Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvor mange gr karb spiser du?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-04-11, 18:20   #26
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange gr karb spiser du?

Mellom 30 og 50 oftest, men enkelte dager ned i 15 og andre dager opp i 70

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 18:53   #27
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange gr karb spiser du?

Tja... 30-70 kanskje? Noen ganger over, sjeldent under.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 22:23   #28
mats_
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 44
mats_ har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: Hvor mange gr karb spiser du?

Opprinnelig lagt inn av nypålavkarb, her.

Jeg lurer på hvor mye karb du spiser iløpet av en dag, har funnet ut at dette kan variere veldig da noen spiser minimalt og andre kan spise fra 50-100 om dagen..
Så jeg er rett og slett nyskerrig

Jeg syns en god pekepinn for "vanlig" lavkarbo-kosthold er å holde seg under 1g pr. kilo "normalvekt" altså. Dette gjelder såklart ikke ekstrem-lavkarbo-kosthold som ketolyse m.fl.
På lavkarbo er det alikavell greit å se til at mest mulig av karbsa kommer fra frukt og grønnsaker og grove kornprodukter med lavest mulig GI.

__________________



mats_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ket Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 23:26   #29
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange gr karb spiser du?

Opprinnelig lagt inn av mats_, her.

Jeg syns en god pekepinn for "vanlig" lavkarbo-kosthold er å holde seg under 1g pr. kilo "normalvekt" altså.

Nysgjerrig - hva baserer du denne pekepinnen på bakgrunn av?
Det viktigste informasjonen mener jeg er at grensen for når man bør redusere fettet ligger på 72 gram pr dag (jfr "Bedre uten brød" av Allen/Lutz og Optimal ernæring/Kwasniewski).


Sitat:

Dette gjelder såklart ikke ekstrem-lavkarbo-kosthold som ketolyse m.fl.
På lavkarbo er det alikavell greit å se til at mest mulig av karbsa kommer fra frukt og grønnsaker og grove kornprodukter med lavest mulig GI.

Generelt på lavkarbo anbefales ikke frukt eller kornprodukter, det avhenger av retning/valgt karboinntak. GI er en typisk Lindberg-sak.

Lavkarbo er på dette forumet et begrep som omfatter karboinntak fra 0 - 150 gram pr dag - så det kan være greit å presisere hvilket karboinntak/retning man mener når man gir generelle anbefalinger og råd (slik som frukt og grovt korn i dette tilfellet).

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 23:53   #30
mats_
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 44
mats_ har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: Hvor mange gr karb spiser du?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Nysgjerrig - hva baserer du denne pekepinnen på bakgrunn av?
Det viktigste informasjonen mener jeg er at grensen for når man bør redusere fettet ligger på 72 gram pr dag (jfr "Bedre uten brød" av Allen/Lutz og Optimal ernæring/Kwasniewski).


Generelt på lavkarbo anbefales ikke frukt eller kornprodukter, det avhenger av retning/valgt karboinntak. GI er en typisk Lindberg-sak.

Lavkarbo er på dette forumet et begrep som omfatter karboinntak fra 0 - 150 gram pr dag - så det kan være greit å presisere hvilket karboinntak/retning man mener når man gir generelle anbefalinger og råd (slik som frukt og grovt korn i dette tilfellet).

Jeg gjorde jo det.. JEG mener lavkarbo er ett fellesbegrep for kosthold der man reduserer inntaket av karbohydrater, mens jeg kategoriserer atkins/ketolyse osv. som ekstrem-lavkarbo.

Å slå fast noe som helst ang. hvor mange gram man skal ha.. spesielt så spesifikt som "72g" er jo helt umulig da det er stor variasjon i matsmeltningsorganene og div. toleranse for forskjellige matvarer hos mennesker. 1g pr. kilo normalvekt er derimot en mer nøyaktig form for "mål" da det baserer seg på hvor mye en person som er normalvektig veier. 72g høres veldig ut som ett gjennomsnitt, men alle folk har ikke samme normalvekt, og dermed er det bedre å regne 1g pr. kilo syns nå jeg.
F.eks. kan ei lita jente som skal være normalvektig rundt 50kg innta 50, mens en stor muskuløs mann som kanskje vil være normalvektig rundt 90kg innta 90g. og dermed snitter de rundt 70.. noe jeg antar det du refererte til er basert på.

