Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Har lett gjennom 'halve' forumet ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-10, 20:51   #1
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei
Question

Har lett gjennom 'halve' forumet ...

Men ikke funnet noe svar...

Jeg har begynt med lavkarbo pga lite energi, meget svingende blodsukker gjennom dagen, dårlig søvn, vil forebygge livsstilssykdommer og generelt spise mat som passer kroppen min (altså ikke pga et ønske om å gå ned i vekt). Følger heller ingen spes retning innen lavkarbo enda, men venter på et par bøker for å lese meg opp på emnet

Spm 1: Må jeg da telle karber? Eller er det bare for dem som er/skal i ketose?

Spm 2: Er det virkelig nødvendig å telle/veie fett og proteiner? Holder det ikke å holde seg unna fy-lista, og heller spise skikkelig god mat (dvs setersmør, fløte, bacon, rent kjøtt/fisk og herlige grønnsaker osv)??

-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 21:27   #2
ChristineSixteen
Medlem
 
ChristineSixteen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 39
Innlegg: 400
ChristineSixteen er ny på veien

Sv: Har lett gjennom 'halve' forumet...

Hvis du velger å gå på generell lavkarbo kan det lønne seg og sette en ca mengde med karbohydrater man skal spise hver dag. Tror ca 50 g om dagen er vanlig. Jeg vil tro det lønner seg å holde litt oversikt over hvor mye en får i seg. Når det gjelder fett og proteiner er det strengt tatt ikke nødvendig å telle gram, men kan være lurt i begynnelsen sånn at man får et forhold til hvor mye en får i seg. Etter et par uker så hadde jeg såpass god oversikt over dette, så etter dette veier jeg ikke fett og proteiner. Tror det ligger flere tråder her inne som omhandler dette temaet, hvordan sette opp en kostplan med generell lavkarbo.

__________________
Delmål 1: Ned 30kg Delmål 2: Ned 10kg og under 100kg... Delmål 3: Ned 10 kg Delmål 4: Ned siste 8 kg


ChristineSixteen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 21:49   #3
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Har lett gjennom 'halve' forumet...

Oki, takk ChristineSixteen... Da venter jeg på bøkene mine og min nyervervede kunnskap før jeg setter et ca inntak av karber

Noen andre som har en mening om dette??

-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 22:08   #4
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Har lett gjennom 'halve' forumet...

Opprinnelig lagt inn av -marie-, her.

...
Noen andre som har en mening om dette??

Ja

Jeg tror at om du spiser rent - rene kjøtt- og fiskeprodukter, grønnsaker, smør, egg og eventuelt litt nøtter og bær så vil du ha et godt kosthold som gir deg det kroppen din trenger. Gjerne lever og innmat også, og kraft kokt på kraftben.
For meg har det vært helt uaktuelt å veie maten, målet er å lære å høre hva kroppen vil ha. Det å veie og måle tar vekk matgleden, og for meg blir det et usunt og feil fokus. Det blir stressende, og stress er jeg altfor flink til å holde på. Men vi er forskjellige, så det er nok ingen fasitsvar på spørsmålene dine.

Har du lest LavkarboPå3min? En god og enkel innføring i lavkarbo

Lykke til.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 22:19   #5
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Har lett gjennom 'halve' forumet...

Takk Zincite

Høres mer ut som meg!! Vil bare leve sunt og spise god mat med glede og lyst! Og samtidig ha en helsegevinst...

Og ja, har lest den pdf'en Men takk for link! Er et utrolig bra kortfattet sammendrag!

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 00:03   #6
Hexehylet
Juniormedlem
 
Hexehylet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Finnskogen, like innenfor svenskegrensa
Innlegg: 30
Hexehylet er på en erverdig vei

Sv: Har lett gjennom 'halve' forumet...

Jeg har også begynt på lavkarbo for å få opp energien, er på 5. dagen nå, og føler meg mye bedre
Har telt karbene, det mest fordi jeg ikke har peiling på sånne saker. Kom til 11 om dagen. Forsøker å trøkke ned mest mulig fete saker, og føler overskuddet er på vei tilbake.

Hexehylet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo sånn ca... Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 19:24   #7
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Har lett gjennom 'halve' forumet...

