Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-03-11, 10:41   #51
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Ang. å øke inntaket av proteiner på bekostning av fettet. Hva med dannelsen av glukose fra protein?
Og i tillegg fant jeg dette i en artikkel: "Leveren danner også urinstoff av protein" Før jeg la om til lavkarbo lecde jeg ala Libra og Grete Roede litt om hverandre. Siden jeg aldri har vært spesielt glad i brød ble det mye protein og kanskje ikke så mye annet til endel måltider. Jeg fikk flere ganger påvist høye urinsyreverdier i blodet. Kan det være grunnet for høyt proteininntak?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 11:57   #52
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Takk!!! Det var igrunn en missing link blant det jeg har lest tidligere!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 12:19   #53
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Jaja noen av oss må nå telle kalorier for det, det regulerer deg ikke selv. Noen av oss kan heller ikke spise for mye fett for da rikker hverken vekta eller cm seg. Eller at man faktisk går opp når man får for mye fett.

Dere kan gi meg så mange linker dere vil til blogger, Youtube og mer eller mindre seriøs forskning/studier, men kroppen min forstår ikke det og virker nå på sin egen måte uansett.

Jeg vet det er mange med meg som har det på samme måte, men de tør ikke å ytre slike meninger her på forumet for det er liksom ikke helt tillatt det. Ser bare på alle de pm jeg får i kjølvann av slike innlegg at vi er mange i samme båt, men mange tør ikke ytre det her og det er fryktelig synd. For enkelte blir litt for bastante, påståelige, har det eneste rette svaret og nesten litt ufine mot de som våger seg til å telle kalorier og spise "for lite" fett. Noen trenger mye fett andre trenger lite, respekter det - enkelt og greit

Nok en gang, vi er alle forskjellige og det finnes ikke mange (om noen) fasitsvar på hva som er rett og galt når det gjelder inntak av fett og kh. Det kan bare den enkelte finne ut av, dessuten har ikke alle lavkarbofilosofier anbefalt høyt inntak av fett, men de fleste er heller ikke redd for fett.

Husk på at dette er et lavkarboforum, ikke et lavkarbo-høyfett-hertellerviikkekalorier-forum. Alle kan ytre sine meninger, men det går ann å holde en sivilisert tone og kanskje presisere det er egne meninger og erfaringer man ytrer og ikke nødvendigvis fasiten. Da hadde jo alt vært så fryktelig mye enklere, eller

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 12:21   #54
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ang. å øke inntaket av proteiner på bekostning av fettet. Hva med dannelsen av glukose fra protein?
Og i tillegg fant jeg dette i en artikkel: "Leveren danner også urinstoff av protein" Før jeg la om til lavkarbo lecde jeg ala Libra og Grete Roede litt om hverandre. Siden jeg aldri har vært spesielt glad i brød ble det mye protein og kanskje ikke så mye annet til endel måltider. Jeg fikk flere ganger påvist høye urinsyreverdier i blodet. Kan det være grunnet for høyt proteininntak?

Er ikke dermed sagt at alle andre har det sånn for det. Vi er, som sagt, alle forskjellige.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 12:38   #55
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Det er da stor forskjell på å kutte litt ned på fettet og kaloriene mot å kutte drastisk ned på både karbohydrater og fett. Det første tror jeg de færreste har noen store innvendinger mot, mens den siste metoden er helsemessig uforsvarlig. Et annet aspekt er jo at man skal/bør gi råd i henhold til de ulike filosofiene. Dersom en som spiser i henhold til Skaldeman fakir ikke går ned i vekt og det viser seg at fettandelen er mindre enn det som er anbefalt på skaldeman blir det jo helt feil å skulle foreslå mindre fett.

Apropo kalorier; jeg har en følelse av at alle teller kalorier her for tiden, og at det gis flere råd som går på å kutte på kalorier enn å øke på fettet, men det er kanskje bare meg som alltid havner i slike tråder

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 12:47   #56
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Det er da stor forskjell på å kutte litt ned på fettet og kaloriene mot å kutte drastisk ned på både karbohydrater og fett. Det første tror jeg de færreste har noen store innvendinger mot, mens den siste metoden er helsemessig uforsvarlig. Et annet aspekt er jo at man skal/bør gi råd i henhold til de ulike filosofiene. Dersom en som spiser i henhold til Skaldeman fakir ikke går ned i vekt og det viser seg at fettandelen er mindre enn det som er anbefalt på skaldeman blir det jo helt feil å skulle foreslå mindre fett.

