Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Jippi, jeg er så glad! Men trenger gode råd fra dere

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-08-08, 10:47   #1
beate
Medlem
 
beate sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 50
Innlegg: 364
beate er ny på veien
Question

Jippi, jeg er så glad! Men trenger gode råd fra dere

Hei. Lenge siden jeg har lagt inn noe innlegg her nå, men nå må jeg bare Det har seg slik at jeg startet opp igjen med lavkarbo 01.08. Tenkte at jeg ikke skulle gå så lavt ned i karber for å unngå å komme i ketose, men det hjalp ikke. Jeg gikk inn i ketose likevel på grunn av treningen antar jeg i og med at jeg til å begynne med spiste for mange karber, men likevel kom i ketose. Etter noen dager testet jeg bare for å være på den sikre siden og fikk selvfølgelig godt utslag på stixen. Jaja tenkte jeg så får jeg bare fortsette slik da, og redusert litt på karbene slik at det ikke ville bli noe sånn som å gå inn og ut av ketose annenhver dag.

Igår skulle jeg dra meg ut av ketose tenkte jeg, og spiste en stor porsjon grøt midt på dagen. Men herlighet sier jeg bare, jeg ble jo nesten syk. Kvalm, generell uvellfølelse, uggen i magen og svettet som bare det. Ikke noe sjakktrekk med andre ord.

Nå lurer dere sikkert på hvorfor jeg gjorde dette, og her er forklarringen: Da jeg sto opp i går morges testet jeg for å sjekke om jeg er gravid, og gjett hva? TO streker lyste mot meg med en gang!! JEG ER GRAVID!! Nå er det jo ikke sikkert det holder for det kjennes ut som det er like før jeg får menstruasjon hele tiden så er litt redd for å miste det. Men likevel tenkte jeg at da kan jeg jo ikke være i ketose lenger, og skulle komme meg ut av dette både fort og enkelt. Enkelt sikkert, men ikke helt behagelig nei. Men i morges da jeg sto opp var jeg fremdeles i ketose. Nå vet jeg at du ikke skal teste på morgenen, men da blir et av spørsmålene mine: Kan fosteret ta skade av om man er i ketose på nettene, men ikke på dagtid?

Hm. Det blir en del spørsmål her nå. Hvordan skal jeg spise? Tenker å prøve å forholde meg til lavkarbo, men jeg dras mot det kostholdet jeg har hatt de siste 14 dagene og da blir det for lite karber. Kunne spist frukt, men spiser generelt lite av det og synes det blir nok av grønt også. Så hva skal jeg spise for å få opp karbene på et akseptabelt nivå, hva nå det er da.......

__________________

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 10:56   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Jippi,jeg er så glad!! Men trenger gode råd fra dere...

Gratulerer så mye

I og med at man ikke skal være i ketose som gravid kan det jo være en ide å følge Lindberg under svangerskapet.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 11:05   #3
beate
Medlem
 
beate sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 50
Innlegg: 364
beate er ny på veien

Sv: Jippi,jeg er så glad!! Men trenger gode råd fra dere...

Hei. Joa, jeg vet at lindberg kan være noe. Men tenkte jeg kunne spise som på ketolyse/Atkins, men tilføre noen ekstra karber slik at jeg ikke kommer i ketose. Synes det ville vært enklest. Men klarer liksom ikke helt å finne ut hvilke matvarer jeg da skal spise iom at jeg må spise en god del mer karber da for å ikke være i ketose.

__________________

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 11:23   #4
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Jippi,jeg er så glad!! Men trenger gode råd fra dere...

Jeg tror jeg ville tilført linser og bønner i hvertfall og kanskje en frukt?

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 11:35   #5
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Jippi,jeg er så glad!! Men trenger gode råd fra dere...

Gratulere med to streker!
Aner ikke hva du skal spise, jeg, brødskiver til frokost
og kvelds, kanskje? det burde vel hjelpe .
Lykke til!

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 11:49   #6
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Jippi,jeg er så glad!! Men trenger gode råd fra dere...

Gratulere så utrolig masse med graviditeten Blir spennende å høre fra deg fremover
Jeg sendte en mail til ketolyse i går, ang at jeg skal operere vekk mandlene og da ikke skal være i ketose. Torkil anbefalte fullkornspasta og fullkornsris, brød av lavkarbosorten og frukt.
Kan ofte ta noen dager før man er ute av ketose når man har spist noe med masse karbs.

Ang om barnet tar skade av å være i ketose om natta tror jeg egentlig ikke siden man kan skille ut ketoner selv om man ikke går på noe lavkarbo pga at man ikke har gått på do hele natta. Men anbefaler deg selvsagt å øke karbs, så du kanskje ikke er i ketose i det hele tatt.

Masse lykke til

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 12:54   #7
medas
Seniormedlem
 
medas sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 2.367
medas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt likt

Sv: Jippi,jeg er så glad!! Men trenger gode råd fra dere...

Gratulerer så mye

__________________
medas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 19:24   #8
bofse
Juniormedlem
 
bofse sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 56
Innlegg: 42
bofse er på en erverdig vei

Sv: Jippi,jeg er så glad! Men trenger gode råd fra dere ...

