Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hjelp?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-08-11, 22:48   #1
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg
Question

Hjelp?

Jeg har noen (litt for godt informerte) venninner som stusser veldig over dette med HF-delen av LCHF. Jeg sa jeg skulle komme tilbake med litt info. Sendte det på facebook, og endte til slutt opp med denne ramsen av meldinger. Kan dere hjelpe meg med hva jeg kan si? Har jeg sagt noe feil? Det er ikke det at jeg ønsker å omvende venner og familie, men ønsker at de skal se dette litt fra min side (som er den eneste i vennegjengen som er overvektig). Nå skal det sies at alle venninnene mine heldigvis støtter meg 100%, og at jeg er kjempeheldig som har dem! Flere av de som har kommentert her har funnet frem gode oppskrifter til meg uten sukker og hvete også

Meg i svart, venninner i ulike farger.

Mie Mari: FYI Siden jeg ikke var så god å forklare selv

http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=153

http://www.dagbladet.no/pds/1997/10/24/33347.html

Er det viktig å spise mindre fett? - Slanking - Kosthold - Trening - Velvære
www.slankenett.no
ER HAMBURGEREN FARLIG? Det er en myte at fettfattig kost fører til slankere kropper. Man kan leve på fett og gå ned i vekt.


SJ: Jeg tror ikke, og mener heller ikke, at man skal kutte ut fett, som den første artikkelen tar opp, jeg mener bare at det ikke kan være sunt å <øke> fettinnholdet i kosten mer enn 'normalt'. Man trenger for all del ikke å kutte ut dressing o...
See more

trening.no - Lavkarbo, vektreduksjon og hjerte- og karsykdom
www.trening.no
Diskusjonen rundt effekten av et redusert karbohydratinntak er i ilden som aldri...



SLM: Fett er noedvendig, det er forskjell paa aa kutte det ut og aa spise for mye av det. Og aa spise mettet og umettet fett. Du taaler begge deler, men kroppen faar mest utbytte av det umettete, og mange helseulemper med for mye mettet fett. Kutter man ut karbohydrater, maa man spise noe annet istedet, ka med mer fiber, vitaminer, mineraler, sporstoffer, grönnsakssukker og vann som du finner i groennsaker, komplekse karbohydrater, og forskjellige typer vegetabilske oljer (linfröolje, olivenolje, rapsolje feks) og i nötter og frö. tror ikke mengde fett de fleste faar i seg i dag trenger forandres paa, bare kildene. Samme gjelder proteiner, vi faar allerede i oss altfor mye animalske proteiner.



Mie Mari:SJ: I artikkelen du viser til står det bl.a. " Lavkarbo kosthold gir ikke større langtidsreduksjon i vekt enn andre kosthold.". Men han forklarer ikke hvorfor... Det de sammenligner da er folk somhar gått på lavkarbo i f.eks fem år, og de som har levd på minimum kalorer i fem år. Vil tro det er bedre å leve på lavkarbo- og være mett, enn å "sulte seg selv" (satt litt på spissen. Det er også flere som klarer å holde et lavkarbo kosthold enn et lavkalorikosthld, noe som ikke går frem av treningsfysologen (ikke legen eller forskeren) Krogsæter.

ELlers har han et viktig poeng på slutten "For det første er det viktig å definere lavkarbo før man hiver ute argumenter. Snakker man om et kosthold med minimalt inntak av karbohydrater? Eller snakker man bare om å redusere mengden litt? Er det lavkarbo for friske eller folk med forskjellige sykdommer. Skal man redusere fettmassen på kroppen eller behandle hjerte og karsykdom? Hvert spørsmål har sin egen diskusjon og argumenter for og imot. Kanskje er det på tide å diskutere de forskjellige problemstillingene hver for seg?"



Mie Mari: ‎SLM: nettopp. Er det jeg gjør
5 hours ago · Like · 1 person

M; http://www.aftenposten.no/helse/article4212761.ece

- Kjøttlobbyen ligger bak lavkarbo-forskning
www.aftenposten.no
Den populære lavkarbo-dietten er miljøfarlig, og forskningen er tungt sponset av kjøtt- og meieriindustrien, hevder Sveriges Radio.



