Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-04-11, 16:41   #1
Simpfan
Medlem
 
Simpfan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Innlegg: 161
Simpfan er på en erverdig vei

Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Jeg fikk vite av fysioterapeuaten i dag at om det er f.eks en sukkerfri sjokolade som har 50g karbohydrater pr 100 g, hvorav 4g er sukkerarter og resten polyoler eller sukkeralkoholer, så skal man IKKE trekke fra unasett, for karbohydrater er vel karbohydrater uansett? Har nemlig lært her inne at man kan trekke fra polyoler eller andre sukkeralkoholer sånn at da blir karbene mindre. Er dette riktig? Sukkeralkoholer er vel karbohydrater uansett det det eller?

__________________


Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 17:03   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Jeg fikk vite av fysioterapeuaten i dag at om det er f.eks en sukkerfri sjokolade som har 50g karbohydrater pr 100 g, hvorav 4g er sukkerarter og resten polyoler eller sukkeralkoholer, så skal man IKKE trekke fra unasett, for karbohydrater er vel karbohydrater uansett? Har nemlig lært her inne at man kan trekke fra polyoler eller andre sukkeralkoholer sånn at da blir karbene mindre. Er dette riktig? Sukkeralkoholer er vel karbohydrater uansett det det eller?

Det stemmer at alt er karbohydrater - men sukkeralkoholer påvirker ikke blodsukkeret - derfor trekker vi de fra Poenget med lavkarbo er så lav blodsukkerstigning som mulig (for igjen å få minst mulig insulinutskillelse siden dette gir fettlagring) - og da teller vi ikke med det som ikke gir blodsukkerstigning når vi regner

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 17:51   #3
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

kommer alt an på, noen sukkeralkoholer tas ikke inn engang, og som kjent medføre magesjau/diare.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 17:52   #4
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Fysioterapauten hakke peiling!

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 22:47   #5
Simpfan
Medlem
 
Simpfan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Innlegg: 161
Simpfan er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Jeg sa det til hun at vi skal trekke fra, for hun mener at selv om blodsukkeret ikke blir påviket, så er det karber uansett. Men da kan jeg overbevise henne at det er sånn da? At alt som er av karber som ikke påvirker blodsukkeret ikke regnes som karbohydrater da?

__________________


Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 22:55   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Jeg sa det til hun at vi skal trekke fra, for hun mener at selv om blodsukkeret ikke blir påviket, så er det karber uansett. Men da kan jeg overbevise henne at det er sånn da? At alt som er av karber som ikke påvirker blodsukkeret ikke regnes som karbohydrater da?

Du kan jo forklare at karbohydrater som påvirker blodsukkeret gir insulinutskillelse. Insulin = fettlagring. Lite insulin gir rom for glukagon, som trigger enzymer som gjør det lettere for fettcellene og slippe UT fettet Lavkarbo handler om LAV insulinutskillelse fordi blodsukkeret ikke stiger så mye med inntatt lavkarbomat.

Evt kan du lese dette innlegget i en av mine favorittblogger:
http://tgeisner.wordpress.com/2011/0...ringsstoffene/

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 00:58   #7
Shamu
Medlem
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 49
Innlegg: 159
Shamu er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Jeg lærer så masse her inne. Love love!

Shamu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Peiler meg inn på ketolyse... Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 01:32   #8
Cosmos
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 3
Cosmos er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Når det gjelder sukkeralkoholer, så er det stor forskjell på de forskjellige om de kan regnes som karbohydrater eller ikke. Erythritol (som finnes i Sukrin) påvirker ikke blodsukkernivået og er helt trygt. Maltitol derimot påvirker blodsukkeret, hvor ca 75 % (dette er personavhengig) tas opp i blodet og gir blodsukkerstigning. Maltitol er bare 75 % så søtt som sukker, og for å få samme søthet i sjokolade tilsettes gjerne mer Maltitol enn sukker, hvilket gjør at sjokolade med Maltitol har omtrent like mye effektive karbohydrater som sjokolade med sukker. Fordelen med maltotol er kun at den ikke gir tannråte. Les mer om Maltitol her:
http://lowcarbdiets.about.com/od/nut...a/maltitol.htm

Cosmos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring (Kwasniewski) Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 09:29   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Opprinnelig lagt inn av Cosmos, her.

