Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Unngå å bli lurt av søtstoffer

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-09-09, 04:53   #51
Rangelet
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 67
Rangelet er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Det er utvilsomt mye penger inni bilde med tanke på sukkerindustrien. Stevia er jo blitt brukt i Japan med stor suksess. Er det ikke et tankekors?

Hvorfor hive i seg usunne søtningstoffer, når det finnes et sundt alternativ? Bare fordi noen mener sukker smaker bedre?

Det er så mange produkter som inneholder tvilsomme stoffer som MSG (natriumglutamat), enkelte fargestoffer, og aspertam. I små mengder går det nok bra for de fleste. Men noen er mer sensitiv. Noen har melk og gluten allergi/intoleranser i tillegg. Og de fleste har et eller annet med melk eller gluten i seg.

Ikke glem at hvetestivelse ofte finnes gjemt i fyllstoffene, bl.a. maltodextrin, dextrose, glykose, glukose, mannitol og maltitol. Dette innebærer at sannsynligheten for at disse inneholder opptil 0,002% gluten er stor, så fremt ikke det er spesifisert at det brukes mais- eller potetstivelse og IKKE hvetestivelse.

For mange, og spesielt de som lider av morfinpeptiddannelse, er en så liten mengde med gluten nok til at det kan skape problemer.

Rangelet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo funker Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 16:56   #52
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Siden vi er inne på søtstoffer - hva med natreen flytende? Den har iflg innholdsdeklarasjon 0 karbohydrater... Spiser ikke mye søtt, men liker å ha i et par skvetter i feks smoothien min om morgenen og om jeg skal lage kaketing ved spesielle anledninger. Er godt vant med flytende natreen da far er dia2 - og han byttet ut sukkeret i matlagingen for lenge siden med natreen. Synes de andre - feks splenda - smaker litt "metall" i forhold til natreen, men det kan jo skyldes at jeg er mer vant med natreen

Så lenge jeg ikke har i meg MER søtningstoff nå enn tidligere - og har kuttet ut så mye annet jeg tydeligvikke har hatt godt av - orker jeg ikke bekymre meg for eventuelle skadevirkninger

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 21:37   #53
Rangelet
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 67
Rangelet er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Siden vi er inne på søtstoffer - hva med natreen flytende? Den har iflg innholdsdeklarasjon 0 karbohydrater... Spiser ikke mye søtt, men liker å ha i et par skvetter i feks smoothien min om morgenen og om jeg skal lage kaketing ved spesielle anledninger. Er godt vant med flytende natreen da far er dia2 - og han byttet ut sukkeret i matlagingen for lenge siden med natreen. Synes de andre - feks splenda - smaker litt "metall" i forhold til natreen, men det kan jo skyldes at jeg er mer vant med natreen

Så lenge jeg ikke har i meg MER søtningstoff nå enn tidligere - og har kuttet ut så mye annet jeg tydeligvikke har hatt godt av - orker jeg ikke bekymre meg for eventuelle skadevirkninger

Synes natreen er bedre enn splenda selv. Men kroppen reagerer på begge, bare mye verre på splenda

Rangelet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo funker Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 11:54   #54
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Siden vi er inne på søtstoffer - hva med natreen flytende? Den har iflg innholdsdeklarasjon 0 karbohydrater... Spiser ikke mye søtt, men liker å ha i et par skvetter i feks smoothien min om morgenen og om jeg skal lage kaketing ved spesielle anledninger. Er godt vant med flytende natreen da far er dia2 - og han byttet ut sukkeret i matlagingen for lenge siden med natreen. Synes de andre - feks splenda - smaker litt "metall" i forhold til natreen, men det kan jo skyldes at jeg er mer vant med natreen

Så lenge jeg ikke har i meg MER søtningstoff nå enn tidligere - og har kuttet ut så mye annet jeg tydeligvikke har hatt godt av - orker jeg ikke bekymre meg for eventuelle skadevirkninger

Hvorfor et produkt som inneholder fruktose er merket med 0 karbohydrater er for meg en gåte...

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 20:01   #55
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

korrigering - det står <1 g på flasken. Aner heller ikke hvorfor det ikke er mer i den flytende enn den faste typen.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 20:03   #56
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Fant denne http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3824 temaet er diskutert tidligere

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 00:05   #57
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

korrigering - det står <1 g på flasken. Aner heller ikke hvorfor det ikke er mer i den flytende enn den faste typen.

Ok, det stod 0 på Natreens hjemmesider.

Forsiktig bruk burde uansett ikke påvirke ketosen.

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 22:13   #58
Maja
Medlem
 
Maja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 211
Maja er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Blir litt forvirret her...

Jeg liker å ha to-tre suketter i te koppen min (to ganger daglig). Jeg bruker natreen, men har kastet emballasjen, så jeg vet ikke hva den inneholder.

Blir dette omdannet til glucose eller sukker i tarmen?
Påvirker det ketosen?

