Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Går jo bare opp!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-11-11, 14:42   #1
hoppeballen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Innlegg: 41
hoppeballen er på en erverdig vei
Unhappy

Går jo bare opp!

Heisann alle sammen!

Nå er jeg så frustrert! Jeg går jo bare opp, og ikke noe ned!
Jeg er 165 høy og veier 68 kg. Jeg ønsker å gå ned 5 kg, men alt jeg har oppnådd med ketolyse/atkins induksjon er å gå ned 1 kg og så rett opp igjen i løpet av nesten 3 måneder.
Jeg trener, jeg spiser fett (har prøvd både 75-20-5 og 80-18-2), men ingenting skjer. Spiser bare de "lovelige" matvarene, men alikevel skjer ingenting! Jeg har forsåvidt også vært i ketose uten sprekk i disse 3 månedene.
Jeg har også målt meg, men har ikke tatt av noe.

Typisk matinntak er:
Frokos: Proteinshake med olje og fløte
Lunch: Omelett/salat/middagsrester
Middag: Rent kjøtt med blomkål, brokkoli, stangselleri, sellerirot, salat, osv.

Jeg drikker ikke kaffi, bare en og annen usøtet fruktte med cocosa. Jeg pleide å spise nøtter, men har ikke gjort det de siste 3 ukene for å se om det var en partystopper.
Jeg har også prøvd å gå opp i kcal til ca 2300 kcal om dagen i stedenfor 1700 der jeg lå før.. resultat: jeg gikk opp igjen!

Jeg er helt i villrede! Jeg liker veldig godt å være i ketose, og ønsker jo å fortsette med det, men jeg kommer jo ingen vei!
Bør jeg gå over til Pre-vedlikehold eller Fedon? Jeg har jo alltid lagt lavt på karbo (før jeg kom i ketose) uten mye resultat.

Hadde satt utrolig pris på noen innspill og tips

hoppeballen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og periodisk faste: 40 - 70 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 15:03   #2
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Går jo bare opp!

Hvis du bare har 5 kilo å "ta av", er det ikke sikkert Ketolyse nødvendigvis er det rette for deg. Jeg trivdes også greit i ketose, men gikk ikke ned annet enn vannvekt selv om jeg fulgte alle reglene. Har nylig funnet ut at jeg går ned MYE raskere på litt mer moderat lavkarbo. Ikke 100-150g, men ca. 30-50 gram. Noen dager mindre og noen dager mer, men det er ihvertfall ikke tvil om at for MIN del er både kropp og sinn mye mer samarbeidsvillig når jeg ikke fanatisk teller fett og karbo. Etter hva jeg har lest, er det ganske vanlig at Ketolyse og andre ketosedietter ikke fører til særlig mye vektnedgang hos de som ikke er spesielt overvektige i utgangspunktet. Jeg er også normalvektig, altså.

Det er også en mulighet at kroppsammensetningen din blir bedre selv om du ikke går ned i vekt, særlig hvis du trener. Mer muskler og mindre fett, selv om vekta sier det samme som før. Hvis du orker å styre med målebånd kan det jo være en ide å måle om det skjer noen endringer på "problemområdene", eller kjøpe deg en bukse som er akkurat litt for trang og "måle" etter hvor godt den sitter?

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 18:22   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Går jo bare opp!

Beskriv litt nærmere hva du spiser, nå ser det ut som om du kun spiser fett i frokosten din og magert resten av dagen...

Husk at din ønskevekt og kroppens ønskevekt ikke nødvendigvis er den samme. Bruk trening til å tone, og se om du ikke etterhvert vil få en annen kroppssammensetning. Bruk målebånd!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 19:46   #4
hoppeballen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Innlegg: 41
hoppeballen er på en erverdig vei

Sv: Går jo bare opp!

Tusen takk for svar begge to
Jeg har brukt målebånd og jeg har ikke gått ned en eneste centimeter heller.
Ang fett: jeg bruker mye smør i steking of bruker fløte som saus og fete kjøttstykker. Jeg er aldri under 70 % fett totalt i løpet av dagen, og ofte nærmere 80 %.
Jeg pleide å være ca 80 kg for ca 5 år siden, men har vært ganske stabil på 68 - 70 kg siden den tiden.. selv om jeg ikke er veldig bevisst på hva jeg spiser, så tror nok at kroppen har godtatt dette som sitt nye setpoint.

