Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Litt ekstra lesning

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-10-09, 13:39   #1
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Litt ekstra lesning

Jeg skrevet litt diverse her: http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/
Legger ut mer etter hvert. Mulig det er interessant for noen her. Det er forresten på engelsk.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 13:45   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Litt ekstra lesning

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Jeg skrevet litt diverse her: http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/
Legger ut mer etter hvert. Mulig det er interessant for noen her. Det er forresten på engelsk.

Takk skal du ha Pål !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 14:35   #3
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Litt ekstra lesning

Så flott! Har ikke hatt tid til å lese ennå, men skal ta meg tid til det. Kjenner jeg deg rett så vil det være velanvendt tid

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 14:41   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Litt ekstra lesning

Bra lesing!

Hvordan gikk det forresten med den undersøkelsen dere startet i fjor? er den ferdig?
Kom over en artikkel her om dagen hvor dere ble intervjuet ifm at dere skulle sette noen overvektige personer på LCHF, og nå er jeg nyskjerrig på hvordan det gikk/eller hvordan det går??

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 18:29   #5
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Litt ekstra lesning

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Bra lesing!

Hvordan gikk det forresten med den undersøkelsen dere startet i fjor? er den ferdig?
Kom over en artikkel her om dagen hvor dere ble intervjuet ifm at dere skulle sette noen overvektige personer på LCHF, og nå er jeg nyskjerrig på hvordan det gikk/eller hvordan det går??

Studien er ferdig, og vi jobber med å skrive en artikkel til publisering i et vitenskapelig tidsskrift. Det var en liten studie, men vi håper resultatene er interessante for noen. Kan desverre ikke si noe spesifikt om resultatene før de eventuellt er publisert, men om de blir det kan jeg legge ut en link her.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 20:14   #6
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Litt ekstra lesning

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Studien er ferdig, og vi jobber med å skrive en artikkel til publisering i et vitenskapelig tidsskrift. Det var en liten studie, men vi håper resultatene er interessante for noen. Kan desverre ikke si noe spesifikt om resultatene før de eventuellt er publisert, men om de blir det kan jeg legge ut en link her.

Som regel er det du skriver interessant, så ja, legg gjerne ut en link her
Eller...."som regel".....hittil har alt jeg lest av deg vært interessant

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 22:53   #7
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Litt ekstra lesning

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Studien er ferdig, og vi jobber med å skrive en artikkel til publisering i et vitenskapelig tidsskrift. Det var en liten studie, men vi håper resultatene er interessante for noen. Kan desverre ikke si noe spesifikt om resultatene før de eventuellt er publisert, men om de blir det kan jeg legge ut en link her.

Takker!
Og det er nok mange her inne som kommer til å lese resultatene deres.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 20:09   #8
Tulla 81
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Tigerstaden
Alder: 42
Innlegg: 192
Tulla 81 er på en erverdig vei

Sv: Litt ekstra lesning

Hei Pål,

Har lest litt på bloggen din om insulintintolleranse, men du skriver jo så avansert engelsk... Kan du bokstavere litt i Norsk til meg?
Jeg har insulinintolleranse og har problemer med å komme ned i vekt. Gått på ketogen kost i 2 år, tatt av 15 kilo, men har 4-5 igjen og alle rundt magen.. De vil ikke bort!!!
Trener 4 ganger i uken med spinning, styrke, dans og yoga. Det hjelper ikke på annet enn humøret!

Hva skyldes det at vi har så store prolemer med å komme ned i vekt? Og er det andre dietter som passer oss bedre?

Skulle likt å se resultatene deres fra testen om det er offentlig nå..?

Takker for svar

Tulla 81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 20:34   #9
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Litt ekstra lesning

Opprinnelig lagt inn av Tulla 81, her.

Hei Pål,

Har lest litt på bloggen din om insulintintolleranse, men du skriver jo så avansert engelsk... Kan du bokstavere litt i Norsk til meg?
Jeg har insulinintolleranse og har problemer med å komme ned i vekt. Gått på ketogen kost i 2 år, tatt av 15 kilo, men har 4-5 igjen og alle rundt magen.. De vil ikke bort!!!

Gå til søkerfunksjonen her på forumet og søk på insulinresistens så vil du få opp flere tråder med det temaet du luer på.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 16:09   #10
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Litt ekstra lesning

Opprinnelig lagt inn av Tulla 81, her.