Når det gjelder sukkeralkoholer, så er det stor forskjell på de forskjellige om de kan regnes som karbohydrater eller ikke. Erythritol (som finnes i Sukrin) påvirker ikke blodsukkernivået og er helt trygt. Maltitol derimot påvirker blodsukkeret, hvor ca 75 % (dette er personavhengig) tas opp i blodet og gir blodsukkerstigning. Maltitol er bare 75 % så søtt som sukker, og for å få samme søthet i sjokolade tilsettes gjerne mer Maltitol enn sukker, hvilket gjør at sjokolade med Maltitol har omtrent like mye effektive karbohydrater som sjokolade med sukker. Fordelen med maltotol er kun at den ikke gir tannråte. Les mer om Maltitol her:
http://lowcarbdiets.about.com/od/nut...a/maltitol.htm

Temaet har vært oppe før - denne forskningsartikkelen sier at maltitol ikke gir nevneverdig blodsukkerstigning og dermed heller ikke insulinutskillelse - som kanskje er det viktigste for oss

Jeg blir styggdårlig av maltitol så jeg holder meg til litt flytende natreen og sukrin om nødvendig

http://www.springerlink.com/content/x3v0607v02858714/

Samtidig vil jeg nevne at min far som har dia2 faktisk får en del blodsukkerstigning av atkins-barer... (husker ikke om det var advantage eller den lille melkesjokoladen i farta)... han målte og testet for meg. Så han må være forsiktig med mengdene, men jeg vet han unner seg noen biter innimellom Kanskje en ide for alle med vektstagnasjon og som spiser atkins hver dag og ta en ukes pause?


Sist redigert av Nerthus : 28-04-11 kl 09:36.
Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 12:02   #10
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Jeg sa det til hun at vi skal trekke fra, for hun mener at selv om blodsukkeret ikke blir påviket, så er det karber uansett. Men da kan jeg overbevise henne at det er sånn da? At alt som er av karber som ikke påvirker blodsukkeret ikke regnes som karbohydrater da?

Hun har jo rett i at det er karbohydrater uansett (sånn kjemisk sett) Men for de som spiser lavkarbo og ønsker å ha oversikt over hvor mange karbohydrater man får i seg er det noen sukkeralkoholer man ikke trenger å ta med i regnskapet, siden disse karbohydratene ikke påvirker blodsukkeret.
Men karbohydrater som ikke påvirker blodsukkeret vil fortsatt være karbohydrater Så det har hun rett i.

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 18:02   #11
Cosmos
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 3
Cosmos er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

Hun har jo rett i at det er karbohydrater uansett (sånn kjemisk sett) Men for de som spiser lavkarbo og ønsker å ha oversikt over hvor mange karbohydrater man får i seg er det noen sukkeralkoholer man ikke trenger å ta med i regnskapet, siden disse karbohydratene ikke påvirker blodsukkeret.
Men karbohydrater som ikke påvirker blodsukkeret vil fortsatt være karbohydrater Så det har hun rett i.

Her er en liste over forskjellige sukkeralkoholer (polyoler) og i hvor stor grad de påvirker blodsukkeret. Påvirkningen på blodsukkeret kan måles i GI (Glykemisk Indeks), og er et forholdstall som sier i hvor stor grad stoffet påvirker blodsukkeret i forhold til ren ren glukose (druesukker). Glukose har GI=100, og her er en liste over GI-verdier på forskjellige sukkeralkoholer:

http://www.mendosa.com/netcarbs.htm

__________________


Cosmos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring (Kwasniewski) Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 20:08   #12
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Opprinnelig lagt inn av Cosmos, her.

