Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Skiftarbeid, lavkarbo og hjertesykdommer

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-02-11, 18:31   #1
UngeHerr
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 32
UngeHerr er på en erverdig vei

Skiftarbeid, lavkarbo og hjertesykdommer

Heisann

Først må jeg bare si at dette er virkelig ikke noe jeg har peiling på, men mer ett søk om noen har litt mer kunnskap enn jeg.Dette er rett og slett bare en liten lufting av tanker.Vær så snill å kommenter å rett på meg der jeg har skjønt ting galt

Slik jeg har forstått det kan man på "normalt" kosthold helst ikke spise på natt, da kroppen er i lagringsmodus og vil lagre store deler av energien vi inntar.Dette er hvertfall det jeg har lært siden jeg var liten.
På lavkarbo vil ikke dette gjelde i samme grad, hvertfall ikke på ketolysekuren.Blodsukkeret vil være stabilt og fint natten gjennom, og det igjen vil være postivt for hjertet.Man kan spise seg god og mett med god samvittighet på natten også.

Skiftarbeidere har en 50% større sjans for å utvikle hjerte- og karsykdommer i følge forskningen.Er dette ett tall som rett og slett kan senkes drastisk med en lavkarbodiett? Kan det virkelig være så enkelt? Eller er det helt andre mekanismer i kroppen som gjør at risikoen er så mye høyere? Er jeg helt ute på bærtur her? Og er det noe forskning som beviser noe som helst i noen retning?

Som sagt, så er dette bare ren synsing og spekulering fra min side.Men om det virkelig hadde vært så vel at lavkarbo kunne redusert faren, så er det jo virkelig noe jeg kunne tenkt meg å dele med mine kolleger på jobb

__________________


UngeHerr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 19:06   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Skiftarbeid,lavkarbo og hjertesykdommer

50 % var mye.. Har du linker til den forskningen?
Jeg tror at de "sykdommene" man er utsatt for når man jobber skift (spesielt når man jobber nattskift) er uavhengige av kosthold.. Vet ikke altså, bare gjetter.
Kan jo hende sjansene blir mindre med lavkarbo, men jeg har hvertfall ikke blitt kvitt jetlagfølelsen jeg får etter nattevaktuka mi, uansett hvor lavkarbo jeg måtte spise..
Det er vel noe med det å gå glipp av den dyrebare nattesøvnen som er med på å lage krøll hos noen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 19:39   #3
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Skiftarbeid,lavkarbo og hjertesykdommer

Jeg mener å huske at jeg har lest en plass at levealder reduseres/nedsatt helse en større andel av de som jobber skiftarbeid enn de som jobber "vanlige" tider til. Grunne til det er at man ikke får den lange søvnperioden på natten. Biorytmen vår er innstillt til at vi skal sove en lengre tid på natta når det er mørkt, søvnkvaliteten blir ikke den samme på dagtid og dermed får ikke kroppen tiltrengt hvile og blir lettere stressa. I tillegg har vel forskning vist at det tar lengre tid å snu fra nattskift til dagskift enn omvendt (spesielt for de som må snu døgnet både titt og ofte), dette gir også et dårlig søvnmønster som igjen kan føre til stress.

Kosthold er viktig og det skader jo ikke å leve på ren, sunn mat, men tror at her er det søvn som er den aller viktigste faktoren.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 22:41   #4
UngeHerr
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 32
UngeHerr er på en erverdig vei

Sv: Skiftarbeid,lavkarbo og hjertesykdommer

Her er en link til helsenett der de skriver om farene med skiftarbeid og at det går på enzymer i kroppen og opptak av næringsstoffer på en uheldig måte og at dette over tid kan være helseskadelig.
http://www.helsenett.no/index.php?op...3924&Itemid=60

Dette er an artikkel jeg leste på arbeidstilsynet sine nettsider der det står av faren for HKS er 50% høyere for en skiftarbeider som har jobbet skift i 10-20 år enn i resten av befolkningen.Dette er jo sjokkerende høye tall.Om dette er forskning eller synsing aner jeg ikke noe om for å være ærlig.Men om man nå rett og slett sammenføyer disse to artiklene så ser det jo ut ved første øyekast at man kan trekke paraleller, selv om det nok i realiteten er en litt for lettvindt konklusjon

http://www.arbeidstilsynet.no/arbeid...html?tid=79361

__________________


UngeHerr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 23:30   #5
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 54
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Skiftarbeid,lavkarbo og hjertesykdommer

Det er mulig at dette svaret mitt blir bare tøys og at det ikke er relevant i det hele tatt...

Men jaffal, jeg tror at det er det forstyrrete søvnmønsteret som gjør kroppen stresset og man kan få hjertetrøbbel. Lavkarbokosthold er både balanserende og avstressende i lengden for kroppen, så det kan være noe her. På lavkarbo skal det teoretisk sett ikke spille noen rolle når på døgnet man spiser; det er som du sier at forbrenninga går relativt jevnt hele døgnet uansett. Selv spiser jeg mest på ettermiddag og kveld og sjelden eller aldri frokost, men har da tatt av 42 kilo lell da 7.

Jeg har også medfødt hjertefeil som har plaget meg hele livet, men på lavkarbo merker jeg det sjelden eller aldri. Nå kan det være et lite flimmer en eller to ganger i året, før var det ofte hver dag.

Beste hilsen Nic.

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 14:17   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Skiftarbeid,lavkarbo og hjertesykdommer

Da jeg jobbet nattevakter (mange år siden nå), så var det fast takst å ha med seg sjokolade for å holde seg våken (fikk opp blodsukkeret). Vi pleide også å ha med oss kaker eller lage vafler som vi spiste utpå natta. Og bøttevis med kaffe. Tror nok at det gav litt stress på kroppen, men man var ung og entusiastisk, hehe.
Vet ikke om hvor vanlig det er blant nattearbeidere, men det er uansett ikke med på å gi noen bedre helse .

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 14:18   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Skiftarbeid,lavkarbo og hjertesykdommer

Opprinnelig lagt inn av UngeHerr, her.

Her er en link til helsenett der de skriver om farene med skiftarbeid og at det går på enzymer i kroppen og opptak av næringsstoffer på en uheldig måte og at dette over tid kan være helseskadelig.
http://www.helsenett.no/index.php?op...3924&Itemid=60

Dette er an artikkel jeg leste på arbeidstilsynet sine nettsider der det står av faren for HKS er 50% høyere for en skiftarbeider som har jobbet skift i 10-20 år enn i resten av befolkningen.Dette er jo sjokkerende høye tall.Om dette er forskning eller synsing aner jeg ikke noe om for å være ærlig.Men om man nå rett og slett sammenføyer disse to artiklene så ser det jo ut ved første øyekast at man kan trekke paraleller, selv om det nok i realiteten er en litt for lettvindt konklusjon

http://www.arbeidstilsynet.no/arbeid...html?tid=79361

Thanks

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-11, 18:07   #8
UngeHerr
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 32
UngeHerr er på en erverdig vei

Sv: Skiftarbeid, lavkarbo og hjertesykdommer

Blir vel ikke spist så mye sjokolade på natta tror jeg.Det skjer jo, men tror ikke det er noe unormal mye.Kaffe derimot er noe det går ekstremt mye av på nattskift, hvertfall på de plassene jeg har jobbet, og det er kanskje ikke så sunt det heller når det kommer opp i relativt store mengder.Men på den annen side så drikker man jo gjerne mye kaffe på dagtid også..

__________________


UngeHerr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 20:05
Et spørsmål om skiftarbeid siba Spørsmål og svar 3 09-03-09 20:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no