Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Helt ny og trenger starthjelp

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-06-11, 12:00   #1
Frk Cornelia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 35
Frk Cornelia er på en erverdig vei

Helt ny og trenger starthjelp

Jeg lurer på hva dere gjorde når dere startet. Startet dere brått på, tømte alle skap og hyller for "fyfy" ting og handlet inn det dere trengte eller startet dere sakte?

Samlet dere inn masse oppskrifter, eller tok dere sånt underveis?

Jaa, hvordan er det best å starte? Hva er viktig å huske på?
Tips og råd

Frk Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Målet er Ketolyse ! Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:18   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Heisann og velkommen hit

Mitt beste råd er å finne deg en retning du vil følge, og holde deg til den.
Ta deg tid til å lese ev. bok som hører til ”kuren”. Kunnskap er makt J
De aller fleste bøker om lavkarbo kan lånes på bibilioteket.
Ved å lese og sette seg inn i det man skal gjøre, så er sjansen for å lykkes, mye større.

Planlegging er viktig.
Sett deg gjerne opp ukeplaner og følg de slavisk i starten.
Det er viktig å lese karboinnhold på alle varer du kjøper.
En pekepinn er å ikke kjøpe noe som ikke er merket. Da vet du ikke hva du får i deg.
Grønnsaker er unntaket da. Det(og de aller fleste andre varer) kan du finne oversikt over her: www.matvareguiden.no

Så anbefaler jeg deg å lese denne tråden:
”Til alle nybegynnere på lavkarbo”

Her har ArnaKristin samlet masse nyttig info.

Håper du vil trives her.

Lykke til

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:28   #3
Frk Cornelia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 35
Frk Cornelia er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Hei og takk for svar

Har akkuratt sittet å lest igjennom tråden (som du henviser til) og det var mye nyttig informasjon der. Har lagret den i bokmerkene mine

Planen er mer eller mindre å begynne på lavkarbo/ketolyse (med max 5 karb om dagen).. Men må som alle sier, lese mye, ta til meg lærdom, sette meg inn i ting osv først. Så jeg virkelig vet hva jeg begir meg ut på

Frk Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Målet er Ketolyse ! Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:30   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

På ketolysekuren skal du ha 15 karber dagen

5 karber minner mer om Skaldeman ekstrem

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:30   #5
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Velkommen og lykke til :heier:

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 15:28   #6
Frk Cornelia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 35
Frk Cornelia er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

På ketolysekuren skal du ha 15 karber dagen

5 karber minner mer om Skaldeman ekstrem



Ahaa.. Som sagt, har ikke lest så mye enda, har boka slank med ketolyse og skal lese den

Frk Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Målet er Ketolyse ! Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 21:37   #7
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Jeg leste meg opp på forumet her og samla oppskrifter, leste bok fra Hexeberg, leste journalene til folk, lavkarboblogger og kutta ned på ris, brød, potet, pasta og sukker og innførte mer grønnsaker til måltidene. Etter ca 3 mnd følte jeg meg klar til å gå over på lavkarbo og det har gått lett å holde seg til lovlig mat Vektnedgangen har ikke vært så stor, men helsa har blitt mye bedre og det er det viktigste

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 21:57   #8
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Jeg hoppa rett uti! Jeg er lavkarbostudent og har enda ikke funnet min retning men jeg har likevel lagt om livsstilen.
I det jeg bestemte meg for at lavkarbo var tingen så slutta jeg med potet, ris, pasta, brød, godteri, brus og alt annet som inneholder sukker.
Jeg veier ikke maten min (men kanskje etterhvert), jeg bare tenker på at det må være fett nok og alt jeg handler skal inneholde mindre enn 5 kh.

Det er bare å prøve å feile det! Du lærer masse underveis

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 22:01   #9
Batillip
Medlem
 
Batillip sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 49
Innlegg: 363
Batillip har en fantastisk aura rundt segBatillip har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Jeg satt på jobb forrige mandag og skrøt av at jeg ikke hadde spist sjokolade hele dagen. Da nevnte en kollega lavkarbo-diett, og jeg sa jeg ikke hadde tro på det. Han hadde gått ned seksten kilo på kort tid i fjor, og dermed bestemte jeg meg. Jeg husker jo hvordan han raste ned i vekt. Tirsdag satte jeg grensen for femten karbo, og på onsdag var jeg i ketose. Gikk ned fem kilo første uke, men nå har jeg visst en såkalt tjukkasdag og gruer meg til veiing på mandag.

Batillip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: < 15 Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 22:36   #10
Frk Cornelia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 35
Frk Cornelia er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Morsomt å lese svarene deres og tusen takk =)

Skal nå kutte ned på potet, sukker ting, samt brus, godis, brød (etterhvert) osv osv.. Så dette ser bra ut

Frk Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Målet er Ketolyse ! Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 22:57   #11
maiken32
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 11
maiken32 er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

[

Sitat:

På ketolysekuren skal du ha 15 karber dagen

5 karber minner mer om Skaldeman ekstrem

Jeg er også nygegynner Hva betyr 15 karber om dagen ?

maiken32 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nybegynner ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 22:58   #12
Batillip
Medlem
 
Batillip sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 49
Innlegg: 363
Batillip har en fantastisk aura rundt segBatillip har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

15 gram karbohydrater i løpet av en dag.

