Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-03-11, 20:57   #1
Kozemor
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 96
Kozemor er på en erverdig vei

Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Jeg er ei jente på 27 år, 165cm på sokkelsten og veier 105 kilo.
Da jeg fikk diagnosen diabetes type 2 i romjula (god jul fra legen ja *hirr*) måtte jeg jo bare legge om kostholdet.

Har til nå prøvd ut grete roede, men det funka dårlig. Jeg gikk fra 105,7 og har hoppa mellom det og 102,8 kilo. Blodsukkeret bedret seg litt, men ikke nok.

Nå skal jeg begynne på ketolysekuren, og har lest boken "slank med ketolysekuren" av Torkil P. Andersen.

Jeg ser jo greien med lite karber, mye fett og nok proteiner.
Det jeg IKKE finner er:

Hvor lite er lite karbohydrater?
Altså.... noe karber blir det jo gjerne... det er jo karber i omtrent ALT.
Men hva er grensen man bør legge seg på i begynnelsen før man prøver å strekke strikken på hvor man ikke lenger er i ketose?

Hvor mye er NOK fett...
Hvor mye fett bør jeg få i meg hver dag?

Og proteiner skal man ha hverken for mye eller for lite av....
Hva er grensen der?

Jeg skjønner jo prinsippene med kuren, men jeg trenger tall å forholde meg til.

Skal på apoteket å se om de har ketostix i morgen, da skal jeg begynne på mandag tenkte jeg. Eller.... Jeg BEGYNNER på mandag, så får man heller evt vente i spenning på at stixene skal komm i posten om jeg må bestille...

Jeg har lest og lett... men har liksom ikke funnet svaret. Så jeg beklager om jeg spør om ting som er spurt om 1000 ganger før.

Har også kikket igjennom oppskriftstrådene i oppskriftsforumet. Er det mulig å lnske seg egen frøkost/kvelds tråd, Lunch tråd, middags tråd og "snop" tråd som kun er basert på ketolyse?
Er så vanskelig å skille det ut fra oppskriftsforumet. Elller er det noe jeg ikke har fått med meg ennå?

Lurer også på hvordan jeg kan endre kostholdsfilosofien min som ligger under innlegget mitt.

Kozemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravagansa Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 21:05   #2
Husmor27
Medlem
 
Husmor27 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 293
Husmor27 er på en erverdig vei

Sv: Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Hei & velkommen hit Er rimelig fersk selv på dette med ketolyse. Karbo pr døgn skal ikke overstige 20kh. (etter boka til Torikl Andersen) .. Hvor av damer igjen helst skulle bare ha 15kh ... Vi er ennå ikke kommet helt dit.. Ligger på ca 25-30kh i døgnet..

Frokost hos oss er omtrent sånn : Omelett eller speil egg
Lunsj : Salat eller middagrester fra dagen før (enten kjøtt eller fisk med grønnsaker)
Middag: Kjøtt/fisk med saus og grønnsaker. Gjerne med en dæsj creme fraiche /rømmme


Ønsker deg masse lykke til

__________________
]♥✩☾ Til vanlig er jeg slank og bedårende, men i dag har jeg fri!☾✩♥♥
Husmor27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥Andersen/Lindberg♥ Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 21:07   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Du har nok oversett det - for det står i boka 15 gram karbo pr dag for kvinner på ketolysedietten

Ellers anbefalt protein og fettinntak: 1 til 1.5 gram protein pr kg kroppsvekt. Spis omtrent like mye protein og fett i GRAM - da blir det rett prosentfordeling siden fett har 9 kcal pr gram, mens protein har 4 kcal pr gram

Du vil bli overrasket over hvor mye mat som ikke har særlig karbo i seg - sjekk matvaretabellen.no feks

Ellers er Gerd ketolysedronninga med lang og god erfaring, så jeg antar hun vil komme inn med gode tips hvis det jeg har kommet med her ikke er nok

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 21:08   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Her finner du det meste du trenger

Hjertelig velkommen hit og lykke til!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 21:36   #5
Kozemor
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 96
Kozemor er på en erverdig vei

Sv: Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Tusen TUSEN takk for svar!!!!
Da blir handleturen i morgen myyyye enklere!

Kozemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravagansa Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 21:38   #6
Kozemor
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 96
Kozemor er på en erverdig vei

Sv: Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Her finner du det meste du trenger

Hjertelig velkommen hit og lykke til!


Takk for linken Charlott. Har lest denne tråden 4 ganger.. Men det er så mye på en gang at noe tydeligvis ikke har festet seg....

Kozemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravagansa Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 21:40   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Opprinnelig lagt inn av Kozemor, her.

Takk for linken Charlott. Har lest denne tråden 4 ganger.. Men det er så mye på en gang at noe tydeligvis ikke har festet seg....