Frukt og grove kornprodukter er generelt sunt.. og om man lever på ett "normalt" lavkarbo kosthold skader det ikke å bruke noe av budsjettet på f.eks. en pasjonsfrukt og ett halvt eple om dagen og ett knekkebrød eller to med hele korn og frø.
Men det vil jo være relativt vanskelig på en ekstrem-lavkarbo sånn som ketolyse f.eks. å jeg har selv ikke spist frukt på over 6 uker.. har skjært supertynne skiver av nybakte brød (5-10g) å spist me godt smør. Lukten av nybakte brød :/

__________________



mats_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ket Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 20:33   #31
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange gr karb spiser du?

Opprinnelig lagt inn av mats_, her.

Jeg gjorde jo det.. JEG mener lavkarbo er ett fellesbegrep for kosthold der man reduserer inntaket av karbohydrater, mens jeg kategoriserer atkins/ketolyse osv. som ekstrem-lavkarbo.

Å slå fast noe som helst ang. hvor mange gram man skal ha.. spesielt så spesifikt som "72g" er jo helt umulig da det er stor variasjon i matsmeltningsorganene og div. toleranse for forskjellige matvarer hos mennesker. 1g pr. kilo normalvekt er derimot en mer nøyaktig form for "mål" da det baserer seg på hvor mye en person som er normalvektig veier. 72g høres veldig ut som ett gjennomsnitt, men alle folk har ikke samme normalvekt, og dermed er det bedre å regne 1g pr. kilo syns nå jeg.
F.eks. kan ei lita jente som skal være normalvektig rundt 50kg innta 50, mens en stor muskuløs mann som kanskje vil være normalvektig rundt 90kg innta 90g. og dermed snitter de rundt 70.. noe jeg antar det du refererte til er basert på.

Tallet 72 gram pr dag er basert på Lutz/Allen sin bok "Bedre uten brød" som jeg anbefaler du leser om du ikke allerede har gjort det. Tallet er IKKE et gjennomsnittstall tatt ut fra løse luften, jeg forsøker i størst mulig grad og basere min synsing på tung forskning av anerkjente forskere/leger.
Umulig er jo en bastant påstand - Lutz forsket på lavkarbokosthold i mange mange år - så jeg stoler faktisk på det han sier om at grensen ligger rundt 70 gram i forhold til om man må redusere fettinntaket eller ikke. (Nå har jeg lånt bort boka så jeg husker ikke i farten hva han baserte dette på - men med en innledning i boka som i svært detaljert form forklarer hvordan kroppen reagerer på makronæringsstoffene så er jeg overbevist om at mannen vet hva han snakker om )

Jeg har aldri lest noe som helst om "1g pr kilo kroppsvekt" når det gjelder karboinntak (og på 1.5 år har jeg lest MYE fakta- og forskningsbasert informasjon om lavkarbokosthold, både bøker, blogger/internett), derimot har jeg lest mye om proteinbehov - der det er kroppsvekt i kilo som angis som grunnlag for valg av proteininntak. Dette er spesielt viktig fordi proteiner innholder essensielle aminosyrer som kroppen ikke kan lage selv - og derfor må få tilført. Det finnes ingen essensielle karbohydrater - slik at vi kan i praksis leve med 0 gram resten av livet uten at vi risikerer mangelsykdommer. )

Derfor lurer jeg på hvor du henter tallet 1 gram pr kilo kroppsvekt fra - altså hvilken fagmessig kilde sier dette?

Sitat:

Frukt og grove kornprodukter er generelt sunt.. og om man lever på ett "normalt" lavkarbo kosthold skader det ikke å bruke noe av budsjettet på f.eks. en pasjonsfrukt og ett halvt eple om dagen og ett knekkebrød eller to med hele korn og frø.

