Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kontroversielle meninger av Poleszynski

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-10-10, 09:41   #26
droc
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 30
droc er ny på veien

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Tror dette kan være et godt innlegg å ta med seg for mange. Det å binde seg veldig tett opp mot en proponent for noe man tror på gjør at man risikerer å bli forbundet med alt vedkommende mener. De som velger å bruker Poleszynski som sannhetsvitne for alt som har med steinalderdiett å gjøre blir dermed lette å knekke i en debatt av noen som vet at han også forbinder seg med åpenbart kvakksalveri.

Tror MFUS her faktisk har bidratt med noe positivt på dette forumet. De som føler seg veldig truffet av denne tråden kan nok ha godt av litt mindre personlighetsdyrking, og litt mer egenstudier og sjekking av hva heltene i lavkarbobevegelsen faktisk sier. Hvis man har en armlengdes avstand til Poleszynski kan man si: "Det at fyren både anbefaler homeopati og lavkarbo betyr ikke at begge deler må være sant eller at begge deler må være feil." Hvis man framstår som disippel ender man opp med å måtte forsvare noe man ikke ønsker å forsvare.

Mindre persondyrking og mer fokus på sak!

droc er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 17:16   #27
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Opprinnelig lagt inn av xtra, her.

Takk, kake! Du sa akkurat det jeg tenkte da jeg leste denne tråden.
Jeg er ingen tilhenger av alternative behandlingsmetoder eller kvakksalveri, men lavkarbo er noe helt annet. Og dette er et forum for lavkarbokosthold, ikke for homeopati eller lignende.

Du?? Det er mange som finner lavkarbo som kvakksalveri. Men for oss som har prøvd det og sett at det har fungert er det like godt som noe annet! Jeg har også prøvd homeopati. Ikke jeg da, men ungene. De ble på et blunk kvitt ørebetennelser de har vært plaget med i mange år. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger de i narkose fikk innlagt nye dren, men ingenting hjalp. Ikke før vi fikk hjelp hos en homeopat. Det er MYE mellom himmel og jord. Man skal ikke kimse av ting selv om man selv ikke har tro på det eller vil forstå.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 18:57   #28
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Du?? Det er mange som finner lavkarbo som kvakksalveri. Men for oss som har prøvd det og sett at det har fungert er det like godt som noe annet! Jeg har også prøvd homeopati. Ikke jeg da, men ungene. De ble på et blunk kvitt ørebetennelser de har vært plaget med i mange år. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger de i narkose fikk innlagt nye dren, men ingenting hjalp. Ikke før vi fikk hjelp hos en homeopat. Det er MYE mellom himmel og jord. Man skal ikke kimse av ting selv om man selv ikke har tro på det eller vil forstå.

Jeg har ingen innvendinger mot at andre tror på homeopati eller andre alternative behandlingsmetoder - jeg har min tilnærming og andre får ha sin. De svarene trådstarter fikk til å begynne med var imidlertid alle et forsvar av "alternativisme" på en eller annen måte - det fikk det til å se ut som vi her på lavkarbo-forumet stiller oss bak alt Poleszynski sier. Derfor ble jeg glad da kake påpekte det nokså opplagte: At det ikke fins noen automatisk kobling mellom lavkarbo og homeopati, og at vi ikke nødvendigvis alle har det samme synet.

Jeg syns også at droc hadde et par gode poenger like over.

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 19:45   #29
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Opprinnelig lagt inn av xtra, her.