Apropo kalorier; jeg har en følelse av at alle teller kalorier her for tiden, og at det gis flere råd som går på å kutte på kalorier enn å øke på fettet, men det er kanskje bare meg som alltid havner i slike tråder

Helt enig!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 12:50   #57
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Et annet aspekt er jo at man skal/bør gi råd i henhold til de ulike filosofiene. Dersom en som spiser i henhold til Skaldeman fakir ikke går ned i vekt og det viser seg at fettandelen er mindre enn det som er anbefalt på skaldeman blir det jo helt feil å skulle foreslå mindre fett.

Er forsåvidt enig med deg i det. Ulike filosofier har ulikt syn på fettmengde og kh mengde, så det er jo greit å se hvilke filosofier folk følger før man evt svarer. Desverre er det ikke alle som oppgir det eller hvor mye kh de tillater seg selv hver dag.

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Apropo kalorier; jeg har en følelse av at alle teller kalorier her for tiden, og at det gis flere råd som går på å kutte på kalorier enn å øke på fettet, men det er kanskje bare meg som alltid havner i slike tråder

Jeg opplever det helt omvendt og synes at svært ofte er svaret på alle problem at man skal øke fettet. Det kan nok også virke som om flere teller kcal kanskje for det at flere nå faktisk tør og si at de gjør det. Eller kanskje så er det for det at mange begynner å nærme seg ferdigslanka og kanskje må være litt mer restriktive i kostholdet??

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 13:23   #58
Aldrimett
Juniormedlem
 
Aldrimett sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 14
Aldrimett er på en erverdig vei

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Det er slike vedtatte "sannheter" jeg synes vi bør diskutere. Tenkt eksempel: kvinne, 30 år, 165 høy, 75 kilo, BMI 27,5, BMR 1500 kalorier, metabolske fordel ved ketogent kosthold ca 250 kalorier. For å gå ned 2 kilo i måneden må hun ligge på ca 1250 kalorier om dagen (merk at da er lavkarbogevinsten allerede regnet inn - på høykarbo må hun ned til ca 1000 kalorier for å oppnå det samme).

70% av 1250 kalorier utgjør ca 90 gram fett om dagen. Med f.eks. 30 gram karbohydrater i kosten, står du igjen med bare 80 gram til protein. Det er ikke allverdens mye. Øker hun fettmengden til 100 gram, må hun redusere proteinet til 57 gram. Da har hun allerede begynt å miste muskelmasse. Det er ikke en spesielt langsiktig vektstrategi.

Selv om verdiene bare er ca-tall, så sier det noe om hvor små marginene egentlig er. Og dette var med en forventet vektnedgang på to kilo i måneden. Her inne er det helt vanlig med forventninger på opptil en kilo i uken. Da kan vi virkelig begynne å snakke om usunne dietter hvis 70% skal komme fra fett. Kvinnen i eksempelet over ville for eksempel ikke gått ned i det hele tatt hvis hun hadde økt fettinntaket til 135 gram per dag.

Jeg er overhodet ikke bekymret for fett. Gjentar gjerne at kroppen er helt avhengig av en viss mengde fett, og at jeg selv spiser mitt meierismør med glede hver eneste dag. Men protein metter bedre enn fett, og er faktisk enda mer essensielt for kroppen. Husk at for hvert gram redusert fett kan du spise over dobbelt så mye protein. Det har mye å si for om du klarer å holde motivasjonen oppe over tid.

Jeg har ikke fasiten, men jeg tror litt mer realisme kan være sunt.

