Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Sparemodus

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-06-12, 18:42   #1
Nix
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 43
Nix er på en erverdig vei

Sparemodus

Nå har jeg lest litt rundt her (igjen) og kan lettet konstatere at det ikke bare er jeg som spiser bare to måltider daglig. Jeg får rett og slett ikke i meg mer. Etter "hotdogen" jeg spiste til middag i dag, er jeg stappmett og orker ikke tanken på mat, før i morgen tidlig.

MEN "kaloritelleren" teller bare 764 kalorier i dag (hvorav 87% fett). Går kroppen i sparemodus da?

__________________


Nix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 21:12   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sparemodus

Ikke nødvendigvis. Du vil vel kanskje merke det på at du blir litt slapp og får mindre energi? Prøv å få i deg nok proteiner i løpet av dagen ihvertfall, siden de er viktige for kroppen... med ca 10% av 764 kcal som protein og karbohydrater, si at alt er protein, ender du opp med under 20 g protein i løpet av dagen og DET er for lite

Regn minst 1 g protein pr kilo kroppsvekt - gjerne mer om du er aktiv.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 22:06   #3
Nix
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 43
Nix er på en erverdig vei

Sv: Sparemodus

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Ikke nødvendigvis. Du vil vel kanskje merke det på at du blir litt slapp og får mindre energi? Prøv å få i deg nok proteiner i løpet av dagen ihvertfall, siden de er viktige for kroppen... med ca 10% av 764 kcal som protein og karbohydrater, si at alt er protein, ender du opp med under 20 g protein i løpet av dagen og DET er for lite

Regn minst 1 g protein pr kilo kroppsvekt - gjerne mer om du er aktiv.

Jeg må ha litt mindre proteiner, da jeg har nyresvikt, men føler meg på ingen måte slapp, nei. Så bare at man bør ha minimum 1250 kalorier daglig, men når jeg spiser så mye fett som jeg har gjort i dag, så får jeg ikke ned mer

__________________


Nix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 22:43   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sparemodus

Er ikke noe krise å spise litt lite enkelte dager, det er dagsgjennomsnittet over f.eks. 1 uke som teller.. Ligger du på 700-800 kcal i snitt, over flere uker, er det for lite. Da risikerer du at kroppen går i sparebluss, ja. En normal kvinnekropp forbrenner ca. 1300 kcal bare på å holde de livsviktige prosessene igang, det er derfor dette er satt som generell grense for minimums kaloriinntak (altså, spiser du betydelig mindre enn dette påvirker det kroppen negativt over tid).

Det er vanlig å ha lite matlyst i starten, og føle at man ikke klarer å trykke i seg nok mat uten å bli kvalm og uvel, men det går seg som regel til etterhvert.. Hvis du virkelig ikke klarer å få i deg nok fett, hadde det kanskje vært bedre å gå for en mer moderat versjon av lavkarbo?

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 22:53   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sparemodus

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Det er vanlig å ha lite matlyst i starten, og føle at man ikke klarer å trykke i seg nok mat uten å bli kvalm og uvel, men det går seg som regel til etterhvert.. Hvis du virkelig ikke klarer å få i deg nok fett, hadde det kanskje vært bedre å gå for en mer moderat versjon av lavkarbo?

Vil vel kanskje tro at nesten 90% fett av totalt energiinntak er mer enn nok?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 23:00   #6
Nix
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 43
Nix er på en erverdig vei

Sv: Re: Sparemodus

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Er ikke noe krise å spise litt lite enkelte dager, det er dagsgjennomsnittet over f.eks. 1 uke som teller.. Ligger du på 700-800 kcal i snitt, over flere uker, er det for lite. Da risikerer du at kroppen går i sparebluss, ja. En normal kvinnekropp forbrenner ca. 1300 kcal bare på å holde de livsviktige prosessene igang, det er derfor dette er satt som generell grense for minimums kaloriinntak (altså, spiser du betydelig mindre enn dette påvirker det kroppen negativt over tid).

Det er vanlig å ha lite matlyst i starten, og føle at man ikke klarer å trykke i seg nok mat uten å bli kvalm og uvel, men det går seg som regel til etterhvert.. Hvis du virkelig ikke klarer å få i deg nok fett, hadde det kanskje vært bedre å gå for en mer moderat versjon av lavkarbo?

Synes jeg er moderat jeg da, siden jeg (vanligvis) ligger på oppunder 1300 kalorier fordelt på (ca) 70% fett og ca 15/15 med karbo/protein. Men i dag ble jeg for mett, av rømmegrøt og en "hotdog".

De dagene jeg spiser ordentlig middag, kommer jeg jo litt mer opp i kalorier.

__________________


Nix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 23:01   #7
Nix
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 43
Nix er på en erverdig vei

Sv: Re: Sparemodus

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Vil vel kanskje tro at nesten 90% fett av totalt energiinntak er mer enn nok?

Ja, dersom man ikke teller kalorier så...

__________________


Nix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 23:10   #8
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Re: Sparemodus

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Vil vel kanskje tro at nesten 90% fett av totalt energiinntak er mer enn nok?

Hehe, "fet mat" hadde kanskje vært rettere å skrive.

Nix, hvis du vanligvis spiser rundt 1300 kcal er det jo ikke så farlig da.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no