Jeg har ingen innvendinger mot at andre tror på homeopati eller andre alternative behandlingsmetoder

For min del handler det mest om å ikke la ting være uprøvd. Og siden jeg ble frisk av allergien min av det, så var det jo flaks at jeg testet

Forøvrig er dette grunnen til at ingen kan bevise at alternativ behandling virker:

Sitat:

Pasienter som lar seg behandle av homeopati blir friske, men det er ved lov ikke tillatt å dokumentere det eller å hevde det.
Dersom det foretas dokumenterte tester av medisin som viser at medisinen virker er vil denne bli klassifisert som legemiddel og ikke tillatt for homeopater å foreskrive eller distribuere den. For homeopater i Norge er det med andre å forbudt å dokumentere virkningen. Mangel på fremlagt dokumentasjon blir i neste omgang fremlagt som bevis fra våre kritikere på at homeopati ikke virker

Sakset herfra

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:48   #30
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Det er ingen lov, verken her eller i andre land, som hindrer forskere i å studere effekten av homeopatisk behandling. Mange studier er gjort på akkurat dette. Dersom man fant en effekt ville den blitt lagt frem i resultatene på samme måte som andre funn.

Jeg vil anbefale dette som lesning:
http://www.fritanke.no/REPORTASJE/2010/Tenk_kritisk/

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:50   #31
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Jeg har googlet litt, men må være ute av form eller noe, for jeg finner ikke noen koblinger mellom Polezynski og homeopati. Denne tråden er det beste treffet på google, men kanskje noen andre har noe mer konkret "sladder"?

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 20:53   #32
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Opprinnelig lagt inn av droc, her.

Mindre persondyrking og mer fokus på sak!

Kan ikke si jeg har sett så mye persondyrking her på forumet... Skjønner ikke helt hvor dette kommer fra...

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 21:17   #33
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Kan ikke si jeg har sett så mye persondyrking her på forumet... Skjønner ikke helt hvor dette kommer fra...

åååh jeg vet, jeg vet - vi skryter jo VELDIG av feks Gerd da - er det DET de mener med persondyrking?? Isåfall - guilty as charged

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 17:44   #34
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Opprinnelig lagt inn av xtra, her.

Det er ingen lov, verken her eller i andre land, som hindrer forskere i å studere effekten av homeopatisk behandling. Mange studier er gjort på akkurat dette. Dersom man fant en effekt ville den blitt lagt frem i resultatene på samme måte som andre funn.

Jeg vil anbefale dette som lesning:
http://www.fritanke.no/REPORTASJE/2010/Tenk_kritisk/

Fin link!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 18:48   #35
MFUS
Sperret
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 28
MFUS ikke populær nei

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Jeg er opptatt av emnet ja, for all del.

Dog ser de fleste fornuftig på det i det store og hele, lavkarbohydratkosthold er et motefenomen som en gang var overopphauset i en periode, men nå er på tilbakegang hvor bare noen siste krampetrekninger fra Fedon Lindberg og Dag Viljen Poleszynski er det som er igjen. Folk generelt lytter ikke til dem lenger og verden har innsett at det ikke var revolusjonerende tanker dem kom med.

Generelt trenger ikke folk å høre dette, i samme grad som der tilhengerene av slike kosthold samles. Det er der det er mulig å nå dem som har vrangforestillinger og endre det i retning av at motefenomenet dør enda raskere.

Slike motefenomen har til alle tider oppstått, for så å vart en stund før dem dør ut igjen - noen har levd en tid lenger enn andre.

Jeg er bare en som vil være en pådriver for at folk skal tenke seg om og ikke nødvendigvis kjøpe alt som serveres av informasjon fra lavkarbohydratsiden - mye av det er med rette omstridt og sett på som alternativt i fagkretser. Debatten er derfor heftig og blir også nødvendigvis med høy temperatur i et forum der mange nok har hatt slankesuksess med lavkarbohydratkosthold.

Kritiske røster er sunt, hva enn saken gjelder så skal og bør det være det er min mening.

Riktig som du sier at jeg har deltatt mange steder, fra Dagbladets forum hvor jeg var moderator om emnet, og fra Aftenposten som har linket til noen av mine innlegg om emnet fra førstesiden. Til iform og mange andre steder - startet med dette så langt tilbake som tidligere enn 2002 også.

