Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
23-02-12, 23:59 | #1 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
|
Marianns karamellpuddingHar lenge tenkt på å lage karamellpudding. I helga har vi selskap i huset, so då var det endelig ei grei anledning for å prøve ut dette. Og herlige tid kor nyyydelig det var, mmmm 5 egg ca 30 g tagatesse 1 vaniljestang med frø 4 dl fløte 2 dl vatn 65-70 g tagatesse til karamellisering av forma. Strø tagatessen i forma og sett forma på ei middels varm plate. Lat den stå i ro ei stund, men følg med heile tida. Når sukkeret er karamellisert bevegar du forma sånn at karamellen legg seg oppetter kantane. Tagatesse karamelliserte seg perfekt, like godt som sukker - JIPPI Kok opp fløte/vatn sammen med vaniljestanga, som du snittar på langs før du legg den oppi. Du kan også skrape lause frøa. Lat dette trekke ca 10 minutt, så avkjøler du blandinga. Ta ut stanga. Visp sammen egg og tagatesse. Slå fløten oppi sammen egga. Rør til tagatessen er oppløst. Sil blandinga oppi den ferdigkaramelliserte forma. Sett forma oppi vannbad i kald ovn. Sett ovnen på 125 grader. Lat det stå 1-2 timar, til puddingen er stiv. Sjekk med å stikke ei skje halvt nedi puddingen. Om det ikkje heng noke på skjeia er den ferdig. Avkjøl den før du kvelvar den på ett fat med litt kantar. Det vil vere litt karamellsaus. (Og av den kvelva puddingen kjem ikkje bilde i dag :// eg var litt for hastig, og venta ikkje til denvar kald...... so det var ikkje noke lekkert resultat) Men smaken.. himmelsk, som karamellpudding skal smake |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ |
24-02-12, 00:25 | #2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
|
Sv: Marianns karamellpuddingMannen elsker karamellpudding. Ikke min store favoritt, jeg er mer et sjokolademenneske. Men - jeg tror jammen jeg skal overraske han på lørdag med denne. Du er en knupp, som vanlig
24-02-12, 22:41 | #3 |
Seniormedlem
|
Sv: Marianns karamellpudding
|
26-02-12, 23:17 | #4 |
Seniormedlem
|
Sv: Marianns karamellpuddingLaga ny karamellpudding til dagens selskap, like nyyydelig som den første eg laga. |
26-02-12, 23:33 | #5 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
|
Sv: Marianns karamellpuddingdenne skal prøves til helga, elsker karamellpudding. Men steker du tagatessa på plata i ildfast form? eller bruker du kjele? |
Min kostholdsfilosofi: egen |
26-02-12, 23:38 | #6 |
Seniormedlem
|
Eg karamelliserer i ei ildfast form på plata ja. Har plata på fullt, og følger med og beveger forma heile tida. |
06-02-14, 15:33 | #7 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Voss
|
Sv: Marianns karamellpuddingKva er tagatesse, og korleis får ein tak i det ? Ser etter sukkeralternativ ofte, men dette navnet har eg aldri sett..... |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
06-02-14, 16:02 | #8 |
Medlem
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
|
Sv: Marianns karamellpuddingÅååh, naaaam!!!!
06-05-14, 17:32 | #9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
|
"Tagatesse er et strøsukker, laget av Tagatose. Det er ideelt til baking, på yoghurt eller frokostblanding, til varme og kalde drikker, eller der du ellers ville ha brukt vanlig sukker. Tagatesse er perfekt for de som ønsker å unngå vanlig sukker. Bruk halv mengde av vanlig sukker, ettersom Tagatesse er dobbelt så søtt."
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Marianns Troika | Mariann S | Kake/dessert og snacks | 8 | 27-12-13 23:22 |
Marianns ostekake | Mariann S | Kake/dessert og snacks | 56 | 08-09-12 12:30 |
Marianns kyllinggryte | Mariann S | Middag | 2 | 11-01-12 22:13 |
Karamellpudding | Iset | Kake/dessert og snacks | 16 | 26-09-09 00:37 |
Karamellpudding lavkarbo? | mam | Kake/dessert og snacks | 6 | 23-10-04 23:34 |