Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hjelp til ung mann

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-04-10, 13:17   #1
asdf
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6
asdf er på en erverdig vei

Hjelp til ung mann

Hei,
har trålt forumet en periode, og fått masse nyttige tips! Egentlig unødvendig av meg å starte en ny tråd og rote til forumet, men håper på eksplisitt hjelp til min situasjon.

Jeg er en gutt på 20 år som spiller aktivt fotball i 3. divisjon og trener 4-5 dager i uken, relativt godt trent, mao. Er 184 høy og veide 91/92 kg. Nokså stram i fisken hva gjelder armer og bein, men vil gjerne ta av "manboobs-fettet" som gjør at jeg vegrer meg for å gå i hvite t-skjorter + en bilring på magen.

Etter å ha lest litt rundt i forumet, kom jeg til at ketolysekuren så ut til å være den mest effektive. Jeg så i utgangspunktet for meg å prøve dette som et eksperiment i to uker, for så å vurdere om jeg gadd å fortsette.

Må si meg ytterst skeptisk til å spise fett i stedet for frukt. (Det strider jo til de grader i mot Ola Nordmanns syn på sunt kosthold.

For å gi et innblikk i mine tre siste dager, kostholdsmessig:

Tirsdag: Eggerøre, salat og ost til frokost/lunsj - ble ikke mett. Laks og salat til middag - ble ikke mett. Kalkunpølser, bacon til tidlig kveldsmat - for å stille sulten. En nakkekotelett til kvelds - ikke mett.
Samlet karboinntak: Ca 10-15

Onsdag: Eggerøre og bacon til frokost - ikke mett. En boks makrell i tomat til lunsj - måtte ha noe.. Taco til middag (Uten lefser eller skjell, men med vanlig tacopulver og rømme) - noenlunde mett. Restetaco til kvelds - OK mett.

Samlet karboinntak: ca 20-25

Torsdag: Kokte egg til frokost/lunsj - ikke mett. Kylling og brokkoli til middag - ok mett. Kylling til kvelds + baconcrisp - Ikke mett.

Samlet karboinntak: ca 10-15

Fredag: Svinekotelett til frokost - ok mett. Karbonader til lunsj - ok mett. Nakkekoteletter, rosenkål og brokkoli til middag - ok mett. Reker til kvelds - ok mett
Hadde også en pose baconcrisp og halvanneliter pepsi max til kos. Det står jo vitterlig at det ikke er karbs i disse tingene, men registrerer at noen mener det er fyfy?

Samlet karboinntak: Ca 10-15

Drikker mye vann.

Det var mine fire første dager på kuren. Har altså enda ikke vært skikkelig mett, og det kan jo sikkert ha med mengden å gjøre. Føler det er direkte ekkelt å hive i seg store mengder bacon, rett og slett. Er ikke sånn skrikende sulten, men samtidig ikke mett. En litt ubehagelig følelse, men samtidig ikke alarmerende "vondt". Og det har blitt vesentlig bedre de siste dagene.

De to første dagenehadde jeg litt småvondt i hodet, men det har gått helt over. De to siste dagene har jeg faktisk følt meg mer opplagt og mindre trøtt - det kan godt være tilfeldig, men jeg velger naivt å tro at det har noe med kuren å gjøre.

Jeg har enda ikke kommet i ketolyse, og lurer på om noen kan sette fingeren på hva grunnen er? For lite fett? For mye karbs?
Gikk på vekta i dag etter fire dagers lavkarbo, og så til min store glede at vekta viste 89,7, altså nedgang på 1,2 eller 2,2 kg på fire dager. (Husker ikke om jeg veide 90,9 eller 91,9. Tror det var 91,9) Regner med dette bare er vann?

Registrerer også at en del her på forumet skal ned mye i vekt. Jeg skal bare ned en 5-7 kg, da noe annet vil være umulig. (Jeg er kraftig bygd)
Regner med det vil gå senere for meg å gå ned disse 5 kiloene i forhold til en som skal ned 50 kg? Hvor kjapt kan jeg "håpe på" å ta av meg dette.