Hei Pål,

Har lest litt på bloggen din om insulintintolleranse, men du skriver jo så avansert engelsk... Kan du bokstavere litt i Norsk til meg?
Jeg har insulinintolleranse og har problemer med å komme ned i vekt. Gått på ketogen kost i 2 år, tatt av 15 kilo, men har 4-5 igjen og alle rundt magen.. De vil ikke bort!!!
Trener 4 ganger i uken med spinning, styrke, dans og yoga. Det hjelper ikke på annet enn humøret!

Hva skyldes det at vi har så store prolemer med å komme ned i vekt? Og er det andre dietter som passer oss bedre?

Skulle likt å se resultatene deres fra testen om det er offentlig nå..?

Takker for svar

Hallo Tulla!

Du spør vanskelig, men godt.

Når det gjelder hvorfor du synes magefett kan være så vanskelig å få bort så vet jeg faktisk ikke. Fettcellene i mageområdet (det fettet som ikke er underhudsfett) har en høyere metabolisme enn underhudsfettet. Disse fettcellene er mer følsomme for catecholaminer (stresshormoner) og mindre følsomme for insulin. Dette forsterkes antakelig hvis disse cellene blir større.

Det er naturlig å tenke på kortisol når man hører om vanskelig magefett. Kortisol er også et stresshormon og fettcellene på magen reagerer spesiellt på dette hormonet.

Det blir skilt ut mer kortisol fra binyrene hvis man får i seg lite energi, trener for mye (ja det går fint an å trene for mye og kortisol blir brukt som et mål på overtrening), sover lite eller er mentalt stresset og urolig.

Kortisol er vanskelig å måle siden nivået varierer mye i løpet av døgnet men det er en sannsynlig sammenheng mellom høye nivåer av dette hormonet og magefett.

Det kan selvfølgelig være andre fysiologiske faktorer som også spiller inn, spesielt andre hormoner. Men det kan faktisk være at (mulig jeg kaster stein i et glasshus nå) mindre trening og noe mer karbohydrater kan hjelpe. Nok hvile, lite stress og nok energiinntak er en selvfølge.

Les litt rundt på forumet her som foreslått så kanskje du finner liknende erfaringer som er nyttige.

PS
Resultatene fra studien er nok kanskje like vanskelig å lese de blir straks tilgjengelige for alle.

pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 17:14   #11
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Litt ekstra lesning

Studien jeg var med på å gjennomføre ved Norges Idrettshøgskole, på effekten av ketogen kost kombinert med styrketrening er nå tilgjengelig her:
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/7/1/17

pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 21:52   #12
Tulla 81
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Tigerstaden
Alder: 42
Innlegg: 192
Tulla 81 er på en erverdig vei

Sv: Litt ekstra lesning

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Studien jeg var med på å gjennomføre ved Norges Idrettshøgskole, på effekten av ketogen kost kombinert med styrketrening er nå tilgjengelig her:
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/7/1/17

pål


Supert Pål og tusen takk for gode svar og hjelp!

Tulla 81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 22:01   #13
Tulla 81
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Tigerstaden
Alder: 42
Innlegg: 192
Tulla 81 er på en erverdig vei

Sv: Litt ekstra lesning

Opprinnelig lagt inn av Tulla 81, her.

Supert Pål og tusen takk for gode svar og hjelp!

En ting til jeg lurer på (nå spør jeg mye her):
Er det ketogen kost, eller lavkarbo (70-100 gr. om dagen) som fungere best for vektnedgang?
Jeg merker at når jeg er i ketose klarer jeg ikke å trene mye styrke og kondisjon. Kroppen er ikke like klar og rustet for trening rett og slett.

Takk igjen!

Tulla 81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 29-12-10, 10:39   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Litt ekstra lesning

Dytter litt på denne jeg, hvis noen vil lese noe interessant i jula!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 18:06   #15
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Litt ekstra lesning

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Jeg skrevet litt diverse her: http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/
Legger ut mer etter hvert. Mulig det er interessant for noen her. Det er forresten på engelsk.

Flere som har spurt om jeg kan skrive noe på Norsk så jeg lagde denne; http://paljabekk.blogspot.com/ Kommer til å legge ut ting her innimellom og sikkert noe om lavkarbo/kosthold.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Svar

Emneord
blog


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pro ekstra lisbet Spørsmål og svar 1 07-02-07 16:34
Dette var skremmende lesning... Iset Nyheter / media 3 03-12-05 10:58
ekstra jern??? dingpot Induksjonen 1 22-10-04 22:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no