Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Soyamel? Blargh!!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-02-05, 22:41   #1
RAGNA
Medlem
 
RAGNA sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Trondheim
Innlegg: 196
RAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snill

Soyamel? Blargh!!

Jeg har forsøkt å bake brød med soyamel, og det smakte så stygt at jeg kastet det. I dag skulle jeg forsøke vafler; de så så deilige og fristende ut på oppskriften. Hadde klippet det ut fra en artikkel om ketolysedietten i et ukeblad. Vaflene smakte like ille som brødet, og det må være soyamelet som gjør det. Jeg synes det smaker skikkelig ekkelt, og jeg makter bare ikke å spise det. Er det flere som har det sånn?

Heldigvis er det mye annet som er digg å knaske i seg...

__________________
Hilsen karboelsker'n Ragna
BMI ved start: 37
BMI nå: 35
Vektnedgang til nå: 6,6 kg
RAGNA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ragnas psyko-lavkarbo diett :-) Svar med sitat
Gammel 27-02-05, 22:46   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg som akkurat lurte på hva jeg skulle gjøre med soyamelet mitt... Uff, var det så ille?

  Svar med sitat
Gammel 27-02-05, 22:51   #3
RAGNA
Medlem
 
RAGNA sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Trondheim
Innlegg: 196
RAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Jeg som akkurat lurte på hva jeg skulle gjøre med soyamelet mitt... Uff, var det så ille?

For meg var det sånn, men smaken er jo som baken... hvis du liker det, kan du godt få melet mitt!! Billig, billig, halv pris!

__________________
Hilsen karboelsker'n Ragna
BMI ved start: 37
BMI nå: 35
Vektnedgang til nå: 6,6 kg
RAGNA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ragnas psyko-lavkarbo diett :-) Svar med sitat
Gammel 27-02-05, 23:45   #4
Musti
Seniormedlem
 
Musti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Østfold
Innlegg: 1.003
Musti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressurs

Om dere bruker soyaprotein blir vaflene kjempegode!

__________________
Klem fra Musti


"Snille" jenter får ingenting....



Musti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-02-05, 23:48   #5
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Soyamel er dessverre meget pyton Og jeg som hamstret inn i god tro om at dette var skikkelig knæsj! Men den gang ei..

Det proteinet,er ikke det veldig dyrt?Synes jeg leste det i annen tråd...

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-02-05, 23:52   #6
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

jeg bruker bare litt soyamel i oppskriftene og det går fint. merket jeg bruker er risenta. vet ikke om det har noe å si ...

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-05, 23:59   #7
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Jeg har Spielberger fra helsekost og soyolk fra Finland.Den fra Finland har jeg ikke prøvd,men kan ikke tro at den skal være noe bedre...

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-03-05, 13:37   #8
RAGNA
Medlem
 
RAGNA sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Trondheim
Innlegg: 196
RAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snill
Question

Opprinnelig lagt inn av Musti

Om dere bruker soyaprotein blir vaflene kjempegode!

Er ikke soyamel og soyaprotein det samme? Trodde det jeg... Hvor får man kjøpt soyaprotein da?

__________________
Hilsen karboelsker'n Ragna
BMI ved start: 37
BMI nå: 35
Vektnedgang til nå: 6,6 kg
RAGNA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ragnas psyko-lavkarbo diett :-) Svar med sitat
Gammel 01-03-05, 13:43   #9
Dirgni
Juniormedlem
 
Dirgni sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 41
Innlegg: 23
Dirgni er ny på veien

Lagde meg Atkins muffins her en dag (etter en oppskrift her inne). Blandet litt mellom "orginalen" fra www.atkins.com og den jeg fant her. Så at den som hadde postet innlegget her hadde byttet ut Atkins sin bake-mix med soyamel. Kan man gjøre det på generell basis? Har ikke testet soyamelet ennå, men gruer meg ettersom mange har skrevet at det smaker så vondt

__________________
Lavkarbo er den beste migrenemedisin
Dirgni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-03-05, 17:39   #10
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Soyaprotein og soyamel kan ikke sammenliknes en gang.

Soyamel smaker py når en lager det av bare soyamel.
Dessuten har 100 gram 20 karber,og koster vel ca 25 kroner for en pakke.

Soyaprotein har 0 karber dersom det er helt rent, har ikke usmak og koster mellom 2 og 300 kroner for en boks.
Vege fuel 0 karber kosta 229.

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 01-03-05, 18:26   #11
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Soyamel er ikke vondt, det er bare helt annerledes. Hvis vi lager noe som skal smake som brød, kaker eller annet opplever vi det som pyton fordi smaken er helt feil. Men hvis vi tenker på soyamel som et helt annet stoff enn annet mel, så finnes det oppskrifter som er fine. Jeg pleier å lage muffins med soyamel, pølser, egg, majones, ost og bakepulver, og det blir en ganske alternativ blanding som er en flott lunsj å ta med og varme i mikrobølgeovnen på jobben, men som ikke ligner på noe annet jeg lager.

Blåbærmuffins av soyamel derimot - det ble bare helt feil. Riktig nok spiste vi opp alle sammen, fordi min familie var forberedt på at dette kom til å være merkelig. Nabogutten som kom på besøk derimot, han skjønte ikke advarselen om "suspekte muffins" og ble helt ulykkelig.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 01-03-05, 18:43   #12
Musti
Seniormedlem
 
Musti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Østfold
Innlegg: 1.003
Musti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressurs

Jeg kjøper soyaprotein i Sverige til 99.- kr. kiloen.
Det inneholder littegranne kh, men ikke så mye at det gjør noe.

__________________
Klem fra Musti


"Snille" jenter får ingenting....