Jeg føler selv at jeg kan ta av mer siden jeg jo har vært 63 kg før (da på voldsom lavkalori noe som var umulig å opprettholde), jeg er bare redd at kanskje ketolysevarianten er for voldsom for min kropp? Eller er det andre her som har en annen mening? Føler meg jo bare i ketose, men er jo ikke noe gøy når jeg ikke tar av/legger på meg

hoppeballen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og periodisk faste: 40 - 70 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 20:35   #5
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Går jo bare opp!

At du ikke går ned i vekt, betyr jo ikke nødvendigvis at kroppen din syns ketolyse er for voldsomt. Kan hende den rett og slett syns vekta du har nå, er en sunn og grei vekt for deg. Forstår jeg det rett, at du pleier å telle kalorier i tillegg til den øvrige sammensetningen av maten? Det er mulig du blir nødt til det hvis kroppen ikke er enig i at du trenger å gå ned i vekt, og kanskje må du enda lavere enn 1700 hvis du ikke er mye i aktivitet.

På kosthold tilnærmet lik ketolyse gikk jeg ned kanskje 50g i uka i snitt, og da er jeg raus. På kosthold med litt mer karbo og litt mindre fett har jeg gått ned minst 500g i uka i snitt, over de siste 1-2 mnd. Har en teori om at all fettet og kaloriene på ketosediett gjorde kroppen min mer villig til å gi slipp på noen kilo når jeg økte på karbene og spiste etter sultfølelsen istedet for kalkulatoren, så det kan jo være en ide å prøve det samme, som et lite eksperiment over noen uker om ikke annet.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 20:38   #6
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går jo bare opp!

Ekstreme dietter er helst for ekstreme tilfeller (jf Fedon og Hexeberg), så om du bare ønsker å ta av noen få kg kan det fort bli litt for hardt med ketolyse. Kroppene våre er veldig forskjellig, så dette er det kun DU som kan finne ut av. Hva med å prøve å legge til litt og litt på kh og se hvordan det går?

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 16:50   #7
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Går jo bare opp!

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

At du ikke går ned i vekt, betyr jo ikke nødvendigvis at kroppen din syns ketolyse er for voldsomt. Kan hende den rett og slett syns vekta du har nå, er en sunn og grei vekt for deg. Forstår jeg det rett, at du pleier å telle kalorier i tillegg til den øvrige sammensetningen av maten? Det er mulig du blir nødt til det hvis kroppen ikke er enig i at du trenger å gå ned i vekt, og kanskje må du enda lavere enn 1700 hvis du ikke er mye i aktivitet.

På kosthold tilnærmet lik ketolyse gikk jeg ned kanskje 50g i uka i snitt, og da er jeg raus. På kosthold med litt mer karbo og litt mindre fett har jeg gått ned minst 500g i uka i snitt, over de siste 1-2 mnd. Har en teori om at all fettet og kaloriene på ketosediett gjorde kroppen min mer villig til å gi slipp på noen kilo når jeg økte på karbene og spiste etter sultfølelsen istedet for kalkulatoren, så det kan jo være en ide å prøve det samme, som et lite eksperiment over noen uker om ikke annet.

Shailene: Her tror jeg du er inne på noe særdeles viktig for mange av de som bruker mye tid på slavisk følge en bestemt diett.

  Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 19:15   #8
hoppeballen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Innlegg: 41
hoppeballen er på en erverdig vei

Sv: Går jo bare opp!

Takk for svar igjen

Jeg har nå økt på karbene og gått for periodisk faste. Så nå spiser jeg så og si akkurat det jeg vil ha (utenom de store karbosynderene) mellom klokka 13 og 19. Er vanligvis ikke sulten på morningen alikevel. Tar meg gjerne en halv proteinshake (isolat) som utgjør ca 25 gram protein før trening om jeg trener om morningen.
Føler meg bra på dette nå.. Karbene ligger på 30 - 40 vil jeg tippe og problemet med småspising på kveldstid er borte ettersom jeg spiser så mye på kvelden alikevel.