Hehe, DET skjønner jeg godt! Myyye å sette seg inn i begynnelsen, heldigvis blir det enklere etterhvert

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 21:58   #8
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Kozemor: Gerd har mange lekre oppskrifter som egner seg på ketolyse, og hun har linket til disse i signaturen sin, så det er bare å finne et innlegg skrevet av henne og klikke deg inn på oppskriftene

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 15:19   #9
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du har nok oversett det - for det står i boka 15 gram karbo pr dag for kvinner på ketolysedietten

Ellers anbefalt protein og fettinntak: 1 til 1.5 gram protein pr kg kroppsvekt. Spis omtrent like mye protein og fett i GRAM - da blir det rett prosentfordeling siden fett har 9 kcal pr gram, mens protein har 4 kcal pr gram

Du vil bli overrasket over hvor mye mat som ikke har særlig karbo i seg - sjekk matvaretabellen.no feks

Ellers er Gerd ketolysedronninga med lang og god erfaring, så jeg antar hun vil komme inn med gode tips hvis det jeg har kommet med her ikke er nok

Kan du si meg hvilket sidetall det med antall gram kh, protein og fett står på?! finner det ikke uansett hvilken vei eg snur boka

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 15:38   #10
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Opprinnelig lagt inn av FrøkenBianca, her.

Kan du si meg hvilket sidetall det med antall gram kh, protein og fett står på?! finner det ikke uansett hvilken vei eg snur boka

Side 91, Under "Nå kan du begynne"

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 15:45   #11
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Og så er det alltid et lurt råtips å bare holde seg sånn omtrentlig til den foreslåtte ukemenyen som står i boka "Slank med Ketolysekuren" i begynnelsen, så lærer man etterhvert hva slags mengder og hva slags mat man kan spise.

Bare to ting i så måte som jeg vil nevne: i den menyen står det at man kan spise både bringebær og brøderstatning bakt av ketolyse bakemiks, men JEG kunne ikke spise noen av delene for da stoppet vekta. Bare min egen erfaring da.

Beste hilsen og masse lykke til!
Nic.

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 17:34   #12
Kozemor
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 96
Kozemor er på en erverdig vei

Sv: Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

For meg er det ikke vekta som er hovefokuset i førsteomgang, det er å stabilisere blodsukkeret mitt som er alt for høyt. ligger på alt mellom 10 og 19. Går man ned i vekt så er det en bonus. Satser på å slippe å begynne på medisiner, men må det i slutten av mars om jeg ikke får dette under kontroll nå... da har jeg gått med dette blodsukkeret siden desember om ikke ennå tidligere.

Takker for alle svar! Og jeg skal årøve å finne Gerd

Har også fått tips om Lena Beatrice sin blogg!

Kozemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravagansa Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 17:39   #13
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Opprinnelig lagt inn av Kozemor, her.

For meg er det ikke vekta som er hovefokuset i førsteomgang, det er å stabilisere blodsukkeret mitt som er alt for høyt. ligger på alt mellom 10 og 19. Går man ned i vekt så er det en bonus. Satser på å slippe å begynne på medisiner, men må det i slutten av mars om jeg ikke får dette under kontroll nå... da har jeg gått med dette blodsukkeret siden desember om ikke ennå tidligere.

Takker for alle svar! Og jeg skal årøve å finne Gerd

Har også fått tips om Lena Beatrice sin blogg!

Jeg har gått fra 10,5 i langtidsblodsukker til 7,4 på under 2 mnd. Har hatt kjempegod virkning på diabetesen min ihvertfall og er nå så bra som jeg ikke har vært siden 98(!)

Masse lykke til

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 19:12   #14
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ny på ketolyse og trenger litt råd da jeg ikke finner svar...

Opprinnelig lagt inn av Kozemor, her.

Lurer også på hvordan jeg kan endre kostholdsfilosofien min som ligger under innlegget mitt.

Kontrollpanel - helt øverst, og så Endre dine detaljer. Der kan du endre

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg trenger litt hjelp fra dere som kan litt, om jeg spiser rett eller ikke? TreningsFrøkna Mer enn 30 kg overvekt 10 07-02-11 18:49
En tanke jeg ikke finner svar på: karbohydratmengde, insulin og fettlagring Deanna Spørsmål og svar 23 06-02-11 00:37
Ny her. Litt spørsmål jeg ikke fant svar på malinos Spørsmål og svar 22 29-12-10 18:59
Trenger svar fort ... (Lindbergbrød på ketolyse?) ketoline Lavkarbo generelt 13 16-01-08 22:46
Ketolyse-tablettene? Trenger raskt svar.. touran Ketolysekuren 5 25-05-07 20:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no