Og er riktig det, jeg snakket også den gangen om det samme som Statens råd for ernæring (som det den gang heter, endret navn nå) sa, samt WHO og hva sykehusene stod for. Var derfor en kritisk røst den gangen, ikke bare mot lavkarbohydratkurer men den kommersielle slankeindustri generelt.

MFUS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Den eneste riktige Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 19:25   #36
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.

Jeg er opptatt av emnet ja, for all del.

Dog ser de fleste fornuftig på det i det store og hele, lavkarbohydratkosthold er et motefenomen som en gang var overopphauset i en periode, men nå er på tilbakegang hvor bare noen siste krampetrekninger fra Fedon Lindberg og Dag Viljen Poleszynski er det som er igjen. Folk generelt lytter ikke til dem lenger og verden har innsett at det ikke var revolusjonerende tanker dem kom med.

Generelt trenger ikke folk å høre dette, i samme grad som der tilhengerene av slike kosthold samles. Det er der det er mulig å nå dem som har vrangforestillinger og endre det i retning av at motefenomenet dør enda raskere.

Slike motefenomen har til alle tider oppstått, for så å vart en stund før dem dør ut igjen - noen har levd en tid lenger enn andre.

Jeg er bare en som vil være en pådriver for at folk skal tenke seg om og ikke nødvendigvis kjøpe alt som serveres av informasjon fra lavkarbohydratsiden - mye av det er med rette omstridt og sett på som alternativt i fagkretser. Debatten er derfor heftig og blir også nødvendigvis med høy temperatur i et forum der mange nok har hatt slankesuksess med lavkarbohydratkosthold.

Kritiske røster er sunt, hva enn saken gjelder så skal og bør det være det er min mening.

Riktig som du sier at jeg har deltatt mange steder, fra Dagbladets forum hvor jeg var moderator om emnet, og fra Aftenposten som har linket til noen av mine innlegg om emnet fra førstesiden. Til iform og mange andre steder - startet med dette så langt tilbake som tidligere enn 2002 også.

Og er riktig det, jeg snakket også den gangen om det samme som Statens råd for ernæring (som det den gang heter, endret navn nå) sa, samt WHO og hva sykehusene stod for. Var derfor en kritisk røst den gangen, ikke bare mot lavkarbohydratkurer men den kommersielle slankeindustri generelt.

Jeg venter fremdeles på at DU skal fortelle hva DU spiser! Det kan da umulig være SÅ vanskelig?? Bare et par linjer??? Men du bjeffer kanskje mer enn du biter?? Dvs at du predikerer mer enn hva du selv etterlever?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 20:11   #37
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg venter fremdeles på at DU skal fortelle hva DU spiser! Det kan da umulig være SÅ vanskelig?? Bare et par linjer??? Men du bjeffer kanskje mer enn du biter?? Dvs at du predikerer mer enn hva du selv etterlever?

Etter min oppfatning så overlever han på oppmerksomhet. Oppmerksomhet og smågodt...

Go helg!

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 21:12   #38
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Kjære MFUS !Hva bryr det deg egentlig hva andre spiser og gjør, har du ikke annet å gjøre enn å skrive her inne?
Stakkar, synes virkelig synd på deg du bør gå å få hjelp evt.snakke med noen...Tror du trenger det..

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 19:46   #39
Coockie
Medlem
 
Coockie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 146
Coockie har en fantastisk aura rundt segCoockie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.

Jeg er opptatt av emnet ja, for all del.

Dog ser de fleste fornuftig på det i det store og hele, lavkarbohydratkosthold er et motefenomen som en gang var overopphauset i en periode, men nå er på tilbakegang hvor bare noen siste krampetrekninger fra Fedon Lindberg og Dag Viljen Poleszynski er det som er igjen. Folk generelt lytter ikke til dem lenger og verden har innsett at det ikke var revolusjonerende tanker dem kom med.