Blir spennende å se om det blir noe resultater av dette. Var i allefall deilig å øke på med karber litt

hoppeballen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og periodisk faste: 40 - 70 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 19:18   #9
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Går jo bare opp!

Opprinnelig lagt inn av hoppeballen, her.

Takk for svar igjen

Jeg har nå økt på karbene og gått for periodisk faste. Så nå spiser jeg så og si akkurat det jeg vil ha (utenom de store karbosynderene) mellom klokka 13 og 19. Er vanligvis ikke sulten på morningen alikevel. Tar meg gjerne en halv proteinshake (isolat) som utgjør ca 25 gram protein før trening om jeg trener om morningen.
Føler meg bra på dette nå.. Karbene ligger på 30 - 40 vil jeg tippe og problemet med småspising på kveldstid er borte ettersom jeg spiser så mye på kvelden alikevel.

Blir spennende å se om det blir noe resultater av dette. Var i allefall deilig å øke på med karber litt

karbohydrater er da langt i fra farlige, så du kan trygt spise mer karbo. Bare følg med så du opprettholder den gode flyten.

Jeg lå på opp mot 100-150 krabohydrater og har nå gått ned jevnt og trutt ca 11 kg siste 3,5 mnd.... selv om alle bøker sier jeg bør ligge ned mot 30-50 gr kh.
Må ikke tro på alt man leser hehe ;-)

  Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 19:32   #10
hoppeballen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Innlegg: 41
hoppeballen er på en erverdig vei
Red face

Sv: Går jo bare opp!

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

karbohydrater er da langt i fra farlige, så du kan trygt spise mer karbo. Bare følg med så du opprettholder den gode flyten.

Jeg lå på opp mot 100-150 krabohydrater og har nå gått ned jevnt og trutt ca 11 kg siste 3,5 mnd.... selv om alle bøker sier jeg bør ligge ned mot 30-50 gr kh.
Må ikke tro på alt man leser hehe ;-)

Føler ikke behovet for mer karbo akkurat nå. Ligger jo på ca 10% karbo noe som egentlig ikke er så lavt.. Spiser ubegrensa grønnsaker og knekkebrød som mellommåltid om jeg har lyst på. Tenkte å begynne med litt bønner og linser etterhvert også. Er nesten sånn at jeg har glemt at alle karboalternativene eksisterer.. Har liksom ikke spist det på så lenge.Får se hvordan dette går da jeg er happy med inntaket nå. Eneste er vel at jeg muligens spiser litt mye protein? Ligger på ca 30% protein.. Og da begrenser jeg meg litt. Er jo så glad i proteinshakes! Og det er så enkelt
Skal sies at jeg trener 5-6 ganger i uka. Ca 4 timer styrke og 5 timer cardio.

Disse fordømte siste 5 kiloene altså!

hoppeballen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og periodisk faste: 40 - 70 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 19:35   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Går jo bare opp!

Om du ikke sulter på 1700 kcal ville jeg ihvertfall gått tilbake til det eller deromkring, til et tall du ender på ved å spise deg passe mett. Spiser du nok grønnsaker? Ikke mellom måltider? Hva med alkohol? Er det på diett.no du har lagt inn det du spiser? Der regner de også ut hvor mange kalorier du skal ha for å gå ned til ønsket vekt i forhold til aktivitetsnivå, tilpasset alder og høyde.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 19:40   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Går jo bare opp!

Du skriver du kun spiser de lovlige matvarene, men hva med det proteinpulveret (og fløten)?Proteinpulver kan være svært lett fordøyelig og øke blodsukkeret mer enn vi ønsker.Særlig whey. Jeg ville droppa de og spist noe annet. Det er grønnsaker, ikke fløte, som skal fylle karbo-kvoten. Rå grønnsaker har lavest GI.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 19:41   #13
Simba1
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 66
Simba1 er ny på veien

Sv: Går jo bare opp!

Har du sjekket om fettprosenten din går ned selv om det ikke vises på vekten? ......bare en tanke, siden du trener mye Slår et slag for målebånd i ditt tilfelle

Simba1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED fase1 Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 19:46   #14
hoppeballen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Innlegg: 41
hoppeballen er på en erverdig vei

Sv: Går jo bare opp!