Jeg tror nok du er inne på noe, her. ( men liker det ikke) For egen del tenker jeg at masse fett, uansett hvilket opphav det har, vil på virke kroppen negativt. Ikke bare med tanke på kolesterol (vet at dette også er et betent tema her inne), men også med tanke på galle-problematikk og faktisk også urinsyregikt. Så er det også de som hevder at store doser proteiner over lengre tid, kan påvirke nyrenes funksjon i negativ retning.

Utfra det du skriver her, og andre innlegg fra deg, høres det ut til at du teller kalorier i tillegg til karber, og jeg lurer på; på et lavkarbo-/ Ketose- kosthold, blir det ikke da veldig lite mat i løpet av en dag? kan jeg spørre hvordan en dagsrasjon ser ut for deg?

__________________


Aldrimett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlig er sunt og godt Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 13:55   #59
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Det er slike vedtatte "sannheter" jeg synes vi bør diskutere. Tenkt eksempel: kvinne, 30 år, 165 høy, 75 kilo, BMI 27,5, BMR 1500 kalorier, metabolske fordel ved ketogent kosthold ca 250 kalorier. For å gå ned 2 kilo i måneden må hun ligge på ca 1250 kalorier om dagen (merk at da er lavkarbogevinsten allerede regnet inn - på høykarbo må hun ned til ca 1000 kalorier for å oppnå det samme).

70% av 1250 kalorier utgjør ca 90 gram fett om dagen. Med f.eks. 30 gram karbohydrater i kosten, står du igjen med bare 80 gram til protein. Det er ikke allverdens mye. Øker hun fettmengden til 100 gram, må hun redusere proteinet til 57 gram. Da har hun allerede begynt å miste muskelmasse. Det er ikke en spesielt langsiktig vektstrategi.

Selv om verdiene bare er ca-tall, så sier det noe om hvor små marginene egentlig er. Og dette var med en forventet vektnedgang på to kilo i måneden. Her inne er det helt vanlig med forventninger på opptil en kilo i uken. Da kan vi virkelig begynne å snakke om usunne dietter hvis 70% skal komme fra fett. Kvinnen i eksempelet over ville for eksempel ikke gått ned i det hele tatt hvis hun hadde økt fettinntaket til 135 gram per dag.

Jeg er overhodet ikke bekymret for fett. Gjentar gjerne at kroppen er helt avhengig av en viss mengde fett, og at jeg selv spiser mitt meierismør med glede hver eneste dag. Men protein metter bedre enn fett, og er faktisk enda mer essensielt for kroppen. Husk at for hvert gram redusert fett kan du spise over dobbelt så mye protein. Det har mye å si for om du klarer å holde motivasjonen oppe over tid.

Jeg har ikke fasiten, men jeg tror litt mer realisme kan være sunt.

Jeg skjønner ikke hvor du får 135 gram fett per dag fra? Jeg spiser ikke så mye fett engang (men nesten), ligger på 1600 kcal og med tilnærmet "perfekt" fordeling i henhold til ketolyse.

La meg ta utgangspunkt i ketolyse (siden de fleste her vel snakker om 70 - 25- 5 fordelingen), og går ut fra at kvinnen din vil gå ned 2 kilo i måneden, ligge på 1250 kcal per dag (noe jeg personlig syns er altfor lite, men det er en annen diskusjon ), at hun ønsker å spise ca 1 gram protein per kilo kroppsvekt, 20 gram karbohydrater og 70 energi% fett. Da blir regnestykket:

75 gram proteiner = 300 kcal fra proteiner = 24 energi% proteiner
20 gram karbohydrater = 80 kcal fra karbohydrater = 6.5 energi% karbohydrater
Da gjenstår jo bare ca 70% energiprosent fett = 875 kcal fra fett = 97 gram fett

97 gram fett er ikke så veldig mye. Jeg spiser omlag 130 gram fett og pøser overhodet ikke på med cocosa i kaffen og smørklatter her og der.

Edit: Jeg ser nå at du brukte 30 gram karbohydrater i eksempelet ditt, og da stemmer vel regnestykket. Men med 30 gram karbohydrater blir det vel en annen filosofi enn f.eks. ketolyse og muligens en annen "optimal" fordeling av energiprosentene (Dette vet jeg ikke, jeg spør)? Men rent teoretisk, ville det ikke vært like greit å råde denne kvinnen til å kutte ned på karbohydratene fremfor f.eks fettet, spesielt siden såpass mange her inne faktisk opplever at nok fett er essensielt for å gå ned i vekt?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 17:22   #60
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av Aldrimett, her.