Musti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 00:14   #13
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Hmm...kanskje det ligger med det psykiske,at en forventer at soyamel skal gi oss fullverdige bakverker,med mindre kh,men så blir det bare "fiasko"?

Må vel prøve å lage vafler uten altfor høye forventninger..Men det er nesten så jeg kaster opp av tanken å de pannekakene jeg lagde..
Nå sporer jeg av,men spør alikevel...Går det an å bruke proteinpulver(evnt en blanding av det og soyamel) til baking(vafler)? Har en whey 3,med vaniljesmak(!) jeg ikke klarer å få i meg flytende.. 4,4kh per 100g,aspatame fri,men søtet med sakkarin.
Aldri smakt noe så stygt før...

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 00:55   #14
Musti
Seniormedlem
 
Musti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Østfold
Innlegg: 1.003
Musti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressurs

Hadde prøvd å lage vafler av det jeg
Jeg har lagt ut vaffeloppskrift fra Ketolyseboka ...

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3191&highlight=vafler

synes disse er helt ok,- men bør spises med en gang de er stekt ... litt lunka

__________________
Klem fra Musti


"Snille" jenter får ingenting....



Musti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 00:58   #15
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Ja,jeg skal prøve i morgen.Sannsynligvis tar vanilje smaken knekken på soyamelet..Håper i hvertfall!

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 01:02   #16
Musti
Seniormedlem
 
Musti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Østfold
Innlegg: 1.003
Musti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressursMusti er en virkelig god ressurs

Kan du ikke droppe å bruke soyamelet da ... bruk bare proteinpulveret ditt ... kansje

__________________
Klem fra Musti


"Snille" jenter får ingenting....



Musti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 01:04   #17
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

*host* Har kjøpt fire -4-pakker soyamel...Hva skal jeg gjøre med det liksom?Auksjonere bort på Qxl? Litt må jeg forsøke å bruke i røren i morgen

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 02:02   #18
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

et tips. vaniljedråper smaker himmelsk
jeg har blandet sojamel og proteinpulver i vafler og det funker fint

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 10:01   #19
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

soyamuffins

Her er mine lunsjmuffins. De er bakt med soyamel, men smaker ikke skuffende, siden de smaker noe helt annet.

Muskat
------------

1/2 kg pølse, minst mulig fett, hakket
6 egg
2,5 dl soyamel
1 ts bakepulver
1,2 dl majones
1,2 dl lettrømme
1/2 l raspet ost (gjerne cheddar - noe med smak)
1/2 cm hakket frisk ingefær
1/2 grønn chili pepper, hakket

Bland alt unntatt pølsene. Rør glatt. Ha i pølsebitene. Rør sammen og fordel i muffinsformene. Bruk seks STORE muffinsformer (solide, eller av metall, dette er tunge saker), smør disse. varm ovnen til 190 grader. Stek i 30 minutter.

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 12:57   #20
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Det hørtes...Annerledes ut.Pølser i muffins! Men tviler ikke på at det er godt! Chili pepper,hva er det og er det sabla sterkt?

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 18:37   #21
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

chilipepper er sånne små grønne eller røde, spisse paprika liksom. Hvis du ikke bruker frøene så er det ikke så mye med en halv chili. Men du kan gjerne kutte dem ut. Andre ting som er godt å ha i er vanlig pepper, oregano, timian, alt mulig som du kan tenke deg er godt i en rett med pølser Bare ikke salt, for majonesen og pølsene er mer enn salte nok.


Også, hvis du liker det, litt muskat.

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 21:03   #22
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Jeg tror nå muffinsene dine er bedre enn vaflene jeg lagde idag.Skal prøve de i helga

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-03-05, 13:38   #23
RAGNA
Medlem
 
RAGNA sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Trondheim
Innlegg: 196
RAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snillRAGNA er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Skorpia

Soyaprotein har 0 karber dersom det er helt rent, har ikke usmak og koster mellom 2 og 300 kroner for en boks.
Vege fuel 0 karber kosta 229.

Åja!! Må investere i en sånn boks dersom jeg holder ut dette kostholdet i lengden. Hvor får man kjøpt det? Helsekost eller apotek?

__________________
Hilsen karboelsker'n Ragna
BMI ved start: 37
BMI nå: 35
Vektnedgang til nå: 6,6 kg
RAGNA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ragnas psyko-lavkarbo diett :-) Svar med sitat
Gammel 04-03-05, 13:57   #24
Elisabet
Medlem
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Østfold
Alder: 53
Innlegg: 199
Elisabet har en fantastisk aura rundt segElisabet har en fantastisk aura rundt seg

Hei
Jeg fikk kjøpt soyaprotein på helsekosten her i Østfold. Life -en kjede, er det ikke?
Håper du finner et sted da. Veldig kjekt å ha, selv om det er kostbart.
Kansje forsøke å finne i Sverige jeg også Så mye billigere vettu! (229,-)

Elisabet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 17:32   #25
Elisabet
Medlem
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Østfold
Alder: 53
Innlegg: 199
Elisabet har en fantastisk aura rundt segElisabet har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Musti

Jeg kjøper soyaprotein i Sverige til 99.- kr. kiloen.
Det inneholder littegranne kh, men ikke så mye at det gjør noe.

Kan jeg spørre hvor i Sverige du kjøpte dette og evnt hvilket merke? Denne prisen var jo veeldig fin da.

Elisabet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Soyamel? Anitra Vedvarende vekttap 7 04-11-07 14:46
Spørsmål om Soyamel Soelli Lavkarbo generelt 12 08-02-05 22:43
Vafler med soyamel (noe for barnehagen?) Marianne Bakst 0 17-09-04 13:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no