Her er en liste over forskjellige sukkeralkoholer (polyoler) og i hvor stor grad de påvirker blodsukkeret. Påvirkningen på blodsukkeret kan måles i GI (Glykemisk Indeks), og er et forholdstall som sier i hvor stor grad stoffet påvirker blodsukkeret i forhold til ren ren glukose (druesukker). Glukose har GI=100, og her er en liste over GI-verdier på forskjellige sukkeralkoholer:

http://www.mendosa.com/netcarbs.htm

Oi... nå ble jeg forvirra, gitt.

Her på forumet sies det at Xylitol skal unngås, mens Maltitol er OK.
-Mel Xylitol har GI 13, og den "snilleste" maltitolen har GI 36.

Er det noen som kan forklare dette?

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 19:30   #13
Simpfan
Medlem
 
Simpfan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Innlegg: 161
Simpfan er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Så da menes det at, karber som IKKE påvirker blodukkeret regnes ikke som karber da med andre ord? Så spiser jeg en sukkerfri sjokolade hvorav 4 er sukkerarter, så er det 4, mens da resten 50 er polyoler, da kan disse trekkes fra og da regnes som 0 karber da?

__________________


Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 20:12   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Så da menes det at, karber som IKKE påvirker blodukkeret regnes ikke som karber da med andre ord? Så spiser jeg en sukkerfri sjokolade hvorav 4 er sukkerarter, så er det 4, mens da resten 50 er polyoler, da kan disse trekkes fra og da regnes som 0 karber da?

Merk forskjellen - på et lavkarbokosthold, regner man ikke med sukkeralkoholene i karboregnskapet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 20:31   #15
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Jeg fikk vite av fysioterapeuaten i dag at om det er f.eks en sukkerfri sjokolade som har 50g karbohydrater pr 100 g, hvorav 4g er sukkerarter og resten polyoler eller sukkeralkoholer, så skal man IKKE trekke fra unasett, for karbohydrater er vel karbohydrater uansett? Har nemlig lært her inne at man kan trekke fra polyoler eller andre sukkeralkoholer sånn at da blir karbene mindre. Er dette riktig? Sukkeralkoholer er vel karbohydrater uansett det det eller?

Hun mener kanskje at kaloriene er det samme?

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 21:08   #16
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Hun mener kanskje at kaloriene er det samme?

Tenkte det samme, men kom til at en kan ikke være sååå dum

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 22:52   #17
Simpfan
Medlem
 
Simpfan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Innlegg: 161
Simpfan er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Dum jeg...ja..... nei da, mente ikke kalorier, for kalorier er kalorier, det vet jeg. Men da kan jeg fortsette å regne ut alle matvarer som jeg har gjort. Tar vekk sukkeralkoholer og sånt som jeg har lært.

__________________


Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 23:27   #18
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Men f eks godis beregnet til diabetiker, er det stort sett ok for oss? Er en sjokolade på Danskebåten som heter Pea, er tysk tror jeg. Mener på den er søtt med fruktose.

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 23:31   #19
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Fruktose er ikke bra for noen!
Er sukkeret som er i frukt og det vil vi jo ikke ha!
Blodsukkeret mitt reagerer akkurat likt på fruktose og farin!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 18:01   #20
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Karbohydrat innhold er vel det som står uansett?

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Dum jeg...ja..... nei da, mente ikke kalorier, for kalorier er kalorier, det vet jeg. Men da kan jeg fortsette å regne ut alle matvarer som jeg har gjort. Tar vekk sukkeralkoholer og sånt som jeg har lært.

Nå var det fysioterapeuten din vi siktet til, ikke deg..... Vil du ha en klem som plaster på såret? Du får en uansett....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbohydrat innhold i Diplomis lett-is Victory Lavkarbo generelt 5 20-09-10 08:24
Går man ned i vekt,uansett-om man er i ketolyse? theatroll Spørsmål og svar 3 17-08-10 12:06
Uansett hva jeg søker på så kommer det ikke opp noe! miss_chica Ketolysekuren 9 12-01-09 18:52
sukker innhold i vin jegeren Lavkarbo generelt 0 05-02-07 13:48
Musikk-uansett-sjanger-tråden Alfie Generell diskusjon 3 14-08-05 11:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no