Her er jeg totalt uenig med deg, "generelt sunt" er ubegrunnet - hva er det som er så sunt? Frukt består i stor grad av fruktose dvs sukker, og de få vitaminer/mineraler man kan få fra frukt får man i mye større grad fra grønnsaker... det er feks mye mer c-vitamin i paprika enn i appelsin...
I tillegg så er det ikke mye næring i kornprodukter man ikke kan få fra kjøtt, fisk, fugl og grønt - mange har også problemer med gluten, og dermed er ikke kornprodukter etter min mening "generelt sunt".
Jeg har spist frukt og grove kornprodukter i hele mitt liv og det eneste de har gjort for meg er å hjelpe til med å gjøre meg overvektig, trigge chrons/magesymptomer og ikke minst kødde til blodsukkeret mitt kraftig

Sitat:

Men det vil jo være relativt vanskelig på en ekstrem-lavkarbo sånn som ketolyse f.eks. å jeg har selv ikke spist frukt på over 6 uker.. har skjært supertynne skiver av nybakte brød (5-10g) å spist me godt smør. Lukten av nybakte brød :/

Jeg må si at jeg også er helt uenig i at det er "relativt vanskelig" og spise det du kaller "ekstrem-lavkarbo". Jeg har spist generell lavkarbo i 1.5 år og synes ikke det er vanskelig i det hele tatt. Svært mange her inne har gjort det samme - uten kjempestore problemer. Selvfølgelig kan man savne smaken av frukt og nybakt brød - men mange inkludert meg selv har så negative erfaringer med frukt og brød at det er ikke noe poeng å spise det bare for smaken sin skyld.

Etter min mening har ikke frukt og brød noen plass på et lavkarbokosthold hvis du ikke da spiser etter Fedon Lindberg. Dette fordi på Fedon er fettinntaket også redusert slik at man slipper å legge på seg pga økt insulinutskillelse.

Det er også forskjell på normalvektige som ikke er insulinfølsomme, og alle oss som er overvektige fordi vi ikke tåler karbohydrater så godt. De i den siste kategorien sliter med varierende blodsukkernivå som trigger insulin = fettlagring, og lavt blodsukker som trigger større matinntak for å øke blodsukkeret og dermed er man i gang

For normalvektige som aldri har hatt vektproblemer anbefaler jeg også et mer moderat lavkarbokosthold - dette fordi det for disse vil være lettere og følge siden de ikke styres i å stor grad av varierende blodsukker. For de som er overvektige, har hatt mye søtsug, overspiser på brød, har insulinresistens, PCOS, diabetes 1 og 2 og en del stoffskiftesykdommer anbefaler jeg at de holder seg på et lavkarbokosthold UTEN brød og frukt fordi de da lettere vil unngå å "sprekke" på søtsaker - både frukt og andre sukkerholdige matvarer.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 21:25   #32
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange gr karb spiser du?

^^^^
Go Nerthus, signerer på innlegget ditt jeg. Mange gode fornuftige argumenter her - som vanlig

Håper du får en fin helg

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 22:18   #33
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange gr karb spiser du?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

^^^^
Go Nerthus, signerer på innlegget ditt jeg. Mange gode fornuftige argumenter her - som vanlig

Håper du får en fin helg

Takk snille du - det samme tilbake til deg! Skal på konsert i hovedstaden i morgen - håper formen holder - gleder meg til Roger Waters!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mange karb i en eplebåt? strålende Ketolysekuren 2 28-09-09 20:36
Hvor mye fett skal man ha når man spiser lite karb? Imali Spørsmål og svar 2 22-09-09 19:03
Hvor mange karb i nøttemuffins? PhaTSo Spørsmål og svar 14 03-09-09 15:01
Hvor mange gr karb anbefales pr dag? Lotus Spørsmål og svar 1 22-03-09 18:48
Hvor mange karb. er det i brød?? Nett Spørsmål og svar 3 14-03-06 09:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no