Generelt trenger ikke folk å høre dette, i samme grad som der tilhengerene av slike kosthold samles. Det er der det er mulig å nå dem som har vrangforestillinger og endre det i retning av at motefenomenet dør enda raskere.

Slike motefenomen har til alle tider oppstått, for så å vart en stund før dem dør ut igjen - noen har levd en tid lenger enn andre.

Huleboerdame:
Nå må vi slutte å dyrke korn, det er inn å jakte på dyr å spise kjøtt, fett, grønnsker og nøtter.
Huleboermann med et dyrekadaver over skuldrene:
Dyrke?!

Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.

Jeg er bare en som vil være en pådriver for at folk skal tenke seg om og ikke nødvendigvis kjøpe alt som serveres av informasjon fra lavkarbohydratsiden - mye av det er med rette omstridt og sett på som alternativt i fagkretser. Debatten er derfor heftig og blir også nødvendigvis med høy temperatur i et forum der mange nok har hatt slankesuksess med lavkarbohydratkosthold.


Kritiske røster er sunt, hva enn saken gjelder så skal og bør det være det er min mening.

Kritiske røster er sundt. Personer med trangsynte kommentarer som har stemplet seg selv med gudestempel er bare søppel.

Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.

Riktig som du sier at jeg har deltatt mange steder, fra Dagbladets forum hvor jeg var moderator om emnet, og fra Aftenposten som har linket til noen av mine innlegg om emnet fra førstesiden. Til iform og mange andre steder - startet med dette så langt tilbake som tidligere enn 2002 også.

At du har vert moderator i et forum som underbygger statens anbefalinger gir deg ikke rett til å snakke nedlatende i andre forum med andre synspunkter. En gang troll, alltid troll.


Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.

Og er riktig det, jeg snakket også den gangen om det samme som Statens råd for ernæring (som det den gang heter, endret navn nå) sa, samt WHO og hva sykehusene stod for. Var derfor en kritisk røst den gangen, ikke bare mot lavkarbohydratkurer men den kommersielle slankeindustri generelt.

Å godta noe fordi «Alle andre» eller «de overordnede» sier det, er like dumt som å stemme på samme politiske parti som foreldrene bare fordi det er det man er vandt til. Stemmer du på samme politiske parti som mamma og pappa, MFUS?

Såvidt jeg ser det er det vi her inne som har de kritiske stemmene. Ikke du. Du tør ikke utfordre «de overordnende» så du gjemmer deg bak deres ensidige «sannhet» uten å stille spørsmål.

__________________
Livet er en dans på roser, men hvem sa at dansing på roser var lett?
Leter du etter noe? Det er ikke noe her. Hvorfor titter du her egentlig?.
Startvekt: 103,6 kg – Mål: -32 kg – Fremgang: -16 kg
Coockie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det meste med måte Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:41   #40
skrulla30
Nytt Medlem
 
skrulla30 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ringerike
Innlegg: 6
skrulla30 er på en erverdig vei

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Er vel noe med at negativ oppmerksom het er berdre enn ingen oppmerksomhet. Og her oppnår han akkurat det han søker etter, nemlig det

skrulla30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 10:56   #41
frode73
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Råde
Alder: 50
Innlegg: 28
frode73 er på en erverdig vei

Sv: Kontroversielle meninger av Poleszynski

Så poenget her er at så lenge en professor tror på homeopatiens effekter, så kan ingenting av det andre han tror på være riktig ?

Homopathi kalles alternativ medisin, fordi det ikke virker, så enkelt er det. Det støttes ikke av vitenskapen.

Lavkarbo/LCHF kosthold støttes av vitenskapen...

Whats the problem ?

frode73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Candida - meninger og erfaringer ønskes! Max Spørsmål og svar 4 31-07-09 23:26
Hør Dag Viljen Poleszynski i NRK radio Danioh Nyheter / media 4 27-01-06 18:37
Bygge PC, noen meninger om dette oppsettet? HP Generell diskusjon 10 10-01-05 04:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no