Hmm, kanskje jeg skal gidde i noen dager bare for å se?! Hadde jo egentlig vært interessant å vite

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 20:17   #8
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Har lett gjennom 'halve' forumet...

Heisann. Jeg er også ny her inne i disse dager, selv om jeg har "eksperimentert" litt i sommer. Jeg leste også "halve forumet" slik du -marie- har gjort. Jeg har blitt mye klokere, selv om jeg følte meg mer forvirret enkelte ganger. Jeg kjøpte boka til Sofie Hexeberg; "Frisk med lavkarbo - nytt liv med riktig mat". Den synes jeg var nyttig å lese, selv om jeg ikke fant en pasienthistorie som lignet meg. Jeg har også lest gjennom infoen til nye på lavkarbo som arnakristin har skrevet. Det hjalp meg å sortere. Videre har jeg lånt den første boka til boka til Skaldeman og leser den nå.

Det er ikke en metode/kur som er rett for alle; noen kan ha mer, andre må ha mindre karbohydrater. Noen kan spise fete oster, andre ikke. Det samme når det gjelder lettbrus; noen kan drikke det mens andre ikke kan.
For min del har jeg valgt å veie og telle rett og slett for å vite hva det er jeg holder på med og hvordan kroppen reagerer på det. For å ha oversikten bruker jeg gratisprogrammet på diett.no og en kan også bruke Matpådata. Alternativt har Homer Simpson laget et regneark som kan brukes; se vedlegg med små skrift i innlegget.

Jeg har lagt om kosten pga vektnedgang og gikk ned 2 kilo de to første ukene. Etter dette har det stått i ro, av uvisse årsaker. Det kan være psykisk; jeg er for opptatt av vekta? Det kan være kroppen som er i "sjokk"; den har knapt nok fått fett på 25 år og så får den massevis? Jeg tror kanskje sikkert at jeg spiser for mye til hvert måltid; altså ikke kjenner på når jeg er mett. Jeg er i alle fall stinn lenge etter måltidet. Dette har jeg kjent på spesielt den siste uka, og ser at jeg må gjøre noe med. Uansett spiser jeg ikke før jeg er sulten; og det uten å bli slapp, sur mv pga lavt blodsukker.

Jeg tenker som så at jeg skulle ha lagt på meg enormt mye med tanke på hva jeg faktisk spiser, så jeg er strålende fornøyd med å spise så godt og ikke gå opp. Klærne blir stadig litt romsligere; må ha funnet tak i belte på bukser som før sommeren var så stramme at de var som pølseskinn. Sånn sett er de 2 kg på vekta alt for lite.

Dette ble litt lengre enn jeg tenkte; men det gjør godt å se det en tenker selv svart på hvitt. Jeg liker dette forumet; her finner en all slags info. Jeg følger enkelte tråder (denne nå ) ved å abonnere. Kjekt at det kommer mail når det er nye innlegg

Uansett hvordan dere gjør det, eller hvorfor, så ønsker jeg alle lykke til. Hittil har dette vært den enkleste og beste måten jeg skulle prøvd å gå ned i vekt på!

  Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 16:35   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har lett gjennom 'halve' forumet ...

jeg gikk et halvt år på denne filosofien:

Ingen pasta, potet, grønnsaker som vokser under jorden, ris, frukt eller brød.
Maks 5g karbo pr 100g i matvarer fra butikken.

Ble vant med tankegangen og synes dette var en fin-fin måte å "starte" på - selv om jeg ikke gikk ned i vekt. Måtte nemlig i tillegg telle kcalorier. Spiser nå rundt 20 g karbo pr dag - og ikke mer enn 1500 kcalorier (ca). Funker som fy! Ca en kg ned pr uke. De ukene jeg har spist etter filosofien øverst - altså MER kcalorier har vekta bare stått stille - men det er jo ferietid...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 16:41   #10
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Har lett gjennom 'halve' forumet ...