Batillip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: < 15 Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 11:34   #13
Stabukken
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 69
Stabukken er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Jeg kuttet ut all "fy"mat fra dag en.Kroppen reagerte med å oppføre seg som om jeg hadde vært på DEN rangelen! Vondt i hodet, ingen energi, sur og trett. Heldigvis hadde jeg fri fra jobben den første uka. Etter det sjokket har formen vært bra. M.a.o. det kan lønne seg å ta det litt gradvis om du ikke vil ha noen dårlige dager.

Stabukken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 12:01   #14
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Opprinnelig lagt inn av Stabukken, her.

Jeg kuttet ut all "fy"mat fra dag en.Kroppen reagerte med å oppføre seg som om jeg hadde vært på DEN rangelen! Vondt i hodet, ingen energi, sur og trett. Heldigvis hadde jeg fri fra jobben den første uka. Etter det sjokket har formen vært bra. M.a.o. det kan lønne seg å ta det litt gradvis om du ikke vil ha noen dårlige dager.

På en måte kan jeg være enig med deg i at det kanskje er lurt å ta det gradvis. Jeg tror vi føler en brå overgang noe forskjellig. Jeg merket kun en svak hodepine noen dager. Faren med å ta det gradvis er at man lett ikke blir konsekvent nok. Fort inn i ketolyse, så er terkelen for å skeie ut kjempehøy. Tror man må kjenne litt på kroppen, har man god helse er det likså godt å hoppe i det.

__________________



Min journal

Sist redigert av Trj : 02-06-11 kl 12:01. Årsak: ortografi...
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 12:20   #15
Perleblomsten
Medlem
 
Perleblomsten sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 74
Perleblomsten er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Velkommen til oss
Jeg googlet, leste blogg, leste masse nyttig på ketolyse.no, kjøpte boken Slank med ketolysekuren og pratet med PT på Elixia.

Mye å sette seg inn i, en ny måte å bli kjent med kroppen er det også

Lykke til

Perleblomsten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 12:51   #16
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Eg hadde sneke litt inne på forumet i 1-2 veker før eg ein dag laga meg Gerds fløtepannekaker. Frå den dagen har eg ikkje sett meg tilbake. Hadde heldigvis ingen store problemer dei fyrste vekene, kroppen takka meg meir verka det som
Kvitta meg ikkje med sjokolade og anna graps frå skap og skuffer, men la ein sjokolade på eit bord i gangen og plasserte vekta ved siden av... UTRULIGT effektivt

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 22:28   #17
Frk Cornelia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 35
Frk Cornelia er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Ahaa... tusen takk for svar

vi er nå blitt konsekvense og skal først bli flinke på å kun drikke brus og godis i helgene. Trene regelmessig og spise mer grønt og sunnere middager. Ikke sånn junk food og "dårlig mat".. Så skal vi mest sannsynlig gå over til ketolyse "kuren" etterpå

Frk Cornelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Målet er Ketolyse ! Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 11:35   #18
tinamejo
Juniormedlem
 
tinamejo sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sogndal
Alder: 36
Innlegg: 33
tinamejo er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Jeg bråstoppa og blei kjempedårlig.. Fy søren.. Så det lønner seg nok og gjøre det litt gradvis i starten, ja..

__________________



Er intolerant mot melkeprodukter, soya, egg, gluten, sukker og gjær - er ingen enkel ting å passe på på lavkarbo, men jeg tar utfordringen!
tinamejo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 21:48   #19
roo0sa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 36
roo0sa er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger start hjelp

Jeg kom tilfeldig vis inn på Lone sin blogg, som nå er (carbcounter.blogg.no) og fikk se de gamle bildene og fremgang. Hun la også ut matbilder med info om hvor mye karbo det var i de. Jeg ble rett og slett fristet. Maten så god ut, og kroppen som hadde forandret seg så utrolig ble et supert forbilde! Jeg kjøpte bøker og leste masse på forumet her inne før jeg startet. Jeg bråsnudde til lavkarbo på 15 karbohydrater om dagen, og jeg ble kjempe dårlig. I to dager hadde jeg vondt i magen og hodet, men så begynte kroppen å vende seg til det og jeg raste ned i vektt de første ukene. Når jeg nå skeier ut får kroppen samme effekt som da jeg snudde til lavkarbo. Kroppen vil rett og slett ikke ha karbohydratene lenger.

__________________

roo0sa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nybegynner trenger starthjelp :) pila Induksjonen 1 29-05-11 00:01
Helt ny, og trenger litt "starthjelp" Stine86 Spørsmål og svar 4 02-12-09 15:26
Ny, og trenger starthjelp...=) lillekine Ketolysekuren 12 17-07-07 15:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no