Så er det også de som hevder at store doser proteiner over lengre tid, kan påvirke nyrenes funksjon i negativ retning.

Det er mange myter rundt proteinrike dietter. Det meste er ganske tvilsomt, og det beste beviset er kanskje inutittene, som levde nesten utelukkende av animalsk føde, og var et kjernesunt folkeslag. Forskeren Sigurdur Stefansson bodde i over 10 år sammen med disse og levde på samme diett. Han gjennomførte deretter et ett år langt kontrollert eksperiment når han kom hjem, hvor han levde utelukkende på kjøtt og fisk, uten noen form for tilskudd eller grønnsaker. Etter at året var omme, var han sunnheten selv, uten noen som helst form for mangelsykdommer. Eksempelvis hadde han helt normale verdier av kalsium, selv om tradisjonell medisin forteller at kjøttrike dietter øker utskillelsen av nettopp kalsium.

Har skrevet litt mer om protein her.

Opprinnelig lagt inn av Aldrimett, her.

Utfra det du skriver her, og andre innlegg fra deg, høres det ut til at du teller kalorier i tillegg til karber, og jeg lurer på; på et lavkarbo-/ Ketose- kosthold, blir det ikke da veldig lite mat i løpet av en dag? kan jeg spørre hvordan en dagsrasjon ser ut for deg?

Etter at jeg var ferdig med vektnedgangen for et par år siden, har jeg ikke telt noe som helst i detalj. Spiser godt med protein, passe mye fett og nok grønnsaker. Det blir mer enn nok mat på en dag. Jeg går definitivt ikke rundt sulten


Sist redigert av Chunky : 20-03-11 kl 18:17.
  Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 17:40   #61
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Sitat:

Eksempelvis hadde han helt normale verdier av kalsium, selv om tradisjonell medisin forteller at kjøttrike dietter øker utskillelsen av nettopp kalsium.

Fet fisk gir økt d-vit inntak og økt d-vit inntak bidrar til økt kalsiumopptak. Så kanskje ikke så rart at kalsiumverdiene var normale.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 18:14   #62
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Fet fisk gir økt d-vit inntak og økt d-vit inntak bidrar til økt kalsiumopptak. Så kanskje ikke så rart at kalsiumverdiene var normale.

Jeg var litt unøyaktig. De spiste ikke fisk i det året eksperimentet varte, kun kjøtt. Det var hele poenget med eksperimentet.

Står litt om det på Wikipedia i avsnittet om Low-carbohydrate diet of meat and fish

Hele studien står i The Journal of Biological Chemistry, men den er ganske tung og tørr

  Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 20:03   #63
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Jeg var litt unøyaktig. De spiste ikke fisk i det året eksperimentet varte, kun kjøtt. Det var hele poenget med eksperimentet.

Står litt om det på Wikipedia i avsnittet om Low-carbohydrate diet of meat and fish

Hele studien står i The Journal of Biological Chemistry, men den er ganske tung og tørr

Vil det si at inuittene ikke spiste fisk?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 20:08   #64
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Vil det si at inuittene ikke spiste fisk?

Nei. Fisk var selvfølgelig en svært viktig del av inuittenes kosthold. Men i det ett år lange forsøket spiste Stefansson og Andersen kun kjøtt.

  Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 08:12   #65
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Protein er jo viktig da.

Men hvorfor går jeg ikke ned i vekt om proteininntaket mitt blir for høyt da?

Jeg tror det handler om en viss balanse i kroppen mellom fett, karbs og protein, som er meget individuell. Hvorfor være så bastant på ting da? Noen går ned på høykarbs, noen på lavkarbs, noen på nullkarbs og noen på høyprotein. Bottom line, man må finne den greia som funker for seg selv, og ikke hva alskens forskning sier skal fungere?