Takk for tipset! Jeg tror ganske sikkert at jeg spiser for mange kcal pr dag. Jeg ser jeg ligger på ca 2000/dag, evt mer. Sliter med å komme ned til 1600 som jeg innbiller meg er passe. Kan du beskrive en dag med mat slik at jeg ser hva lurt du gjør? Jeg bruker mye olje, smør og rømme i maten, noe som drar opp kcal ganske heftig. Ser at jeg i snitt ligger på ca 15g kh om dag; det er jo bra. Selv om jeg da holder meg innafor 5-20-75 til Skaldeman på det viset, føler jeg at jeg spiser for mye. Plages litt med bryst/halsbrann for tiden, det har jeg ikke gjort tidligere (med unntak av mens jeg var gravid - noe jeg definitivt ikke er nå!). Kanskje det kommer av at jeg spiser for store måltid? Egentlig er de på noe av det samme som før, men de metter mer nå....

  Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 17:04   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har lett gjennom 'halve' forumet ...

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Takk for tipset! Jeg tror ganske sikkert at jeg spiser for mange kcal pr dag. Jeg ser jeg ligger på ca 2000/dag, evt mer. Sliter med å komme ned til 1600 som jeg innbiller meg er passe. Kan du beskrive en dag med mat slik at jeg ser hva lurt du gjør? Jeg bruker mye olje, smør og rømme i maten, noe som drar opp kcal ganske heftig. Ser at jeg i snitt ligger på ca 15g kh om dag; det er jo bra. Selv om jeg da holder meg innafor 5-20-75 til Skaldeman på det viset, føler jeg at jeg spiser for mye. Plages litt med bryst/halsbrann for tiden, det har jeg ikke gjort tidligere (med unntak av mens jeg var gravid - noe jeg definitivt ikke er nå!). Kanskje det kommer av at jeg spiser for store måltid? Egentlig er de på noe av det samme som før, men de metter mer nå....

Et eksempel på mine måltid basert på spis-deg-slank:

Frokost: 2 skiver spis-deg-slank brød med hjemmelaget syltetøy på (jordbær, natreen og JBKM ) Ca 300 kcal om jeg ikke husker helt feil
eller kjøttpålegg med majones

Lunsj: Kald kokt laks med dressing (ca 100g laks og 40 g dressing av majo og CF) også ca 300 kcal

Mellom: Cappuchino-smoothie, hjemmelaget. Ca 180 kcal

Middag: Feks fiskegrateng med egg - 250 kcalorier (middagene er mindre enn jeg ville spist "naturlig".
eller
stor pizzaomelett ca 400 kcal
eller
gresk moussake ca 400 kcal

Kvelds: Kunstig søtet pisket krem med bær, ikke mye ca 250 kcal
eller
en atkins-sjokolade

Det er for meg mengdene det går på... jeg er storspiser - så i starten syntes jeg det var FRYKTELIG små porsjoner. Men jeg er jo ikke sulten - så hvorfor spise mer? Løsningen for meg - faktisk fremdeles - er at jeg lager ferdig en del måltider på forhånd og fryser ned (akkurat som spis-deg-slank måltidene). Jeg regner ut kcal og karbo og noterer på toppen.
I starten var dette kjempehjelp for meg for å finne ut hvor mye jeg burde spise for å holde meg lavere i kcalorier. Etter en del uker nå har jeg laget maten selv - og nå blir det mer og mer ad-hoc laging, dvs jeg trenger ikke gjøre klar så mange porsjoner mer. (Med unntak av at lunsj/mellom-måltidene som er geniale å ha med på jobb )

Jeg bruker spis-deg-slank boka aktivt, der står det greit mengdene. jeg spiser MYE mer når jeg ikke har ferdigmåltidene - med det resultat at jeg ofte da står stille vektmessig disse periodene (slik som i ferien.)

du kan feks gå inn på sidene til spis-deg-slank, de har nemlig næringinnhold over (de fleste) måltidene sine - og da får du et bilde av mengde og ikke minst inspirasjon Det var en bøyg for meg å bare spise kald laks og dressing - UTEN brød eller grønnsaker til - men det er faktisk KJEMPEGODT og veldig mettende

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lite mat gjennom dagen Paris Spørsmål og svar 7 30-05-10 01:13
Vil noen se gjennom menyen min? Bixen Ketolysekuren 11 20-05-09 23:32
Rett gjennom! Konkelimonke Lavkarbo generelt 1 08-07-08 15:30
MÅ man gjennom induksjonen? elian Lavkarbo generelt 2 27-07-04 14:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no