(Når det er sagt, så driter jeg i hvor mye jeg veier, så lenge fettet på kroppen er borte, men dette henger vel litt sammen)

Jeg spiller som sagt aktivt fotball, og seriestart er neste uke. Vil dietten svekke min ytelsesevne? Klarer jeg å springe mindre?

Min kjæreste og jeg skal ut på byen å feire bursdag neste lørdag. Er det noe jeg kan spise på noen som helst resturanter (gourmet-resturanter, mcdonalds, peppes osv)?

Dersom noen kan svare på bare ett av spørsmålene mine, så ville jeg være takknemlig! Fyll gjerne inn med andre eventuelle råd.

asdf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 13:28   #2
crystall
Seniormedlem
 
crystall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 35
Innlegg: 672
crystall er ny på veien

Sv: Hjelp til ung mann

Skal prøve å hjelpe deg litt jeg, selv om jeg ikke akkuratt kan kalle meg en ekspert på noe som helst område...

Først av alt, Ketolysekuren er i utganspunktet beregnet på folk som har minst 15kg overvekt/bmi på over 30. Så siden du ikke har så mye å ta av, er det ikke sikkert dette er den optimale kuren for deg.
I forhold til dagsmenyene dine vil jeg si at grunnen til at du ikke føler deg ordentlig mett er at du spiser for lite fett ut i fra hva som er beregnet på ketolyse Litt vanskelig å få optimalt utbytte av denne kuren med "fettskrekk" Ett tips til å "lure i seg" fett er jo å steke all maten i masse smør/olje. Evt. er det noen her inne som "shotter" oljen.

Håper det kan være til litt hjelp for deg, og at evt. noen andre kan hjelpe deg litt mer!
Lykke til

__________________
Delmål 1: 90 kg - Delmål 2: 85 kg- Delmål 3: 80 kg - Delmål 4: 75 kg - Det ultimate målet: 70 kg


Min Journal
crystall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 13:34   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til ung mann

Hei og velkommen hit!

Her var det mye å svare på! Skal prøve så godt jeg kan!

Først må dy nok snu om hodet ditt litt eller ganske mye egentlig! Fett er ikke usunt, det er alt sukkeret i frukt som ikke er bra for deg!

Du skal spise deg passe mett hver gang du er sulten!
Når det er sagt, man blir mett på en annen måte uten karbohydrater! Vanesak, blir bedre etter hvert!
Til en voksen/aktiv mann å være spiser du ikke mye i hvert fall!

Kan ikke skjønne at du ikke har kommet i ketose(ketolyse er navnet på kuren). Tester du med stiks? Dersom du drikker mye og er veldig aktiv kan det være du ikke får utslag selv om du er i ketose! Hva sier kjæresten om ånden?
Tacomix på pose inneholder utrolig mye karber! Kan være synderen. Det ligger oppskrift på karbofattig tacomix her inne.

Det kan nok være du kommer til å slite litt i starten av sesongen. På lang sikt er trening i ketose bra fordi man ikke kan gå tom så lenge kroppen forbrenner sitt eget fett, men før kroppen helt har fått taket på å bruke ketoner som brennstoff, kan man føle at man møter veggen temmelig fort!
Du må nesten bare prøve deg frem!

Når dere skal ut, bestiller du feks entrecote med bernaisesaus og ber om å få ekstra grønnsaker i stede for poteter/ris. Ikke noe problem!

Ang bacongull inneholder det mye salt som holder på vann, men det forsvinner jo igjen. Noen mener det blir vel mye proteiner, men jeg tror du er så pass aktiv at det ikke spiller noen rolle for deg!
Pepsi max er "lov", men noen opplever at de ikke går ned om de bruker kunstig søtning, andre tåler det ikke (dårlig mage etc) og noen vil bare rett og slett ikke bruke sånn ting!

Stort sett ser maten din bra ut, men du kan nok med fordel spise mer fett! Kylling feks er jo svært magert. Husl evnt en fet fløtesaus ved siden av, eller min favoritt til kylling, aioli (fra Bjerke)!