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Om du ikke sulter på 1700 kcal ville jeg ihvertfall gått tilbake til det eller deromkring, til et tall du ender på ved å spise deg passe mett. Spiser du nok grønnsaker? Ikke mellom måltider? Hva med alkohol? Er det på diett.no du har lagt inn det du spiser? Der regner de også ut hvor mange kalorier du skal ha for å gå ned til ønsket vekt i forhold til aktivitetsnivå, tilpasset alder og høyde.

Heisann!
I følge diett.no skal jeg ligge på 2100 kcal for å nå min idealvekt, men jeg har lagt på 1400 - 2000 om dagen. Som oftest nærmere bunnen av den skalaen. Spiser grønnsaker til alle måltider (av og til ikke til første måltid om det bare er en proteinshake). Ca 80% av karbene mine kommer fra grønnsaker. Resten fra fløte, rømme, bær og av og til nøtter.
Alkohol drikker jeg kanskje et par ganger i måneden. Si 5 glass vin per måned?

Jeg har som sagt begynt med periodisk faste i fra i dag av, noe jeg føler funker veldig bra så langt da jeg er lite sulten på dagtid, men ofte tar småspisinga overhånd på kvelden.. Ikke høykarbo, men bare unødvendige mengder. Føler i allefall i dag at dette kan funke da jeg er såpass mett på kvelden at jeg ikke blir fysen

hoppeballen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og periodisk faste: 40 - 70 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 19:50   #15
hoppeballen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Innlegg: 41
hoppeballen er på en erverdig vei

Sv: Går jo bare opp!

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Du skriver du kun spiser de lovlige matvarene, men hva med det proteinpulveret (og fløten)?Proteinpulver kan være svært lett fordøyelig og øke blodsukkeret mer enn vi ønsker.Særlig whey. Jeg ville droppa de og spist noe annet. Det er grønnsaker, ikke fløte, som skal fylle karbo-kvoten. Rå grønnsaker har lavest GI.

Jeg kan gjerne kutte litt på fløten, ja.. Har vel gjerne et inntak av 0.5 dl om dagen. Proteinpulveret er et isolat men 0 karber og 0 fett, så burde vel ikke ha så mye effekt på blodsukkeret? Med mindre jeg har misforstått da..
Rå grønnsaker er et godt poeng. Den skal jeg ta med om bord og bli flinkere med. Spiser som oftest et salatmåltid og et grønnsaksmåltid (stekt eller kokt) om dagen, så kan gjerne prøve litt koking og steking

Simba1: Har ikke sjekka fettprosenten, nei.. Har en meget usofistikert vekt som finner på en forskjellig fettprosent hver dag (alt fra 30 til 16 i løpet av to dager ). Målebånd har jeg brukt, men har desverre ikke registrert noe nedgang der... enda! Men det kommer nok! Jeg gir i allefall ikke opp uten kamp

hoppeballen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og periodisk faste: 40 - 70 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 20:45   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Går jo bare opp!

25 grams proteinshake er hvertfall ikke nok til å hindre deg i å gå ned.. For mye proteiner KAN øke blodsukkeret, men 25 gram er ikke mye.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 20:52   #17
hoppeballen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Innlegg: 41
hoppeballen er på en erverdig vei

Sv: Går jo bare opp!

nellie: Vet du hvor mye protein som må til for å øke blodsukkeret? Skjønner jo at det er individuelt, men bare sånn ca?
Du skjønner, jeg tar bare halve shaker nå fordi en full shake er 50 gram og det er jo ganske mye.. Jeg har også lest at kroppen bare klarer å ta opp ca 30-40 gram protein per måltid..?
Jeg spiser ca 100-120 gram protein om dagen nå, og det er når jeg begrenser meg. Jeg kunne nok glatt spist 150-180 gram om dagen om jeg hadde spist akkurat det jeg vil.. Men er jo ikke noe vits om det ikke blir absorbert eller det øker blodsukkeret mitt.. Er jo det jeg prøver å unngå med low carb

hoppeballen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og periodisk faste: 40 - 70 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 21:02   #18
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Går jo bare opp!

Opprinnelig lagt inn av hoppeballen, her.