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 08:28   #66
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Bottom line, man må finne den greia som funker for seg selv, og ikke hva alskens forskning sier skal fungere?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 15:51   #67
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Nei. Fisk var selvfølgelig en svært viktig del av inuittenes kosthold. Men i det ett år lange forsøket spiste Stefansson og Andersen kun kjøtt.

Hvorfor henviser du da til dette?

Sitat:

Står litt om det på Wikipedia i avsnittet om Low-carbohydrate diet of meat and fish

Her er jo fisken tatt med??

Blir jo litt feil å sammenligne dette eksperimentet hvor det kun spises kjøtt med det inuittene spiste.

Dessuten, pr i dag.. Inuittene kjemper med overvekt..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 17:28   #68
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvorfor henviser du da til dette? Her er jo fisken tatt med??

Blir jo litt feil å sammenligne dette eksperimentet hvor det kun spises kjøtt med det inuittene spiste.

Stefansson bodde over 10 år sammen med Inuittene, og det var på bakgrunn av dette kostholdet at han gjennomførte eksperimentet når han kom hjem. Men da uten fisk. Hvis du leser Wikipediaartikkelen en gang til, så ser du at de kun spiste kjøtt i eksperimentet.


Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Dessuten, pr i dag.. Inuittene kjemper med overvekt..

Helt riktig. Etter at de ble introdusert for ris, sukker osv fikk de alle våre livstilssykdommer som aldri tidligere hadde eksistert i befolkningen. Det er jo en liten tankevekker i seg selv. Det står veldig mye om dette i Gary Tabues bok GCBC. Der står det mange flere detaljer, og tilsvarende historier fra andre urbefolkningsgrupper.

  Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 17:33   #69
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Stefansson bodde over 10 år sammen med Inuittene, og det var på bakgrunn av dette kostholdet at han gjennomførte eksperimentet når han kom hjem. Men da uten fisk.

Ja... Skjønte det.. Men da kan jo ikke eksperimentet ha utgangspunkt i hva inuittene spiste?? Da blir jo dette et nytt selvstendig eksperiment?



Helt riktig. Etter at de ble introdusert for ris og sukker fikk de alle våre livstilssykdommer. Vet det.. derfor stusset jeg på dette..

Sitat:

Gail Turner sier også at det er vanskelig for inuitter i det nordlige Labrador å spise sundt, fordi mange er fattige og importert mat er ofte veldig dyrt.


Hvis inuittene ble fete og importert mat ble dyr?? Hvorfor fortsetter de ikke spise det de spiste i utgangspunktet da?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 17:38   #70
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Protein er jo viktig da.

Men hvorfor går jeg ikke ned i vekt om proteininntaket mitt blir for høyt da?

Jeg tror det handler om en viss balanse i kroppen mellom fett, karbs og protein, som er meget individuell. Hvorfor være så bastant på ting da? Noen går ned på høykarbs, noen på lavkarbs, noen på nullkarbs og noen på høyprotein. Bottom line, man må finne den greia som funker for seg selv, og ikke hva alskens forskning sier skal fungere?

Håper du ikke mener at det er jeg som er bastant Jeg er nemlig veldig pragmatisk i forhold til fordelingen av fett og proteiner, og har aldri fulgt noen kommersiell "diett". Det er mye viktigere at man finner et kosthold man trives og kan leve med over tid enn noen prosenter den ene eller andre veien. Om det innebærer 80% eller 20% fett spiller liten rolle, så lenge man finner noe som fungerer for seg og gjør at man enten opprettholder vekten eller går ned, avhengig av hva målet er. Det første svaret mitt i tråden var jo nettopp til den som skrev at masse fett og minmalt med karber er slik lavkarbo SKAL være. Har også skrevet litt om det her: Egenkomponert lavkarbo

Det jeg har forsøkt å få frem er at det er umulig å spise f.eks. 5000 kalorier om dagen over tid, forbrenne 2000, og samtidig gå ned i vekt. Tilsvarende er vi avhengig av en viss mengde protein for å opprettholde muskelmasse og fornye celler i kroppen. Men innenfor ytterpunktene er det et hav av valgmuligheter. Håper det var litt oppklarende


Sist redigert av Chunky : 21-03-11 kl 17:59.
  Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 17:48   #71
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvis inuittene ble fete og importert mat ble dyr?? Hvorfor fortsetter de ikke spise det de spiste i utgangspunktet da?