Masse lykke til med å møte sommeren uten brysomme tillegg her og der!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 15:03   #4
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp til ung mann

Hei,
Ser at du har fått svar på det meste, tenkte jeg bare skulle legge til noen linker og i tillegg anbefaler jeg deg å søke opp innlegg skrevet av brukernavn: Pål.

Her er treningsdelen av forumet, mange som trener på lavkarbo kosthold.
Til alle nybegynnere på lavkarbo… der finner du bl.a. en link til en tråd om hvorfor fett er viktig.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 20:45   #5
Trin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 40
Trin er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til ung mann

Jeg er ingen ekspert, men har et innspill ang å ikke være i ketose.
Mandag spiste du både en boks makrell i tomat og taco med vanlig tacokrydder (regner jeg med). Det kan vel ha blitt litt for mange karbs på samme dag? Er det ikke ganske mange i makrell i tomat? Tomat er jo generelt også lite egnet på ketolyse har jeg skjønt.

Ser du sliter med å bli mett - hvis dette tilsvarer posjoner du pleier å spise kan det jo ligge i hodet. Man blir mett på en annen måte, som etterhvert oppleves mer behagelig (synes jeg i alle fall) enn den typiske mettheten.

Ser du ikke er helt komfortabel med fettet - har du prøvd avocado? For det første er det jo en grønnsak (eller egentlig en frukt faktisk!) så man slipper den fett-følelsen som er litt tung å bli vant til. Inneholder masse fett og er skikkelig mektig (kanskje det hjelper litt på sulten?) Spis gjerne med litt rømme/CF og reker, bacon, spekeskinke eller noe annet du liker.

Trin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 10:26   #6
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til ung mann

Ikke en helt rykende fersk sak, men Odd Grenland har en stund hatt lavkarbokosthold som en del av treningsstrategien sin:
http://www.varden.no/sport/odd-spill...-vekt-1.298979

Overlege Leiv Ose, som tok utdannelsen sin for ca 40 år siden er naturligvis svært skeptisk:
http://www.varden.no/sport/ose-ut-mo...diett-1.289306

Kenn Hallstensens svar til Ose:
http://www.varden.no/sport/apent-sva...v-ose-1.289105

Jeg syns spesielt denne kommentaren fra Hallstensen er treffende:
"En generasjon forskere må dø ut for å få slutt på kolesterolhysteriet. Noen av verdens mest framtredende av dem bygger sin motstand på lærebøker fra 50-tallet, som senere er plukket ifra hverandre. Dessuten sitter det store legemiddelprodusenter bak og jobber mot animalsk fett."

Du må nesten velge hvem du vil tro på; gamle, sure, avdankede overleger eller unge, fornuftige høyskoleutdannede kostholdseksperter som er oppdatert på ny forskning.

Jeg vil anbefale deg å prøve dette kostholdet i minst 3 måneder, og se hva det gjør med kroppen og yteevnen din. Da kan du avgjøre om dette kostholdet er riktig for deg eller ikke.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 11:12   #7
asdf
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6
asdf er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til ung mann

Tusen takk for råd, alle sammen!

Var i ketose på søndag, men har ikke fått testet siden. Har siden den gang spist mye egg, bacon, baconchips, pepsi max, kylling, salat, wok m/fløte og svinekjøtt og en avocado.

Er ned 2,6 kg på en uke, og må jo si meg fornøyd med det. Regner med det er vann og avfallsstoffer, men likevel.

Ble fort "tom" på trening i går, og merket veldig godt at jeg har lagt om kostholdet fullstendig. Satser på det blir bedre.

Sultfølelsen er borte. Spiser nokså lite, men det går overraskende bra. Men jeg foretrekker jo å være mett, og det er jeg ikke. Men heller ikke sulten.

Hva angår lengde, så kjenner jeg at det blir uaktuelt å bruke denne dietten som livsstil. Nå som våren er i full anmarsj kjenner jeg at det skal bli godt med en loffskive med reker og en øl til sommeren.