Føler ikke behovet for mer karbo akkurat nå. Ligger jo på ca 10% karbo noe som egentlig ikke er så lavt.. Spiser ubegrensa grønnsaker og knekkebrød som mellommåltid om jeg har lyst på. Tenkte å begynne med litt bønner og linser etterhvert også. Er nesten sånn at jeg har glemt at alle karboalternativene eksisterer.. Har liksom ikke spist det på så lenge.Får se hvordan dette går da jeg er happy med inntaket nå. Eneste er vel at jeg muligens spiser litt mye protein? Ligger på ca 30% protein.. Og da begrenser jeg meg litt. Er jo så glad i proteinshakes! Og det er så enkelt
Skal sies at jeg trener 5-6 ganger i uka. Ca 4 timer styrke og 5 timer cardio.

Disse fordømte siste 5 kiloene altså!

Hmm, høres nå ut som du spiser temmelig bra da, vil ikke si at kostholdet ditt er problemet.
Men de siste 5 kg, hvordan vet du at det er akkurat 5 kg? og ikke 1-2 eller 7-8?
Kan du si noe om hva slags kardio trening du bedriver og i hvilket pulsområde du trener i? Det kan hjelpe meg å si noe om hvordan det ser ut.
Styrketreningen, hva slags øvelser og type trening snakker vi om her ?

Ofte så kan trening bli for monotont. Ser mange som trener kun step, spinning og de samme øvelsene på apparater i måned etter måned. Klager over fremgang og det er jo ikke så rart.

Så si meg opplegget ditt og hvor lenge du har trent med dette, så kan jeg kanskje hjelpe noe på treningsfronten iallefall.

  Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 21:04   #19
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Går jo bare opp!

Opprinnelig lagt inn av hoppeballen, her.

nellie: Vet du hvor mye protein som må til for å øke blodsukkeret? Skjønner jo at det er individuelt, men bare sånn ca?
Du skjønner, jeg tar bare halve shaker nå fordi en full shake er 50 gram og det er jo ganske mye.. Jeg har også lest at kroppen bare klarer å ta opp ca 30-40 gram protein per måltid..?
Jeg spiser ca 100-120 gram protein om dagen nå, og det er når jeg begrenser meg. Jeg kunne nok glatt spist 150-180 gram om dagen om jeg hadde spist akkurat det jeg vil.. Men er jo ikke noe vits om det ikke blir absorbert eller det øker blodsukkeret mitt.. Er jo det jeg prøver å unngå med low carb

Ikke glem at du trener 9 timer i uka også da. 150 gr kh om dagen vil jeg anta ikke vil utgjøre store forskjellen for deg, selv ikke på opplevd blodsukkernivå. Jeg gikk fra 50-80 gr kh om dagen til 150 og merker ikke noen forskjell i praksis. Økte treningsdosen noe, men for oss som trener så mye så har det mindre å si. Sitter du på ræva stort sett hele tiden så blir jo saken litt anderledes, men det gjør jo ikke du.

  Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 21:13   #20
hoppeballen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Innlegg: 41
hoppeballen er på en erverdig vei

Sv: Går jo bare opp!

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Hmm, høres nå ut som du spiser temmelig bra da, vil ikke si at kostholdet ditt er problemet.
Men de siste 5 kg, hvordan vet du at det er akkurat 5 kg? og ikke 1-2 eller 7-8?
Kan du si noe om hva slags kardio trening du bedriver og i hvilket pulsområde du trener i? Det kan hjelpe meg å si noe om hvordan det ser ut.
Styrketreningen, hva slags øvelser og type trening snakker vi om her ?

Ofte så kan trening bli for monotont. Ser mange som trener kun step, spinning og de samme øvelsene på apparater i måned etter måned. Klager over fremgang og det er jo ikke så rart.

Så si meg opplegget ditt og hvor lenge du har trent med dette, så kan jeg kanskje hjelpe noe på treningsfronten iallefall.

I løpet av en uke så har jeg gjerne 2 spinningsessions, 1 body combat (kickboxing inspirert time), jeg løper intervaller, trener mye core, mye styrke kombinert med cardio (10 minutter styrke - 5 minutter cardio 80% - 10 min styrke - 80% cardio, osv i 60 min). Er glad i basisøvelser og mye dynamiske øvelser. Squats, deadlifts, biceps kombinert med lunges, plyometriske øvelser (har patellofemoralt smertesyndrom, så trener kneet).

