Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Dine beste kosekveld-oster?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-09-09, 22:13   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Dine beste kosekveld-oster?

Ja, hva foretrekker av oster når du skal kose deg, kanskje med vin og lavkarbokjeks?

Jeg elsker brie av div. slag, creme cherie, hvit castello og blå castello. Favoritten er nok kanskje brie når jeg skal spise osten bar, men på noe kjeks er blåmuggost favoritten. Jeg bare elsker muggoster!

Ridderost el.l. liker jeg ikke... gräddost og vanlig kvitost er godt, men ikke slike harde oster som lukter... Port salut kommer ikke inn i mitt kjøleskap

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-09-09, 22:21   #2
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Dine beste kosekveld oster?

norvegia: nydelig syrlighet, passe mild, et flott valg.

jarlsberg: en god nr. 2'. ! god og mild, ingen ettersmak, men litt "billig" i smaken.

first price ost: litt syrlig, ettersmak av OST, ikke mild, men syrlig. veldig god!

cheddar: for skarp i smaken, og syrlig. 38%fett og fortsjatt er den stiv..

kvitost: æsj øsj, for skarp og utrolig syrlig.

men ekte kvalitets gradder ost: 38%fett med 100% nytelse! mild, myk, ikke syrlig.. et PERFEKT valg! god og bøybar, myk!!!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 12-09-09, 22:24   #3
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Dine beste kosekveld oster?

*oste-elsker*

jeg bytter gjerne ut alle måltidene med ost! det er jo godteri!
men helt siden en kil-ferige på en OSTEBUFFE: mmm.. de gode myke ostene var utrolige.. bare jeg VISTE NAVNET PÅ DE!

har prøvd maaaange div oster, men finner ikke maken til godhet!


hjelp?

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 10:09   #4
Orkide
Seniormedlem
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 3.961
Orkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt likt

Sv: Dine beste kosekveld oster?

Jeg elsker stortsett alle typer ost, men nå skal jeg prøve å lage en rangertliste:

  • Norzola, Royalblue, Blucastello, Saga og alle andre muggoster som jeg ikke husker navnet på.
  • Brie og Camenbert, de må være mye i kjernen
  • Ridderost, Port Salut, Vellagret norwegia, Greddost.
  • Smøreoster med forskjellig krydder.
Men en ting som er sikkert, jeg tar aldri ost som inneholder noen form for bær eller frukt. Synes ikke det er godt. Hadde jeg fått det ferdig servert hadde jeg nok spist det opp, men tar det ikke frivillig.

__________________
Orkide -64

Start 16/6-13, (3/7: -1,8), (31/7: +1,7), (14/8 -1,5), (4/9. -1) (11/9: +0,4), (18/9: -1,1), (2/10: -0,7), (19/11: +0,6),
Orkide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 12:25   #5
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Dine beste kosekveld oster?

Jeg tror kanskje jeg er en ostesnobb. For skal jeg virkelig kose meg med ost så holder det ikke å gå i kjøledisken og kjøpe fabrikkpakkede oster. De er til hverdags. Skal jeg handle til ostekos, så må turen innom ferskvaredisken. Og ja, jeg liker også oster som lukter promp.

På et ostebord må det alltid være en brie eller en camembert. At den er akkurat passe moden er viktigere enn hvilket merke det er. Dessuten må man ha en smakssterk blåmuggost. Det er mange gode, men en Roquefort eller en St. Agur er alltid sikre valg. Eller åååhh en Stilton Så må det være en hard ost. En moden Apfenzeller eller en Gruyere er blant favorittene. Så må det gjerne være en mykere, mildere ost. Kanskje en Morbier eller en eller annen kittmodnet ost. Og til sist må det gjerne være en kremete dessertost.

Jeg holdt på å glemme Chevre! Chevre er himmelsk!

Men det er klart... Er jeg alene nytter det ikke å kjøpe inn alle disse ostene. Da begrenser jeg det til 2 eller 3 sorter. Hvis man kjøper i ostedisken kan man be betjeningen om å kutte noen mindre stykker enn de som ligger ferdigpakket i disken. Dessuten er det ingen skam og be om å få smake på en ost før man kjøper den. På den måten er det litt mindre risikabelt å prøve seg på nye oster.

Så er det viktig at osten er temperert. De smaker så ufattelig mye mer om de har stått på kjøkkenbenken en stund, enn hvis de kommer rett fra kjøleskapet.

Tilbehør er stangselleri, paprika, litt fersk fiken og valnøtter. Dessuten skal det helst være hvitvin til istedenfor rødvin. Skal man holde seg unna alkohol er det godt med te til ost.

Hvis man ikke skal passe seg veldig for karbene er det nydelig med litt pære og portvin til osten også.

Åh, det er godt det er søndag i dag så butikkene er stengt. Nå fikk jeg lyst på ost altså!

Hverdagost er den sorte castelloen og jarlsberg. Eller hvis jeg føler at jeg kan bruke litt ekstra penger på hverdagsosten så blir det en vellagret sveitser. Også er kjøleskapet aldri komplett med mindre det ligger en flis med parmesan der. Og gud forby den ferdigrevne parmesanen!

