på helsekost så jeg antar de kom fra Ica.
05-02-15, 12:39 | #4 |
Seniormedlem
|
Sv: Chia vs Quinoa?
|
05-02-15, 12:54 | #5 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
|
Sv: Chia vs Quinoa?
Der er de ja. Jeg synes de var litt ekle jeg.
05-02-15, 13:14 | #6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
|
Sv: Chia vs Quinoa?Quinoa har vel mye karbo, nesten 70g pr 100g, og det trodde jeg var minus fiber, men jeg kan ta feil. |
Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 |
05-02-15, 13:34 | #7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
|
Sv: Chia vs Quinoa?Det står omtrent 9000 forskjellige nærinsinnhold på Quinoa, rundt omkring. Fra 70 gram kh per 100 gram til ca 40. Det har ihvertfall en høy glykemisk index score, men en lav glykemisk belastning. 21 gram karbohydrat i 100 gram TILBEREDT vare. Altså er det et godt alternativ til ris, hvis man spiser moderat / liberalt. Har få likheter med Chia.
05-02-15, 13:39 | #8 |
Seniormedlem
|
Sv: Chia vs Quinoa?Dersom man utelukkende ser på karber i kostholdet og ikke hvor disse kommer fra og hvordan de påvirker blodsukkeret, så har quinoa mye kh, men de har lav GI og mange (inkludert meg selv) vil ikke få særlig blodsukkerstigning av disse, spesielt siden man normalt spiser dette med andre, fetere matvarer, men som sagt ser man utelukkende på ant kh er det moderat lavkarbo, men lavkarbo er det |
19-02-15, 10:26 | #9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2006
|
Sv: Chia vs Quinoa?Ser på Masterchef Australia og her om dagen var det om å gjøre å lage den beste risottoen. En av deltakerene, Kira Westwick, fikk dommerne til å sette kaffen i halsen da hun IKKE gjorde en tradisjonell risotto med hvit ris, men med quinoa. De var nærmest fornærmet, "hvordan VÅGER du? Vi ha bedt om en tradisjonell risotto!!" %&!#%/#"!!! |
Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) |
19-02-15, 10:52 | #10 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
|
Sv: Chia vs Quinoa?Quinoa var godt det - spesielt kokt i kraft/buljong... men magen min likte det slett ikke. Jeg har sjelden hatt en så tidelig avvisning av mat, så resten avposen fikk fuglene. Håper de ikke fikk samme reaksjonen.
19-02-15, 11:20 | #11 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
|
Sv: Chia vs Quinoa?Restauranten på toppen av stem og strøm tidligere hadde en fantastisk salat med quinoa og cottage cheese, var ikke få ganger jeg la barseltrillinga i den retningen ved lunsjtider
01-02-22, 10:56 | #12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
|
Sv: Chia vs Quinoa?Når jeg lager quinoa, koker jeg den med en god krydderblanding - Ras el Hanout er favoritten, men andre blandinger fra Marokko eller midtøsten passer også.
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Hva bruker dere Chia til? | kaffekari | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 2 | 24-06-12 23:26 |
Quinoa mel | zitapus | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 6 | 04-03-12 11:14 |
Chia frø | Efterår | Spørsmål og svar | 2 | 23-11-11 10:40 |
Quinoa kh? | Notabella | Ketolysekuren | 3 | 15-07-10 00:58 |
GI på quinoa | Spirea | Lavkarbo generelt | 3 | 08-02-09 21:25 |