Nei hvorfor ikke? Det samme spørsmålet kan jo stilles om vårt eget kosthold. Kostholdet har jo ikke akkurat blitt sunnere med årene her heller.

Så vidt jeg husker stod det at handelsstasjonene byttet ris og sukker mot kjøtt og fisk. Ris og sukker kunne fraktes over lange avstander uten å bli dårlig. Dessuten er det billig. Det er vel helst andre importerte matvarer som er dyre.

Men jeg husker ikke alle detaljene. Er jo et par år siden jeg leste om det. Hadde ikke tenkt å ta frem boken igjen

  Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 17:55   #72
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Nei hvorfor ikke? Det samme spørsmålet kan jo stilles om vårt eget kosthold. Kostholdet har jo ikke akkurat blitt sunnere med årene her heller.

Så vidt jeg husker stod det at handelsstasjonene byttet ris og sukker mot kjøtt og fisk. Ris og sukker kunne fraktes over lange avstander uten å bli dårlig. Dessuten er det billig. Det er vel helst andre importerte matvarer som er dyre.

Men jeg husker ikke alle detaljene. Er jo et par år siden jeg leste om det. Hadde ikke tenkt å ta frem boken igjen

Ja, men det jeg refererte til var i fra feb i år.. Er de ikke kommet lengere?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 18:44   #73
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ang. å øke inntaket av proteiner på bekostning av fettet. Hva med dannelsen av glukose fra protein?
Og i tillegg fant jeg dette i en artikkel: "Leveren danner også urinstoff av protein" Før jeg la om til lavkarbo lecde jeg ala Libra og Grete Roede litt om hverandre. Siden jeg aldri har vært spesielt glad i brød ble det mye protein og kanskje ikke så mye annet til endel måltider. Jeg fikk flere ganger påvist høye urinsyreverdier i blodet. Kan det være grunnet for høyt proteininntak?

Anyone??

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 19:08   #74
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Ja, men det jeg refererte til var i fra feb i år.. Er de ikke kommet lengere?

Så et program om akkurat dette, hvor man hadde lagt til seg utrolig dårlige matvaner med mye fritystekt mat, helst basert på hvetemel og sukker. Noe ala smultring. Og alle spiste dette i store mengder.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 19:11   #75
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Anyone??


Kanskje du kan finne noen svar her??

Sitat:

Syren produseres når protein fordøyes, og skilles normalt ut i urinen. Hvis blodet inneholder for store mengder urinsyre, kan syren krystallisere seg på innsiden av leddene, og i øreflippene og nyrene.

I nesten alle urinsyregikt-tilfeller er det en arvelig tendens til å ha høye urinsyreverdier i blodet. Enkelte medisiner kan også føre til økt produksjon av urinsyre, først og fremst en gruppe med vanndrivende legemidler som går under navnet thiazid (thiazid-diuretika) og som brukes i behandlingen av høyt blodtrykk. En annen, og mye sjeldnere årsak til urinsyregikt, er visse former for leukemi.

Kilde: http://www.doktoronline.no/lex/u/podagra.html

Sitat:

Ved asymptomatiske høye urinsyreverdier er det mange som har hypertensjon, overvekt, metabolsk syndrom, nyresykdom og kardiovaskulær sykdom.

Kilde: http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=2054793

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Klarer ikke å bestemme meg! Ketolyse eller Lindberg? mjenta Dr Lindbergs 3 23-03-10 21:45
Hvorfor skal man ikke ha meieriprodukter sammen med karbohydrater? bella donna Dr Lindbergs 11 18-06-09 13:22
Kan det stemme? quebec Ketolysekuren 9 06-06-08 21:55
Transfett tabell.. Kan da ikke stemme?? kjøttklumpen Generell ernæringsdebatt 11 23-05-06 12:34
Vet du hva du skal stemme? Summer Generell diskusjon 28 13-09-05 14:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no