Hahaha! Jeg sa jeg var en ostesnobb!
Men jeg bruker altså heller litt ekstra kroner på god ost når jeg først skal ha ost, så får det heller bli en sjelden nytelse

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 12:45   #6
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Dine beste kosekveld oster?

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

jeg liker også oster som lukter promp.

hvordan våger du! ost er nytelse, ikke promp!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 13:10   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Dine beste kosekveld oster?

Jeg vil ikke kalle meg en ostesnobb for jeg elsker fabrikkpakkede oster også, bla. Tine sin Selbu blå, den er nydelig. Men jeg liker all slags ost, og elsker promp-oster, hehe. Liker stort sett alle blåmuggoster, og er svært glad i grillet Halloumi og nyrevet ekte parmesan. Ost er fantastisk.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 13:16   #8
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Dine beste kosekveld oster?

men en god norvegia er ikke bare en pakkeost!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 14:04   #9
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Dine beste kosekveld oster?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg vil ikke kalle meg en ostesnobb for jeg elsker fabrikkpakkede oster også, bla. Tine sin Selbu blå, den er nydelig. Men jeg liker all slags ost, og elsker promp-oster, hehe. Liker stort sett alle blåmuggoster, og er svært glad i grillet Halloumi og nyrevet ekte parmesan. Ost er fantastisk.

Mente absolutt ikke å disse fabrikkpakka oster altså. Sååå snobbete er jeg ikke Er enig at det er mange gode på markedet Selbu blå har jeg ikke smakt, så den går på handlelista i morgen.

Må forresten også slå et slag for gorgonzola på pizza

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 14:13   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Dine beste kosekveld-oster?

Jaa, jeg laget faktisk pizza med blåmuggost (Selbu blå da, det er den jeg alltid har i hus) i forrige uke. Knallgodt.

Min datter på snart 6 år elsker "blå-ost" med epleskiver på, hun spiser det hver dag, hehe.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 14:15   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Dine beste kosekveld-oster?

Dæven, Trillian, jeg er imponert!
Regner forresten med at Imse mente gulost, med kvitost (gulost heter i alle fall kvitost på min dialekt).
Jeg ville bare nevne chevre jeg da. Nydelig når den er grillet i ovnen med litt valnøtter, honning blir det dårlig med, men chevre og honning sammen er så godt at jeg ikke tør tenke på det en gang
Ellers er brie og camembert store favoritter her også.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 14:27   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Dine beste kosekveld-oster?

Jeg sier også kvitost, eller egentlig "kvidost".

Åh, honningmarinerte valnøtter er ubeskrivelig deilig til oster. Jeg synes de på glass er så dyre, så jeg bare blander lett opphakkede valnøtter med litt flytende honning, like godt det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 14:34   #13
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Dine beste kosekveld-oster?

Mmm... grillet chevre med honning og valnøtter er så nært opp til himmelen du kan komme mens beina fortsatt er plantet i bakken

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 14:43   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Dine beste kosekveld-oster?

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Mmm... grillet chevre med honning og valnøtter er så nært opp til himmelen du kan komme mens beina fortsatt er plantet i bakken

Ja uff . Honning på ost i det hele tatt. Men men. Grillet chevre med valnøtter er fortsatt utrolig nydeliggodt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 16:57   #15
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Dine beste kosekveld-oster?

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Mmm... grillet chevre med honning og valnøtter er så nært opp til himmelen du kan komme mens beina fortsatt er plantet i bakken

Mmmmmm, jeg hadde engang en oppskrift med blåmuggost, honning og valnøtter.... mmmmmm.
Fantastisk kombinasjon!!

Lurer på om man kan lage et slags sukkervann av sukrose eller splenda i stedet for honningen?? For den desserten/snacken savner jeg...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 17:46   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Dine beste kosekveld-oster?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Mmmmmm, jeg hadde engang en oppskrift med blåmuggost, honning og valnøtter.... mmmmmm.
Fantastisk kombinasjon!!

Lurer på om man kan lage et slags sukkervann av sukrose eller splenda i stedet for honningen?? For den desserten/snacken savner jeg...

Om du googler low carb honey så finner du en del substitutter. Sånn til en sjelden gang, så er det kanskje greit. Det beskrives også her!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 23:02   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Dine beste kosekveld oster?

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Hahaha! Jeg sa jeg var en ostesnobb!

Fikk skikkelig lyst til å dra til Køben når jeg leste innlegget ditt Eller Amsterdam.. Er ikke like eksotisk på Meny liksom...


Og apropos chevre... Dra på dattera til hagen på grønsland, og bestill chevre'n med pære... Ren nytelse. Vil dere havne skikkelig utpå så ta en manchego med chutney også.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dine beste London-tips! Melania Generell diskusjon 11 28-11-09 19:05
Dine beste skjønnehetsprodukter Sugarpill Generell diskusjon 21 07-08-07 11:55
Hva er dine beste tips for å komme ut av en avhengighet? Summer Fysisk og mental helse 19 09-07-07 13:53
Analoge oster. Iset Generell ernæringsdebatt 9 27-08-06 14:53
Ang oster Tidligere bruker Dr Lindbergs 8 23-02-05 11:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no