Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvordan finne ut hvilken diett jeg skal prøve?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-06-10, 22:31   #1
hope10
Seniormedlem
 
hope10 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 656
hope10 er ny på veien

Hvordan finne ut hvilken diett jeg skal prøve?

Hei, jeg er ny her, å har allerede gått ned 15 kg på egenhånd, men trenger ekstra hjelp på de siste kg, som er 10-15 kg til.. men jeg går meg litt vill her, hvor begynner jeg,m hvordan vet jeg hvilken jeg bør forsøke???

setter pris på alle råd

hope10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 23:34   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan finne ut hvilken diett jeg skal prøve??

Hei,
Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karbo reduserte kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. For de med hovedmål vektnedgang pleier jeg å anbefale at de leser om de ulike lavkarbo retningene og velger seg en de kan leve med over tid og følge den til punkt og prikke. I og med at vi alle er så forskjellige så synes jeg det er vanskelig å anbefale en bestemt retning, jeg valgte ketolyse fordi reglene for hva man kan spise er så tydelige.
Her finner du mer informasjon om de ulike lavkarbo retningene. Du finner masse nyttig informasjon her på forumet men jeg vil allikevel anbefale at du i tillegg leser noen av bøkene.
Her er en samlig nyttig informasjon for nykommere i lavkarboverdenen.
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 01:14   #3
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan finne ut hvilken diett jeg skal prøve??

Helt enig, alt er veldig individuelt, hvordan man reagerer på proten, karbo og fett, hvordan og når man liker å spise osv.

  • Liker du ikke frokost, dropp det: f.eks slik som med periodisk faste. (Handler kun om når du spiser, men ikke hva du spiser, funker fint med lavkarbo)
  • Liker du rutiner kan det være en god idee å telle kalorier.
  • Liker du ikke rutiner, hvorfor ikke spise når du er sulten? Er ikke noe galt i det, bare du passer på hva du får i deg. Børge Fagerli's Health & Fitness Concept er basert på dette, men er kun et eksempel på hvordan utføre dette til hverdags, trener ikke å spise det som står der, funker fint som lavkarbo, tenkte mer på det som stod om sultskalaen.

Er veldig lett å bli forvirret i dette mylderet av dietter, men det viktigste er at du finner en diett/kosthold (og matvarer) du kan trives med i lengre perioder.


Sist redigert av Nessimelle : 10-06-10 kl 20:33. Årsak: Presisjon og lavkarbovennelig
  Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 09:45   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan finne ut hvilken diett jeg skal prøve??

Opprinnelig lagt inn av Nessimelle, her.

Helt enig, alt er veldig individuelt, hvordan man reagerer på proten, karbo og fett, hvordan og når man liker å spise osv. Blir du sliten og trøtt av mye fett f.eks. så ikke start med LCHF.

  • Liker du ikke frokost, dropp det: f.eks slik som med periodisk faste.
  • Liker du rutiner kan det være en god idee å telle kalorier. Jeg gjør det. Har en basalforbrenning på ca 1500, daglig spiser jeg 1500 kcal på hviledager og 1700 på treningsdager. Spiser 50% protein, 35% karbo og 15% fett. Bare for å vise et eksempel.
  • Liker du ikke rutiner, hvorfor ikke spise når du er sulten? Er ikke noe galt i det, bare du passer på hva du får i deg. Børge Fagerli's Health & Fitness Concept er basert på dette.
  • Frukt er en fin karbokilde om en velger å kutte ut korn og pastaprodukter.

Nå er ikke jeg kjempekjent med ketolyse, atkins osv, og kan ikke uttale meg det. Kikker mest på fitnessforum/blogger, da jeg er en ivrig på styrketrening

Er veldig lett å bli forvirret i dette mylderet av dietter, men det viktigste er at du finner en diett/kosthold (og matvarer) du kan trives med i lengre perioder. Ikke alle takler 200g biff og 200g brokkoli, selv om dette er ideelt i teorien.

Man blir ikke sliten og trøtt av å spise mye fett!! Det er i en overgangsfase når man går over fra karbohydratforbrenning til fettforbrenning (vha ketoner) at man kan være veldig trøtt og dette kan vare et par uker. Men det går over og de aller fleste får mye mer energi på LCHF enn de hadde på et høykarbokosthold. Og det går helt fint å trene styrke på lavkarbo/ketose.

("200g biff og 200g brokkoli" er det forresten ingen lavkarbodietter som anbefaler som et ideelt kosthold)

Til Hope10:
Les linkene til Arnakristin, de er gode og velkommen hit

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 12:05   #5
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan finne ut hvilken diett jeg skal prøve?

My bad, er bare noe jeg hadde hørt.
Vet også at ketose og styrke går fint sammen, så lenge en får i seg nok proteiner. Var ikke poenget. Poenget var at JEG ikke var kjent med ketose bl.a., fordi det er ikke det det snakkes mest om der jeg leser, bortsett fra noe CKD. Jeg har kanskje litt andre meninger og synspunkter også, pluss at jeg er litt forvirret som mange andre. Jeg er mer kjent med IF, PSMF, HF osv. Fint at du retter

Beklager, biff og brokkli er deffemat. Men var bare et eksempel uansett. Jeg er nok litt gjennomsyret av meninger fra styrketreningsmiljøet, skal holde med unna diettsnakk

  Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 14:26   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan finne ut hvilken diett jeg skal prøve?

Nei, for all del
Men HI kommer inn på et lavkarboforum og spør om dietter, da bør vedkommende få svar om lavkarbo, synes jeg.

Vi har forum her inne hvor du kan fortelle om dine dietter, jeg har ikke hørt om de du nevner.
Gå inn på generell ernæringsdebatt:
http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16
og skriv hvis du vil

Jeg ser at du har vært registrert i ca ett år, og da er det fort gjort at noen tror at du "vet hva du prater om" (i forbindelse med LCHF), mens du prater om høykarbodietter.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 20:59   #7
Nessimelle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan finne ut hvilken diett jeg skal prøve?

SÅNN! Endret innlegget får å gjøre det mer presist. Beklager misforståelsen, glemte å presisere at jeg kun snakket om når og hvordan, ikke hva en skulle spise. Hvordan du selv fordeler makronæringsstoffene er helt opp til deg selv.

To fine artikler som kan være greit å skumme igjennom (er IKKE lavkarbo, veldig generelt):
http://myrevolution.no/10-viktige-fa...ng-pa-dietten/
http://myrevolution.no/du-er-ikke-et-unntak/

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oppgitt ... (hvilken diett skal jeg velge) Lilly01 Spørsmål og svar 7 23-11-09 15:20
Skal jeg prøve igjen? Mint Ketolysekuren 6 22-07-09 11:17
Prøve å finne ut av mett/sulten aslaug Lavkarbo generelt 7 17-07-09 11:02
Hvilken diett skal jeg velge? rsnblaa Spørsmål og svar 3 04-08-07 23:18
Skal jeg prøve noe annet? Nannah Kostholdsfilosofier 15 24-06-07 13:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no