__________________
Klem fra Maja

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 00:22   #59
Maja
Medlem
 
Maja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 211
Maja er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Det er mulig at jeg spør veldig dumme spørsmål, men er det virkelig ingen av dere med erfaring fra ketolyse som kan svare meg?

Bør jeg la være å bruke suketter? Eller er det greit å bruke 4-6 suketter (natreen) for dagen? For tiden bryr jeg meg ikke så veldig mye om de helseskadelige sidene ved kunstig søtning. Jeg bare lurer på om det er uheldig for ketosen.

__________________
Klem fra Maja

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 02:13   #60
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

What? Jeg trodde Splenda var safe... Jeg har hatt Splenda ca daglig de siste ukene... Jeg lagde "fruktyoghurt" av creme fraiche, Splenda og shave-ice-sirup-konsentrat (ingen søtning i konsentratet, bare andre e-stoffer). Jeg har gått veldig sent ned i vekt de ukene, men jeg trodde det var det som var normalen min. Jeg har ikke gått ut av ketose siden jeg startet for 5 uker siden. Men da kutter jeg ut Splenda gitt og bare bruker det til spesielle anledninger.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 07:48   #61
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Maja, her.

Det er mulig at jeg spør veldig dumme spørsmål, men er det virkelig ingen av dere med erfaring fra ketolyse som kan svare meg?

Bør jeg la være å bruke suketter? Eller er det greit å bruke 4-6 suketter (natreen) for dagen? For tiden bryr jeg meg ikke så veldig mye om de helseskadelige sidene ved kunstig søtning. Jeg bare lurer på om det er uheldig for ketosen.


desverre kan det være det. sukrin er helt trykt. selges på helsekosten. men har en sådan (ettersmak?) smak etter su har spist det.. smaker kaldt.

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 10:39   #62
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Maja, her.

Det er mulig at jeg spør veldig dumme spørsmål, men er det virkelig ingen av dere med erfaring fra ketolyse som kan svare meg?

Bør jeg la være å bruke suketter? Eller er det greit å bruke 4-6 suketter (natreen) for dagen? For tiden bryr jeg meg ikke så veldig mye om de helseskadelige sidene ved kunstig søtning. Jeg bare lurer på om det er uheldig for ketosen.

Natreen har nesten like mye kh som sukker (87,8 fant jeg ut). MEN! Det har en ganske lav egenvekt. Tror ikke du en gang kan klare å veie de sukettene. Om du ikke bekymrer deg for det helsemessige ved det (det er aspartam og en del annet drit i det) så kan du trygt bruke natreen. Jeg vet ikke hvor mange karber du skal regne for det antall suketter du bruker pr dag, med mindre det står noe om pr serving på boksen din
Sukrin vet jeg ikke om kan brukes i varme drikker.

Splenda er i alle fall tryggere enn Natreen sånn sett, da det er laga av sukker, og har minst like mye kh som Natreen, men det har den samme lave egenvekten.

Søtningsmiddel kan uansett være en partystopper om det brukes i store mengder, og det kan også øke søtsuget, få deg til å spise mer enn du trenger etc. Greit å være obs på

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 15:16   #63
Maja
Medlem
 
Maja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 211
Maja er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Tusen takk for svar

__________________
Klem fra Maja

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 19:41   #64
Jalla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 4
Jalla er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Stevia er å få kjøpt i helsekostbutikker. Det er mer eller mindre bra i smaken, men fungerer f.eks veldig bra i syltetøy

Jalla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 20:31   #65
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Jalla, her.

Stevia er å få kjøpt i helsekostbutikker. Det er mer eller mindre bra i smaken, men fungerer f.eks veldig bra i syltetøy

200-300 ganger søtere en sukker, og forferdelig dyrt!
spør du meg, er det ikke helt hvert det..

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 22:51   #66
Flertall
Juniormedlem
 
Flertall sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Alder: 35
Innlegg: 17
Flertall er på en erverdig vei
Angry

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.

Transfett lages stort sett av næringsmiddelindustrien, kun noe finnes i naturlige kjøttprodukt.

Det er vel ingen som er opptatt av/har peiling på kosthold som tror at transfett er bra heller, var snakk om naturlig fett, det skjønte vel du og!!!

__________________


Flertall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 22:56   #67
Flertall
Juniormedlem
 
Flertall sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Alder: 35
Innlegg: 17
Flertall er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Har gått på Ketolyse flere ganger, de fleste søtningsstoffer hindret vektnedgang for min del, bortsett fra Splenda (i moderate mengder), aspartam/acesulfam K og maltitol (men sistnevnte er ikke verdt bruk for min del, magen reagerer voldsomt). I en periode var aspartam'en og acesulfam K'en i Cola Light byttet ut med sucralose, noen som vet hvorfor de byttet tilbake?

Bruker selv flere suketter i kaffen hver dag, men kunne som sagt ikke gjøre det på Ketolyse. Nå følger jeg stort sett Lindberg men "sluntrer unna" med noe "godt" i kaffen

__________________


Flertall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:37   #68
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Var i butikken istad, skulle kjøpe meg noe sjokolade og "godt" til helgen. Men ble jo ikke klok for fem flate..!