Er det noe i veien å bruke denne dietten som en kur 1-2 mnd, for så å gå over til "normalt" kosthold igjen? Bare denne uken på diett har gjort meg svært opplyst og opptatt av hva jeg spiser, så jeg kommer uansett til å begrense karboinntaket, men ikke like mye som nå.
Vil det uansett bli en såkalt jojo-effekt av dette? Altså, vil jeg legge på meg hva jeg har tatt av meg med en gang jeg slutter med ketolyse-dietten?

Ellers: Finnes det ikke noen ferdigprodukter på markede som man kan spise på ketolyse? Ser det ligger mange flotte oppskrifter på nettet, men for en 20-årig mann med svært begrensede bakekunnskaper og interesse blir det vanskelig lage både det ene og det andre fra bunnen av..

Ellers: hadde tenkt meg ut å spise i dag. Kan jeg ha følgende? BUFFALO WINGS
Spicy marinerte kyllingvinger, serveres med salat, sweet chili– og hvitløksdip,
Dersom jeg kutter ut alle karbs resten av dagen?

asdf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 11:47   #8
crystall
Seniormedlem
 
crystall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 35
Innlegg: 672
crystall er ny på veien

Sv: Hjelp til ung mann

Gratulerer med vekttap! 2,6kg på en uke er kjempebra! Selv om som du sier, mesteparten er vann og "dritt"

Går du fra ketolyse og tilbake på høykarbo, vil du mest sansynlig legge på deg alt du har tatt av på ganske kort tid. Jeg ville heller anbefalt å gått over til generell lavkarbo, kanskje litt fedon-aktig senere. (Det er hvertfall min plan etterhvert..)

Ang. menyen din for senere i dag så er det vanskelig å si. Er omtrent umulig å vite hva de forskjellige resturangene putter oppi marinader, sauser, dip og lignende, men er du forsiktig resten av dagen skulle jeg tro det vil være ok. Sweet chili inneholder jo en del karbs, så jeg ville vert forsiktig med den

Håper svarene mine kan hjelpe deg litt! Kos deg ute på middag

__________________
Delmål 1: 90 kg - Delmål 2: 85 kg- Delmål 3: 80 kg - Delmål 4: 75 kg - Det ultimate målet: 70 kg


Min Journal
crystall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 12:06   #9
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Hjelp til ung mann

Jeg spiser nesten bare hjemmelaget mat fra bunnen om dagen, men hva med feks Findus Franskfiskegrateng som du finner i frysedisken?
Med kokt brokkoli/blomkål most sammen med smør + en klatt rømme oppå er nesten "ferdigmat" for meg nå.

Jacobs pølser (kjøpes på Meny) med rekesalat, raspet blomkål i en skål(kjøres i microen med smør oppå i 2 min) + litt sukkerfri ketchup (Idun ketchup med grønn kork)
Nam

Ang. trening starter jeg litt roligere enn vanlig, men når jeg er blitt varm i trøya blir jeg veldig utholdene!

Lykke til

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 18:51   #10
julianne
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 30
julianne er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til ung mann

Hei hei...

I begynnelsen blir man fort tom, og det abefales moderat trening første tiden til kroppen har vendt seg til å ta energien fra andre steder enn karbohydratene...dvs at energien tas fra fettlagrene i kroppen..jeg hadde syk hodepine i flere dager jeg og..pluss superdaff..
Så hold deg til rolig trening en liten stund...

Du får kjøpt tacokrydder på glass fra blackboy..rema 1000 fører det...den er "sukkerfri"..så denne kan brukes...smaker dog ikke like godt, men er helt grei..da slipper du alt peset med å lage den selv...
2 Oopsirolls med ost og skinke imellom, som varmes i vaffeljernet er veldig greit...ikke vanskelige å lage heller...

Fisk i folie med kryddersmør og grønnsaker er godt...

kjøttdeig i panne heter en annen oppskrift her inne...veldig god...

det er massevis av lette g greie oppskrifter her som du kan ha til flere måltider...
Pleier lage store porsjoner, så har man i flere dager..

julianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger hjelp ... Angående julegave til min mann ... Fishi2009 Generell diskusjon 14 17-12-09 19:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no