Har alltid trent mye og liker å kombinere styrke + cardio igjennom økten for å holde pulsen oppe. Ligger vel sjeldent under 70% når jeg trener. Kommer an på treningsopplegget den dagen.
De øvelsene jeg har nevt over har jeg vel egentlig trent så lenge jeg kan huske. Har vært flinkere å kombinere cv og styrke igjennom økten de siste 4 månedene.

Ang idealvekt: Jeg har en BMI på rett oppunder 25. Jeg er kvinne, jeg har lår som disser og bingovinger verdt en dronning. Jeg har vært på 63 kg før og var fornøyd der. Vil ned til str 38 i klær ca.. er vel 40 nå. Kjenner på kroppen at dette ikke er min idealstørrelse.

Ble litt mye her, men om du har noen tips så setter jeg pris på det

hoppeballen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og periodisk faste: 40 - 70 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 21:47   #21
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Går jo bare opp!

Opprinnelig lagt inn av hoppeballen, her.

I løpet av en uke så har jeg gjerne 2 spinningsessions, 1 body combat (kickboxing inspirert time), jeg løper intervaller, trener mye core, mye styrke kombinert med cardio (10 minutter styrke - 5 minutter cardio 80% - 10 min styrke - 80% cardio, osv i 60 min). Er glad i basisøvelser og mye dynamiske øvelser. Squats, deadlifts, biceps kombinert med lunges, plyometriske øvelser (har patellofemoralt smertesyndrom, så trener kneet).

Har alltid trent mye og liker å kombinere styrke + cardio igjennom økten for å holde pulsen oppe. Ligger vel sjeldent under 70% når jeg trener. Kommer an på treningsopplegget den dagen.
De øvelsene jeg har nevt over har jeg vel egentlig trent så lenge jeg kan huske. Har vært flinkere å kombinere cv og styrke igjennom økten de siste 4 månedene.

Ang idealvekt: Jeg har en BMI på rett oppunder 25. Jeg er kvinne, jeg har lår som disser og bingovinger verdt en dronning. Jeg har vært på 63 kg før og var fornøyd der. Vil ned til str 38 i klær ca.. er vel 40 nå. Kjenner på kroppen at dette ikke er min idealstørrelse.

Ble litt mye her, men om du har noen tips så setter jeg pris på det

Du sier noe av det selv; Du har trent dette så lenge du kan huske....og der er litt av problemet kanskje.

Siden du liker kombinere styrke og kardio så kan kanskje crosstraining være noe for deg. Dette er en litt annen variant av det du driver med pr idag. Økten bør ikke være mer enn 35-45 minutter pluss oppvarming, men strengt tatt så tror jeg ikke du klarer så mye mer heller, denne treningsformen er beinhard.

Består egentlig av flere coreøvelser satt i system hvor du hele tiden veksler mellom ulike øvelser uten pauser. Likner veldig på sirkeltrening uten pauser. US Marines bruker dette med stor suksess.
Jeg ville gitt det en sjanse for å se om dette er noe for deg. Vil egentlig anta det siden du trener noe av det samme pr idag. Denne variasjonen tror jeg også kroppen din ville hatt godt av.

Spinning høres bra ut som ren kardioøkt, men for å få variasjon så vil jeg prøvd "styrketråkk". Da jobber du spesifikt med beinstyrke på sykkelen, pulsen skal være lav til moderat, så ei pulsklokke er kjekk å ha. Tunge tråkk med mye motstand på lav puls, tenk teknikk. Treningsformen skal være som å sitte på sykkelen og tråkke i oppoverbakke på unormalt tunge gir.
Tradisjonelle spinning er gjerne typisk intervall hvor man står mye for å få pulsen opp og altså noe du har drevet med i kanskje for lang tid.

Jeg har jo selv trent aktivt kampsport på nasjonalt nivå tidligere, så en kickboksingøkt er veldig god trening, men akkurat denne ville jeg altså byttet ut med crosstraining.