Må man rett og slett prøvve ut forskjellige typer og se hva man reagerer på? Fått med meg at aspartam er safe.

I flere av diabetes/dïat sjokoladene her (bor i tyskland), så er det fruktose, men det er jo sukker? samme som i frukt??

Er rett og slett cluet MENGDEN, altså ikke dytte i seg halve kaka, eller hele sjokoladeplata?? (og da gjerne med de derre 0 GI greiene som står på side 1 her)

Og ser jo at selv om sjokolade inneholder 77-80% kakao, så har de grassat mye karbohydrater! (men lavere GI siden ikke 70 sukker..?)

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:43   #69
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Aspartam er ikke safe for alle, jeg går opp av det. Kroppen trekker veldig mye vann.

Vanlig 70% inneholder sukker ja
Fruktose er ok for lindberg, men ikke ketolyse.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:17   #70
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Og så kan aspartam være direkte helsefarlig, klart, da skal man spise en del, men jeg ville heller skaffa meg stevia/sukrin og laget noe selv.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 17:39   #71
heltny
Medlem
 
heltny sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 171
heltny er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Og så kan aspartam være direkte helsefarlig, klart, da skal man spise en del, men jeg ville heller skaffa meg stevia/sukrin og laget noe selv.

sikker?

Jeg velger og være enig med denne skriveren. HAr drukket pepsi max i år, og ikke lite hver dag.

__________________
Kjempevennlig hilsen Heltny!
bloggen min - gjerne komenter
+++=
heltny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf. Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 18:53   #72
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Hadde jeg vært hundre prosent sikker, så hadde jeg vel ikke skrevet ''kan''!
Men det er mange tilfeller som tyder på at betydelige mengder aspartam kan gi en del symptomer som kan forveksles med f.eks fibromyalgi. Jeg får hodepine av aspartam. Nå har ikke jeg inntatt noe særlig mye av det. Men de få gangene jeg har drukket f.eks pepsi max eller cola light, så stikker det i hodet. Men det er min erfaring, da. Og er visst en veldig vanlig bivirkning.

Ja og i forbindelse med artikkelen du linket til, denne skriverens første ord er som følger:

Sitat:

PS: Denne artikkelen representerer min konklusjon basert på en begrenset mengde undersøkelser, og må på ingen måte betraktes som fakta.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-12-09, 12:40   #73
EostQ
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 5
EostQ er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Ser ingen har nevnt xylitol!

I motsetning til andre sukkeralkoholer og kunstige søtningsstoffer, som i beste fall har en nøytral virkning på helsa, er xylitol som medisin å regne. Brukt og forsket på i vid skala siden 1940-tallet, så kunnskapen om dette stoffet er stor nok, den har bare blitt undertrykt av den mektige sukkerindustrien.

Kroppen vår produserer rundt 15g xylitol daglig og sånn sett er xylitol mer naturlig enn noen andre søtningsstoffer. Allikevel kan man jo si det er et kunstig produkt siden det utvinnes på fabrikk, men da bør man vel heller ikke bruke askorbinsyre?

I tabellen står xylitol med GI på 13, mens jeg de fleste andre steder har sett en GI på 7. Uansett forbrennes xylitol uavhengig av insulin, den stabiliserer faktisk insulinnivået og gjør at maten ligger lengre i magesekken, så fordøyelsen og næringsopptak forbedres. Xylitol stopper søtsuget, i motsetning til mange andre søtstoffer.

Den er også anti-bakteriell(dvs. dreper "onde" bakterier, ikke "gode"), anti-virus, anti-sopp(bra for candidaovervekst), anti-plakk og karies, hormonbalanserende, forebygger og reparerer benskjørhet, osv. Lista er rimelig lang, så det er bare å google i vei for den som er interessert!

EostQ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewski / Weston A. Price Svar med sitat
Gammel 03-01-10, 22:07   #74
Indiekid
Medlem
 
Indiekid sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 96
Indiekid er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Jeg er ganske avhengig av grønn te. Og da bruker jeg et par suketter til. Hvor "farlig" er det på en skala?

Indiekid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 00:04   #75
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Indiekid, her.

Jeg er ganske avhengig av grønn te. Og da bruker jeg et par suketter til. Hvor "farlig" er det på en skala?

Kommer ann på hvor mye og ofte. Neppe særlig problematisk om du ikke drikker 3-4 kopper i timen.

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Svar

Emneord
isomalt, maltitol, sukker, søtstoff, xylitol


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søtstoffer, hvilke er greie? Maimor Lavkarbo generelt 1 13-03-09 02:46
Søtstoffer/urinstix ketanore Ketolysekuren 4 19-03-08 00:10
Søtstoffer og sånn Photobscura Kake/dessert og snacks 13 30-07-07 14:20
Ang. søtstoffer miss_celica_83 Lavkarbo generelt 13 29-12-06 20:37
Ketolyse og søtstoffer BigDaddy Ketolysekuren 19 01-08-06 14:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no