Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Utfall av ketose og treningseffekt

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-05-10, 18:00   #1
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Utfall av ketose og treningseffekt

Hei

Jeg har sett flere tråder hvor det menes at man kan miste litt treningseffekt de 4 første ukene i ketose for deretter å få veldig god effekt av å trene på lavkarbo.

Jeg har vært i ketose ofte de siste 2 månedene. Jeg er gjerne i ketose 2-3 uker av gangen, så "faller" jeg ut av ketose på lørdagskveldene og jobber meg inn i ketose igjen i løpet av 3-4 dager etterpå.

I dag er jeg i min tredje dag på ketostix som er mørkere enn jeg noensinne har hatt før og satte meg på sykkelen og syklet 5 mil. Den sure følelsen jeg har hatt under trening i ketose tidligere var borte. Jeg merket jeg ble litt sur i musklene på toppen av de lette bakkene, men var tipp topp igjen med en gang bakketoppen var rundet.

Hvordan er dette egentlig. Er det ikke så farlig å falle ut av ketose 2-3 dager innimellom? Jeg har hele tiden trodd at man starter "på scratch" hvis man har kommet ut av ketose, men dagens erfaring sier jo noe annet.

Noen som kan opplyse meg?

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 21:36   #2
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Utfall av ketose og treningseffekt

Jeg har gjort meg noen erfaringer ang trening, og det virker som at kroppen trenger en periode for å komme i gang med effektiv fettforbrenning. Etter dette er på plass, kan man si, er jeg usikker på hvordan karbohydrater spiller inn. Men jeg har en tanke om at hvis man spiser en større mengde fett enn vanlig/ tidligere, så vil kroppen være flink til å forbrenne fett, selv om man ikke er i ketose. Men dette blir synsing, og det er individuelle forskjeller, og jeg kjenner ikke til forskning på området... Noen mener at med feks 20% inntak av energien som karbo, vil man kunne nyte det beste av begge verdener ift idrettslige prestasjoner.

Etter jeg begynte med lchf, har jeg også hatt noen utskeielser i helgene, gjerne lørdag. Men jeg har merket at det skal mye til for at jeg mister utslaget på ketosestixene. Her om dagen spiste jeg fire skiver ingers superrug, en god porsjon salat, nøtter og en daimis, type stor Hennig Olsen, nam. På kvelden testet jeg med stix, og jammen var jeg ikke ketose da og... hmmm, jeg er kanskje en av de "heldige" som tåler en del før jeg går ut av ketose? Jeg skal rett og slett kjøre opp inntaket av karbo kontrollert, og så se når jeg kommer ut av ketose, og så finne ut hvordan kroppen reagerer. Artig å eksperimentere.

De dagene jeg med sikkerhet har vært ute av ketose, har jeg gjerne trent dagen etterpå, og det har ikke vært noe merkbar forskjell.

For øvrig er jo den dietten du beskriver, med helgelige utskeielser også kalt the anabolic diet. Low carb i uken, og oppkarbing i helgen. Skal visstnok gi god effekt på bygging av muskler, derav navnet anabolic...

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 22:00   #3
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Utfall av ketose og treningseffekt

Opprinnelig lagt inn av aliasdictus, her.

For øvrig er jo den dietten du beskriver, med helgelige utskeielser også kalt the anabolic diet. Low carb i uken, og oppkarbing i helgen. Skal visstnok gi god effekt på bygging av muskler, derav navnet anabolic...

I veldig grove trekk så stemmer det, men det er en del mer innviklet enn som så. Oppkarbingene på AD er IKKE utskeielser, de er planlagte, kontrollerte oppkarbinger. I den første boka skrev Dipasquale at man skulle avbryte oppkarbingen når man følte seg litt "smooth", og det er tydeligvis noe som krever selvkontroll... Flere jeg har anbefalt denne dietten til har detti av lasset etter en eller to oppkarbinger.

Man er også pent nødt til å ha kontroll på kaloriene om man vil noen vei.

Edit: Altså, om noen er interesserte i å prøve AD eller "The metabolic solution" (tror jeg han kaller versjonen for "vanlige folk"), så ikke anta at det er Atkins i ukene og godteri i helgene - les boka først

  Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 01:29   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Utfall av ketose og treningseffekt

Opprinnelig lagt inn av aliasdictus, her.


Her om dagen spiste jeg fire skiver ingers superrug, en god porsjon salat, nøtter og en daimis, type stor Hennig Olsen, nam. På kvelden testet jeg med stix, og jammen var jeg ikke ketose da og... hmmm, jeg er kanskje en av de "heldige" som tåler en del før jeg går ut av ketose?

Bare vær klar over at utslag på stixene ikke alltid betyr at man er i ketose!!
Testet dette på mannen min som spiser vanlig høykarbo, og han har flere ganger hatt utslag... (Og ja, jeg er 200% sikker på at han ikke var i ketose da.)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 07:21   #5
raskall
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 52
Innlegg: 136
raskall er ny på veien

Sv: Utfall av ketose og treningseffekt

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Bare vær klar over at utslag på stixene ikke alltid betyr at man er i ketose!!
Testet dette på mannen min som spiser vanlig høykarbo, og han har flere ganger hatt utslag... (Og ja, jeg er 200% sikker på at han ikke var i ketose da.)

Man kan få falske utslag hvis man f. eks. er dehydrert.

__________________




Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 11:46   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Utfall av ketose og treningseffekt

Eller har spist mye fett...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 17:33   #7
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Utfall av ketose og treningseffekt

Takker for presisering av the anabolic diet Bulldog. Litt vel assumption av meg å bable ut om ting jeg ikke har peiling på Og når man gjør en assumption, så gjør man en ass out of... Evt en assumption er moren til...

Ser at jeg nok har gått på "lurt av stixen trikset". Var vel neppe i ketose den nevnte dagen... Det fine er at jeg kan konstatere at det ikke gjorde stor skade å skeie ut en dag. Ikke trenger jeg å gå mye mer ned i vekt, og treningen dagen etter gikk fint. Man lærer noe hver dag.

For øvrig første 17. mai på lavkarbo, og liker det!

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da? Chumpsy Lavkarbo generelt 31 16-07-11 21:01
20 utfall om dagen-gruppa! mofe Trening 84 19-11-09 23:29
Ketose Anni Spørsmål og svar 4 08-10-09 18:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no