Gratulerer med en spire i magen.
Jeg har i alle svangerskapene mine hatt murring i mage og rygg den første tiden.

bofse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 20:43   #9
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Jippi,jeg er så glad! Men trenger gode råd fra dere ...

JESS!!!!
Gratulerer, jeg vet dette var viktig så lenge!
Melk er bra for gravide og det er det ganske så en del karber i. Helmelk? Og frukt selvfølgelig, bananer er bra!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 17-08-08, 23:51   #10
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Jippi,jeg er så glad! Men trenger gode råd fra dere ...

Gratulerer så mye

Dessverre har jeg nok ikke noe kunnskap om ketolyse og graviditet.
Lykke til !

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 00:14   #11
Annhild
Medlem
 
Annhild sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Molde
Alder: 51
Innlegg: 97
Annhild er på en erverdig vei

Sv: Jippi,jeg er så glad! Men trenger gode råd fra dere ...

Melk er for kalver Ta tilskudd av kalsium,magnesium og D vit du. Magnesium hjelper mot kramper og hodepine.Og gratulere så mye med graviditeten.

Annhild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse,lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 00:17   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jippi,jeg er så glad! Men trenger gode råd fra dere ...

gratulerer
jeg leste her om dagen at det kan føles sånn i førsten av graviditeten!! sånn "nå kommer mensen" følelse i kropp (og kanskje litt i sjel)
Det går så bra så!!
Lykke til!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 04:19   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jippi, jeg er så glad! Men trenger gode råd fra dere ...

Eneste begrunnelsen jeg har hørt for å ikke være i ketose når man er gravid, er dersom man ikke har vært det lenge nok til at kroppen er kvitt avfall fra prossesert mat etc, sånn at det kan påvirke fosteret.
Synes ikke du skal tenke at det er vanskelig å gå over til Lindberg, i prinsippet så spiser du bare mer karber (f.eks med mer frukt, bønner, linser etc) og litt mindre fett.

Grattis med graviditeten

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 09:39   #14
beate
Medlem
 
beate sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 50
Innlegg: 364
beate er ny på veien

Sv: Jippi, jeg er så glad! Men trenger gode råd fra dere ...

Takk takk!
Skjønner at jeg bare må prøve meg fram. Har et lite håp om å ikke la kiloene komme på i lange baner, men det er vel også slik at det ikke er alt jeg kan bestemme selv. Men skal ihvertfall prøve å leve etter lavkarboprinsippet i sånn noenlunde grad så får jeg gjøre opp statu innimellom

__________________

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 10:08   #15
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Jippi, jeg er så glad! Men trenger gode råd fra dere ...

Gratulerer så masse da! Koselig.
jeg vet ikke noe om ketose og graviditet, men jeg vet at skal du øke karbohydratene bør du gjøre det gradvis. gjerne over en periode på en måned eller to, f eks en ekstar frukt i en uke, føy til en youghurt i en uke, så en skive rug brød/fullkornbrød etc. Da reagerer ikke kroppen så sterkt.

Lykke til!

Ps: kan anbefale lindberg, du trenger ikke oppdatere deg på all den filosofien, bare se på oppskrifter og hva du skal spise til hvert måltid. ikke så annerledes enn atkins/ketolyse. Men en god måte å øke karbogydrater på.

Lykke til!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 13:48   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jippi, jeg er så glad! Men trenger gode råd fra dere ...

Om du gjør som Vibeke beskriver er det ingen stor fare for at du legger på deg igjen, utover det man ellers gjør når man er gravid

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 16:51   #17
Damita
Seniormedlem
 
Damita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Lillehammer
Alder: 58
Innlegg: 3.243
Damita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt liktDamita er veldig godt likt

Sv: Jippi, jeg er så glad! Men trenger gode råd fra dere ...

Siterer boka til Torkil om ketolysesticksen (side 54);
"Graviditet og hyppig, ekstrem fysisk trening kan også gi utslag"

Så det kan hende du ikke er i ketose allikevel
Jeg hadde villa sjekka det med legen

Og selvfølgelig; congrats.jpeg

__________________
Under opplæring



Sist redigert av Damita : 25-01-09 kl 17:19. Årsak: Glemte å gratulere.. :roedme:
Damita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 17:15   #18
snowqueen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 27
snowqueen er på en erverdig vei

Sv: Jippi, jeg er så glad! Men trenger gode råd fra dere ...

Wow, gratulerer! Så gøy! Ser du har fått masse gode råd allerede
Signerer fullkornspasta, lav-karbo-brød, frukt..


Lykke til!

__________________

snowqueen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 13:39   #19
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Jippi, jeg er så glad! Men trenger gode råd fra dere ...

Og nøtter og bær om du tåler det

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger gode råd Johnson Lavkarbo generelt 11 12-09-08 17:11
Trenger gode råd! Pluto i magen min:) Spørsmål og svar 2 04-03-08 14:33
trenger gode råd - går ikke ned nok... bikini Lavkarbo generelt 5 06-05-06 22:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no