Mie Mari: legemiddelindustrien står bak forskning på medisiner også... har ikke så mye å si tror jeg. De fleste som spiser lavkarbo syns dette er helt latterlig latterlig ettersom potetene blir erstattet med grønnsaker, ikke kjøtt

K: Det er forsket på hvilke effekt fet mat har på kroppen din i flere tiår, av leger, ernærlingsfysiologer og mange andre. Det er udiskuterbart bevist at store mengder mettet fett er skadelig for blodårer, hjertet og indre organer, det er derfor statens helseråd og WHO kan si at det er farlig å spise for mye fet mat (for det hadde de ikke gjort uten rikelig med etterprøvbart forskningsmatriale som dokumenterer effekter over lang tid). Det er også bevist jevnt over at sakte karbohydrater inneholder mange viktige vitaminer og mineraler som kroppen må ha, og at man må spise det. Det har derimot aldri blitt bevist at det er noe sunnere å kutte ut karbohydrater, eller at de ikke er bra for deg. Dessuten må både hjernen og musklene dine ha karbohydrater, det er drivstoffet deres for at de skal kunne fungere optimalt. Men der er selvfølgelig mange meninger og synspunkter i en slik debatt, og det må man jo vise forståelse for og respektere!

Mie Mari: At det er udiskutabelt er helt feil bare se denne tråden.. Nå er ikke jeg noen ekspert, men er ganske sikker på at statens helseråd og WHO ALDRi har sagt at fett er farlig. Mettet fett, ja, men ikke alt fett. Nyere undersøkelser viser imidlertid at det er transfett, ikke mettet fett som tetter blodårer. Dette kan man også se ved å studere folkeslag som har evd på LCHF alltid (eks masaier og enuitter)- de har ikke hjerteproblemer, diabetes eller andre livsstilssykdomer. I steinalderen (og alle år før dette) spiste man også LCHF. Da levde alle (som ikke døde av spedbarnsdødlighet eller ble drept av ville dyr) til de var godt over 90.

At det aldri er bevist at karbohydratkutt er sunt er også tull. I Sverige ble en lege som anbefalte LCHF anmeldt. Etter å ha undersøkt saken fant man ut at dette var såpass forsket på og dokumentert at hele saken måtte henlegges. De beklaget også til Dr Hexeberg... Karbohydrater er først blirr drivstoff de siste par tuden årene, før dette var drivstoffet fett.. Det lille (ca30- 40 gram) man trenger av karber hver dag kan kroppen dessuten produsere selv...

Mie Mari: Legg forresten merk til at WHO anbfaler at hovedkilden til karber er frukt og melk (som man spiser på LCHF), ikke korn og poteter (som man spiser på HCLF).

Takk til dere som klarte å lese alt uten å sovne håper noen kan gi meg noen gode svar. Virker jeg for spydig og bastant i mine svar?

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 09:11   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp?

Jeg synes det virker greit, jeg. Faren med slike diskusjoner er at en del personer har problemer med å skille mellom uenighet om en ting (her de offisielle kostholdsrådene) og det å ikke like hverandre... Om venninnene dine er ok med å skille sak og person så synes jeg dette er helt ok, jeg?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 10:01   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp?

Synes du svarte helt greit jeg, men jeg får litt følelsen av at du er LITT usikker selv? Mulig det er bare innbilning

Sjekk ut sidene til Espen Rostrup og Thomas Geisner. Begge er hjerteleger/-forskere, jobber på Haukeland og blogger om lavkarbo. De forklarer I DETALJ hvordan et lavkarbokosthold fungerer på kroppen, hvordan metabolismen fungerer, og ikke minst har de tilgang til SISTE forskning på bla fett og hjerte-/karsykdommer. Jeg bruker de som "kilde" stadig vekk fordi artiklene deres er så grundig skrevet, de har mange som følger dem som korrigerer om de uttaler seg uklart også - så kvaliteten bør være ypperlig

Og til din siste venninne: Kroppen TRENGER ikke karbohydrater, den kan lage energien selv av protein og ikke minst fett, FETT er friskmeldt for lenge siden (sjekk espen rostrup og kolesterol), myndighetenes råd om mindre fett i kosten er kun på grunnlag av at for høyt energiinntak i forhold til uttak kan gi overvekt.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 10:02   #4
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp?

Det er heldigvis ikke et problem i min vennegjeng Takk for svar!

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 15:47   #5
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Hjelp?

Angående mettet fett...... Er det ikke gjort forskning på at det ikke er så farlig som folk tror?
Denne bloggen synes jeg er veldig bra, og i den linkede posten peker hun på motstridende svar på om mettet fett er bra eller dårlig.

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 15:54   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye, her.