Du kan da forsøke følgende pr uke:

1x crosstraining 45 min (sone 4-5 pluss styrke)

1x styrketråkk på spinningsykkel (sone 2-3 styrke) ca 1 time

1x spinning intervall (sone 4-5, husk pulsklokke) 1 time. Alternativt så forsøk 4x4 intervalltrening på mølle. Sett stigning på 1,5% for å kompensere for manglende luftmotstand. Oppvarming i 15-20 minutter på romaskin først (eller rolig løping) deretter 4-6 minutter arbeid hvor pulsen SKAL være mellom 85-95% av maks. Det siste draget skal kunne fullføres på samme intensitetsnivå som det første. Halvparten av arbeidstiden som pause, du må gå mellom dragene. Denne økten skal være kvalitetsøkten og dette er økten som sørger for at du forbrenner fett når du hviler (ja så rart det enn høres ut, så er dette en av fordelene med 4x4 intervall)

1x rolig økt i form av romaskin, løping ute eller på mølle i sone 2-3. 90 minutter. Alternativt en lang 2-3 timers gåtur i fjellet hvor det går både oppover, nedover og bortover. Denne økten er fettforbrenningsøkten din.

2 harde økter og 2 mer rolige økter. Hvis du kan så er det ikke dumt å avslutte kardioøktene med 15 minutter slyngetrening for mage/rygg.

Jeg har selv lagt om mitt treningsopplegg nå og skal teste ut dette. Jeg driver ikke med crosstraining siden jeg er løper og syklist.

Min uke ser nå sånn ut en periode:

1x mengdetrening 10-15 km løping ute, alternativt på mølle inne
1x intervall i form av distansetrening hvor jeg løper 10 km på terskelpuls, dvs konkurransefart.
1x fartslek, alternativt 4x4 (men siden jeg har løpt 4x4 nå i 5 mnd så er det på tide å endre dette)
1x slyngetrening og romaskin
1x slyngetrening og romaskin (ja en gang til....)

De ukene jeg ikke har god tid, ja da tar jeg slyngetreningen etter hver økt istedetfor.

  Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 21:58   #22
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Går jo bare opp!

Nei, jeg vet ikke akkurat hvor mye, men 25 gram før trening er ikke "it". Såklart. Det skal påvirke blodsukkeret LITT, men ikke nok til at man ikke går ned i vekt på grunn av det alene.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 22:21   #23
hoppeballen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Innlegg: 41
hoppeballen er på en erverdig vei

Sv: Går jo bare opp!

hypah: Takk for utfyllende svar.
Jeg digger crossfit, men desverre bor jeg i England og de tilbyr ikke crossfit her Har vært med på de timene hjemme i Norge, men har ikke den muligheten her.
Jeg ser at du gjør veldig mye cardio.. Jeg pleide å trene mye cardio, men jeg har fått øynene opp for litt mer styrke. Det er veldig gøy + jeg liker tanken på å stramme opp og bli mer definert. Selv om jeg selvfølgelig må få ned fettprosenten via cardio for å se resultatene.
Jeg kommer nok til å prøve å variere litt mer med en langkjøring i uka, en intervalltrening i uka og en tung spinning slik som du beskrev. Men jeg legger nok på litt mer styrke.
Jobber med slyngetrening og kettlebells også og liker det. Veldig gode intergrerende, dynamiske øvelser

Tror det jeg kan ta fra dette er at jeg må bli litt mer organisert i cardiotreningen min og variere intensiteten for å påføre kroppen min et lite sjokk.
Forhåpentligvis vil det gi fettforbrenningen et lite sjokk.

Fant forresten en kalkulator for proteininntak for oss på low carb diett: http://www.phlaunt.com/lowcarb/DietMakeupCalc.php

Takk for alle svar! Har fått en ny giv nå og er klar for å smelte disse siste slitsomme kiloene

hoppeballen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo og periodisk faste: 40 - 70 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 23:43   #24
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går jo bare opp!

Siden du trener så mye styrke vil jeg tro at du får større muskler (som veier en del), og at kroppsfettet ditt har gått ned til tross for at vekten har stoppet opp. Bruk målebånd og sjekk igjen om en uke e.l og se om du har resultat med det Det finnes mange bøker om trening og lavkarbo Kanskje en ide å titte litt i en av de?

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bare måå smake, bare en liten bit! Anos Lavkarbo generelt 10 25-05-11 00:17
Bare 3 kilo igjen! Bare Tre! wollafruen Livets lyse side 8 21-08-10 08:38
Bare jeg Tidligere bruker Trening 2 27-02-05 15:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no