Angående mettet fett...... Er det ikke gjort forskning på at det ikke er så farlig som folk tror?
Denne bloggen synes jeg er veldig bra, og i den linkede posten peker hun på motstridende svar på om mettet fett er bra eller dårlig.

Alt fett med unntak av transfett er frikjent. Jfr link til bloggen til Espen Rostrup.

Statens anbefalinger om å redusere fettinntaket er ikke lengre basert på helseskade, men på at det er lett og spise mer energi enn man trenger siden fett er svært energirik (9 kalorier pr gram).

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 00:45   #7
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Alt fett med unntak av transfett er frikjent. Jfr link til bloggen til Espen Rostrup.

Statens anbefalinger om å redusere fettinntaket er ikke lengre basert på helseskade, men på at det er lett og spise mer energi enn man trenger siden fett er svært energirik (9 kalorier pr gram).

Nja, det er ikke alle som har fått med seg dette dessverre, har selv nylig vært i diskusjon med en innenfor "systemet" som hevdet at forskning som godtar mettet fett bare er et resultat av at man ønsker at det skal være slik.

Samme person hevder at man kan få økt risk for brystkreft av fett, stemmer det?

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 07:46   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye, her.

Nja, det er ikke alle som har fått med seg dette dessverre, har selv nylig vært i diskusjon med en innenfor "systemet" som hevdet at forskning som godtar mettet fett bare er et resultat av at man ønsker at det skal være slik.

Samme person hevder at man kan få økt risk for brystkreft av fett, stemmer det?

Be om kildemateriale. Angående mettet fett så bør du henvise til Ancel Keys sitt noe spesielle utvalg av land for å få det til å bli sånn at mettet fett korrellerte med hjertesykdom.
http://healthydietsandscience.blogsp...ould-have.html
http://healthydietsandscience.blogsp...-fatheart.html


Angående brystkreft så synes jeg det er merkelig siden andre kreftformer visstnok trenger karbohydrater for den massive veksten som er farlig, men jeg har altså ikke sett data på verken det ene eller det andre. Uansett - her er et annet syn på kostendringer og brystkreft http://jama.ama-assn.org/content/295/6/629.abstract

Til slutt. Alle slike studier som foretas på diett er EKSTREMT vanskelig å kontrollere. De fleste baserer seg på egenrapportering - En stor feilkilde. De færreste er "randomised" og "double blind". Og de aller færreste har brukbar kontroll på ko-faktorer.

F.eks.. om man klarer å finne en sammenheng mellom risgrøt og buser - så er det lett å dra konklusjonen at risgrøt fører til buser. (Dette er den typiske helseartikkelen i en avis - enda bedre er det om eksperimentet er gjennomført på rotter. Rotter og mennesker er jo som kjent helt identiske både i kosten og metabolismen ) Mens den "ekte" forklaringen kan være 1) folk som har buser har en naturlig forkjærlighet for ris ..2 ) de som spiser risgrøt bruker også smørøye eller "plyg" til grøten... og det er dette som danner busene... 3) de som spiser risgrøt liker IKKE lever... og det er mangel på lever som danner buser eller 4) at risgrøten som ble brukt i eksperimentet kom fra en enkelt risbatch med spesielt busefremmende egenskaper...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 01-09-11 kl 07:57.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 08:57   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp?

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye, her.

Nja, det er ikke alle som har fått med seg dette dessverre, har selv nylig vært i diskusjon med en innenfor "systemet" som hevdet at forskning som godtar mettet fett bare er et resultat av at man ønsker at det skal være slik.

Samme person hevder at man kan få økt risk for brystkreft av fett, stemmer det?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?t...0meta-analysis.
Innenfor systemet, mener du ernæring og helse? Linken over viser til pubmed-publiseringen av en stor metaanalyse som tar for seg hele 21 tidligere studier av sammenhengen mellom mettet fett og hjerte-/karsykdommer. Studiene varte fra 5-23 år, og involverte over 300 000 mennesker... konklusjonen går som følger:

Sitat:

A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat.

Da har du noe konkret og slå i bordet med neste gang noen slenger ut påstander uten å ha kilder og vise til

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 12:21   #10
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp?

Oi, har var det skjedd noe. Tuuusen takk for gode svar! Den siste linken er helt super, og bloggene er lagt til i favorittlisten.

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
masse fett


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp hjelp! Noen med medisinutdannelse? Photobscura Fysisk og mental helse 23 17-11-09 11:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no